Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schijfremmen op een 29'er - Forum Wereldfietser

Schijfremmen op een 29'er

Beste mensen,
Binnenkort crossen we met twee nieuwe bikes door de woestijn en de bergen van Oman. We zijn het design van de fietsen nu compleet aan het maken. Door alle jaren fietsen hebben we best wel wat ervaring maar ik heb geen duurervaring met schijfremmen op een sportieve wereldfiets.
Natuurlijk ken ik alle discussies over het repareren in het buitenland, die wil ik even parkeren.

Ik ben benieuwd naar ervaringen die jullie hebben met schijfremmen op een vol bepakte fiets en daarbij een lekkere tijd onderweg.
Ben met name benieuwd hoe het met de stress op de wielen gaat. Vroeger braken er nogal eens spaken bij te hard remmen. Is dat nog steeds zo? Zijn er voor- nadelen die je zo kunt noemen?
Hele benieuwd.

Groetjes,
Marco
Marco Meijerink schreef:Ben met name benieuwd hoe het met de stress op de wielen gaat. Vroeger braken er nogal eens spaken bij te hard remmen. Is dat nog steeds zo? Zijn er voor- nadelen die je zo kunt noemen?
De wetten van Newton zijn niet veranderd, dus de krachten zijn hetzelfde. Volgens mij zijn de spaken niet erg verbeterd ten opzichte van 15 jaar geleden en het zin er ook niet meer geworden, dus de wielbouwer zal nog steeds zijn best moeten doen en je zult ook nog steeds een stevige vork nodig hebben.
Ik weet niet wat er veranderd zou zijn aan het verhaal op de wiki: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... hijfremmen
- vastlopen van de schijfremmen heb ik nog geen enkele keer gehad, zelfs bij zware afdalingen met hondenkar...
- aanlopen van de rem één keer meegemaakt wegens slechte uitlijning, maar dat geld evenzeer voor V-brakes uiteindelijk.

Toegegeven, in verwegistan wat moeilijker misschien om onderdelen te vinden, maar sinds de 29er opkomt is het al veel gemakkelijker.

Dan is er nog de keuze tussen mechanische of hydraulische, momenteel zweer ik bij mijn hydraulische magura's en XT's, maar de mechanische Avid's hebben ook al een heel goede reputatie en zijn gemakkelijk zelf te repareren.

Als je een goede wielbouwer vind zullen je spaken niet snel breken met die schijfremmen. Zelf rijd ik al 1.5 jaar bepakt en onbepakt op een Surly Troll met hondenkar en een zelf gespaakt Rohloff achterwiel en tot nu toe geen enkele spaakbreuk kunnen vaststellen.
De krachten op je wiel zijn er wel, maar als je wiel degelijk is opgebouwd met de juiste spaakspanning over het ganse wiel kan je weinig mis doen. Het is niet zo dat je er een downhill competitie mee gaat doen.

Kostenplaatje? Mja dat is een ander verhaal :-)

groeten
Sinds vorig jaar fietsen we op stalen 29" fietsen met mechanische schijfremmen (Avid BB7). We zijn er heel tevreden over.

Op onze vorige fietsen zaten steeds Magura's HS33. Geen discussie over de degelijkheid hiervan, de Magura's zijn betrouwbaar en remmen bijzonder goed. De enige nadelen wat ons betreft: je hebt een zeer degelijke velg nodig (de Mavic 719 is in elk geval niet sterk genoeg) en je gaat best niet zonder reparatiesetje op weg.

De Avid BB7 zijn zeer nauwkeurig af te stellen. Je kan goed doseren en hebt veel remkracht. Echter, de schijven (160 mm) die standaard op onze Salsas zaten werden wel heel warm, zo warm dat ze er nu blauwig uitzien. We hebben de schijven een aantal maanden terug vervangen door een Shimano ice-tech schijf van 180mm en die werken heel goed (en zien er sowieso iets steviger/minder kwetsbaar) uit.

Het voordeel van de mechanische BB7 is dat je met een kabeltje en een nieuw paar remblokjes voldoende hebt aan reservermateriaal. Daarenboven wordt de velg niet belast. We fietsen met de velgen die standaard op onze Salsas zaten, 32 spaken en die geven geen krimp (ondanks mijn 95kg en heel wat bagage).

Groet,
wim
movingaround over Magura HS33 schreef: ..... en je gaat best niet zonder reparatiesetje op weg.....
Verklaar je eens nader? Wij hebben meer dan 50.000km gemaakt met onze fietsen - allebei met Magura HS33 remmen - en meer dan nieuwe blokjes, imbussleuteltje en tandenborstel heb ik niet nodig gehad bij het onderhoud.
'
Marco Meijerink schreef:Ik ben benieuwd naar ervaringen die jullie hebben met schijfremmen op een vol bepakte fiets en daarbij een lekkere tijd onderweg.
Ben met name benieuwd hoe het met de stress op de wielen gaat.
Op onze tandem zitten (hydraulische) Magura Louise schijven. Er zijn onderweg, met volle bepakking wel spaken in het voorwiel gebroken, en dan ook meteen 6 of 7 tegelijk. Kan het niet anders verklaren dan door de kracht die door schijfremmen wordt uitgeoefend op de spaken. Tijdens langdurige afdalingen is de remvloeistof ook wel aan de kook geraakt. Maar de Louise's zijn dan ook geen echte tandemrem.

Frank
Wij hebben goede ervaringen met de Hope Evo Tec2 (Die zitten op een idworx All Rohler). De Avid BB7 daar hoor ik goede dingen over, maar laatst heb ik er mee gereden en ik vond ze een stuk minder krachtig remmen dan Deore V-Brakes :cry:

Maar ik vind Magura HS33 remmen (en dan met name Firmtec) eigenlijk wel de fijnste en de meest probleemloze.
Met name minder technisch onderlegde mensen raad ik schijfremmen sterk af.
(transport in vliegtuig, wielen eruit, remhendels inknijpen, oververhitte schijven die kromtrekken enzovoort)
Zo'n 10.000km rijd ik nu met Avid BB7's. Voor 180mm, achter 160mm, en beiden 26 inch en 32 spaken. Afwisselend zitten ze in een ligfiets (met achtervering) en bukfiets (met voorvering). Nog geen problemen gehad met 120kg totaalgewicht, bergaf (Tenerife, Alpen), in het vliegtuig (tweemaal, fiets verpakt in een doos). De remkracht is ook meer dan voldoende. (een stuk krachtiger dan de Deore V-brakes van mijn vorige fiets :wink: )
Marco Meijerink schreef: Ik ben benieuwd naar ervaringen die jullie hebben met schijfremmen op een vol bepakte fiets en daarbij een lekkere tijd onderweg.
Echt vol bepakt heb ik nog niet gereden met mijn 28" met Avid BB7 (Mechanische schijfremmen) maar ik zou zeker een goed gevoel hebben met deze remmen op mijn vakantiefiets. Onderhoud hiervan is ook voor een niet al te technische fietser goed te doen omdat het ook met kabels werkt. (TIP: neen Jagwire kabels) Qua remkracht en rem ervaring vind ik deze toch echt beter dan de H33 firmtech op min idworx-en. Vooral bij nat weer zijn die firmtech echt minder dan de Avid BB7. Met nat weer , afdaling en volle bepakking zou ik heel voorzichtig rijden met de Firmtech. Eerlijkheid gebied te zeggen dat onlangs bij de BB7 het veertje dat de remblokjes uit elkaar houdt krom was getrokken waardoor deze tegen de schijf kwam en dus niet meer remde. Met een imbusboutje de klauw losgehaald en de reserveblokjes met nieuwe veer geplaatst (geen gereedschap nodig) en ik kon weer verder. Voor BB7 heb je wel een torx nodig om rem te stellen maar die wordt er bij geleverd als je ze zelf koopt en monteert. Het stellen gaat echt heel eenvoudig en kan gewoon onderweg gebeuren.
Eric Schuijt schreef:Wij hebben goede ervaringen met de Hope Evo Tec2 (Die zitten op een idworx All Rohler). De Avid BB7 daar hoor ik goede dingen over, maar laatst heb ik er mee gereden en ik vond ze een stuk minder krachtig remmen dan Deore V-Brakes :cry:

Maar ik vind Magura HS33 remmen (en dan met name Firmtec) eigenlijk wel de fijnste en de meest probleemloze.
Met name minder technisch onderlegde mensen raad ik schijfremmen sterk af.
(transport in vliegtuig, wielen eruit, remhendels inknijpen, oververhitte schijven die kromtrekken enzovoort)
Als je de overstap doet van een HS33 firmtech naar een Avid BB7 moet je toch zo technisch niet onderlegd zijn. Het voordeel van deze schijfremme zijn net hun simplistische samenstelling. En minder krachtig dan V-brakes? Gezien ik de vergelijking kan maken, de V-brakes van de koga, LX model zijn naar mijn aanvoelen toch minder krachtig.

