Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spanbout brooks zadel vervangen - Forum Wereldfietser

spanbout brooks zadel vervangen

De spanbout van mijn B17 Brooks zadel is gebroken (blijkbaar niet alleen bij mij) na 20.000 km en ik heb inmiddels een nieuwe bout gekocht.
Ik kan deze spanbout echter met geen mogelijk tussen de neus en het spanijzer wringen en zie niet hoe ik het leder met de blote hand kan stretchen om de bout op zijn plaats te wringen.
Op internetfora blijkt dat ik niet alleen met dit probleem zit. Ik heb Brooks een mailtje gestuurd met de vraag hoe ik de bout kan plaatsen en zij stelden voor om het zadel naar hen op te sturen, daar dit blijkbaar door een vakman (en tegen betaling want uit garantie) dient te gebeuren (de bouten kunnen wel afzonderlijk verkregen worden).

vraag: heeft iemand al zelf een spanbout vervangen en hoe heeft hij dat gedaan?
Vreemd dat dit niet lukt. Dit is mij vorig jaar ook in Spanje overkomen, bij een lokale garage een M8 bout en moer geregeld, de kop van de bout even rond geslepen op de slijpsteen zodat hij mooi in kommetje paste , en zonder enig wringwerk kon ik hem er bij wijze van spreken zo in leggen en de spanmoer weer aandraaien.

Wel natuurlijk de moer voldoende terugdraaien anders lukt het natuurlijk niet.



ben
Het probleem met de vervangbout van Brooks is dat je de moer niet tot de kop kan terugdraaien omdat de schroefdraad maar loopt tot ongeveer 2 cm van de kop en de te overbruggen afstand is bij mijn zadel 1 cm. Het dek moet ik dus even 1cm kunnen uitrekken om de bout ertussen te krijgen.
Er moet vast een reden zijn dat de draad niet tot aan de kop loopt want anders zou het een fluitje van een cent zijn om de bout te vervangen.

Bart
Bij een reguliere bout loopt de schroefdraad (meestal) wel tot de kop door.Dus als je geen gedoe wilt met terugsturen, naar de Gamma.

NB:Bij een imbus (binnenzeskant) hoef je de kop niet rond te slijpen, ook hier wel even checken of de schroefdraad doorloopt.


Ben
Die oplossing heb ik ook al gelezen bij andere forumleden maar sommige hebben blijkbaar die bout later vervangen door een specifieke Brooks bout.

Ik vraag mij wel af waarom Brooks en andere gespecialiseerde winkels de vervangbout verkoopt (voor bijna 14 euro) waarbij de draad niet doorloopt tot de kop en daardoor (zeer) moeilijk te plaatsen is i.p.v. bouten waarbij de draad wel doorloopt tot de kop en het vervangen kinderspel is.

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat dit enkel is om de herstelling in eigen beheer te houden.

Bart
Brooks wil natuurlijk gewoon wat verdienen aan die inferieure bouten van ze...
Als je zelf een andere bout koopt en monteert (doen!!!), neem dan in elk geval een goede kwaliteit bout, minimaal 8.8, liever nog 12.6 Dan heb je kans dat die het een tijdje uithoudt in die krakkemikkige constructie van ze.
Ik snap niet dat nog steeds zo veel mensen hier, en elders, (nog steeds) denken dat Brooks een kwaliteitsproduct is. Hun spansysteem is principieel fout door de zijwaartse krachten op de spanbout en kan niet anders dan veelvuldige breuk en andere problemen opleveren. Dat gebeurt dan ook, zie diverse forums.
Vroeger was Brooks in vergelijking met de rest een prima zadel voor dagelijks gebruik. De tegenwoordige vakantiefietser heeft er nauwelijks wat aan en is veel beter af met bv. een Gilles Berthoud.
Ondertussen rij ik nog maar ff lekker door met de Brooks. Ik heb er nog niet veel ervaring mee, maar voor mijn dagelijkse 35 km voldoet-ie prima, net zoals tijdens m'n fietsvakantie in Schotland vorig jaar.

Maar ik neig sterk naar het proberen van een SQLab, als deze het zou begeven.

Sorry, beetje off-topic :oops:
ben huve schreef:Bij een imbus (binnenzeskant) hoef je de kop niet rond te slijpen, ook hier wel even checken of de schroefdraad doorloopt
Dit is een goed voorbeeld wat je bij RVS Paleis zou kunnen bestellen (zie ook ander draadje; geen aandelen). Ik weet even niet of dit aan de kwaliteitsnorm voldoet die wimmo17 noemt.
Afbeelding

DIN 7991
M8 x L 50mm (of zo'n 25 andere lengtes)
binnenzeskant 5mm
volledige draad
Kwaliteit : RVS / INOX A2

€0,44 ps te leveren, €4 brievenbuspost
Een spanbout is bedoeld voor het afstellen of spannen van het lederen zadeldek. Een stelboet wordt op trek of druk belast. Krijgt een stelbout ook een dragende functie, dat wordt ie op "knik" belast en daar is de stelbout niet voor bedoeld. Om die reden rij ik op een Gilles Berthoud Mente.

Het betreft een constructiefout. Een Selle Royal cult zadel met een Brooks merk er op. Gewoon gerantie claimen bij de verkoper. Jammer als daar mee te maken krijgt op een vakantiereis.

Piet.
De spanbout wordt hoofdzakelijk op druk belast. Knik treedt pas op als de bout tgv een moment tpv de moer verbuigt. Breken doet ie omdat door de schroefdraad kerfwerking optreedt. Alles gaat ooit kapot, om dan meteen te zeggen dat het een constructiefout is gaat me een beetje ver. Het gaat lang goed, echter op een lange tocht is het vervelend als de bout breekt, dus heb ik altijd een reservebout mee. Wellicht kan de topicstarter de schroefdraad (laten) verlengen waardoor de bout wel te monteren is.
Bert van Sprang schreef:De spanbout wordt hoofdzakelijk op druk belast. Knik treedt pas op als de bout tgv een moment tpv de moer verbuigt. Breken doet ie omdat door de schroefdraad kerfwerking optreedt.
Hoofdzakelijk op druk belast had moeten zijn: Alleen op druk belast. Dan wordt die bout nooit op "knik "belast. Zoals bij Gilles Berthoud zadels. Het kan dus beter.

Wordt het overigens vrij slappe lederen dek van de Brooks nagespannen, dan zal die bout des te meer op knik worden belast. Hetzelfde geldt bij een vervangende stelbout onder een al uitgerekt dek.

Piet.
Ìk heb inmiddels een RVS zeskantbout gekocht (was eigenlijk gratis) bij de lokale ijzerwarenhandel (op de kop staat 8,8) en de kop rond geslepen. De bout is zonder moeite bevestigd en het dek is op de (hopelijk) juiste spanning gebracht.

Ik begrijp nog altijd niet waarom bij de Brooks bout de draad niet doorloopt tot de kop. Dat moet toch een andere reden hebben dan louter een commerciële.
Brooks en innovatie.....
Zojuist weer eens een bout vervangen,

Ditmaal bij een B17, het viel mij op dat de stelplaat waar de stelmoer tegenaaligt, niet haaks staat maar beetje schuin, de stelbout wordt door de geleide moer min of meer een beetje omlaag gedwongen terwijl het zadel aan de punt de bout omhoog trekt.

Ik heb de nokjes van de plaat afgevijld zodat de plaat haaks staat, hopelijk een gunstig effect op de houdbaarheid van de bout....

