Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lawaai makende Magura HS11. - Forum Wereldfietser

lawaai makende Magura HS11.

De Magura HS11 achterrem van mijn T400 maakt flink lawaai tijdens stevig remmen.

Het klinkt niet als een piepend geluid van de remblokken. Maar het is een heel rauw, vibrerend, resonerend, krijsend geluid, moeilijk te omschrijven in ieder geval.

Ik heb al veel geprobeerd, opnieuw afstellen, remblok recht op de velg, toespoor, nieuwe remblokken, zelfs geëxperimenteerd met blokjes (http://www.sintchristophorus.nl/blokje-aan-blokje/. Maar helaas blijft het geluid, soms meer soms minder.

Is er nog iemand die last heeft van dit euvel?
Of nog ideeën wat ik nog meer zou kunnen proberen.

Zit er zelfs al aan te denken om v-brakes te gaan monteren.

Alvast bedankt!
Ronner, de achterrem is niet bedoeld om stevig mee te remmen daar gebruik je de voorrem voor. Het enige wat ik kan bedenken is dat als gevolg van het remmen de staande achtervork uit elkaar wordt gedrukt en daardoor gaat resoneren, ik weet niet of er voor de HS11 ook een brakebooster te krijgen is anders zou je dat nog kunnen proberen. Andere mogelijkheid is de velg eens goed schoon te maken met een ontvetter. (Voor bijvoorbeeld schijfremmen) Zorg er dan wel voor dat alles waar wel vet moet zitten niet ontvet wordt.
Dat is niet normaal en mag ook niet liggen aan je remtechniek. Dus opzoek naar de oorzaak:
- is er remkracht ondanks het geluid? (indien niet dan, heb je ofwel een probleem aan de remmen, ofwel aan je frame)
- doet het probleem zich altijd voor of enkel na een tijdje of in bepaalde omstandigheden?
- hoe is je velg er aan toe, is ze recht, heb je ze al ontvet (aceton)?

Mijn gedacht gaat uit naar: een loszittende remnok? of een gebroken achtervork, maar beide zou je dan moeten merken aan het teruglopen van de remkracht. Een alternatief is dat het geluid niet uit je rem komt, maar ontstaat doordat je frame trilt tijdens het remmen en er iets anders begint mee te trillen: spatbord? (steuntjes die tegen de staande achtervork komen?), drager, gebroken spaken? ...
Voor een brakebooster maakt niet uit welke magura je hebt. Als t voor v brake nokken is kan je er een brakebooster opschroeven. dnek ik tenminste.
Id de fiets nieuw? is het altijd zo geweest of is er iets veranderd?
eer magura maakt geen herrie. als t goed is.
_Peter_ schreef:Ronner, de achterrem is niet bedoeld om stevig mee te remmen
En sinds wanneer is dat?
Er zijn omstandigheden waarin je enkel met de achterrem veilig kan doorremmen, en daar mogen ze geen lawaai van beginnen maken.

Renaat
Ik heb het zelfde gehad met onze tandem. In Nederland op het vlakke geen last maar op lange afdalingen hoorde ze ons van boven tot beneden.
Andere remblokken gekocht en het probleem was opgelost.
Even iets duidelijker. Moet zijn ander type remblokken in Frankrijk gekocht.
Ik had hetzelfde, inderdaad raar geluid. Eerst toe-in, nieuwe blokjes, alle schroeven vast (alle schroeven!), etc. Bleek olie/vet op de velg/blokjes te zijn (dus alle moeite eigenlijk voor niets, had ik dat maar als eerste geprobeerd). Alles, dus ook de blokjes, goed ontvet met een ontvetter (voor ontvetten velgen eerst banden eraf!) en het was over.
Je zou denken dat olie/vet juist geluid zou verminderen maar dat was duidelijk niet het geval.
Revanho schreef:
_Peter_ schreef:Ronner, de achterrem is niet bedoeld om stevig mee te remmen
En sinds wanneer is dat?
Er zijn omstandigheden waarin je enkel met de achterrem veilig kan doorremmen, en daar mogen ze geen lawaai van beginnen maken.

Renaat
Omdat je er niet sneller door stil staat en je daarom een onnodige aanslag doet op je materiaal. Als je om wat voor reden dan ook slechts over een hand beschikt als je moet remmen ben je m.i. niet goed bezig. Ik kan me dan ook geen situatie voorstellen anders dan dat je gehandicapt bent waarin je niet de beschikking zou kunnen hebben over 2 handen om mee te remmen, anders dan materiaalpech waarbij 1 van de 2 remmen het niet doet, dan heb je altijd nog je voeten om bij te remmen.

Peter
_Peter_ schreef: Omdat je er niet sneller door stil staat en je daarom een onnodige aanslag doet op je materiaal. Als je om wat voor reden dan ook slechts over een hand beschikt als je moet remmen ben je m.i. niet goed bezig. Ik kan me dan ook geen situatie voorstellen anders dan dat je gehandicapt bent waarin je niet de beschikking zou kunnen hebben over 2 handen om mee te remmen, anders dan materiaalpech waarbij 1 van de 2 remmen het niet doet, dan heb je altijd nog je voeten om bij te remmen.
Peter
Op ijs, zelfs met spikes, is je achterrem een veiligere optie. Om overstuur uit te lokken, is de achterrem een betere optie. Op elke ondergrond waarbij je op de grip limiet zit, is een geblokkeerd achterwiel minder pijnlijk en beter controleerbaar dan een geblokkeerd of glijdend voorwiel.
Wie zegt dat je in een afdaling bij remfalen iets met je voeten kan doen, heeft het nog nooit meegemaakt. Ik wel, ik doe het nooit meer, het had iets met trommelremmen te maken, maar voeten tegen de grond is dan een erg onrealistische optie al was het maar omdat je dan van het zadel moet komen.
_Peter_ schreef: Ik kan me dan ook geen situatie voorstellen anders dan dat je gehandicapt bent waarin je niet de beschikking zou kunnen hebben over 2 handen om mee te remmen, anders dan materiaalpech waarbij 1 van de 2 remmen het niet doet, dan heb je altijd nog je voeten om bij te remmen.
Misschien is wat terughoudendheid aangewezen als je sterke uitspraken doet. Maar EnriceV heeft al prima voorbeelden gegeven van situaties waar remmen met de achterrem het meest aangewezen is.

Dat dat uitzonderingen zijn doet er verder niet toe, gezien de enige reden dat jij die opmerking was, was om te suggereren dat het geluid misschien was te wijten aan het te hard remmen met de achterrem. Het is heel eenvoudig, ook een achterrem hoeft niet te 'schreeuwen' als men die met volle kracht benut. Daar moet zo'n rem tegen kunnen en er zijn situaties waar zo'n gebruik ook aangewezen is.

Renaat
EnriceV schreef:Wie zegt dat je in een afdaling bij remfalen iets met je voeten kan doen, heeft het nog nooit meegemaakt. Ik wel, ik doe het nooit meer, het had iets met trommelremmen te maken, maar voeten tegen de grond is dan een erg onrealistische optie al was het maar omdat je dan van het zadel moet komen.
Maar zo remt Fred Flintstone toch ook? ;)

Overigens kun je wel afremmen zonder van je zadel af te komen. Door één van je schoenen tegen de rand van je wiel te forceren. Of wat meer gedurfd, je hak van je schoen tussen je spaken van je achterwiel duwen. Enkel aan te raden bij het dragen van stevig schoeisel.

Voet op de grond gaat inderdaad wat moeizaam op een reguliere fiets.

Remtechnieken zoals je ze ook op een remloze BMX fiets zou gebruiken. Hoewel natuurlijk wat oncomfortabeler op een normaal formaat fiets, uiteindelijk toch prettiger dan met 40 - 50 km/u op bijv. een overstekende auto in te rijden, of mogelijk nog erger; over de rand een ravijn in. Uiteraard indien je een praktischere stopmethode voor ogen hebt in de omgeving, vooral voor gaan in zo'n geval.



Dat terzijde, zelf merk ik op mijn TX400 over het algemeen weinig geluid van de magura's. Enkel bij hard remmen i.c.m. nat weer geeft het een krijsend geluid. Onder droge omstandigheden ook, indien een remblokje scheef staat en de grip onvoldoende is bij het remmen. Kijk dan ook met name naar factoren welk de grip kunnen beïnvloeden. Regen kun je uiteraard niets aan doen, maar eventuele scheefstand van blokjes, vette velgen/blokjes, etc wel.
Duidelijk, en toch als het nodig is om zo van je achterrem gebruik te moeten maken ga je denk ik (mogelijk ongewild) harder dan de situatie waarin je je op dat moment bevindt het toelaat.

Ik ken de fiets van de TS niet, anders dan dat ik weet dat het stalen frames zijn, deze hebben zeker op de staande achtervork wat meer flex (knijp de rem maar eens in bij stilstand) dan Aluminium frames. Je kunt je remmen nog zo goed hebben afgesteld als er in het samenspel één waarde wordt aangepast past het geheel niet meer wat een mogelijke verklaring voor het lawaai kan zijn.
Bedankt voor jullie reacties allemaal.

De discussie over remtechniek en het gebruik van de achterrem staat los van de werking van de rem.

Ik heb de fiets nu een jaar of 3 maar door omstandigheden nog niet veel gebruikt, circa 3000km. Dit geluid maakte hij al vanaf het begin. Maar ik heb hem vooral gebruikt voor vlakke woon-werk ritten dus heb me er nooit echt aan gestoord. Nu ik wat meer recreatief ga fietsen met klimmen en dalen, begin het wel te storen bij remmen tijdens het dalen.

De remranden zijn niet ingesleten en schoon/vetvrij, de spaken staan goed en gelijkmatig op spanning en de velg is goed gecentreerd.

Gisteren heb ik de remmen een aantal keer op verschillende manieren afgesteld, dit had weinig tot geen verbetering. Ook had ik deze http://www.bike4travel.nl/popup_image.p ... 3362q70jf4 brake booster gemonteerd, ook dit gaf geen verbetering.

Vandaag ben ik weer verder gegaan. Ik heb eerst het achterrek, spatbord en slot gedemonteerd om te kijken of het geluid ergens resoneert, het geluid was nog aanwezig maar wel verminderd. Ik vond nog een andere brake booster die je in tegenstelling tot de bovenstaande op beide boutjes vast schroef. Hiermee was het geluid niet meer te horen. Deze was alleen niet goed om permanent te monteren, dus op zoek naar een vervanger, helaas niet gevonden, dus zelf maar aan de slag gegaan en een brake booster gemaakt. Deze gaf ook een goed resultaat en het geluid bleef weg. Vervolgens alles weer terug gemonteerd, en helaas was er toch weer wat geluid, maar in veel mindere mate en acceptabel. Waarschijnlijk resoneert er toch iets. Achteraf had ik beter het achterrek, spatbord en slot 1 voor 1 terug moeten monteren om zo te kijken waar het in zit. Helaas had ik geen tijd meer om het 1 voor 1 weer te demonteren en te testen. Maar ik laat het even zo, het kan ook zijn dat de remblokken weer even opnieuw moeten inslijten omdat ze waarschijnlijk net iets anders afgesteld zijn.

Wat ik misschien nog moet doen is deze ringen halen en monteren. http://www.bike4travel.nl/popup_image.php?pID=1556 VSF heeft deze zowel voor als achter af fabriek niet gemonteerd. Zijn deze echt nodig?
Ronner, de getoonde brakebooster hoort bij een HS33 en is wel iets bij te buigen zonder dat dat de werking ervan verminderd (het roest alleen wat sneller). Jammer genoeg past alles niet altijd en moet je creatief zijn/worden.
Je hebt in ieder geval de hoofdoorzaak gevonden, dat is in ieder geval een stap in de goede richting.
De ringen zijn alleen nodig als je ze nodig hebt :-).

Ze zijn bedoelt voor als je cantilevernokken geen groot/stevig genoege 'aanslag' hebben voor de rem. Of ze dat hebben merk je vanzelf want anders past de rem er niet goed op omdat hij niet recht of stevig/stabiel aanlicht. In jouw geval zijn je nokken denk ik ok anders had je het wel gemerkt.

Het kan geen kwaad ze alsnog te monteren.
Waarschijnlijk ontstaat het geluid doordat bij het remmen de voorzijde van je remblokjes als eerste de velg raken. Is op te lossen door de remblokjes een klein beetje schuin naar achteren te zetten zodat de achterzijde als eerste de velg raakt. Niet te schuin zetten, dan slijten je remblokjes weer ongelijk af, maar net zo dat de achterkant als eerste de velg raakt. Ik had het zelfde probleem en dit was de oplossing af van het piepende geluid af te zijn.
De magura HS 11 op mijn VSF piept en krijst soms ook.
Het valt mij op dat naarmate de buitentemperatuur stijgt het geluid verminderd .
In de zomermaanden hoor ik niets meer