Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ventiel scheurt telkens uit - wat is er loos? - Forum Wereldfietser

Ventiel scheurt telkens uit - wat is er loos?

Wij hebben al een paar keer een uitgescheurd ventiel gehad. Ook is het velg lint opgeschoven. Het lijkt erop dat de buitenband slipt bij het remmen waardoor de binnenband opschuift. Wie weet hoe dit kan gebeuren? We kunnen onze binnenbanden niet blijven plakken op dit punt. Komt het door de grote hitte waarin we in fietsen? En hoe kunnen we verder uitscheuren voorkomen. De komende weken liggen de binnenbandjes namelijk niet voor het oprapen. Al onze reservebanden zijn namelijk kapot we hebben ze nu geplakt rondom de ventiel.
Het lijkt erop dat de buitenband slipt bij het remmen en daardoor de buitenband slipt.
??
Wordt bedoeld dat de buitenband zich verplaatst over de velg?
Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk, maar om het zeker te weten kun je merktekens plaatsen op band en velg.
Ja de buitenband slipt waarschijnlijk over de velg en trekt de binnen band mee - daardoor wordt het ventiel van de binnenband scheef getrokken.

Welicht dit >>> https://answers.yahoo.com/question/inde ... 225AAWwfWt of dit http://www.bikeforums.net/bicycle-mecha ... -tube.html
Dit kan heel goed. Heb ik ook gehad toen ik de buitenband er met zeepsop op had gelegd, elders op het forum wordt dit geweten aan een iets te grote buitenband. Wellicht helpt harder oppompen, want dan meer druk van de buitenband op de velg en dus ook meer wrijving?
heb ik laatst ook gehad
ik fiets met frans ventiel en had er geen ringetje opgedraaid waardoor het ventiel kan bewegen
weet niet met welk ventiel jullie fietsen
en hebben jullie een katoen of kunststof velglint
katoen is beter zowel met hitte door remmen en je plakt het vast
kunststof velglint zit er los om heen (zijn vaak de gele )en kunnen makkelijker
gaan bewegen
en wellicht moet je ook wat met de bandenspanning gaan proberen
We gaan wat meer bandenspanning en talkpoeder proberen.
Bert van Sprang schreef:Dit kan heel goed. Heb ik ook gehad toen ik de buitenband er met zeepsop op had gelegd, elders op het forum wordt dit geweten aan een iets te grote buitenband. Wellicht helpt harder oppompen, want dan meer druk van de buitenband op de velg en dus ook meer wrijving?
Kan ook te wijten zijn aan een iets te kleine velg. En harder oppompen maakt de feitelijke omtrek van het velgbed eerder kleiner dan groter. Ook de spanning op de hieldraad van de band neemt daardoor toe, waardoor de band ruimer wordt.

Piet.
PietV schreef:Kan ook te wijten zijn aan een iets te kleine velg. En harder oppompen maakt de feitelijke omtrek van het velgbed eerder kleiner dan groter. Ook de spanning op de hieldraad van de band neemt daardoor toe, waardoor de band ruimer wordt.

Piet.
Dat is theorie. De praktijk is dat de buitenband om de velg gaat draaien bij een (te) lage druk. Wil je voor het comfort of de grip toch met een dergelijk lage druk rijden, doe dan in ieder geval geen ringetjes om de ventielen en controleer regelmatig of het ventiel nog goed recht in het ventielgat zit.
Hoi, je zult waarschijnlijk ook wel veel remmen (op de velg), waardoor de velg dus warm wordt en gaat uitzetten. De band komt dan losser te zitten waardoor deze gaat schuiven, en die trekt de binnenband mee waardoor het bij het ventiel scheurt.

En als de velg al erg warm is door de hitte...gaat het dubellop....
Dus niet remmen! Gewoon volgas naar beneden! Dan heb je ook meer rijwind en
koeling op de velg :D

Ik heb ook wel problemen met de tent gehad,....dat ik de tentstokken niet meer in de tenthoeken kreeg....bleken ze teveel zijn uitgezet door de warmte (zaten achterop in een zwarte kanozak)....dus even afkoelen in een kreek of door water uit de bidon, of even in de schaduw neerleggen...en dan pasten ze weer.

Succes!
Fokko
Ik heb dat ook eens een aantal keren gehad, elke keer de binnenband kapot bij het ventiel. Het bleek te komen door de verkeerde maat binnenband.

Gijs
Gijs M schreef:Ik heb dat ook eens een aantal keren gehad, elke keer de binnenband kapot bij het ventiel. Het bleek te komen door de verkeerde maat binnenband.

Gijs
Dat zal het niet zijn want we fietsen al 11 maanden met deze maat binnenband zonder problemen. Maar daarentegen hebben we ze ook niet heel zacht gehad.
Hoi F & D :wink:

Doe inderdaad even geen ringetje om je ventiel. Als de zaak begint te draaien om de velg, kan je ventiel nog een beetje meedraaien. En dat draaien zie je weer doordat je ventiel scheef is gaan staan. band leeg laten lopen, terug draaien en oppompen.

Door de hitte (van het remmen) kan de lijm waarmee het ventiel in de binnenband zit geplakt loslaten, heb ik ergens gelezen. Advies was: laat je velgen niet te heet worden, niet door te stoppen want dan is er geen koeling meer door de rijwind maar door af en toe heel krachtig te remmen en dan weer naar beneden denderen.

