Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spoed: Help, frame koga miyata is gescheurd, zie foto!!! - Forum Wereldfietser

Spoed: Help, frame koga miyata is gescheurd, zie foto!!!

Tijdens het fietsen vandaag merkte ik speling in mijn frame. Ik dacht aanvankelijk dat mijn zadelpen los geraakt was, dat was het echt niet. Bij thuiskomst fiets onderzocht, en tot mijn grote schrik zit er een scheur in het frame. :evil: :evil: :evil: De scheur zit net bij de trapas, zie foto. Het rood omcirkeld.

Afbeelding

Even snel een aantal vragen.

De belangrijkste. Kan ik hier voorlopig mee door blijven fietsen? Deze fiets is momenteel mijn enige vervoersmiddel, en ik fiets hier dagelijks 35 kilometer mee. Ik moet morgen naar mijn werk. Openbaar vervoer is geen optie, en het is nogal ver lopen. :roll:

Tweede vraag, is het mogelijk om dit te laten lassen. Doet een gemiddeld fietsenmaker dit? Wat voor kosten zijn hier aan verbonden. Is het nog de moeite waard?

Derde vraag. Is het normaal dat het stalen frame van 7/8 jaar oude fiets zomaar scheurt? Het betreft hier een koga miyata randonneur.
Ik zou hier niet meer op durven fietsen, lassen zou ik niet aan beginnen. Na het lassen moet het ook weer gelakt worden want anders begint het te roesten. Ik zou proberen om via koga een nieuw frame te krijgen. Mijns inziens is dit gewoon een productiefout.
is je werk bij de fm, dan kan je hopen dat ei het haald. en das t laatste ritje van die fiets. althans ik zou er niks anders mee doen. en liever zou ik m in een auto kiepen en zo naar de fm gaan. en een rondje langs de buren voor een leenfiets voor de komende dagen. of asl de wiedeweerga op mp een nader fiest scoren. 1 verveormiddel is wel erg weinig.. zeker als je er zo afhanklijk van lijkt te zijn.
>Kan ik hier voorlopig mee door blijven fietsen?

Beter van niet. Toe ik student was had ik een fiets die boven de lug was gebroken en heb daar een jaar op gefietst, maar niet veel kilometers: 5 km per werkdag. Deze is in de lug gebroken. Wel apart. Roest zou wel eens een bijdrage hebben kunnen leveren aan de breuk.
Je kunt proberen bij Koga garantie te krijgen maar tot die tijd kan een ander tweedehandsje je misschien helpen.

>Tweede vraag, is het mogelijk om dit te laten lassen.
Ik vermoed dat er bij een gelugd frame eennieuwe lug in moet. Dit is met die rare buizen een heel special lug.

>Doet een gemiddeld fietsenmaker dit?
Nee.

>Is het nog de moeite waard?
Wat was de restwaarde van de fiets?

> Derde vraag. Is het normaal dat het stalen frame van 7/8 jaar
> oude fiets zomaar scheurt? Het betreft hier een koga miyata randonneur.

Metalen trekken zich helaas niets aan van de mooie sticker die erop zit.
Nee, normaal is het niet. Zien wat er mee gebeurd is kan ik evenmin.


(Iemand schreef hier vandaag nog dat frames niet stuk gaan. Ik dacht er nog aan om er op te reageren. Niet meer nodig. 8) )
dit kan zeker gelast worden, daar hoef je je geen zorgen over te maken....
maar.....dit is toch garantie??? gezien de fiets maar 7-8 jaar oud is?

mee verder fietsen zou ik zeker niet doen, hier kan je mee verongelukken als het frame breekt.....

als je echt afhankelijk bent van je fiets zou ik toch ook zorgen voor een 2de reserve fiets ....
johnny-vs schreef:maar.....dit is toch garantie???
Je kunt niet bij voorbaat stellen dat het onder garantie valt. Als de fiets ooit een 'ongelukje' heeft gehad en er is bv een stoeprand geramd waardoor een klein scheurtje is ontstaan dan kan dit best na jaren dit resultaat opleveren.
Garantie zal lastig worden, gezien het feit dat ik op papier niet de eerste eigenaar ben, ik heb niet eens papieren van de fiets.

Ik heb de fiets wel ongebruikt gekocht, dus ik weet wat er mee gebeurd is. Geen ongelukken. Wel heeft de fiets veel buiten gestaan, ook in de regen, dat is er niet goed voor natuurlijk.

Wat betreft een reservefiets, ja daar heb ik mijn lesje mee geleerd. Ik ga zorgen voor een reservefiets in de toekomst.

