Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwaar schakelen Rohloff - Forum Wereldfietser

Zwaar schakelen Rohloff

Mijn Rohloff draai systeem aan het stuur draait erg zwaar met regen krijg ik hem haast niet in een andere versnelling zonder fiets handschoenen.
Het rubber begint ook al erg te rullen aan het draai gedeelte is hier wat aan te doen zelf?
De fiets is 18 maanden oud .
Mogelijk zit er zand/vuil in de versnellingskabel. Ik heb het twee keer eerder gehad na rivierdoorsteken op IJsland. Beide keren kabel moeten vervangen.
Je kan eens proberen de schakelbox terhoogte van de rohloffnaaf zelf los te koppelen en dan draaien aan de shifter. Als deze dan nog altijd vast zit ben je zeker dat het aan de kabels/geleiders of shifter zelf zit in het andere geval zit het probleem in de naaf wat wss niet het geval zal zijn .
Ik heb het zelfde, met regen is de knop niet te draaien zonder handschoenen.
Nieuwe box gekregen, daarna nieuwe kabels probleem is gebleven.

Ik heb vergelijkingsmateriaal elke knop voelt anders met draaien, zelf denk ik dat het de knop is die andere half jaar geleden in omloop is gebracht dat deze een andere samen stelling heeft.
Ik heb me er bij neergelegd, handschoentjes aan bij regen!!

(Buurman van me heeft hetzelfde probleem, fiets is een half jaar en zijn fietsenboer heeft de kabels ingespoten! Ik ga hem volgen wat de oplossing bij hem word)


Groeten
Mijn fiets is ongeveer even oud en ik had dezelfde problemen. Voor mij was het alternatief het (laten) monteren van een klassieke, driehoekige greep. Met dank aan Marten draai ik nu met duim en wijsvinger naar een andere versnelling. En ik heb de versnellingen nu ook omgekeerd: 1 is nu de zwaarste, 14 de lichtste: op alle fietsen hier schakel ik nu dezelfde kant op (net als op mijn bromfiets vroeger). Maar misschien draai in nu ook lichter omdat ook mijn kabels hierbij zijn vervangen ...

Edit: typo
Heb je een intern of externe schakelbox?

Bij de fiets van Line ging het schakelen ook erg zwaar totdat op de eerste vakantiedag in Engeland ze helemaal niet meer kon schakelen. Bleek dat de dunne schakelkabels van de interne schakelbox gerafeld/ versleten waren. Gelukkig had ik toen een reparatiesetje bij me waarna het schakelen weer als voorheen ging.
Bij mijn eigen fiets (extern schakelmechanisme) heb ik het ook een keer gehad. Ook toen bleken de kabels gerafeld/ versleten.

Overigens blijft het nog steeds zo dat mijn fiets beter schakelt dan die van Line. Binnenkort maar eens het hele systeem doorlichten...
9 van de 10 keer zit het probleem gewoon in de kabels, net als andere versnellingssystemen.
Ik vervang een keer per jaar de kabels en dan gaat het schakelen altijd goed. Vervangen van de kabels van een Rohloff systeem is niet bijster ingewikkeld en kost hooguit een half uurje.
Marco Meijerink schreef:9 van de 10 keer zit het probleem gewoon in de kabels, net als andere versnellingssystemen.
Ik vervang een keer per jaar de kabels en dan gaat het schakelen altijd goed. Vervangen van de kabels van een Rohloff systeem is niet bijster ingewikkeld en kost hooguit een half uurje.
Als je niet veel kaas hebt gegeten van techniek is deze ingreep toch niet zo simpel.
Zeker niet als de kabels/gainen ook nog eens intern in het kader lopen zoals bij mijn fiets.
Overigens is het vervangen van de kabels niet tijdsgerelateerd, als je in een jaar maar weinig km's doet/sckakelt hoef je deze echt niet om het jaar te vervangen ..
mijn fiets met rohloff is ook ongeveer zo oud en heeft het zelfde probleem
er is al eerder een topic over geweest geloof ik
maar volgens mij is het niet de kabels
maar is het het rubber van de draaischakelaar die als hij nat is door je handen glijd en je geen grip heb ,waardoor je meer moet knijpen of een handschoentje aan moet om toch grip te hebben
ik denk dan ook dat het vervangen van de rubberen draaischakelaar het probleem op lost
rohloff heeft ook al weer een nieuwere draaigrip in de collectie
dat zal wel niet voor niks zijn :shock:
Nieuw rubber zorgt voor meer grip en is natuurlijk altijd goed maar haalt niet de oorzaak van het probleem weg. Je krijgt hooguit meer momentum.
Na verloop van tijd zorgt het schakelen, en daardoor het glijden van de binnenkabel in de buitenkabel, voor slijtage binnenin de kabels. Voeg daarbij vocht en het glijden van de kabel gaat steeds minder makkelijk. Dat was ook al bij een derailleur systeem het geval en dus ook bij een Rohloff systeem.
bodhi schreef:mijn fiets met rohloff is ook ongeveer zo oud en heeft het zelfde probleem
er is al eerder een topic over geweest geloof ik
maar volgens mij is het niet de kabels
maar is het het rubber van de draaischakelaar die als hij nat is door je handen glijd en je geen grip heb ,waardoor je meer moet knijpen of een handschoentje aan moet om toch grip te hebben
ik denk dan ook dat het vervangen van de rubberen draaischakelaar het probleem op lost
rohloff heeft ook al weer een nieuwere draaigrip in de collectie
dat zal wel niet voor niks zijn :shock:
Ha ha. De winkel ("fietsvoorreis") wist mij te adviseren dat de nieuwe grip qua vorm juist MINDER goed is dan de oude, of in ieder geval niet beter. Dat advies geven ze niet zomaar, want ze kunnen aan mij verdienen. Ik vermoed dat het vaak toch echt aan de kabel (vuil, kapot) ligt.
Alle al genoemde mogelijke oorzaken zijn valide en sommige (gerafelde kabel) zijn zelfs een zekerheid.

Mijn ervaring is echter nog niet genoemd:

1. Soms "plakt" er "iets". Meestal na regen, vocht, stof, of een hele week niet fietsen. Ik weet niet wat er plakt (naaf, kabel of grip) maar de oplossing is intuïtief: schakel van x naar 1, naar 14, naar 1, naar 14, naar x. Klaar!

2. De grip (het oude 2010 model) stelt af een toe een paar druppels dunne olie of (teflon)spray op prijs. Daar waar het water ook naar binnen gaat. En daarna weer (1). Ook 100% oplossing.
Bron: een onvoldoende beoordeling van mijn reguliere onderhoud door Jos (Vittorio) op dit punt.

En ja, ik zie de mogelijke relatie tussen (2) en (1): oorzaak en gevolg? Maar op mijn eigenwijze schakelt het altijd!
bodhi schreef:

mijn fiets met rohloff is ook ongeveer zo oud en heeft het zelfde probleem
er is al eerder een topic over geweest geloof ik
maar volgens mij is het niet de kabels
maar is het het rubber van de draaischakelaar die als hij nat is door je handen glijd en je geen grip heb ,waardoor je meer moet knijpen of een handschoentje aan moet om toch grip te hebben
ik denk dan ook dat het vervangen van de rubberen draaischakelaar het probleem op lost
rohloff heeft ook al weer een nieuwere draaigrip in de collectie
dat zal wel niet voor niks zijn :shock:

Ha ha. De winkel ("fietsvoorreis") wist mij te adviseren dat de nieuwe grip qua vorm juist MINDER goed is dan de oude, of in ieder geval niet beter. Dat advies geven ze niet zomaar, want ze kunnen aan mij verdienen. Ik vermoed dat het vaak toch echt aan
ik had misschien wel moeten melden dat hij dat vanaf het begin al heeft gedaan met regen
en met droog weer gewoon goed schakelt
dus dan is het volgens mij geen vuil en water in de kabels
bij mij is het echt de grip op het rubber
Er is geen relatie tussen goed/zwaar schakelen en de "grip op het rubber".
Op het moment dat de Rohloff zwaar schakelt heb je meer "grip op het rubber" nodig om te kunnen schakelen, maar het probleem is zwaar schakelen tijdens regen.

En daar heb ik hierboven al iets over gezegd…

Ondanks dat het niet uitdrukkelijk vermeld staat in het onderhoudsadvies van Rohloff en ik "dus" de eerste twee jaar niet heb gesmeerd is mijn conclusie inmiddels dat smeren van de greep wel degelijk helpt. Veronderstelling: smering houdt het water een beetje buiten en compenseert de remmende werking van het water op het draaien van de greep.