Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spoed: Help, frame koga miyata is gescheurd, zie foto!!! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Spoed: Help, frame koga miyata is gescheurd, zie foto!!!

Ik zou echt een beroep doen op de eerste gebruiker. Het moet wel erg vreemd zijn als hij je niet wilt helpen met een bon.

Met een bon krijgt hij (en niet jij) een nieuw frame en kan de dealer alles ombouwen.

Koga geeft namelijk ook een geldbedrag om om te bouwen als de fiets niet te oud is. Maar wellicht is jouw fiets te oud voor de ombouwvergoeding en kun je het de delaer laten doen. Dit kost twee tot drie uur arbeidsloon uur als alles overgezet kan worden, langer als alles net niet past door andere maatvoering.

Tegenwoordig geeft Koga zelfs levenslange garantie op hun frames. Maar ja levenslang geldt niet voor de 2e, 3e of de zoveelste eigenaar.

(sorry er stond ook 1e eigenaar :oops: )
Eric Schuijt schreef: Maar ja levenslang geldt niet voor de 1e, ... eigenaar.
Dus enkel voor de 0ste eigenaar? :wink:
Revanho schreef:
Eric Schuijt schreef: Maar ja levenslang geldt niet voor de 1e, ... eigenaar.
Dus enkel voor de 0ste eigenaar? :oops: :wink:
:lol: :lol: :lol:
Ik heb vandaag toch maar gefietst, ruim 40 kilometer. De situatie is niet verergerd,ik heb het gevoel dat ik zo nog wel even door kan rijden en ondertussen op zoek kan naar een vervangende fiets.
Eric Schuijt schreef:Ik zou echt een beroep doen op de eerste gebruiker. Het moet wel erg vreemd zijn als hij je niet wilt helpen met een bon.

Met een bon krijgt hij (en niet jij) een nieuw frame en kan de dealer alles ombouwen.
Ik heb de fiets destijds particulier gekocht en ik heb geen gegevens meer van degene waar ik de fiets destijds kocht.

Ik vind het sowieso een merkwaardige garantiebepaling dat alleen de 1e eigenaar garantie heeft. Als je achter je product staan, zo dit toch zonder die voorwaarde moeten zijn lijkt me. Dan kan je gewoon een termijn garanden, en op basis van framenummer die garantie verlenen. Dit verder terzijde.
Toch vraag ik me af of die buitenboord lagers wel geschikt zijn voor dit frame. KrachtXarm deze wordt een stuk groter door de positie van de lagers.
Ik vind het sowieso een merkwaardige garantiebepaling dat alleen de 1e eigenaar garantie heeft. Als je achter je product staan, zo dit toch zonder die voorwaarde moeten zijn lijkt me. Dan kan je gewoon een termijn garanden, en op basis van framenummer die garantie verlenen. Dit verder terzijde.
Leek mij ook, ik heb de voorwaarden er daarom even op nagekeken. De 2e eigenaar en verder kan zijn claim neerleggen bij diegene waar de fiets gekocht is. In mijn geval is dat lastig, de persoon in kwestie is overleden. Dat is bij auto's toch echt anders dus waarom niet bij dure fietsen.
Ik denk dan ook dat je met de huidige consumentenbescherming als fabrikant niet zomaar even garantie kan afwijzen. Nu heeft TS het euvel zelf ontdekt, stel je voor dat hij door deze "bijna"breuk een ongeval veroorzaakt waarbij iemand levenslang gehandicapt raakt. Dan heeft Koga toch echt een probleem, ook in Nederland.
Ik zou Koga dan ook zeker zelf benaderen, zo stom zullen ze niet zijn om het verhaal niet op te lossen. Het kost ze hoogstens 15 minuten om het te lassen.
P.S.
Ook al heb ik mijn Koga gebruikt gekocht, ik heb wel alle paperassen in huis.
Altijd al mijn bedenkingen over deze buitenboordconstructie gehad.
Is het daarom niet zo dat ze nu over gaan op PressFit trapassen.
En al zou je alle gegevens hebben dan denk ik ook dat de fietsenmaker in het verhaal moet meegaan om garantie claimen.

Zelf heb ik meegemaakt dat een onderdeel was losgekomen wat absoluut niet had mogen gebeuren en wat tot gevolg heeft gehad dat mijn dochter van de fiets is gevallen, gelukkig goed afgelopen.