Gezien ik de Troll ook gebruik als MTB ben ik overgestapt naar de Magura MT6 en jawadde dat is één en al stopkracht, ook die Hope Evo tec2 is superieur in remkracht heb ik al mogen ervaren. indien je naar zulke remmen overstapt is je technische kennis al wel van belang.

Hoewel bij de Magura MT6, laten we eerlijk zijn, zuiger stuk? Kan je beter een nieuwe bestellen. Ontluchten van de remmen? Vergelijkbaar met HS33.
Remschijf vervangen? Kan met wat uitleg het kleinste kind de 6 boutjes losdraaien.

Je zal er vooral op moeten letten dat je schijf mooi recht blijft en dat je kwalitatief goede schijven koopt en dan wordt het al een stuk duurder.
Wat ik me herinner van de Avid BB7's op mijn ligfiets is dat ze eerder te hard, te agressief remden voor een lichte fiets zonder bepakking. Nooit een gebroken spaak gehad in de ligfiets trouwens. En van kokenden remvloeistof heb je ook geen last 8)
Ik vond het bijzonder eenvoudige remmen in gebruik en om af te stellen, op mijn nieuwe (rechtop) fiets komen ze weer.

Frank
hoi,

op mijn ligfiets zitten ook schijfremmen van Avid, model BB7 en ik ben daar toch niet zo tevreden over vergeleken met de hydraulische Magura's HS33 remmen op mijn rechtop fiets.

Ik heb slechts 1 maal een gebroken spaak gehad, maar dat heb ik op mijn rechtopfiets ook gehad. Spaakbreuk lijkt dus geen probleem. Maar wat ik onhandig aan de BB7 remmen vind is dat ik niet gemakkelijk kan zien hoe ver de remschoentjes versleten zijn: ik moet ze er uit trekken wat best onhandig gaat, en vervolgens moet ik ze met een schuifmaat opmeten. Ik moet dan ook altijd het wiel uit de vork halen wil ik die verborgen remschoentjes er uit kunnen trekken met een tang. Tevens zitten die remschoentjes met een breekbaar veertje bij elkaar wat ik ook niet handig vind.

Een ander nadeel van de BB7 vind ik dat zodra je een slag in de schijf hebt, wat bij mijn achter schijf het geval is ondanks dat de fiets nooit gevallen is, dat het dan gaat aanlopen. Je kunt dan niet zoals bij de Magura rem de remschoentjes verder uit elkaar zetten omdat je dan te weinig remwerking overhoud. De schijven moeten dan uitgelijnd worden maar mij is dat niet gelukt. Tevens moet je de remschoentjes met plastic draaiknoppen instellen (afstand tot schijf), waarbij de binnenste draaiknop erg slecht met de hand aan te draaien is: dat moet met een torx sleutel en je kunt er erg onhandig bij omdat er spaken in de weg zitten.

Nog een nadeel vind ik dat ik veel regelmatiger dan de Magura's de remmen opnieuw moet afstellen door slijtage van de remschoenen. Ik heb het nooit bijgehouden, maar eens in de 300 km moet het bij mij wel bijgesteld worden. De Magura's hoef ik slechts een keer in de ruwweg 800 km bij te stellen.

Nog een nadeel vind ik het lawaai de Avid remmen maken: een irriterend schel geluid. De Magura's zijn zo goed als geruisloos. Een ander nadeel is dat bij natte weersomstandigheden er snel modder in de rem komt waardoor het ook een irritant geluid gaat maken.

Kortom, ik ben in tegenstelling tot vele Avid BB7 gebruikers helemaal niet zo positief over deze remmen. Ze hebben mij overigens nooit in de steek gelaten en het remvermogen is altijd voldoende gebleken.

Een ander mogelijk nadeel is dat het voorwiel uit de vork gedrukt kan worden indien je dit bevestigd met quick release en indien de rem op de linker vorkpoot bevestigd is, aan de achterzijde:

http://sheldonbrown.com/disc-brakes.html#safety

Volgens mij bestaan hier ook discussies over of dit wel of niet juist is, maar nadat ik mijn ligfiets bij mijn dealer had opgehaald ontdekte ik na een fietstocht dat het voorwiel los zat... Na zelf het wiel goed te hebben gemonteerd is dit overigens niet weer gebeurd, ik gebruik geen quick release.

Verder bestaan er volgens mij meerdere soorten schijfremmen waarbij er modellen zijn waarbij beide remschoentjes naar de schijf verplaatsen en zoals bij de BB7 slechts 1 remschoentje naar de schijf verplaatst.
jeroen_ schreef:Verder bestaan er volgens mij meerdere soorten schijfremmen waarbij er modellen zijn waarbij beide remschoentjes naar de schijf verplaatsen en zoals bij de BB7 slechts 1 remschoentje naar de schijf verplaatst.
Inderdaad, TRP Spyre. Ik vind ze fijner remmen dan de BB7. BB7 zijn wat slechter te doseren en remmen wat rauw. Die Spyre's zijn fijn te doseren en hebben na het inremmen en afstellen iets meer remkracht dan de BB7.
Remblokken zijn overigens hetzelfde als shimano, dus de verkrijgbaarheid daarvan zou goed moeten zijn...
jeroen_ schreef:Maar wat ik onhandig aan de BB7 remmen vind is dat ik niet gemakkelijk kan zien hoe ver de remschoentjes versleten zijn: ik moet ze er uit trekken
Hoe kijk jij dan? Ik kan door precies langs het de schijf te kijken nog heel redelijk zien hoeveel vlees er nog op de blokken zit.
Shrek schreef:
jeroen_ schreef:Maar wat ik onhandig aan de BB7 remmen vind is dat ik niet gemakkelijk kan zien hoe ver de remschoentjes versleten zijn: ik moet ze er uit trekken
Hoe kijk jij dan? Ik kan door precies langs het de schijf te kijken nog heel redelijk zien hoeveel vlees er nog op de blokken zit.
De rode verstelknoppen van de BB7 hebben een aluminium piefje in het midden. Hoe verder de remschoen slijt, hoe verder dat piefje de rode knop inschuift. Zodra het alu piefje vlak ligt met het rode plastic is de remschoen op.

Je kunt het dus gewoon aan de buitenkant zien.
Weet Marco nu al of bij schijfremmen hem de spaken om de oren vliegen? Want dat was dacht ik de vraag ..
Misschien moet hij John T even bellen. Die heeft wel de gevraagde duurervaring met schijfremmen op een sportieve wereldfiets.
Ave Gone schreef:Misschien moet hij John T even bellen. Die heeft wel de gevraagde duurervaring met schijfremmen op een sportieve wereldfiets.
Waar baseer je dit op? m.i. heeft Jeroen_ dat ook (o.a. 2 lange fietstochten van grofweg 3-4000km naar de noordelijkste regionen van Europa en daar bovenop enkele tienduizenden meer).

Ik heb ongeveer 2000km ervaring met Avid BB7's op een salsa fargo2, mijn mening: de schijven zijn toch erg kwetsbaar op transport (m.n. in het vliegtuig), let hier goed op of demonteer ze. Ik vond de remkracht zeker voldoende (oa stijle afdalingen in Cubaans gebergte) maar mijn bepakking was niet heel zwaar (10-15kg).
Matthie9001 schreef:
Ave Gone schreef:Misschien moet hij John T even bellen. Die heeft wel de gevraagde duurervaring met schijfremmen op een sportieve wereldfiets.
Waar baseer je dit op?
Wat is dit voor vreemde vraag? Ik ken die man. Geloof je me niet?
Ave Gone schreef:
Matthie9001 schreef:
Ave Gone schreef:Misschien moet hij John T even bellen. Die heeft wel de gevraagde duurervaring met schijfremmen op een sportieve wereldfiets.
Waar baseer je dit op?
Wat is dit voor vreemde vraag? Ik ken die man. Geloof je me niet?
Mijn "Waar baseer je dit op" sloeg op
Die heeft wel de gevraagde ... ervaring)
(Dat andere posters in dit topic geen duurervaring zouden hebben). Of bedoelde je iets anders op/op iemand anders? M.i. zegt een dergelijke mening namelijk wel wat, en doe je de mensen die de moeite nemen hun ervaringen te delen te kort..