Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deore, LX of XT? - Forum Wereldfietser

Deore, LX of XT?

Mijn vrouw en ik gaan nieuwe trekkingfietsen kopen. Het worden twee Vlericks. Vlerick is een klein bedrijfje dat maatfietsen maakt nabij Gent, in Vlaanderen. Die fietsen worden afgemonteerd met een volledige Shimano-groep, dus geen mengtoestanden. We hebben de keuze tussen Deore, LX en XT.
Waarin zit het verschil tussen die drie groepen? Er is natuurlijk een enorm prijsverschil, maar hoe komt dat? Is XT zoveel duurzamer? Of is het alleen maar lichter dan LX en dus geen optie voor de fietsreiziger? Is Deore geschikt voor tochten met bepakking over slechte wegen in de bergen?

Natuurlijk ga ik Mr Vlerick om zijn mening vragen. Maar eerst had ik graag enkele ervaringsdeskundigen gehoord, belangloos en ongebonden.

Bedankt
Geert

Waarom zou lichter geen optie zijn.
Lichter wil niet zo veel zeggen als minder sterk.
En waarom geen mix tussen LX en XT. Houd dan voor de drivetrain XT aan.
Daarbij, de meeste (grote) fabrikanten mengen wel iets zonder dat het minder is. Veelal zitten er vaak betere componenten op dan Shimano die kan maken.

Bergop soepel willen schakelen kan het best met XT, trefzeker en direct, met een juiste traptechniek uiteraard.

LX (2005) is wat schakelgemak betreft dichter naar XT toegekropen. Daar zit het verschil eigenlijk niet meer in vind ik. Wel schijnt XT slijtvaster en duurzamer te zijn. Hoe dit met de 2005 groepen zit weet ik -nog- niet.

Let even op de deraileurschakelaars. Je hebt de dualcontrol en de shifters. De laatste hebben zich al bewezen, de dualcontrol schijnt wat kwetsbaarder te zijn, alhoewel ik zelf al iets van 10.000 km probleemloos met dualcontrol heb gereden.

Overigens is een Vlerick een fijne fiets met een lekker rustig stuurgedrag. Een paar jaar geleden heb ik met de redactie van Op Pad op Madeira een achttal fietsen getest. De Vlerick vond ik het lekkerst rijden van allemaal. Ik weet alleen niet of er nu iets aan de fietsen is veranderd.

Schakelgemak, duurzaamheid etc. De XT-groep is toch het best.
Deore zouden wij niet eens over nadenken.
Je zegt dat je een complete groep moet kiezen. Willen jullie lang plezier beleven aan zo'n fiets, bespaar dan niet op deze belangrijke onderdelen.

El & El

Hangt een beetje af hoeveel onderhoud je wilt doen.
Wanneer je de Deore naven elke 8000 km uit elkaar haalt en smeert, kun je er ook wel 50.000 km (of meer) uit halen.

Doe of wil je dit niet, dan kun je beter voor een duurdere groep gaan, aangezien de onderhoudsintervallen verder uit elkaar liggen.

Kwa tandwielen en ketting heeft de LX de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Levensduur van derailleurs is bijna rechtevenredig met de prijs.

Conclusie: vindt je de prijs ook belangrijk, dan kun je het beste mixen.
Anders voor XT gaan. (mits je natuurlijk van plan bent veel te gaan fietsen)

Groeten,

Marco

Leuk hoor, zo'n Deore-LX-XT-discussie :D

Een mix van onderdelen op de fiets kan zonder meer goed werken.
Kies bijvoorbeeld voor een trapas de beste die je kunt betalen. Een DX is een goede trapas maar niet onverwoestbaar. Er zijn gelukkig ook betere trapasssen. (lastig om onderweg te vervangen, veel fietsers hebben daarvoor niet de juiste sleutel bij zich).
Een achter- en voor derrailleur kan zonder meer een LX zijn. Dat verschil in schakelen is zo klein dat menig vakantiefietser daar geen verschil in merkt.
Datzelfde geldt voor de commandeurs.
Naven zou ik (wanneer je er natuurlijk geld voor hebt) weer in de DX-catogorie zoeken.

Het probleem van mixen is, is dat het niet altijd goedkoper is om een mix LX-XT te nemen inplaats van een complete XT-groep.
Ik fiets(te) zelf met een complete XT groep. Daar ben ik redelijk tevreden over. Maar het is zeker geen onderhoudsvrije groep. Alles wat rolt moet af en toe worden gesmeerd. Net zoals Marco de Wit ook al schreef. Ik haal mijn naven af en toe uit elkaar om ze flink met goed vet te verwennen. Dat scheelt enorm in levensduur en fietsplezier.

Veel succes met je keuze.
Groet,
Marco

LX schijnt de beste prijs-kwaliteit verhouding te hebben. Kijk voor het gemak even naar eerdere vakantiefietstesten in de OPPAD's, daar was de snel safari met volledig LX de beste fiets.

aart schreef:LX schijnt de beste prijs-kwaliteit verhouding te hebben. Kijk voor het gemak even naar eerdere vakantiefietstesten in de OPPAD's, daar was de snel safari met volledig LX de beste fiets.
Hebben ze bij de OpPad getest na hoeveel km de onderdelen versleten waren? Ik dacht het niet!
Leon

leon, ik heb het over prijs-kwaliteit verhouding... lezen is best moeilijk. Natuurlijk is XT beter, nouja, duurzamer. Als je echt aan mij vraagt zou ik kiezen voor LX, waarom overdreven lux doen als het ook met minder kan? Ik heb 4 jaar met een aantal Alivio onderdelen gefietst en dat ging ook best, nooit problemen mee gehad.