Maar voor nu heb ik daar niets aan. Ik moet er morgen eigenlijk toch mee naar het werk fietsen. Ik lees hier iets over verongelukken, maar wat is concreet het risico? Het betreft de stang waar zadelpen in zit. Als deze breekt vlieg je niet zomaar over de kop lijkt mij.
Ik heb eens een Koga verkocht. De man kreeg er 2 weken later het zelfde probleem mee. Ik wist dat de man geen nieuw frame zou krijgen omdat hij niet de eerste eigenaar was.

Ik heb dit opgelost door mij voor te doen als de eerste eigenaar. Een paar weken later kreeg ik van Herwerden te horen dat Koga een nieuw frame heeft gestuurd.

Mario
Dagelijks 35 km is nu ook weer niet niks: 175 km per week en dat 48 weken per jaar, en inmiddels al heel wat jaren, en vermoedelijk ook in het pekelseizoen. Dat zijn al best wat kilometers, en ik weet niet of ik het redelijk vind dat je een nieuw frame krijgt (eigenlijk niet geloof ik). De scheur zit in de bracketpot en reparatie kan vast wel door een echte framebouwer als Marten Gerritsen (www.m-gineering.nl), maar dat zul je hem moeten vragen. Stuur hem de foto want hij is denk ik de enige die dit kan. Of het rendabel is hoor je dan wel van hem als hij de rest van de fiets gezien heeft.
Dit is natuurlijk niet zomaar een plek op je fiets: het is het hart van het frame.
Wim
Heb ook eens een scheur in m'n Koga Terra Linner Alloy gehad (14 dagen voor gepland vertrek fietsvakantie ontdekt), deze was net geen 10 jaar oud, dus nipt binnen garantieperiode.......mijn vaste fietsenmaker en tevens Koga verdeler heeft toen contact opgenomen met Koga, in eerste instantie waren ze niet geneigd om wat te doen (ik zou de schade zelf hebben veroorzaakt) maar na aandringen van de verdeler heb ik (weliswaar niet hetzelfde type frame) toch een wat ouder framemodel gekregen.......maar.......het overzetten van de onderdelen koste me uiteindelijk heel wat geld.....
Wim schreef:Dagelijks 35 km is nu ook weer niet niks: 175 km per week en dat 48 weken per jaar, en inmiddels al heel wat jaren, en vermoedelijk ook in het pekelseizoen. Dat zijn al best wat kilometers, en ik weet niet of ik het redelijk vind dat je een nieuw frame krijgt (eigenlijk niet geloof ik). De scheur zit in de bracketpot en reparatie kan vast wel door een echte framebouwer als Marten Gerritsen (http://www.m-gineering.nl), maar dat zul je hem moeten vragen. Stuur hem de foto want hij is denk ik de enige die dit kan. Of het rendabel is hoor je dan wel van hem als hij de rest van de fiets gezien heeft.
Dit is natuurlijk niet zomaar een plek op je fiets: het is het hart van het frame.
Wim

Het is pas sinds kort dat ik zoveel kilometers maak, voorheen ging ik altijd met de auto. Met pekel heb ik nooit gefietst, ik denk ik dat in totaal 12000/15000 km gefietst heb. Niet erg veel dus. Zoals gezegd, heeft de fiets wel vaak in de regen buiten gestaan.

Die framebouwer zit echt helemaal aan de andere kant van het land dus dat is geen optie voor mij. Ik dacht dat het voordeel van staal was dat het zo makkelijk te lassen is, maar niet dus? Ik denk dat ik maar op zoek moet naar een nieuwe fiets. Met een aluminium frame dit keer!!!
zulke frames lassen kunnen er wel meer hoor, en niet zoals wim zegt alleen m engineer , ik heb het al eerder gezien , toevallig ook met koga frames...en wees blij dat het een stalen frame is....bij allu frame had het al einde fietsen betekend denk ik....
Ave Gone schreef:
johnny-vs schreef:maar.....dit is toch garantie???
Je kunt niet bij voorbaat stellen dat het onder garantie valt. Als de fiets ooit een 'ongelukje' heeft gehad en er is bv een stoeprand geramd waardoor een klein scheurtje is ontstaan dan kan dit best na jaren dit resultaat opleveren.
en dan kunnen ze jaren later zeggen , zoveel jaar geleden heb je ergens een stoeprand geramd en die schade komt daardoor ??
zo kunnen ze altijd wel een rede verzinnen he....
Je zou een auto plaatwerker kunnen vragen. Die hebben ervaring met dun staal. Maar het hangt ook af van het soort staal. Er zijn staalsoorten die helemaal niet gelast kunnen worden maar gesoldeerd moeten worden (Reynolds 531 bijvoorbeeld). Alu frames hebben overigens ook problemen. Als het zo weinig kilometers zijn geweest zou ik Koga bellen.
Wim
Als ik de foto goed bekijk, lijkt het alsof de scheur in de bracketpot zelf zit. Dat is alleszins wel een extra aanwijzing dat het gaat om een fabricage fout: alle frames die ik daar heb gebroken hadden een breuklijn zitten vlak boven de lug, niet erdoor. Normaal zou die plaats juist sterker moeten zijn.
Krijg je dat geregeld als je niet de eerste eigenaar bent? Ik vrees ervoor.
Kan je dat lassen? Hangt ervanaf, sommige types zijn van gietijzer dan kan je het vergeten, maar uit de blog van m-gineering maak ik op dat de meeste tegenwoordig plaatwerk zijn en dat moet je probleemloos kunnen lassen.
Kan je erop doorrijden: ja, tot het niet meer gaat. Dat kan geleidelijk aan gebeuren en dan stop je, dat kan plots gebeuren en dan val je. Ik zou het dus niet testen, fiets van je moeder of buurman lenen (er zijn zat mensen met mooie fietsen die er niet op rijden als de zon niet schijnt)

