Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Drukverlies Schwalbe Extralight binnenband - Forum Wereldfietser

Drukverlies Schwalbe Extralight binnenband

De binnenbanden die ik nu gebruik zijn de Michelin Air+ Titanium binnenbanden (voor buitenbanden van ongeveer 40mm). Zwaar, dik, sterk, en ze houden de lucht heel goed vast: na 6 maanden 0,1 bar drukverlies (bij 6 bar) oftewel geen verlies. Op zich erg tevreden mee.

Maar ze zijn erg zwaar en ze zullen ook wel een hoge rolweerstand hebben. Dus ik ben op zoek naar lichtere binnenbanden voor gebruik in Europa en mijn oog viel op de Schwalbe Extralight. De reviews van deze band zijn redelijk positief, maar missen voor mij 1 belangrijk punt: hoe goed houden ze de druk vast? Mijn vraag dus: wie weet er hoe goed de Extralights de druk vasthouden? Oftewel hoeveel bar verliezen ze in een week als je ze op 6 bar oppompt? Dus niet bij 4 bar oid, maar bij 6 bar. Dit maakt naar mijn ervaring namelijk behoorlijk veel uit.

Wat mij betreft is 0,25 bar per week drukverlies acceptabel, daarboven moet ik de band teveel in de gaten houden. Dit ook omdat de rolweerstand sterk afhankelijk is van de druk waar een band op staat.

Over lekbestendigheid wil ik het hier liever niet hebben, wat mij betreft een te subjectief begrip irt binnenbanden.
Het minieme drukverlies van de Michelins is indrukwekkend. Met welk instrument meet jij de druk(val) zo nauwkeurig?

Ik kocht als test een reservebinnenband, de Schwalbe No. 18 - Extralight - 28/44-622/630 met SV-ventiel. Ca. een euro duurder dan een gewone Schwalbe binnenband (No. 17, die ik normaliter gebruik) en bespaarde daarmee 45 gram op mijn pakgewicht (volgens specificatie van Schwalbe: "17" is ca. 150 g, "18" zo'n 105 g). Deze kwam terecht in mijn voorwiel (eind aug. 2012, met een Marathon XR 42-622 buba). De Marathon buitenband mag volgens het opgedrukte voorschrift max. 6 bar hebben. Meestentijds heb ik de band opgepompt tussen 5 - 5,5 bar (prefereer een harde band).

Ik heb geen strak regime waarin ik de bandendruk controleer. Ik schat dat ik zo eens per 3 weken mijn banden even oppomp en zie dan toch wel een drukval (met de niet zo nauwkeurige manometer van mijn hogedrukpomp) van ca. 0,75 tot 1 bar. Dat geldt voor zowel voor de gewone "17" (achterwiel) als de lichtere "18" (voorwiel), die daarmee netjes voldoen aan wat Schwalbe daarover schrijft in hun FAQ.
Schwalbe.com FAQ schreef:Hoe vaak moet de bandenspanning gecontroleerd worden?
Het is wenselijk de bandenspanning minstens éénmaal per maand te controleren en te corrigeren. Zelfs de meest luchtdichte fietsbinnenband verliest druk. In tegenstelling tot autobanden is de bandenspanning bij fietsbanden wezenlijk hoger en zijn de wandsterktes beduidend minder. Een spanningsverlies van 1 bar per maand kan men als normaal beschouwen. Spanningsverlies treedt bij een hoge druk aanmerkelijk sneller op dan bij een lage druk.
Omdat ik in de praktijk geen verschil merk wordt mijn volgende reserveband ook een lichte No. 18 (enz. totdat al mijn biba lichtgewicht zijn). Eén kanttekening wil ik wel maken: de "18" heeft redelijk geprononceerde rubber ribben (zal wel aan de productiewijze liggen), die het snel plakken van een band bemoeilijken, omdat je die eerst vlak moet schuren ter plaatse van het lek.

De adviesprijs voor de No. 18 is €8,90, maar met een beetje zoeken kun je zelf het experiment al aan voor ca. €6. ;)

Uit interesse: op de draak van een site van Michelin (http://fiets.michelin.nl) kon ik de Air+ Titanium biba niet terugvinden; wat weegt zo'n binnenband (en in welke maat)?
Op de vraag naar het drukverlies van de Schwalbe Extralight kan ik geen antwoord geven. Wél dat ik recent plotseling een lekke band had zonder externe oorzaak. De binnenband bleek op de lasnaad gescheurd. Gelukkig gebeurde dat op een vlakke weg en niet op een afdaling, want je bent snel de controle op de fiets kwijt.

Je kunt hier geen kansberekening op loslaten, maar het is wel een risico van dunne binnenbanden. Ik zal geen Extralight meer opleggen en ze hoogstens als reserve en thuisbrenger meenemen.
Ik gebruik Schwalbe xxtralight binnenbanden (nog een slagje dunner dus, maar ook maar de helft van het gewicht) op zowel mijn stadsfiets als mijn vakantiefiets. Ik heb eigenlijk geen problemen, al denk ik dat ze inderdaad iets vaker opgepompt moeten worden, zeker in de smallere maten waar je met grotere druk rijdt. In theorie zijn ze kwetsbaarder, maar daar steeds tegenover dat ze zichtbaar veel zorgvuldiger (in Duitsland) zijn gemaakt.
Wim
aardvark schreef:Ca. een euro duurder dan een gewone Schwalbe binnenband (No. 17, die ik normaliter gebruik) en bespaarde daarmee 45 gram op mijn pakgewicht
Dat is een gewichtvoordeel van 45 gram/euro. Er zijn weinig fietsonderdelen of fietsvakantiespullen waarbij men 45 gram/euro gewicht kan besparen. (Probeer bij een fiets maar eens een halve kilo te besparen door maar 11 euro extra uit te geven :wink: )
Nooit bij stil gestaan, maar voor mij een reden om in de toekomst als reserveband voor xl of xxl te kiezen.

Renaat
Twee xxlight banden plus twee xxlight reserve banden spaart mij dus bijna 400 gram uit. Bovendien is de rolweerstand iets lager.
De Air+ is niet meer in het assortiment van Michelin, die van mij zijn 14 jaar oud. Nog nooit een lekke band mee gehad, ik schat zo'n 30 k km. Ze zijn 209 gram in de maat geschikt voor 35-47mm (622mm, frans ventiel), lekker zwaar dus. Ik meet met een losse digitale drukmeter (die door het meten zelf een drukverlies van ongeveer 0,05 bar oplevert).

Zoals de reclame zegt:
Titanium reinforced inner tube
Twice as resistant to punctures
Holds pressure 3 times longer

Die van mij houden de druk veel meer dan 3x langer vast, in de praktijk bijna voor eeuwig en dat bij 6 bar.

En ja, die €/kg is voor mij een grote worst. Beter dan dit wordt het niet. Jammer dat de xxlight alleen in 26 inch maten leverbaar is.
JaapG schreef: Twice as resistant to punctures
En dat roept dan - bij mij althans - de vraag of wat dat nu in de praktijk eigenlijk wil zeggen indien men behoorlijke buitenbanden heeft? Hoe vaak zou de binnenband nog het verschil tussen niet lek en lek kunnen maken bij een goede buitenband? Als er werkelijk iets scherps binnendring door de buitenband, dan lijkt het me een kwestie van tijd voor ook de binnenband doorprikt is, of die nu extra verstevig, gewoon of extra dun is.
Enkel als de oorzaak van de lek van binnen komt (b.v. een slecht velglint) maakt het misschien wat uit. Maar ook in dat geval is het waarschijnlijk slechts een kwestie van (niet al te lange) tijd voor de binnenband het toch begeeft.

Renaat
Mee eens, en daarom zou ik graag een discussie over de lekbestendigheid van binnenbanden buiten dit draadje willen houden.

Blijft mijn oorspronkelijke vraag: hoe goed houdt de Schwalbe Extralight zijn druk vast?
Wauw, 14 jaar met binnenbanden doen is niet gek! Als de aanschafprijs minder dan het dubbele van een reguliere band is geweest, zou het een prima biba zijn geweest voor een vrek ;-) als ik (als we geen acht slaan op gewicht).

De ervaring van math inzake de kwetsbaarheid maakte mij erop attent dat ik deze binnenband goed blijf volgen. Maar net als Wim maak ik me geen grote zorgen. Voorlopig heb ik voldoende reserve biba's - ik ben zuinig en repareer veelvuldig (maar met XR en comfortabeler opvolgers is dat maar zelden aan de orde). N.B. Vanwege een slagje in het voorwiel toevallig dit weekeinde de Extralight biba eruit gehaald. Na 2 jaren verblijf in het voorwiel zag deze er nog hetzelfde uit als net uit de verpakking.

Gezien mijn beperkte nauwkeurigheid in meten (beste aflezing heeft een minimale afwijking van ± 0,25 bar), jouw eis van max. 1 bar drukverlies/4 weken, Schwalbe die 1 bar/maand als grens hanteert en de duidelijke wens tot afslanken (meer dan 200 gram per biba is mij ook te gortig - voor diameter 622 mm) zul je denk ik zelf met de Extralight in de weer moeten gaan. Omdat je kennelijk veel nauwkeuriger kunt meten, ben ik erg benieuwd naar eventuele resultaten. Of er moet toch nog een fietsbandenge(e)k (niet pejoratief!) opstaan die dit al deed en haar/zijn meettabel met ons deelt.
Ook ik gebruik (sinds kort) de xxtralight binnenbanden. Kan niets met feiten staven maar ik heb wel het idee dat ze vaker wat extra lucht nodig hebben. Daar staat tegenover de in mijn ogen duidelijk verminderde rolweerstand en meetbaar minder gewicht.
Lekbestendigheid komt natuurlijk niet of nauwelijks van binnenbanden, als die doorn daar eenmaal belandt is het te laat.

Frank
Mee eens: ik heb de indruk dat je ze iets vaker moet oppompen. Dus heb ik ze niet gemonteerd op de stadsfiets van mijn vrouw (want die vergeet haar banden op te pompen), maar wel op mijn stadsfiets, en ook op mijn vakantiefiets. Toen ik laatst uit Italië naar Nederland fietste heb ik ze op voldoende maar niet hoge druk gebracht voor ik vertrok, en na twee weken was het nog OK. Als je het niet erg vindt je banden elke twee weken op te pompen zijn deze banden OK, als je ze slechts elke twee maanden wilt oppompen kun je beter een dikkere nemen. Zoiets, schat ik, maar het is een groter probleem bij smalle banden op hoge druk dan bij brede banden op lage druk (die verliezen sowieso hun druk veel minder snel).
Revanho schreef:En dat roept dan - bij mij althans - de vraag of wat dat nu in de praktijk eigenlijk wil zeggen indien men behoorlijke buitenbanden heeft? Hoe vaak zou de binnenband nog het verschil tussen niet lek en lek kunnen maken bij een goede buitenband? Als er werkelijk iets scherps binnendring door de buitenband, dan lijkt het me een kwestie van tijd voor ook de binnenband doorprikt is, of die nu extra verstevig, gewoon of extra dun is.
Dat is een hypothese, niet meer en niet minder.

Over drukverlies: ik gebruik(te) zelf nooit extra dunne banden maar het drukverlies in alle binnenbanden varieert altijd enorm. Zowel bij merkbanden als de merkloze banden heb ik exemplaren gehad die maandenlang op druk bleven, maar ik heb ook merkbanden gehad die ik elke week op moest pompen omdat er van de 5 bar maar 3 overwaren. Meestal moet ik toch elke twee weken wat pompen.
Banden worden niet lekbestendiger door ze dunner te maken, maar als er meer aandacht wordt besteed aan het rubbermengsel kan dat een goede compensatie zijn.

Een andere vraag bij dunnere binnenbanden: als je er twee passende maten binnenbanden zijn ga je dan voor de strakke versie of de ruimere. Ik meen wel gemerkt te hebben dat binnenbanden die strak in de buitenbanden zitten eerder lek gaan.
Ave Gone schreef:Een andere vraag bij dunnere binnenbanden: als je er twee passende maten binnenbanden zijn ga je dan voor de strakke versie of de ruimere.
Al mijn fietswielen zijn 622 mm in doorsnede. Enkel voor de racefiets heb ik specifieke binnenbanden. Voor de stadse fietsen en de vakantiefiets ben ik pragmatisch: de biba moet zich kunnen aanpassen tussen 32 en 44 mm in de breedte. En die maten liggen uiteindelijk niet zo heel ver uit elkaar dat het niet binnen de standaard rek van een reguliere biba valt. Conclusie: de ruimere dat interval omvattende.

