Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crosshybride, Fitnessbike of toch heel iets anders? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Crosshybride, Fitnessbike of toch heel iets anders?

bergbeklimmer schreef:Die cross hybride woog wel 17 kg :roll: Dat was echt geen gooi-en-smijt fiets :|
Vroeger zag je wel Lada's met een plaatje TURBO erop. Daar weden ze heus niet sneller van :lol:
Wederom weer heel erg bedankt voor jullie reacties! Had voordat ik met mijn topic kwam niet gedacht dat er zo snel en zoveel (goede) reacties zouden komen!

De huidige status van mijn fietszoektocht is als volgt:

Onderhand ben ik er denk ik achter dat een stijve voorvork voor mijn gebruik het beste zal zijn. Als we dan een fitnessbike met een cyclocross fiets vergelijken denk ik dat eerstgenoemde voor langere afstanden toch wat meer comfort biedt.

Dit alles zorgt ervoor dat ik momenteel eigenlijk tussen 2 fietsen twijfel. Dit is wederom de Merida uit de eerste post en de Cube LS Road Race. Laatstgenoemde is iets beter af gemonteerd, maar kost ook 999 euro (150 euro meer dan de Merida). De specificaties van de Cube staan hieronder. De Radon is afgevallen ondanks de goede prijs/kwaliteit verhouding, dit heeft er mee te maken dat ik erachter ben dat deze fiets in Nederland amper (zo niet) te krijgen is.

Om uiteindelijk een goede keuze te kunnen maken wil ik graag terugkomen op de volgende vragen:

- Heeft iemand een idee wat voor bandjes ik eronder zou kunnen gooien, past bijvoorbeeld de Schwalbe Marathon 28 x 1,50 inch? (1,25 is bij nader inzien toch te smal)
- Wie heeft er verder ervaring met een fietsvakantie met een fiets die vergelijkbaar is met de Merida en Cube? (ben benieuwd of deze soort fietsen voldoende comfort bieden)
- Welke van de 2 fietsen zou jullie voorkeur verdienen puur afgaande op de specificaties? (niet alleen derailleurs maar ook afgaande op de naven, crankstel, ketting, wielen, remmen etc.)
- Is de Cube het extra bedrag van 150 euro waard? (ben student dus let op ieder eurootje ;))

We komen zo steeds verder in de richting van de uiteindelijke beslissing, ben alvast zeer benieuwd wat jullie reacties zijn op deze vragen en mijn voorlopige keuze voor een fiets zoals de Merida en Cube!

Nils

Cube SL Road Race

- frame Aluminium Superlite Crossroad Double Butted
- color black white red
- size 50, 53, 56, 59, 62
- fork CUBE Road Race, Disc, Taper
- headset CUBE Z-t ECO, top zero-stack 1 1/8" (OD 44mm), bottom integrated 1 1/2"
- stem CUBE Performance, 31.8mm
- handlebar CUBE Flat Race Bar, 660mm
- grips CUBE Natural Fit Race
- rear derailleur Shimano 105 RD-5800GSL, 11-Speed
- front derailleur Shimano 105 FD-5800BML, 31.8mm
- shifters Shimano SL-RS700
- brake system Shimano BR-M355, Hydr. Disc Brake (160/160)
- crankset Shimano 105 FC-5800-L, Hollowtech II, 50x34T, BB Integrated
- cassette Shimano 105 CS-5800, 11-32
- chain Shimano CN-HG600-11
- wheelset Fulcrum Racing 77 CX DB
- tires Schwalbe Kojak Active, 35x622
- pedals CUBE Aluminium MTB
- saddle CUBE Active 1.1
- seat post CUBE Performance Post, 27.2mm
- seatclamp RFR Close 31.8mm
- weight 10,2 kg

http://www.cube.eu/en/bikes/tour/sl-roa ... -red-2015/
Ik zou voor de Cube gaan. Waarom? Ik vind het mooier :lol: En ook net iets netter afgemonteerd.
Hij voldoet zeker aan de specificatie wat betreft het geassocieerd worden met sportieve wielrenners.
Mij lijkt die Cube geen fijne fiets voor lange tochten:
1 een vast spijkerhard frame, want van buizen met flink grote diameter.
2 een vanwege de schijfremmen heel stijve voorvork
3 een recht rsi stuur
4 relatief smalle bandjes voor bovenstaande.

Het is vast een leuke fiets om snel in de buurt te scheuren, maar weken achtereen lange dagen in het zadel? Nee bedankt. Voor mij is comfort belangrijk, om de motor draaiend te houden, en om bij de fysiotherapeut weg te blijven. Als je snel grote afstanden wilt rijden zonder veel bagage zou ik kijken naar het soort fietsen dat brevetrijders gebruiken, en dan vergeleken met hen een maatje bredere banden nemen vanwege de bospaadjes, en een iets steviger frame vanwege de bagage.
[ongenuanceerd]Ik vind het 3xniks zo'n fitnessfiets. Vleesch nog visch. Je kunt er niet hard op, je zit voor joker en erg comfortabel is het ook al niet.[/ongenuanceerd]
Ik zou toch gaan voor een crossert met schijfremmen. Laatst stond er nog een prachtige Specialized AWOL te koop. Wel 2e hands, maar dat zou ik zeker overwegen.

http://brimages.bikeboardmedia.netdna-c ... mplete.jpg
Haha, dit blijkt dus inderdaad een boeiende discussie te zijn. De meningen van iedereen hier gaan precies 2 kanten op :D. Maakt het er uiteindelijk niet makkelijker op... Snap de voors en tegens van zowel een fitnessbike, cross(hybride) of cyclecrosser.

