Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grote renovatie fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Grote renovatie fiets

Kijk ook even op https://www.bike-components.de/
Daar is die crank 20 euro goedkoper.
Vergeet niet je verzendkosten erbij te tellen. En kijk of het dan wel verstandig is om het bij meerdere webwinkels te bestellen.
Adriaan v.d. Kooij schreef:Van gebrek aan enthousiasme kan ik je niet betichten, maar ik denk dat je nu echt te hard van stapel loopt! Je wilt gelijk de hele fiets gaan verherbouwen!
Voor ik verder in ga op je posting wil ik je eerst het volgende zeggen:
Deze fiets is niet heel duur geweest en is ook niet heel hoogwaardig van kwaliteit.
Fietsen als deze vind je bij bosjes op marktplaats voor minder dan € 50,-. Houd er rekening mee dat je over een paar jaar waarschijnlijk niet meer tevreden zult zijn met deze fiets en zult gaan uitkijken naar iets anders. Deze fiets is op zich wel geschikt voor je trip naar Ibiza. Een opknapbeurt is dan noodzakelijk, en je kunt nu dan vast sleutel ervaring opdoen. Het is zaak om evenwichtig te investeren.
Aan deze fiets moet je alleen onderdelen vervangen die ook echt versleten zijn.
Je maakt mij niet wijs dat zowel je beide verstellers als je voor en je achterderailleur stuk of onbruikbaar zijn. Zoals ik eerder al schreef: Ik denk dat je derailleurs niet meer nodig hebben dan een flinke schoonmaakbeurt. Binnen en buitenkabels zie ik niet terug in je begroting en dat zijn nu juist de belangrijkste onderdelen. Een ander probleem van het vervangen van al die onderdelen is dat je vast een onderdeel zult treffen dat net even anders is dan wat je nodig hebt.
Om een voorbeeld te geven: De achterderailleur die je op het oog hebt heeft een capaciteit van 37 tanden. Dat wil zeggen dat het verschil in tanden van je cassette plus je cranckstel niet meer mag zijn dan 37. In jouw geval is het (28-11)+(42-22)=37 Qua capaciteit lijkt het dus te kunnen, maar een snelle blik op de shimano website leert dat het maximum verschil aan voortanden van deze derailleur 16 tanden is. Meer dan de door jou gewenste 20 en het is dus maar de vraag of ie gaat werken. En als ie niet blijkt te werken heb je hem al gebruikt en kun je hem niet meer terugsturen naar de webshop. Een eerste blik op de voorderailleur leert dat ie voor negen speed gemaakt is; waarschijnlijk werkt je huidige exemplaar beter na een goede schoonmaakbeurt, goed afstellen en een nieuwe binnen en buitenkabel. De door jou geselecteerde cassette lijkt me geschikt mits jouw fiets een cassettenaaf heeft, en geen opschroefpignon. Ik zou trouwens voor de iets duurdere HG 50 gaan, eveneens bij Rose te koop. Let wel op dat ie zeven speed is, het plaatje bij die claris is een 8 speed.
De door jou geselecteerde ketting lijkt me prima, maar voor jouw reis voldoet een iets goedkopere ook prima. De door jou geselecteerde remhendels zijn ontworpen voor zijoptrekremmen uit de claris groep. Ik denk dat ze wel compatible zijn met je v-brakes maar wellicht kan iemand anders dit bevestigen. De geselecteerde shifters zijn gewoon bruikbaar. Maar nogmaals, ik denk niet dat je huidige shifters stuk zijn. Het slechte schakelen wordt in 99% van de gevallen veroorzaakt door vuile kabels, derailleurs, verkeerde afstelling etc. Je test de shifters door je kabels door te knippen. Vervolgens voel je of je twee (links) en zes(rechts) keer kunt schakelen terwijl je aan de kabels trekt. Je voorvork zou ik niet vernieuwen. Het is nogal een ingrijpende klus waar je veel kennis en professioneel gereedschap bij nodig hebt. Je fiets zou wel eens een 1’’ stuurbuis kunnen hebben en dan is het best lastig om de geselecteerde 1 1/8 ’’ voorvork te monteren. Om over alle andere afwijkende maten nog maar te zwijgen. Het cranckstel lijkt me wel geschikt, maar dan wel in combinatie met de aanbevolen 122 mm trapas. Ik kan vanaf hier niet zien wat voor maat trapas er in je fiets zit. Nogmaals, vervang alleen versleten of kapotte onderdelen. Ga daarna eerst eens een tijd rijden op de fiets. In je begroting mis ik ook een budget voor het aan te schaffen speciaalgereedschap, remblokjes, banden etc, en we weten ook nog steeds niet of je achterwiel wel goed is.