Afbeelding
De spanbouten van onze Brooks zadels zijn nog nooit gebroken. Misschien zijn we daar niet zwaar/sterk genoeg voor. Na alle breukmeldingen op dit forum (ook door fietsers van wie ik weet dat het geen zware jongens zijn) heb ik echter weinig vertrouwen meer in de kwaliteit van deze spanbouten. Bovendien is het leer van mijn zadel al dermate opgerekt (een B17 Imperial met een gat erin voor extra ventilatie; hiervan rekt het leer veel sneller uit dan van het zwaardere gatloze Brooks zadel met veren dat Corrie heeft), dat de spanbout nog wel eens te kort zou kunnen worden. Daarom heb ik onlangs mijn spanbout preventief vervangen door een bouwmarktexemplaar.
ben huve schreef:Bij een reguliere bout loopt de schroefdraad (meestal) wel tot de kop door.Dus als je geen gedoe wilt met terugsturen, naar de Gamma.
Bij de Gamma vond ik ze niet in de gewenste dikte en lengte, maar een wat grotere Praxis had ze wel. Dikte M8, lengte 10 cm met een schroefdraad over de volle lengte (het zadel kan dus nog heel wat centimeters uitrekken). Helaas geen bout met binnenzeskantkop, maar een gewone zeskantkop die met een steeksleutel i.p.v. een inbussleutel aangedraaid moet worden. Verder nog 3 moeren gebruikt om deze bout op de gewenste plekken vast te zetten.
OmeGerrit schreef:
ben huve schreef:Bij een imbus (binnenzeskant) hoef je de kop niet rond te slijpen, ook hier wel even checken of de schroefdraad doorloopt
Dit is een goed voorbeeld wat je bij RVS Paleis zou kunnen bestellen (zie ook ander draadje; geen aandelen). Ik weet even niet of dit aan de kwaliteitsnorm voldoet die wimmo17 noemt.
RVS is minder sterk dan een roestbaar exemplaar, zie dit topic:
wimmo17 schreef:Het maakt voor de sterkte veel uit of je een bout hebt van rvs of van staal. [...] Vaak staat op de bout een cijfercombinatie die de sterkteklasse aangeeft. Hoe hoger de cijfers, des te sterker de bout. Voor staal heb je bv. 5.6; 8.8; 10.9 en 12.9. Bij rvs heb je een andere klasse-indeling, met o.a. 50, 70 en 80.
Kijk eens op de kapotte bout of je zo'n klasse-aanduiding vindt. Staat die er niet op, dan heb je waarschijnlijk echt peperkoekstaal te pakken...
Als je de bout vervangt zou ik een stalen bout van minimaal 8.8 nemen, liefst echter hoger. De laatste vindt je waarschijnlijk alleen in de technische groothandel. Dan heb je wel ongeveer twee keer zoveel reksterkte als bij rvs.
De extra lange bout die ik voor een paar euro bij de Praxis kon krijgen, heeft een treksterkte van 8.8. Ik heb gelijk een reserve-exemplaar gekocht om mee te nemen. Als Corrie de tent achterop neemt (zoals hier), til ik die bout wel over de Albulapas, Stelvio, Jaufenpas en Klammljoch ;-)
Spanbout Brooks is waardeloos. Eenvoudig vervangen door inbus M8 x 35mm bij de ijzerzaal te kopen. Moer brooks hergebruiken; Inbussleutel past mooi door het gat in de zadelkop van Brooks : fluitje vab geen cent : het IJzerhuis Zaandam deed mij de bout cadeau!
Het opspannen van mijn B17 lukte niet meer omdat de spanbout dusdanig verweerd (lees: verroest) was dat de moer niet verder meer wilde draaien.
De bout met een klein slijptolletje doorgeslepen en er een inbusbout 8 x 80 ingezet. Korter dan 80 mm kan niet, omdat bij het opspannen de bout anders te kort is (niet te kort voor het opspannen zelf, maar de beugel waar de bout doorheen loopt verhindert dat de bout kan 'kantelen'. Bij een bout korter dan 80 mm ligt de bout niet meer goed in de beugel als je flink opspant).
Overigens heeft mijn inbusbout aan de kop ongeveer 8mm geen draad, wat nèt niet teveel is om de bout in de beugels te kunnen drukken.

Dit had ik jaren eerder moeten doen, want op deze manier kun je je zadel veel eenvoudiger opspannen: op de moer zet je sleutel 13 en voor in het gaatje steek je inbussleutel 6 en hoppakee.

Met dank aan het Wereldfietser-forum!
En de inbusbout wordt nu waardoor tegengehouden om niet spontaan weer los te draaien (of schieten)? Een foto van de nieuwe constructie zou daarbij handig zijn, want dat is nu net wat die brooks bout doet, door die speciale kop die ergens tegenaan drukt draait die bout niet zo maar weer los.

Overigens span je je zadle met max een halve slag per jaar, anders trek je de huid kapot.
Hierbij een paar foto's. Deze keer met een wat langere bout waarbij ik de draad heb opgesneden tot de kop.
Als je een controlfreak bent kun je er natuurlijk altijd twee moeren op zetten....
(PS: de foto's staan qua tijdsverloop in de omgekeerde volgorde).

Bijlagen

Een paar dagen geleden brak een veer van de B66 van de stadfiets en vandaag de spanbout van de B67 van mijn tochtjesvakantiegravelbikefiets. 20200 km heeft hij het uitgehouden. Er kraakte wat en er viel wat van de fiets af. Ik vond de kop van de bout en - gelukkig - het chromen ding dat om de bout heen zit, zie de foto van Fietsertje71. Grappig genoeg viel er nog prima te fietsen.
Straks ga ik maar eens op zoek naar zo'n fraaie zeskantbout (zoals Rix liet zien) in mijn verzameling, of een originele in de doos met oude spullen, dan hoef ik hopelijk nog geen nieuw (z.g.a.n.) zadel te monteren.

Edit: het is een slotbout geworden waarvan ik de kop asymmetrisch verkleind heb op de slijpsteen zodat hij niet meedraait. De lengte klopte al en de montage was zo gepiept.