Wat comfort van een fitnessbike betreft heb ik nog wel een vraagje: in hoeverre wijkt het zit- en rijcomfort af van een tourfiets als deze:

http://www.cube.eu/en/bikes/tour/travel ... reen-2015/

Heb de geometrie zelf vergeleken en volgens mij wijkt deze amper, een paar mm daargelaten. Kan natuurlijk ook zijn dat ze beiden als oncomfortabel worden betiteld. Volgens mij zit er in het algemeen weinig verschil in de geometrie tussen fitnessbike/crossybride en "tourfiets". (Buiten dat laatstgenoemde vaak een ander stuur, spatborden, bagagedrager en verlichting heeft. Zelf overweeg ik ook het stuur te vervangen indien ik een fitnessbike koop) Corrigeer me alsjeblieft als ik hier fout zit :)

Wat voor joker zitten betreft is natuurlijk totaal relatief, hangt ervan af waar je het mee vergelijkt en hoe je er zelf in staat. Zie daar zelf geen obstakels.

Ben zeer benieuwd naar persoonlijke ervaringen wat reizen met deze soort fietsen betreft (dit in plaats van "ik denk dat..."). Hoop dat dit me de informatie kan geven om uiteindelijk de knoop door te hakken :)

Nils
Die tourcube lijkt me aan hetzelfde euvel te lijden, maar dan met spatborden etc. Het zou zelfs wel eens hetzelfde frame kunnen zijn.
NilsTS schreef: Ben zeer benieuwd naar persoonlijke ervaringen wat reizen met deze soort fietsen betreft (dit in plaats van "ik denk dat..."). Hoop dat dit me de informatie kan geven om uiteindelijk de knoop door te hakken :)
Mijn vriendin deed onze eerste fietsreizen (en nu nog steeds alle dagelijkse ritten) op een trek x500 die ondanks fancy snufjes, eigenlijk erg hard gelijkt op de fietsen die hier vermeld worden: exotisch spaakpatroon, matige ruimte voor dikke banden, superstijve vork (die waarschijnlijk wel sterker is dan de vorken op de fitnessbikes), en stijf alu frame.
Hoe reist dat? Nou best wel goed, door de stijfheid voelt je echt contact op de weg en elke beweging lijkt de richting van de fiets te beinvloeden, wat een fijn maar wat hard rijgedrag oplevert. Op gravel wordt het uiteraard heel wat minder comfortabel, maar ook dan vind ik het nog wel te doen. Het is niet de fiets die ze verkiest om mee te reizen omwille van de lichtgewicht dragers en de sportievere zit, maar we hebben er op reis nooit problemen mee gehad.
NilsTS schreef: Ben zeer benieuwd naar persoonlijke ervaringen wat reizen met deze soort fietsen betreft (dit in plaats van "ik denk dat..."). Hoop dat dit me de informatie kan geven om uiteindelijk de knoop door te hakken :)
Om even een ander geluid te laten horen ..
Ik heb een simpel Scott racefietsje, maar wel met sterke Zonda wielen (exotisch en lekker sexy), 28 mm conti GP4season bandjes, een ligstuurtje (meer comfort en sneller/langer trappen) en een Tubus fly dragertje (speciaal voor als er geen oogjes zijn).

Ik fiets er vnl mee in noord Scandinavie, dus door berggebied, koud, lange afstanden oftewel er moet veel voedsel/spullen mee maar dat gaat prima met een bikepacking setup en/of kleine achtertassen.
Zit met tentje, voedsel, water, tassen etc altijd onder de 10kg bagage, tis wel investeren in ultralichte spullen maar dat verdient zich door het plezier wat 't me geeft snel terug. Want het trapt als een speer, vliegt over asfalt, dagafstanden zijn vaak tussen de 100 -150km, kan het prima weken volhouden, gravel/bospaden is niet echt leuk maar gaan ook prima. Voor mij is het iig zeer verslavend en een heerlijke manier van reizen.

Opmerkingen zoals '65% bij kamperen', '10kg bagage is hotelfietsen', 'een racer is alleen goed voor een mooi weekendje' vind ik dan ook dikke onzin. Net als dat je bij een recht stuur polsklachten krijgt, dat dunne bandjes niet lekker fietsen en dat voorvering niet op een vakantiefiets hoort. Dit is gewoon allemaal erg persoonlijk.
Het is ook een groot verschil op welk fietsforum je advies vraagt/leest ..
Hoi Yopie,
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jij met je fiets én bagage samen weegt als je onderweg bent.
Ik ben er een groot voorstander van om ELK advies voor een fiets op te hangen aan het gewicht van rijder en bagage.
Ave Gone schreef:Hoi Yopie,
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jij met je fiets én bagage samen weegt als je onderweg bent.
Ik ben er een groot voorstander van om ELK advies voor een fiets op te hangen aan het gewicht van rijder en bagage.
Ik zit veel op buitenlandse fietsfora en daar valt het me op dat men veel meer op racers, mtb's, atb's, fatbikes etc fietst. Voorvering, achtervering, bikepacking, aanhangers .. men maakt er geen punt van. Er komen ook steeds meer comfort-racers op de markt maar ook dat gaat hier voorbij, jammer.
En waarom dat zo is is me een raadsel, is het de nederlandse mentaliteit, de hoge leeftijd van de veelschrijvers of wat is dat toch dat men hier zo vrij star blijft denken?

En mijn totale gewicht is hier helemaal niet belangrijk want ik ben dus niet de enige die op een racefiets de wereld doorkruist. Wel een van de weinige op dit forum ja.
Yopie schreef:......En mijn totale gewicht is hier helemaal niet belangrijk want ik ben dus niet de enige die op een racefiets de wereld doorkruist. Wel een van de weinige op dit forum ja.
hoho, vergeet mij niet. Ik fiets op een cyclocrosser vier weken door zuid oost Azië.
bergbeklimmer schreef:
Yopie schreef:......En mijn totale gewicht is hier helemaal niet belangrijk want ik ben dus niet de enige die op een racefiets de wereld doorkruist. Wel een van de weinige op dit forum ja.
hoho, vergeet mij niet. Ik fiets op een cyclocrosser vier weken door zuid oost Azië.
:D Nee hoor Bergbeklimmer, ik zal je nooooit vergeten want jij was een van de weinige die me steunde toen ik met het fantastische plan kwam om met de racer rondom de Botnische Golf te trappen (okee, je had je Zonda bedenkingen :wink: ).
En veel plezier op je trip door ver Azie!
Yopie schreef:En waarom dat zo is is me een raadsel, is het de nederlandse mentaliteit, de hoge leeftijd van de veelschrijvers of wat is dat toch dat men hier zo vrij star blijft denken?
Het is de leeftijd. Het gedoe met semiracefietsen en crosshybrides op reis heeft me ook lang beziggehouden, maar herinner ik me nog wel.
Zoals eerder gemeld ben ik in het bezit van een fitnessfiets Gazelle SPN3 met een aluminium frame en een carbon vork. door het stijve frame vind ik dat iedere trap raak is, door de carbon vork en de 28 mm banden vind ik dat het op verharde asfaltwegen voldoende dempt en door de ten opzichte van een racefiets iets gestrektere geometrie kun je ook even je handen van het stuur halen zonder meteen om te vallen, Door het rechte stuur te combineren met Ergon-achtige handvaten krijg ik geen RSI, Op deze fiets is het voor mij goed mogelijk om meerdaagse tochten van meer als 150 km per dag te maken, Echt verre tochten heb ik er niet mee gemaakt omdat ik dan liever van het asfalt afga en de achterdoorweggetjes opzoek. Ik ben erg blij met deze fiets, want hij is geschikt voor snelle tochtjes met mijn racevrienden, zoals hierboven genoemd voor meerdaagse tochten (en echt mijn complete kampeeruitrusting weegt niet meer als 10 kilo en kan ik prima op deze fiets kwijt.) en voor ritjes met mijn vrouw als we ergens op de camping staan. Dus: de vervanging voor deze fiets (want frame gebroken) wordt weer een fitessfiets met aluminium frame, carbon vork en een verlengde racegeometrie. Deze keer met oogjes voor dragers en spatborden en ruimte voor iets bredere banden, misschien wel geschikt voor achterdoorweggetjes.
(ps een racebocht met de remmen op een plaats waar je meestal je handen niet hebt, is niks voor mij!!)
Ave Gone schreef:
Yopie schreef:En waarom dat zo is is me een raadsel, is het de nederlandse mentaliteit, de hoge leeftijd van de veelschrijvers of wat is dat toch dat men hier zo vrij star blijft denken?
Het is de leeftijd. Het gezeik met semiracefietsen en crosshybrides op reis heeft me ook lang beziggehouden, maar herinner ik me nog wel.
Nee, het is niet de leeftijd. Het zijn eerder die vele koeien, dat geeft verzuring.
Bert van Sprang schreef:Zoals eerder gemeld ben ik in het bezit van een fitnessfiets Gazelle SPN3 met een aluminium frame en een carbon vork. door het stijve frame vind ik dat iedere trap raak is, door de carbon vork en de 28 mm banden vind ik dat het op verharde asfaltwegen voldoende dempt en door de ten opzichte van een racefiets iets gestrektere geometrie kun je ook even je handen van het stuur halen zonder meteen om te vallen,
Klinkt goed Bert. Waarvoor is een carbon vork volgens jou een plus, wat doet het precies? Dit ook voor het geval m'n racefietsje zou sneuvelen en ik iets anders moet zoeken ..
[moderator]Off topic[/moderator]
[moderator]Off topic[/moderator]
[moderator]Off topic[/moderator]