Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cane Creek Thudbuster LT aangeraden of niet? - Forum Wereldfietser

Cane Creek Thudbuster LT aangeraden of niet?

Fietsers,

Ik rijd momenteel op een Koga signature 28" zonder veringen. Omdat ik graag onverharde paden rijd. Ben ik opzoek naar een beetje meer comfort. Ik kwam uit bij de Cane Creek Thudbuster LT. Zijn er mensen met ervaring? andere oplossingen?

ik hoor het wel
Ik heb deze op mijn ongeveerde 29er reisfiets zitten (sala fargo 2013), ik ben er erg tevreden mee al ontkom je voor 'echt' offroad werk niet aan een geveerde voorvork denk ik.
De Koga Signature heeft een erg stijf frame, wat erg fijn en stabiel rijdt. Maar met een hoge bandenspanning rijdt het ook wel wat hard. Daarom kun je 50 mm banden eronder zetten (behalve de stalen Signature) en met een lagere bandendruk gaan fietsen. Dat is de goedkoopste en beste oplossing voor vering.
Oh ja, je moet dan wel de lipjes van je spatboden wat uitbuigen.

De Thudbuster LT heeft een inbouwhoogte nodig van 14 cm. Kijk even of dat past. Anders kun je de -mindere- ST versie gebruiken.
Ik zal je het leeswerk besparen, dat Tom ons voorschotelt. Conclusie:



All in all, if you don’t want to get pummeled on high-frequency vibrations as much, avoid zero-setback seatposts and gravitate either toward FSA’s K-Force Light SB25 carbon setback post or toward one with some suspension features built into it. If you’re going to be hitting really big bumps, get a Thudbuster. If you can’t accept the weight or the looks of the Thudbuster and still want some suspension on big bumps, go for a Ritchey WCS carbon post or a Cannondale SAVE Carbon. If you want a light, stiff post, get the Thomson Masterpiece setback.
Erik wat bedoel je met een inbouwhoogte van 14cm. Is da de diepte waar de zadel pen in het frame gaat?

Zijn er nog meer fietsen met ervaring?
Die 14cm is de afstand tussen de zadelstrop van je frame en de rails van je zadel.

Als je zadelpen erg diep in je frame zit zodat er b.v. maar 5cm zadelpen uit je frame komt past de verende zadelpen niet tussen frame en zadel.
Op de meeste 'gewone' vakantiefietsen zal de LT niet of maar net wel passen. Dan kies je voor de ST, die iets van 10 cm nodig heeft. De St heeft dus ook een minder lange veerweg. OP een echte oof road fiets zou ik de voorkeur geven aan een LT, maar op een fiets die toch ook veel op asfalt gebruikt wordt zou ik kiezen voor de ST. Dan zou ik niet zo ver willen inveren. Zelf gebruik ik de ST, en dat tot grote tevredenheid. Verder heb ik brede en heel soepele banden tegen de hoge frequenties van bijvoorbeeld een klinkerweg. De ST is voor de grotere hobbels.
Wim
Voor de grote hobbels kom ik een beetje los van mijn zadel. Prima.
Zowel de st als de lt veren goed en geven best wat exta comfort. Echter door de scharnierende constructie gaat het zadel niet alleen omhoog en omlaag maar gelijktijdig ook van voor naar achter. Bovendien is de setback van beide thudbusters niet ingeveerd al vrij groot, ca 35 mm meen ik me te herinneren. Als veel- en wisselende set back geen punt is zijn de thudbusters erg goeie verende zadelpennen.

Frank
Heb even in de schuur gekeken, ze liggen er allebei. Ze zijn niet te koop maar je mag ze best een tijdje proberen. De LT is zadelbuismaat 31.6 mm, de ST is 26.8 mm. Met een shim kun je de diameter zo nodig vergroten.
Frank
Op onze vorige (alu) fiets zat een Thudbuster LT en op onze huidige stalen fiets (Salsa Fargo 2013) zit een Thudbuster ST. Het is wat ons betreft een zeer betrouwbare en comfortabele verende zadelpen.

Omdat ik dacht nog 'ns wat grammetjes te sparen heb ik een tijdje terug nog eens een gewone zadelpen gemonteerd maar die heeft er niet zo lang opgezeten. Op onverharde wegen zorgt de Thudbuster echt wel voor extra comfort. Ik merk zelf weinig verschil tussen beide versie, dus ik zou nu voor de ST opteren.

Natuurlijk kan je met de bandenspanning ook veel voor elkaar krijgen. We spelen daar onderweg ook mee, zeker als we merken dat het voor een paar dagen na elkaar onverhard terrein is maar om nu meerdere keren per dag onze banden op te pompen of leeg laten te lopen ... het blijft natuurlijk vakantie.

Groet
wim