Have fun daar :D
Maarten
alma schreef: De praktijk is dat de buitenband om de velg gaat draaien bij een (te) lage druk. Wil je voor het comfort of de grip toch met een dergelijk lage druk rijden, doe dan in ieder geval geen ringetjes om de ventielen en controleer regelmatig of het ventiel nog goed recht in het ventielgat zit.
'De praktijk' is blijkbaar niet bij iedereen hetzelfde want fatbike banden zitten meestal onder de één bar (soms zelfs 0.4bar), hebben zéér ruime buitenbanden, een ringetje om het ventiel, knallen over de vreselijkste ondergrond en hoezo kapotte ventielen??
Yopie schreef:
alma schreef: De praktijk is dat de buitenband om de velg gaat draaien bij een (te) lage druk. Wil je voor het comfort of de grip toch met een dergelijk lage druk rijden, doe dan in ieder geval geen ringetjes om de ventielen en controleer regelmatig of het ventiel nog goed recht in het ventielgat zit.
'De praktijk' is blijkbaar niet bij iedereen hetzelfde want fatbike banden zitten meestal onder de één bar (soms zelfs 0.4bar), hebben zéér ruime buitenbanden, een ringetje om het ventiel, knallen over de vreselijkste ondergrond en hoezo kapotte ventielen??
Ik was misschien niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde te zeggen dat bij een lage druk je buitenband kán gaan draaien en dat wanneer dit gebeurt je de oorzaak in eerste instantie moet zoeken in de bandenspanning. Natuurlijk kunnen Frans en Dieuwertje hun fietsen ook inruilen voor fatbikes, maar dat lijkt me toch een net iets minder praktische oplossing dan het verhogen van de druk in hun banden :wink: .
@Alma, ik was misschien ook niet zo duidelijk :). Als je de bandenspanning bij een fatbike extreem kunt verlagen (zonder gelijk een gescheurd ventiel) lijkt mij dat de bandenspanning bij een gewone band ook wel een ietsjepietsje lager kan. Want het blijft tenslotte dezelfde combinatie: buitenband, binnenband, velg en ventiel. Ja toch?

Ik heb wel eens gehoord over een buitenband die in de verkeerde rijrichting gemonteerd zat en daardoor elke keer het ventiel lek trok. Lijkt mij een broodje aap, maar ja je weet maar nooit. :wink:
Yopie schreef:@Alma, ik was misschien ook niet zo duidelijk :). Als je de bandenspanning bij een fatbike extreem kunt verlagen (zonder gelijk een gescheurd ventiel) lijkt mij dat de bandenspanning bij een gewone band ook wel een ietsjepietsje lager kan. Want het blijft tenslotte dezelfde combinatie: buitenband, binnenband, velg en ventiel. Ja toch?

Ik heb wel eens gehoord over een buitenband die in de verkeerde rijrichting gemonteerd zat en daardoor elke keer het ventiel lek trok. Lijkt mij een broodje aap, maar ja je weet maar nooit. :wink:
Jazeker, bij een gewone fiets kan de bandenspanning ook best iets lager, maar de ondergrens (voor díe fiets, onder díe omstandigheden, met díe banden en díe velgen) is de spanning waarop er dingen stuk beginnen te gaan (stootlekken, of, zoals hier het geval, binnenbanden die scheuren bij het ventiel)

Op mijn onbepakte mountainbike met een 2.4 inch profielband (Racing Ralph) op een vrij vaste (harde) ondergrond ligt de ondergrens bij 1.8 bar. Met een gladdere band en op een zachtere, zandiger ondergrond ligt de ondergrens lager. Op het stand bijvoorbeeld; daar kan de druk terug naar 1 bar (Super Moto 60mm)

Het gaat goed - stootlekken daargelaten - zolang de wrijving tussen de ondergrond en de buitenband maar niet groter wordt dan de wrijving tussen buitenband en velg. Dan blijft de buitenband netjes op zijn plek.
Wij hadden last dat onze rubber handvatten van het aluminium stuur schoven. Advies gelezen om de handvatten met haarlak te monteren. Dat werk goed. Als jullie banden verschuiven omdat deze niet stroef genoeg in de velg zou liggen zou je eens kunnen proberen wat haarlak tussen de band en de velg te spuiten en dan op te pompen, wie weet werkt het!
multiwgb schreef:Wij hadden last dat onze rubber handvatten van het aluminium stuur schoven. Advies gelezen om de handvatten met haarlak te monteren. Dat werk goed. Als jullie banden verschuiven omdat deze niet stroef genoeg in de velg zou liggen zou je eens kunnen proberen wat haarlak tussen de band en de velg te spuiten en dan op te pompen, wie weet werkt het!
Dan zou ik wel eerst willen weten of de haarlak het rubber van de binnenband niet aantast.
Kijk even of er -om welke reden dan ook- geen braampjes rondom het ventielgat zijn ontstaan.

Ik heb dit geintje ook een keer gehad bij een voorband van mn MTB. Continental MountainKing icm conti-biba. Zeer irritant. Lange zoektocht, uiteindelijk ventielgat in band gladgemaakt, velglint vervangen, biba en buba vervangen... en sindsdien nooit meer last van gehad. LBS was er indertijd ook klaar mee:).

In de tussentijd had ik nog wel een klein rubberen beschermrondje gemaakt uiut een oude binnenband (ik had er zat, inmiddels), daar een gaatje in geprikt en die vervolgens om het ventiel geschoven. Werd het net wat dikker rond het ventielgat. Heeft het proces wel verlengd, niet verholpen. Met en zonder ringetje om ventiel maakte niet uit.
Ter lering ende vermaak

Offroad motoren rijden ook met een zeer lage bandenspaning. Als je daar aan het gas gaat hangen (met wat wielspin) weet je zeker dat je biba en buba verdraaid.

Om het draaien te voorkomen worden er in het velgbed klemblokken gemonteerd, die de buba-hiel in de velgrand gedrukt houden. De blokken worden van binnen uit met een bout en moer door een extra geboord spaakgat tegen de velgbed aangeklemd.

Bij fatbikes heb ik zoiets nog niet gezien...