Als Koga niet reageert of niet wil tussenkomen zou ik de gok wagen om te lassen: de boel goed inklemmen dat alles mooi uitgelijnd is, beetje lak eraf slijpen, de breuk openslijpen en er een las inleggen. Zal ongetwijfeld niet zijn hoe het moet, maar kan bij iedereen in de garage en kost je niets. Draait het uit op een fiasco dan sta je even ver als nu.
Op basis van deze ene foto, zou ik er best nog wel op durven fietsen. Ik zie op de foto geen recente breukvlakken. Als je aan het krachtenspel rond de bracketpot denkt, heb je enerzijds het gewicht van de fietser die de pot omlaag duwt en dus de spleet tussen zadelbuis en onderbuis dichtdrukt, en anderzijds de voortstuwende kracht vanuit het achterwiel die de voorkant vooruit duwt, met ruwweg dezelfde compressie-krachten op de spleet. Beide zorgen dus voor een gunstige belasting van dit potentiële breukvlek. Tenzij je enorm zwaar bent... ik meen ooit gelezen te hebben dat je 120 kg bent?

De supporters van staal moeten nu eindelijk eens kleur bekennen. Was een van de voordelen niet juist dat staal taai was qua breukgedrag?
math schreef: De supporters van staal moeten nu eindelijk eens kleur bekennen. Was een van de voordelen niet juist dat staal taai was qua breukgedrag?
Alsof aluminiumframes nooit breken. (Ik ben geen voor- of tegenstander van een specifiek materiaalsoort.)
Revanho schreef: Alsof aluminiumframes nooit breken. (Ik ben geen voor- of tegenstander van een specifiek materiaalsoort.)
Beste Renaat, dat heb ik ook niet beweerd. Alle frames kunnen breken, al gebeurt dat heel zeldzaam.

Mijn conclusie, op basis van die ene foto, dat je er gerust op kunt doorfietsen zou ik niet aandurven voor een alu-frame, vanwege de lage elasticiteit en de lage breukgrens van dat materiaal, maar wél voor staal.

Het viel me op dat de voorstanders van staal nu zo stil bleven over dit materiaalvoordeel.
Kunnen we svp even niet op de personen spelen? Er is bovendien nog wel een verschil tussen het voordeel van een veiligheidsmarge en die marge ook opsouperen.
math schreef:Als je aan het krachtenspel rond de bracketpot denkt, heb je enerzijds het gewicht van de fietser die de pot omlaag duwt en dus de spleet tussen zadelbuis en onderbuis dichtdrukt, en anderzijds de voortstuwende kracht vanuit het achterwiel die de voorkant vooruit duwt, met ruwweg dezelfde compressie-krachten op de spleet. Beide zorgen dus voor een gunstige belasting van dit potentiële breukvlek.
Haha, vergeet je niet een paar krachten? Wat denk je van de kracht die van de cranck afkomt: totaal a-symmetrich en repeterend; daarbij ook nog links-rechts verschillend doordat rechts de ketting zit.
Even flink remmen hebben we ook nog niet gedaan...
Maar je kunt er op fietsen, zoals ik eerder schreef.
math schreef:De supporters van staal moeten nu eindelijk eens kleur bekennen. Was een van de voordelen niet juist dat staal taai was qua breukgedrag?
Het kan best dat Otis hier jaren van geprofiteerd heeft in vergelijking met een aluminium frame. In dat geval zouden juist de aluminiumgelovigen het schaamrood op de kaken moeten krijgen. :wink: