Additionally, paste this code immediately after the opening tag: cannondale brevettenfiets - Forum Wereldfietser

cannondale brevettenfiets

Cannondale heeft nu ook een mooie brevettenfiets uitgebracht.
http://www.cannondale.com/eur_nl/2015/b ... rival-disc
Dat ziet er op het eerste gezicht niet slecht uit. Ben wel benieuwd naar die 'microvering', en wat de breedste banden zijn die er onder passen. En jammer dat die comfortracers nog steeds niet geleverd worden met een zinnig setje voorbladen, 44/28 ofzo...
@urje denk dat marktonderzoek heeft opgeleverd dat er meer mensen een fiets willen met n standaard compact crankstel/verhouding dan een 44/28..
En wanneer je een andere crank wil is dat bij de LBS wel te regelen..
Hier bijvoorbeeld wordt uitgelegd wat de SAVE-technologie inhoudt en tevens lees je een beoordeling (positief):
http://road.cc/content/review/47929-can ... arbon-apex
Ik heb een Cannondale Flash mtb met hetzelfde SAVE, maar eerlijk gezegd merk ik niet echt verschil met een Cannondale die dat niet heeft, misschien vanwege de brede banden, die ook een soort microvering geven.
Erg mooi. Ik schrik alleen wel van te prijs.
kenben schreef:@urje denk dat marktonderzoek heeft opgeleverd dat er meer mensen een fiets willen met n standaard compact crankstel/verhouding dan een 44/28..
En wanneer je een andere crank wil is dat bij de LBS wel te regelen..
De keuze voor een 50/34 is volgens mij meer traditie in het racegebeuren dan 'marktonderzoek' of wijsheid. Ze hebben er niet voor niets een 11-32 cassette opgezet, zodat ie ook min of meer geschikt is voor niet-racers. Maar daar krijg je grotere stappen tussen de verzetten van, en die 50/11 heeft het gros van de doelgroep echt niet nodig (ook al 'willen' ze misschien wel een fiets met zo'n zwaar verzet).

Als je een racefiets wilt, prima. Maar als je een comfortabele fiets met ruimte voor bagage voor dagtochtjes, brevetten, etc. wilt, dan zijn kleinere voorbladen gewoon een beter idee. Het lijkt erop dat iig de spatbordenversie van deze fiets daarvoor bedoeld is. Je kunt dan kiezen voor een cassette met kleinere stappen (of een 9-speed voor minder slijtage) met hetzelfde nuttige bereik, of een bergcassette waar je nog langzamer mee kunt klimmen. Want da's echt wel fijn na een paar honderd km, of bij 20%.

En de LBS? Die lacht me uit en schroeft er een tripel op. Met hetzelfde zinloze bereik aan de bovenkant, Een hogere Q, etc. Gelukkig zijn er een paar cranks op de markt die wel doen wat ik graag wil, maar die zijn veel zeldzamer dan je zou verwachten als je er nuchter naar kijkt: de 'avontuurracers' laten zien dat er een markt is voor snelle tourfietsen, maar de grote onderdelenbouwers (Shimano etc.) spelen er nog maar matig op in.

/rant...
Zelf zou ik toch denk ik aan ander ontwerp denken. Microvering is leuk, maar bredere banden zijn beter, en ik schat dat er toch niet heel veel breder op past dan de 25 mm die er nu op zitten. Ook het alu frame zelf is vanwege het materiaal niet vanzelfsprekend heel comfortabel.
Die cranks vind ook ik problematisch, en al helemaal omdat er ook een BB30 bottom bracket bij hoort. Het zwaarste verzet is nodeloos zwaar, terwijl 34 wat weinig is als je aan het eind van een lange dag nog een berg op moet. Ik denk dat de keuze vooral voortkomt uit luiheid van de inkoopafdeling. Lichtere ultracompacte dubbels met iets van 44-28 zijn schaars, en ook niet zo heel makkelijk te combineren met elke voorderailleur. Tot slot zijn er wel betere naven, en zou ik op een brevet fiets een naafdynamo willen.
Goed doordachte brevetfietsen en snelle tourers blijven een schaars artikel op de Nederlandse markt van kant en klaar fietsen. We worden overstroomd met zware tracktors met rechte sturen, of racefietsen zonder spatborden, met te smalle bandjes en idioot zware verzetten. Juist het tussengebied is echter zo interessant voor als je er echt wat mee wilt gaan doen.
Zo is het maar net!
Er passen 28mm bandjes op, al weet ik niet of de spatbordjes dan nog passen.
En wat BB30 betreft, ik heb ze ook liever niet, maar mits een beetje onderhoud
en goede lagers te monteren, zijn ze te doen.
Specialized AWOL :wink:
Wim schreef:Zelf zou ik toch denk ik aan ander ontwerp denken. Microvering is leuk, maar bredere banden zijn beter, en ik schat dat er toch niet heel veel breder op past dan de 25 mm die er nu op zitten. Ook het alu frame zelf is vanwege het materiaal niet vanzelfsprekend heel comfortabel.
Die cranks vind ook ik problematisch, en al helemaal omdat er ook een BB30 bottom bracket bij hoort. Het zwaarste verzet is nodeloos zwaar, terwijl 34 wat weinig is als je aan het eind van een lange dag nog een berg op moet. Ik denk dat de keuze vooral voortkomt uit luiheid van de inkoopafdeling. Lichtere ultracompacte dubbels met iets van 44-28 zijn schaars, en ook niet zo heel makkelijk te combineren met elke voorderailleur. Tot slot zijn er wel betere naven, en zou ik op een brevet fiets een naafdynamo willen.
Goed doordachte brevetfietsen en snelle tourers blijven een schaars artikel op de Nederlandse markt van kant en klaar fietsen. We worden overstroomd met zware tracktors met rechte sturen, of racefietsen zonder spatborden, met te smalle bandjes en idioot zware verzetten. Juist het tussengebied is echter zo interessant voor als je er echt wat mee wilt gaan doen.
Klopt dit is een poging in die markt. Perfect geslaagd vind ik hem niet, maar dat is wat anders.
Ik ben geen racefietser, maar ik snap die beperkte bandenbreedte dus nooit op dit soort fietsen; 28mm mag breed worden gevonden door racers maar ik vind het smal en oncomfortabel. Hoewel ook een brede band op een fiets zonder bagage mij te lomp wordt; 40mm gebruik ik alleen met bagage, zonder liever smaller maar geen 28.
Georg schreef:Ik ben geen racefietser, maar ik snap die beperkte bandenbreedte dus nooit op dit soort fietsen; 28mm mag breed worden gevonden door racers maar ik vind het smal en oncomfortabel. Hoewel ook een brede band op een fiets zonder bagage mij te lomp wordt; 40mm gebruik ik alleen met bagage, zonder liever smaller maar geen 28.
Dit is met name een historisch iets. Vroeger was de gedachte dat smaller minder rolweerstand zou hebben en een betere aerodynamiek zou hebben. Inmiddels is bekend dat dit niet het geval is.

Hiertoe zie je dat langzaam aan steeds meer losgelaten wordt van de smalle banden. Werd in eerste instantie op bijv. 19 mm banden gereden voor time trials en daarbuiten smalle varianten als bijv. 23 mm zie je hier nu een verschuiving in op treden.

Huidige beperkingen op veel frames zijn grotendeels tweeledig, wedstrijd reglementen welk een maximum bandbreedte voorschrijven en gewicht bij bredere banden. Het feit dat rolweerstand daalt bij een juist bredere band is inmiddels bij de meeste welk bekend. Ook time trial rijders zie je dan steeds meer richting de 25 mm gaan.