Edit: 'ruimere' in 1e instantie verkeerd opgevat.
Ave Gone schreef:
Revanho schreef: Een andere vraag bij dunnere binnenbanden: als je er twee passende maten binnenbanden zijn ga je dan voor de strakke versie of de ruimere. Ik meen wel gemerkt te hebben dat binnenbanden die strak in de buitenbanden zitten eerder lek gaan.
Aiai, moet ik nog gaan kiezen ook, er zijn 2 soorten xlight bb: de 18 en de 19a. Waarbij de 19a de bredere (en zwaardere) is. De 19a is zelfs geschikt voor 27,5" en 29" banden volgens de reclame van Schwalbe, hoe kan dat nou :roll: ?

Bij gelijke productieprocessen hebben beide binnenbanden dezelfde wanddikte en wordt de 19a (de bredere) minder uitgerekt dan de 18 en zou dus uiteindelijk een grotere wanddikte moeten hebben, leidend tot minder luchtverlies.
De 19a is 35 gram zwaarder volgens specificatie, en ook geschikt voor 584mm banden. Ach ja.....
Ik heb ze eindelijk uitgebreid kunnen testen met het volgende resultaat:
- 103 en 104 gram
- eerste 2 keer oppompen hadden ze veel last van drukverlies, 1 bar in een paar dagen
- daarna ongeveer 1 bar per maand, de Schwalbe norm

Dus ok binnenbanden die erg licht zijn en 1 bar per maand druk verliezen.
math schreef:
zo 07 sep, 2014 19:39
Op de vraag naar het drukverlies van de Schwalbe Extralight kan ik geen antwoord geven. Wél dat ik recent plotseling een lekke band had zonder externe oorzaak. De binnenband bleek op de lasnaad gescheurd. Gelukkig gebeurde dat op een vlakke weg en niet op een afdaling, want je bent snel de controle op de fiets kwijt.

Je kunt hier geen kansberekening op loslaten, maar het is wel een risico van dunne binnenbanden. Ik zal geen Extralight meer opleggen en ze hoogstens als reserve en thuisbrenger meenemen.
Ook ik heb onlangs een paar Extralight binnenbanden van Schwalbe lek gereden en dat was tijdens lange afdalingen in de Alpen, met heet weer en gebruik van velgremmen. In mijn geval gelukkig geen gescheurde lasnaad, maar een serie kleine gaatjes, waardoor het leeglopen net lang genoeg duurde om een noodstop te kunnen maken voordat de fiets onbestuurbaar werd (zie dit topic).

JaapG schreef:
zo 07 sep, 2014 22:52
Mee eens, en daarom zou ik graag een discussie over de lekbestendigheid van binnenbanden buiten dit draadje willen houden.
Waardoor dit draadje wel erg beperkt is gebleven. Ook zou ik wel willen weten of iemand kan aangeven hoeveel sneller en/of soepeler zo’n extralight binnenband een bepakte vakantiefiets doet rijden. Zelf heb ik hier nl. niets van gemerkt. Is er echt een meetbaar verschil of zou er vooral sprake zijn van een placebo-effect? ;-)
Als je extra lichte binnenbanden wilt kun je Tubolito eens proberen, daar hoor ik in de mtb kringen goeie verhalen over qua lekbestendigheid en luchtdichtheid, het gewicht is vanaf 38 gram voor een 28mm max binnenband, tot 110 gram voor een 29+ binnenband tot 75mm. Wereldfietsermaatje 40-50mm doet 45 gram. Extra bijkomend voordeel (dubbelop plus zeg maar) is dat je portemonnee ook extra licht wordt.
keesswart schreef:
ma 08 jul, 2019 18:53
Ook zou ik wel willen weten of iemand kan aangeven hoeveel sneller en/of soepeler zo’n extralight binnenband een bepakte vakantiefiets doet rijden. Zelf heb ik hier nl. niets van gemerkt. Is er echt een meetbaar verschil of zou er vooral sprake zijn van een placebo-effect? ;-)
Ik denk dat bij verre geen test bestaat die dat in het echt kan meten. Zelfs tests van buitenbanden zijn steeds weer aan discussie onderhevig m.b.t. de geldigheid van de ondergrond en zo.
Het gewicht is daarnaast gewoon duidelijk, al is het verschil klein. Dat je voor de afdalingen zoals je die beschrijft echt degelijk spul zou willen hebben vermoedde ik al; ik heb mijn vingers ook wel eens - ok, bijna :wink: - gebrand aan mijn velgen; mijn reflexen waren snel genoeg.
Schijven Leon, schijven :wink: