Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks B17 na één hevige regenbui doorgezakt - Forum Wereldfietser

Brooks B17 na één hevige regenbui doorgezakt

Vandaag op 3/4 van mijn fietsvakantie begon het tijdens een koffiepauze opeens enorm hard te regenen. Brooks b17 zadel is toen natgeregend en daarna ben ik 45 km verder gefietst. Tot nu toe 1000 km op het zadel gezeten zonder zadelpijn. De afgelopen dagen heb ik het zadel de hemel in geprezen. Echter, vandaag na de regenbui begon ik toch zadelpijn te krijgen en aangekomen op de camping zag ik dat het zadel totaal doorgezakt was. Ik zit nu echt niet meer lekker. Dat kan toch niet waar zijn, dat zo'n duur zadel door één regenbui vernielt wordt? Trekt het nog bij? Iemand die dit ook heeft gehad? Oplossingen? :-) Ik baal.
Mijn vorige Brooks zadel, een team professional, ging bijna 20 jaar mee. Dit zadel was van boven en onder ingevet met Brooks Proofide. Het heeft best wel regen gezien. Wel beschermde ik het zadel tegen vocht bij regen door een zadeldekje. Twee jaar geleden kocht ik een nieuwe racefiets met een brooks swallow titanium. Ik ging, zonder regenkleding en zonder ingevet zadel een tochtje maken. Op een pontje naar Tiengemeten kreeg ik een ongelofelijke stortbui op mijn dak. Op de weg naar huis was het zadel geheel uitgezakt. Brooks gaf aan dat een zadel altijd als impregnatie stevig ingevet moet zijn. Was jouw zadel ingevet? Als het zadel goed gekmpregneerd is, kun je het probleem onder controle houden. Het zadel mag echter nooit zomaar in de regen/vocht blijven staan, dan heb je er niet veel meer aan........
Ik ben bang dat je naar een nieuw zadel om moet gaan kijken. Jammer genoeg had je niet de tegenwoordigheid van geest om een plastic zak over je zadel te doen toen het begon te regenen, om het nog erger te maken ben je er daarna verder mee gefietst, zonder het water de kans te geven om te verdampen. Nat leer heeft de eigenschap om zich te gaan zetten naar de vorm waar het in wordt gedrukt. Vroegah, en misschien doen ze dat nu nog wel, werden nieuwe lichtingen in het leger de natte heide opgestuurd zodat de schoenen zich beter/sneller aan de voeten aanpasten.

Een goed ingevet zadel had de opdroogtijd kunnen verkorten, maar is geen garantie tegen doorzakken.

Misschien dat als je het zadel opnieuw nat maakt (even in een emmer water laten staan) en met behulp van de spanbout het dek opspant je het nog kan redden, ben bang alleen van niet. Brooks zelf laat zich hier ook niet over uit.
Methode van Peter wordt hier in volgende link getoond:

http://home.earthlink.net/~mike.sherman/brooks.html

(ikzelf rij met een Brooks professional van tientallen jaren oud)

Piet
_Peter_ schreef:Jammer genoeg had je niet de tegenwoordigheid van geest om een plastic zak over je zadel te doen toen het begon te regenen, om het nog erger te maken ben je er daarna verder mee gefietst, zonder het water de kans te geven om te verdampen.
Een fietszadel dat er niet tegen kan om nat te worden, is volgens mij niet geschikt als fietszadel. Ik vind het absurd het probleem in de schoenen van Santiago2011 te schuiven. Ik vind het veel eerder een bewijs van wat sommigen hier al eerder aangaven, namelijk dat Brook helemaal niet meer staat voor kwaliteit, maar enkel voor een merknaam met naam en faam.

Renaat
Ik heb al eens vernomen dat je het leer zo kan laten krimpen:

Nat maken door 24 uur weken onderwater.
Daarna in een hete lucht oven op 100graden drogen.
Wel van gehoord nog niet aan toegekomen om te testen op mijn oude B17.
Dus alleen proberen als het zadel toch in de prullenbak gaat.
Soortgelijk probleem gehad met mijn Brooks. Weer gespannen na drogen en doet het alweer duizenden kilometers prima. Tegenwoordig wel met spatborden op m'n fiets, en standaard een zadelhoesje van Vaude met een tie-wrap aan m'n onderstel vast. Bevalt prima zo.
Meerdere mensen hebben het over het invetten van de zadels.

Ik weet niet of Santiago2011 een B17 Aged heeft, maar die aged zadels hoef je toch niet meer in te vetten?
Revanho schreef:Een fietszadel dat er niet tegen kan om nat te worden, is volgens mij niet geschikt als fietszadel. Ik vind het absurd het probleem in de schoenen van Santiago2011 te schuiven. Ik vind het veel eerder een bewijs van wat sommigen hier al eerder aangaven, namelijk dat Brook helemaal niet meer staat voor kwaliteit, maar enkel voor een merknaam met naam en faam.

Renaat
Sorry Renaat, ik nam even aan dat men in het algemeen weet dat leer en water niet goed samengaan, ook al is leer een populaire stof om schoenen van te maken wil dat nog niet zeggen dat je daar mee ongestraft in de regen kan gaan lopen.
Hetzelfde kan gezegd worden van zadels, dus absurd wordt hier verkeerd gebruikt.

Peter
Revanho schreef:Een fietszadel dat er niet tegen kan om nat te worden, is volgens mij niet geschikt als fietszadel. Ik vind het absurd het probleem in de schoenen van Santiago2011 te schuiven. Ik vind het veel eerder een bewijs van wat sommigen hier al eerder aangaven, namelijk dat Brook helemaal niet meer staat voor kwaliteit, maar enkel voor een merknaam met naam en faam.

Renaat
Sorry Renaat, ik nam even aan dat men in het algemeen weet dat leer en water niet goed samengaan, ook al is leer een populaire stof om schoenen van te maken wil dat nog niet zeggen dat je daar mee ongestraft in de regen kan gaan lopen.
Hetzelfde kan gezegd worden van zadels, dus absurd wordt hier verkeerd gebruikt.

Peter
_Peter_ schreef: Sorry Renaat, ik nam even aan dat men in het algemeen weet dat leer en water niet goed samengaan, ook al is leer een populaire stof om schoenen van te maken wil dat nog niet zeggen dat je daar mee ongestraft in de regen kan gaan lopen.
LOL
Vandaar die verwittiging bij al die buitensportschoenen/wandelschoenen/trekkingschoenen uit leer om deze niet in de regen te gebruiken?

Renaat
Aldoende leert men, is het niet, Peter? Ik heb veel leerproducten gebruikt in mijn leven (paardenharnagement, schoenen) en nog nooit gemerkt dat ze gingen vervormen na een fikse regenbui. Blijkbaar had ik inderdaad niet de tegenwoordigheid van geest of misschien was het kinderlijk naief van mij om te denken dat een peperduur fietszadel is opgewassen tegen hollandse weersomstandigheden.

Overigens was er geen tijd om nog een zakje over mijn zadel te doen (gevalletje stortbui) en ook geen optie om uren te wachten tot mijn zadel droog was.

Bedankt allemaal voor het meedenken. Bij thuiskomst zal ik proberen het te herstellen en anders op zoek gaan naar een nieuw zadel.
Ik had vroeger een Brooks (BN5 geloof ik) waar ik aldoor nat op fietste. Het was stug leer dat niet doorzakte. Een vriend had hetzelfde type en was van veel dunner leer gemaakt en moest aldoor bijgespannen worden. Mijn laatste twee Flyers hadden dat ook en toen was ik klaar met Brooks. Ik zou hoogstens nog biologische leer van hun proberen.

Brooks gebruikt (misschien alleen voor goedkopere zadels?) leer van zowel de buik als de schouders van de koe. Iemand als Gilles Berthoud gebruikt alleen het dikke schouderleer. Goed looien is ook niet zo eenvoudig. De schoenindustrie klaagt hier al lang over en merken als Hanwag en Meindl hebben tegenwoordig hun eigen vee in de wei staan (voor hun duurdere schoenen), met andere omheining dan prikkeldraad :wink:.