Adriaan
Harstikke bedankt voor je uitgebreide feedback Adriaan!

Je hebt helemaal gelijk; ik ga eerst eens kijken hoe de versnelling werkt als ik de versnellingkabels vervang.

Gereedschap heb ik nog over van mijn wielren tijd dus daar kan ik de kosten behoorlijk op indrukken. Ik ben al behoorlijk aan het trainen voor de reis aangezien ik plan zo'n 150km per dag te doen. Fiets elke week zo'n 400km alhoewel dit niet heel fijn gaat omdat het schakelen niet bepaald soepel loopt en de voorvork waar vering in zit, ook af en toe beweegt.

De achterderailleur heb ik afgesteld maar schakelt nog steeds niet goed. Hij mist in samenwerking met de shifters een aantal versnellingen vandaar dat ik direct alles maar wou vervangen.

Ik ga nu eerst maar is kijken of ik het kan maken door de kabels te vervangen. Bestel er direct de ketting bij want dat was ik sowieso al van plan.
Ik vervang het liefst de achter en voor derailleur wel aangezien ze beide ook iets verbogen zijn waardoor ik ze niet 100% strak op m'n frame meer krijg.

Zou iemand mij misschien een compatible voor + achterderailleur willen laten zien zodat ik zeker weet dat ze goed aansluiten (achter) op m'n 130mm frme?

Nogmaals super bedankt voor de uitgebreide feedback Adriaan. MUCH appreciated!

Laat jullie ASAP meer weten en zou een paar fotootjes plaatsen als ik met de montage kan beginnen!
M276 schreef:Kijk ook even op https://www.bike-components.de/
Daar is die crank 20 euro goedkoper.
Vergeet niet je verzendkosten erbij te tellen. En kijk of het dan wel verstandig is om het bij meerdere webwinkels te bestellen.
Zo, dat prijs verschil is behoorlijk. Thanks voor de tip, ga de webwinkels zeker even naast elkaar leggen!

PS: iemand ervaring met http://www.futurumshop.nl ? Verzendkosten zijn daar gratis dus als ik een kleine order doe ben ik wellicht voordeliger.
Futurumshop is een goede webwinkel. Daar kan je veilig bestellen
Graag gedaan Gui. Succes bij het werken aan je fiets!

Adriaan
Na een aantal weken sleutelen is m'n fiets dan eindelijk af. Heb 2 weken moeten wachten op een casette dus is allemaal wat uitgelopen maar ben erg blij met het eind resultaat!


Hier: http://share.pho.to/5gy7R te checken!

2e foto is uiteraard van hoe de fiets eerst was :D
Hey Gui,

Volgens mij staat je zadelpen achterstevoren. Maarre..ziet er netjes uit verder!
Ga er nu maar eens lekker mee proefrijden. Ook eventjes met wat bagage een flinke klim doen en zo. Dan kunnen eventuele problemen nog voor je reis opgelost worden. Kijk ook eens goed hoe deze pedalen het gaan doen. Het lijken me niet de allerbesten. Maar als ze het met flinke belasting blijven doen kun je ze wel een kans geven natuurlijk.

Succes bij het voorbereiden van je reis!

Adriaan
Aardige opknapbeurt inderdaad.

Effe mijn eigen voorkeuren pushen :) :
- Je hebt van die belletjes met een kompasje, precies dezelfde ligt bij de LBS voor E2.95 ofzo en bij de Action voor 95 cent. Ik gebruik het echt de hele tijd.
- Overweeg een hoofdlamp, liefst eentje met rood licht erbij. Heb je pech met je fietsverlichting, kun je daarmee je voor of achterlamp vervangen. Ook zijn ze superhandig met bandenplakken of welke technische handeling aan de fiets dan ook (bij slecht licht dan). Ik heb deze: http://www.bever.nl/black-diamond-hoofd ... olour=4168 , duur, maar het geld waard. Bij klussen of zelfs schoonmaken in huis grijp ik er ook regelmatig naar.