De fietsenhandelaar(sportzaak) heb ik een aantal malen moeten mailen om er voor te zorgen dat er wat met mijn klacht zou gebeuren.
Van Shimano heb ik direct antwoord gekregen maar ik ben bang dat fietsen(maker?) niet de andere klanten hiervan op de hoogte heeft gesteld.
multiwgb schreef:Toch vraag ik me af of die buitenboord lagers wel geschikt zijn voor dit frame. KrachtXarm deze wordt een stuk groter door de positie van de lagers.
Dat snap ik niet :?:
Wat niet?
lookpeter schreef:Wat niet?
De onzin die jij en multiwgb verkopen.
Zuiz schreef:
lookpeter schreef:Wat niet?
De onzin die jij en multiwgb verkopen.
Mag het een beetje aardiger en constructiever svp.
Hoe verder de lagers uit elkaar staan hoe kleiner de kracht die de lagers op het bracket uitoefenen. Hoe verder de crankarmen (Q-factor) uit elkaar staan hoe groter de krachten van de lagers op het bracket.
Beste lezers,

Tot voor een aantal weken geleden ben ik gaan kijken op dit forum.
Hiervan het nodige kunnen leren maar de toon op mijn reacties bevalt mij niet.
Helaas blijkt dit niet het geschikte medium te zijn dus stop ik maar met reacties geven.

Fietsen is meer mijn ding dus ga ik daar maar mee verder.
de garantie die enkel voor de eerste eigenaar geldt is bekend
waarschijnlijk is dit om te vermijden dat de kleinkinderen na 50 jaar nog komen vragen om garantie

een vergelijk met thermarest: ook levenslange garantie maar niet op berekend op het leven van de aankoper maar op de levensduur van het matje, maar hoe lang is de levensduur van een matje? dit zal moeten bekeken worden hoe(lang/veel) het gebruikt is enz...

terug naar de koga randonneur:
dit is een fiets gebouwd om duurzaam te zijn en in vele zware omstandigheden gebruikt te worden, zulke schade na 8 jaar is niet normaal bij normaal gebruik (en normaal gebruik mag voor zo'n fiets zwaar zijn, het betreft geen carbon racefiets gebouwd omwille gewichtsbesparing)
opmerking: het kader ziet er wel slecht uit, broebels op het frame maar kan vuil zijn?

je zou contact kunnen opnemen met de marketingafdeling ofzo, in de competetieve markt die de reisfietsenbranche tegenwoordig is, is die schade niet normaal

de fiets laten lassen gaat je wel iets kosten vermoed ik, overweeg eventueel een surly LHT frame, 400 a 500 euro en zet alle onderdelen over indien nog de moeite

lassen aan een frame is voor mij enkel ok indien er een oogje van een drager of dergelijke is afgebroken, een breuk repareren op zulk cruciaal lijkt me te link
verder rijden op je fiets zou ik ook niet doen, risicos zijn te groot voor als het misloopt en aangezien je toch veel fiets is een nieuw frame een goede investering

probeer dus eerst even koga zelf op een vriendelijke manier te benaderen, misschien valt er nog iets uit de brand te slepen en laat weten hoe het afgelopen is...

succes!
Ave Gone schreef:
multiwgb schreef:Toch vraag ik me af of die buitenboord lagers wel geschikt zijn voor dit frame. KrachtXarm deze wordt een stuk groter door de positie van de lagers.
Dat snap ik niet :?:
Ik dacht, hoe meer afstand er van dat lager is ten opzichte van die scheur, des te meer kracht in die zone.
multiwgb schreef:
Ave Gone schreef:
multiwgb schreef:Toch vraag ik me af of die buitenboord lagers wel geschikt zijn voor dit frame. KrachtXarm deze wordt een stuk groter door de positie van de lagers.
Dat snap ik niet :?:
Ik dacht, hoe meer afstand er van dat lager is ten opzichte van die scheur, des te meer kracht in die zone.
Zie de reactie van Bert.
lookpeter schreef:Altijd al mijn bedenkingen over deze buitenboordconstructie gehad.
Dat de lagers in een vierkante as langer mee gaan, dat wel.
lookpeter schreef: Is het daarom niet zo dat ze nu over gaan op PressFit trapassen.
Neen, dit is gewoon omdat dit systeem goedkoper is voor de fabrikant.
Nu over dit kapotte frame,
Garantie kan je vergeten,
Lassen, autogeen te doen, maar, ik zou het niet laten doen: goedkoop zal het niet zijn, en dan is het nog de vraag of het goed gelast zal zijn...en waar gaat het de volgende keer scheuren?
En een nieuw frame kopen.... Dan moet de rest ook nog goed zijn én passen op het nieuwe frame.
Reken dan ook nog werkuren (als je het zelf niet kan), nieuwe kabels, andere versleten dingen....
Zelf zou ik een andere fiets kopen, en wat nog goed is van de koga af halen
en houden als reserve (of voor de verkoop).
Kleine update. Voor 75-100 euro gaan ze hem proberen te lassen.

Ik heb weinig vertrouwen in de fiets, maar dat wil ik er nog wel in investeren, dan kan de koga mijn reservefiets worden.