Zelf pas ik op dat mijn Berthoud niet nat wordt, maar ik weet van iemand die daar niet om maalt en zijn Berthoud is niet meer dan normaal doorgezakt.

Invetten houdt het leer in conditie (beter regelmatig dun dan 1 x per jaar veel) maar heeft negenoeg geen natbescherming. Andere vetten dan Proofide (of het vet van Berthoud) geven het risico de vezel te verslappen waardoor het makkelijker doorzakt.
Ik had mijn Brooks B17 ook 500 km in gebruik voor ik er vorig jaar in Engeland mee ging fietsen. Op dag 2 de héle dag regen, en na die dag was m'n zadel eindelijk goed ingereden. Dus die regen doet wel degelijk iets positiefs:).

Ik vet het zadel wel 2-3x per jaar in met Proofide, maar zeker niet vaker.

Volgens mij had ik ook wel eens een tip van St. Christophorus gelezen om bij een nieuw zadel, als je haast hebt met inrijden, een natte lap een nachtje over het zadel te leggen en er daarna mee te gaan fietsen... Om maar even een positieve draai aan het geheel te geven;).
Santiago2011 schreef:Vandaag op 3/4 van mijn fietsvakantie begon het tijdens een koffiepauze opeens enorm hard te regenen. Brooks b17 zadel is toen natgeregend en daarna ben ik 45 km verder gefietst. ... totaal doorgezakt
Dat je op een nat Brookszadel beter niet moet gaan fietsen is altijd zo geweest. Als je er op zit is de spanning in het leer, met name vooraan, nu eenmaal best hoog en continu; onvergelijkbaar met de spanning in schoenen etc.
(Waarmee ik niet ontken dat de huidige zadels van veel mindere duurzaamheid zijn dan die van 15 jaar geleden of eerder, dat blijkt ook uit mijn ervaringen)

Brooks schrijft er zelf over:
"How do I protect my saddle against rain?
Though your saddle will not be harmed by a great deal of rain, a suitable waterproof cover should be used and all care should be taken to avoid riding your saddle if it is soaked through."

Het leer warm laten krimpen na nat te zijn geweest lijkt me ook een leuk experiment. Ik zou wel de spanbout eerst nog een stuk lossen.
Overigens is een doorgezakt nieuw zadel zeker nog wel op te spannen als er nog voldoende lengte van de spanbout over is. Het zadeldek zal dan uiteraard wel eerst droog moeten zijn. De totale te spannen lenge van nieuw naar het einde van de bout is ongeveer 1 inch; handig te weten als je een tweedehands brookszadel koopt.
Mmmmm, moet je het zadel aan beide zijden invetten?
Hanna schreef:Mmmmm, moet je het zadel aan beide zijden invetten?
Ja. Dun en enigzins regelmatig (4x per jaar).
De adviezen over invetten zijn tegenstrijdig. De meeste handleidingen [die ik heb gelezen] raden aan om één kant in te vetten, en mijn indruk is dat 1x per jaar voldoende is. Sheldon Brown schreef dat hij zijn nieuwe zadels in de olie doopte (!) en ze vervolgens razendsnel had ingereden. Een fietsenmaker raadde me aan om één kant in te vetten omdat anders de vochtdoorlatende eigenschappen aangetast zouden worden. Hij deed altijd de onderkant om vlekken op de fietsbroek te voorkomen. De handleiding bij mijn Lepper ontmoedigt invetten helemaal, of raadt aan om het tot een minimum te beperken.
Ave Gone schreef:Brooks schrijft er zelf over:
"How do I protect my saddle against rain?
Though your saddle will not be harmed by a great deal of rain, a suitable waterproof cover should be used and all care should be taken to avoid riding your saddle if it is soaked through."
Als dat zo is dan zouden ze zo'n cover eigenlijk met het zadel mee moeten leveren.
[quote)

Een fietszadel dat er niet tegen kan om nat te worden, is volgens mij niet geschikt als fietszadel.

Renaat[/quote]
Helemaal mee eens. Ware het zo goed, het zou niet verdwenen zijn bij de pro's. Die zitten ook behoorlijk lang op hun zadel.