Geert heeft het volgende probleem, waar menigeen hier aan voorbij gaat: Vlerick mixt niet! maar werkt met 1 Shimano groep.
Geert gaf dat ook aan. Nou weet ik niet hoe consequent Vlerick is want hoe doen ze dat met een balhoofdstel? LX ken ik wel, maar Deore en XT??? Misschien worden hiervoor balhoofdstellen uit de race-groepen gemonteerd? De website van Vlerick rept hierover met geen woord.
Maar waarschijnlijk gaat het hier dus over aandrijving, naven (hoewel niet specifiek genoemd op de site) en de remmen (ook niet genoemd....).
Eigenlijk is de keuze dan eenvoudig: Als je het geld er voor (over) hebt kies je voor XT. Anders is LX de keus.

aart schreef:leon, ik heb het over prijs-kwaliteit verhouding... lezen is best moeilijk.
:?: Laat ik nu altijd gedacht hebben dat je voor het bepalen van een verhouding zowel de noemer als de teller van de breuk zou moeten kennen..., maar dat het ik in de rekenles geleerd, niet bij taal. Misschien is het bij taal toch misgegaan :?
Leon

nou, ik kan je dit zeggen, dat een XT cassete even snel slijt als een LX. Ik spreek uit ervaring en niet alleen van mijn fiets. Ook op de zaak krijgen we heel wat XT cassettes binnen, waarvan na amper 3000 km ??n krans is versleten. Meestal is dat ??n van de kransjes op de viertak en dan rest niets anders dan de hele cassette te vervangen, terwijl je bij LX met ??n kransje af ben.

Maar misschien kunnen we beter verder gaan met het beantwoorden van de vraag van.. (geert?)

Hoi Aart,

Wat betekend 'vlep!' ?????

John.

mijn stopwoord :idea:

Dank je wel, beste fietsvrienden, voor de vele (soms grappige) reacties.
Vorig weekend zijn we bij Vlerick langs geweest om de fietsen te bestellen. 't Is wel een belevenis! Je gaat niet zomaar een fiets kopen. Neen, je krijgt een fiets aangemeten. Ieder onderdeel (binnen een door Vlerick bepaald en beproefd gamma), kan worden gekozen. Tot slot wordt er echt de maat genomen. Het was bijna een namiddagvullend programma.
Wat de groep betreft (want daar ging het uiteindelijk om in deze discussie) hebben we gekozen voor LX. Al jullie wijze en oprechte raadgevingen indachtig, en na een vluchtige blik in onze portefeuille, bleek dat de beste keuze.

Robin, wanneer ik beweer dat lichter geen optie is voor de fietsreiziger, dan bedoel ik niet dat lichter niet stevig is. Wat ik wou zeggen is dat een fietsreiziger geen duurdere groep moet kiezen omdat die groep 300 gram minder weegt wanneer hij daarna gaat fietsen met 30kg bagage.

Eric, het worden inderdaad dualcontrolschakelaars. Ik ben benieuwd!

Dick, het gebruikte balhoofd staat beschreven als 'Shimano HP-MC31 1/8" Deore'.

Groeten en tot op de fiets
Geert

Geert Dewit schreef:Dank je wel, beste fietsvrienden, voor de vele (soms grappige) reacties.
Robin, wanneer ik beweer dat lichter geen optie is voor de fietsreiziger, dan bedoel ik niet dat lichter niet stevig is. Wat ik wou zeggen is dat een fietsreiziger geen duurdere groep moet kiezen omdat die groep 300 gram minder weegt wanneer hij daarna gaat fietsen met 30kg bagage.
Uiteraard.
Al moet je met alles rekening houden met het gewicht vind ik.
Dat begint bij je kampeer uitrusting. Waarom een Thermarest matje van 600 gram als ze er ook zijn van 1000 gram.
Ik zie vaak reizigers fietsen met relatief dure en lichte kampeeruitrustingen maar rijden vervolgens op een 15 á 16 kilo zware fiets. Weg is dan dat gewichtsvoordeel tov een fiets die zo'n 3 kilo lichter is.
Het moet en/en zijn.

BTW zorg ervoor dat de versnellingskabels tefloncoated zijn en nagerekt, schakelt vele malen lichter wat weer beter is voor duim (auw!) en wijsvinger op de lange duur.

Dick, toch even vermelden dat Vlerick wel degelijk mixt hoor. Heb twee maand geleden een nieuwe fiets laten bouwen en daar heb ik, in samenspraak met mr. Vlerick, onderdelen gebruikt uit de verschillende Deoregroepen. Als je met goede argumenten komt is de eigenaar een zeer inschikkelijk man hoor. Een fiets volledig op maat laten bouwen is natuurlijk altijd een beetje geven en nemen voor beide partijen, dat spreekt voor zich.

Zo wou ik bijvoorbeeld geen hollowtech2- crankset maar een octalink dus de nieuwe LX en XT vielen al af. Heb een Deore crankset genomen met een ES51-bracket (das dan weer de bracket van de oude LX groep als ik me niet vergis). De naven zijn beiden XT en de achterderailleur ook. Voorderailleur, remmen, shifters en balhoofd zijn Deore. De cassette en de ketting is dan weer LX. Dit is natuurlijk een erg persoonlijke benadering, maar het is wel degelijk mogelijk bij Vlerick.

Veel fietsgroetjes