Er zijn wel enkele spelers welk frames ontwerpen welk geschikt zijn voor bredere banden. Zeker de "adventure road bikes", een soort kruising tussen endurance road bikes en cyclo cross bikes, van de laatste jaren spelen hier goed op in. Met ruimte tot 33 - 35 mm banden. Onder andere GT, Niner en Caletti bieden dit soort fietsen aan. Volgens mij is er nog geen Europese speler welk hetzelfde doet. Maar zelfs dit soort fietsen worden veelal eerder ontworpen met dagtochten in gedachten dan meerdaagse tochten met bagage.
stef.l schreef:Vroeger was de gedachte dat smaller minder rolweerstand zou hebben en een betere aerodynamiek zou hebben. Inmiddels is bekend dat dit niet het geval is.
Hebben bredere banden een betere aerodynamiek? :shock: :?
Ave Gone schreef:
stef.l schreef:Vroeger was de gedachte dat smaller minder rolweerstand zou hebben en een betere aerodynamiek zou hebben. Inmiddels is bekend dat dit niet het geval is.
Hebben bredere banden een betere aerodynamiek? :shock: :?
Ja, in combinatie met bredere (tube)velgen.
Nee, geldt niet voor Big Apples. :cry:
Misschien een idee voor Gazelle om de Champion Mondial weer in produktie te nemen? Liefst van staal...

Een ander idee: waarom worden ook de eenvoudige, betaalbare race-groepen gemaakt met een soort tijdritverzet aan de ene kant en en te krap bereik voor hellingen aan de andere kant? Doe dat met de groepen die serieuze coureurs op hun fiets willen hebben en gebruik grotere kransjes en evt. kleinere bladen voor om de toerist en recreant tegemoet te komen.
sjefke schreef:
Ave Gone schreef:
stef.l schreef:Vroeger was de gedachte dat smaller minder rolweerstand zou hebben en een betere aerodynamiek zou hebben. Inmiddels is bekend dat dit niet het geval is.
Hebben bredere banden een betere aerodynamiek? :shock: :?
Ja, in combinatie met bredere (tube)velgen. Nee, geldt niet voor Big Apples. :cry:
Dan wordt het tijd dat ik mijn diploma inlever en de hoogleraren aanklaag!
Riny Visser schreef:Een ander idee: waarom worden ook de eenvoudige, betaalbare race-groepen gemaakt met een soort tijdritverzet aan de ene kant en en te krap bereik voor hellingen aan de andere kant? Doe dat met de groepen die serieuze coureurs op hun fiets willen hebben en gebruik grotere kransjes en evt. kleinere bladen voor om de toerist en recreant tegemoet te komen.
Om dezelfde reden dat die recreanten zich van top tot teen in spuuglelijke, dure, schreeuwerige sponsorkleding hullen zonder dat ze daarvoor een rooie cent betaald krijgen: omdat ze willen hebben wat de profs ook hebben.
Riny Visser schreef:Misschien een idee voor Gazelle om de Champion Mondial weer in produktie te nemen? Liefst van staal...

Een ander idee: waarom worden ook de eenvoudige, betaalbare race-groepen gemaakt met een soort tijdritverzet aan de ene kant en en te krap bereik voor hellingen aan de andere kant? Doe dat met de groepen die serieuze coureurs op hun fiets willen hebben en gebruik grotere kransjes en evt. kleinere bladen voor om de toerist en recreant tegemoet te komen.
Omdat dat perfect gaat op een racefiets voor iemand die ook maar een beetje getraind is, en er ook iets moet zijn voor mensen met een beperkter budget.
Ik zou niet weten waarom je een groter kransje dan een 23 nodig hebt op een racefiets in Nederland. Zelfs 21 is groot genoeg, en dan heb ik het nog niet eens over een onbruikbare compact, wegens het veel te kleine 34 voorblad.

Probleem is dat de reisfietsen (oa zoals de Cannondale hierboven) gebruik maken van een raceverzet, en dan heb je inderdaad een foute keuze. Maar met een MTB achterderailleur en 12-34 cassette en een compact crank kom je toch al héél erg ver. Want veel van dit soort fietsen rijdt niet eens meer lekker als je er meer dan 10 kg bagage op gooit.
k_a_r_e_l schreef:Ik zou niet weten waarom je een groter kransje dan een 23 nodig hebt op een racefiets in Nederland. Zelfs 21 is groot genoeg, en dan heb ik het nog niet eens over een onbruikbare compact, wegens het veel te kleine 34 voorblad.
Hebben zich in Nederland ook al provincies afgescheiden?