Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga vs. Snel, Vittorio, Santos - Forum Wereldfietser

Koga vs. Snel, Vittorio, Santos

Beste allen,

Wellicht is dit al vaker ter sprake gekomen, maar toch even een nieuw onderwerp hierover.
We weten wel, dat je een fiets moet "passen", maar even los daarvan lezen we eigenlijk weinig reisverhalen van "wereldfietsers" die er 1 of meerdere jaren op uit trekken die dat dan op een Koga doen.

Wat is daar de reden voor? Is Koga te commercieel? Kun je de fiets niet custom-made bestellen? Zijn de onderdelen goedkoper?

Wij denken na over een nieuwe fiets, vandaar deze gedachtengang..

Kan iemand wat licht werpen op onze kronkels?

Groetjes,
El & El
Hoi El,
Waarschijnlijk heeft het er mede mee te maken dat fietsers die hun verhalen publiceren een bepaald soort eigenwijze types zijn die ook eigenwijs zijn bij het kopen van een fiets. En een Koga kun je niet custom bestellen :)
Groetjes,
Leon

mijn reden om niet voor koga te gaan is meervoudig. ik heb de koga's die mijn ouders al een aantal jaar hebben nooit echt lekker vinden rijden. daarnaast vond ik de santos en vittorio een betere prijs-kwaliteit verhouding hebben (een op maat gemaakte vittorio kost ongeveer even veel als de koga worldtraveler!), en dat gecombineerd met het feit dat je zelf niet kan bepalen wat er op je fietsje komt heeft me al vrij snel besluiten om niet voor de koga te gaan.

wat dan wel? een vittorio! en volgende week mag ik em waarschijnlijk al komen ophalen.. :)
Zoals mijn bovenbuurman al zei, een Koga is niet op maat gesneden speciaal voor jou... da's toch een nadeel want niemand is gelijk...

Wat ik (=Vittorio fan en overtuigd dat Snel ookprima fietsjes maakt...) verder hoor over Koga is dat de prijs-kwaliteit verhouding niet is zoals je zou willen. Koga is duur maar ook vaak kapot, kwetsbaar, slechte service.

Mijn enthousiaste schoonvader fietst graag naar Spanje/Zweden/Turkije (en hij is 70, petje of fietshelmpje af Niko!) en doet dat al jaren op een Koga.
Maar tevreden is hij zeker niet. Vaak van alles kapot, slechte service dus en peperduur.
Bv velgen niet goed, banden scheurden af.....

Mag niet gebueren eigenlijk met zo'n sjieke fiets....

Dus denk over Vittorio/Snel en Santos na, die zijn meer te vertrouwen!

Heleen, met Robin op weg naar de horizon...
Hee Eelco,

Lees net dat je je Vittorio-tje bijna hebt!
Te gekke keus! Rijden wij ook op en ik ben dolverliefd op mijn fietsje!

Na de 1e 1000 km heb ik haar gedoopt (klein flesje alcohol tegen trapper geslagen) omdat een schip dat verdient maar een Vittorio-fiets ook! Haha!

Kreeg van bevriende wereldfietser Joshua (US) een sticker in kleur van mijn frame (bl/paars) met tekst "God blessthe freaks" als ode aan alle 'gekken' die de wereld intrekken met de fiets!

Succes Eelco met je fiets!

Heleen, met Robin op weg naar de horizon...

El & El,

Bij het kiezen van een fiets is het belangrijk dat je weet wat je er mee gaat doen. Als je tochten maakt die voornamelijk over asfaltwegen gaan dan komen velen fietsen in aanmerking. Wil je echter ook over de onverharde wegen met je fiets met volle bepakking, dan ga je meer van je fiets vragen. Dit "meer" is veelal afhankelijk van je postuur. Bijvoorbeeld als je groot en nogal zwaar bent, dan heb je vaak speciale wensen ten aanzien van je spaken.

Wanneer je voor een Koga kiest kiest je voor een standaard fiets; een hele goede standaard fiets overigens. Deze fiets is ontwikkeld voor een grote doelgroep (het moet commercieel interessant zijn), daarom komen er dingen op zoals geveerde sturen en andere "gadgets", waar je als wereldfietser meestal niet op zit te wachten. Ga je dingen doen die de grote doelgroep doorgaans niet doen, dan wil je vaak dingen aan je fiets gaan veranderen, en dan wordt zo'n Koga ineens een dure fiets en had je misschien beter meteen een fiets kunnen kopen die geheel naar jouw wens is gebouwd en/of opgebouwd.

Wil je bijvoorbeeld met een Rohloff naaf gaan fietsen (erg prettig als je lang weg wil) dan zit je al snel aan een maatfiets vast vanwege de speciale patten die ervoor zorgen dat je niet met een lossen kettingspanner hoeft te fietsen.

Jullie hebben nog even de tijd om een fiets uit te zoeken (ik neem aan dat jullie nog steeds het huis gaan kopen ;-) ), neem ook vooral die tijd. Het is toch vooral een persoonlijke keuze; een keuze die niet altijd gebaseerd hoeft te zijn op de "beste" materialen.

Veel succes en vooral plezier in het uitzoeken van een nieuwe fiets

Groet Leo
Ik heb in 8 jaar Koga geen problemen gehad.(Forest staal en Traveller)

Waar ik wel mee te maken heb gehad: 2 jaar op rij Vredestein binnenband die bij de ventiel losscheurde.

Over een Continentalbuitenband heb ik al een goed gesprek gehad met de leverancier en ziet er zeer positief uit.

Als je al 9 jaar een goede relatie heb met je Fietsleverancier doet die ook altijd iets extra en dat kan dan goede service zijn i.p.v. kortingen!

Mijn nieuwe Randonneur staat ook weer mooi te wezen totdat erop gereden wordt.

Dus afhankelijk van je "gevoels keuze".

Ik heb meer garantie bij mijn fietsleverancier :lol: dan bij mijn tandarts. :cry:

Allebei zeer belangrijk!!!


Wil

- Vorig jaar heb ik een Koga-fietser ontmoet die 'm al 25 jaar had ! Elk jaar ging ie minstens 1 keer ermee op reis en problemen had hij nog niet gehad.
- Tijdens een gesprek met een Vlerick- bezitter bleek zijn afkeer voor Koga vooral gebaseerd op "overbodige" accessoires. Als je de prijs van beide fietsen vergelijkt, stel je echter vast dat Vlerick zowat evenveel kost, dus die "overbodige" spullen heb je er gratis bij.

Eigenlijk zou je beide fietsen moeten vergelijken onder precies dezelfde omstandigheden, en dat is niet haalbaar. Zo krijg je dan steeds weer individuele annecdotes die met een ander merk wellicht ook waren voorgekomen.

Mijn Vittorio is zo kaal mogelijk. Gekocht voor het meeste geld dat ik er toen voor over had. Er zitten weinig spullen op: geen spatborden, geen standaard, geen lampen, geen dynamo, geen hellingshoekmeter, geen spiegel, nix.
Mijn fiets is alleen een frame dat me past als een handschoen, een stuur op de goeie plek, een leren zadel, twee sterke wielen, twee betrouwbare remmen, een pomp die het blijft doen en twee stevige dragers die je kan repareren. Daar is het geld naar toe gegaan.
Je houdt meer van zo'n speciale fiets.
Werd afgelopen zomer hoog in de Pyreneen, in de sneeuw, door een sprieterig meisje bergop ingehaald. Ze reed op een stokouwe Giant Sierra mountainbike, had goedkope tassen en geen kilometerteller. Boven heb ik haar ketting gesmeerd want ik kon het gepiep niet aanhoren.
Ze was met die spullen al maanden zonder problemen en met veel plezier op reis.
niko

Allen,

Bedankt voor de reacties!
De vraag kwam ook vooral omdat ik allerlei pijntjes lijk te krijgen tijdens het fietsen en dus begin ik me steeds meer af te vragen of de koga mij eigenlijk wel goed past... (of ik word gewoon ouder!! )

En Leo, ja, we gaan inderdaad dat huis kopen! :) We willen dat ook gewoon graag en we denken er dan over om over een aantal jaren het huis onder te verhuren om dan alsnog een half jaar of een jaar weg te gaan... of nog langer! Komt tijd, komt raad... en plannen zijn er om gewijzigd te worden, maar dromen mag natuurlijk altijd!

Groetjes,
El & El

Ook hier lees ik weer geregeld dat een Koga-fiets volledig standaard is. Het zal vast van je Koga-dealer afhangen, maar mijn ervaring is dat je je fiets zo krijgt als je hem zelf hebben wilt.
Met name de 'kleinere' dingen kan een fietsenmaker makkelijk voor je aanpassen. Ander zadel, stuur, pedalen, dragers etc. Service van de zaak, ik hoefde alleen maar het verschil tussen het oorspronkelijke onderdeel en het nieuwe extra te betalen. Maar dat lijkt mij niet meer dan redelijk.
De fiets op zich moet je natuurlijk gewoon goed passen, maar dat geldt voor ieder ander merk ook.

Groetjes,
Sandra
Leon schreef:Hoi El,
Waarschijnlijk heeft het er mede mee te maken dat fietsers die hun verhalen publiceren een bepaald soort eigenwijze types zijn die ook eigenwijs zijn bij het kopen van een fiets. En een Koga kun je niet custom bestellen :)
Groetjes,
Leon
met geld kan alles ;)
Ik en mijn vriendin hebben beiden gekozen voor koga randonneur.We zijn er zeer te spreken over.
We waren ook bij snel geweest.Als je voor de snel safari kiest,dan heb je ook geen maatfiets.We hebben nagevraagd dat als ze de snel safari net zo zouden afmonteren als de koga, dan was hij net zo duur of iets duurder dan de koga.
Mij is verteld dat als je een normaal postuur hebt, je zeker op een koga fiets past en dat een maatfiets speciaal voor mensen is met een afwijkend postuur.
En zeg nou zelf als je naar de koga kijkt of naar een andere fiets dan vind ik de koga er toch veel mooier uitzien en het oog wil ook wat.