Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Framestijfheid Salsa Fargo - Forum Wereldfietser

Framestijfheid Salsa Fargo

Hallo,

Ik heb sinds kort een Salsa Fargo, echt een superfiets. Maar het valt me wel op dat de frameflex vrij groot is. Als ik rechtdoor fiets en ik geef van links naar recht een duw op mijn stuur zit er flink wat flexibiliteit in het frame. Is dit een eigenschap van een stalen fiets? En in hoe verre is deze flexibiliteit normaal?

Groeten
Denk niet de methode om framestijfheid te meten. Zit nog eerder in je banden, maar als je van links naar rechts een duw op je stuur geeft, heeft dat stuurgedrag als gevolg. Ik ben daar altijd wel blij mee:).
Flexibiliteit is zelfs wenselijk. Dat is een van de redenen waarom veel ervaren fietsers voor een stalen frame kiezen (of als het echt licht moet een carbon). Tegelijk mag de flexibiliteit niet te groot zijn, zeker met bagage, want dan heb je een zwabber fiets. Het ideaal is dat de framestijfheid (dus vooral de buisdiameter) aangepast zijn aan het gewicht van de rijder en de bagage. Zonder dat hebben lichte berijders (zoals veel vrouwen) veel te stijve en stugge fietsen, en hebben zware rijders al gauw een voor hen slappe zwabberfiets. Maatbouwers doen dit vanzelfsprekend goed, en wat subtielere aanbieders van seriewerk zoals Thorn gebruiken ook verschillende buizensets voor verschillende maten.
Wim
Ik heb sinds 2011 een Fargo (de groene). Meegefietst met het laatste pinksterweekend door de Eifel en Ardennen. In de groep werd in ook wel de vrachtwagen genoemd, vanwege mijn belading. Terwijl ik zelf vond dat ik juist zo voorzichtig had gepakt.
Die voorzichtigheid maakte dat mijn fiets nauwelijks zwabberde.
Maarreh, ja dus. Ik merk regelmatig dat mijn stuur gaat bibberen. Maakt minder uit of ik voor of achter te zwaar beladen ben (zelf weeg ik net geen 90 kg), maar te veel lading kost mij veel stabiliteit. Meer dan destijds op mijn Cannondale 2 x 2.
Mijn banden: Schwalbe Marathon Supreme 50 mm, altijd op 4 à 5 bar.
Oplossing: minder bagage, of mijn ExtraWheel (zelfde band, zelfde spanning) inzetten, om de fiets te ontlasten.
Vreemd, wij zijn sinds oktober in het bezit van 2 Salsa Fargo's 2 - 2013 (small & extra large) en wij hebben net het tegenovergestelde gevoel: nog nooit zo'n strakke fiets gehad!
Vroeger fietsen we op omgebouwde Cannondale mtb's en de xl fiets ging aan het shimmen als de banden niet voldoende spanning hadden. De Salsa's daarentegen sturen rechtdoor en gaan strak door de bochten, wij hebben het gevoel dat iedere trap aankomt, de fiets reageert bijzonder vinnig allemaal eigenschappen waardoor ik net denk dat het frame bijzonder strak is. De bandenspanning blijkt weinig tot geen rol te spelen (we fietsen nog met de orginele Continental Race Kings). We waren er al vol bepakt mee in het heuvelachtige Andalusië, de fiets gedroeg zich (aan alle snelheden) voorbeeldig, zowel off-road als op asfalt.

Groeten,
Wim
Wim schreef:Flexibiliteit is zelfs wenselijk. Dat is een van de redenen waarom veel ervaren fietsers voor een stalen frame kiezen
Volgens mij is de hele fiets wereld juist over dat punt verdeeld!
Vandaar ook dat idworx en santos geen staal in hun assortiment hebben?
Enkele zelfbouwers kunnen niet over naar aluminium omdat dit voor 1 frame vele malen lastiger is te bouwen dan staal.
Kort gezegd ik vind het een bedenkelijke uitspraak.

Maar on topic het zou kunnen.
Maar de flex van een standaard frame hangt nog al af van veel factoren(stijfheid frame, gewicht bereider+ evt baggage, het vermogen wat iemand weg trapt enz)

Banden spanning kan inderdaad wel lijken op flex in het frame.