Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crosshybride, Fitnessbike of toch heel iets anders? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Crosshybride, Fitnessbike of toch heel iets anders?

Yopie schreef:....Klinkt goed Bert. Waarvoor is een carbon vork volgens jou een plus, wat doet het precies? Dit ook voor het geval m'n racefietsje zou sneuvelen en ik iets anders moet zoeken ..
Carbon is een plus omdat het goed kleine oneffenheden in het wegdek opvangt. Een asfaltweg is nooit helemaal super strak en er zitten altijd wat kleine oneffenheidjes in. Carbon dempt dat soort trillingen goed zonder afbreuk te doen aan de stijfheid van het frame. En het is ook nog eens heel licht. Ideaal dus als frame materiaal voor een racefiets. Carbon frame en carbon vork; dat heeft uiteraard ook weer een prijskaartje. Maar voor fiets vakantie met bagage is dat carbon frame net iets te fragiel, zeker die frames die minder dan 1 kg wegen. Maar voor licht bepakt fietsen zonder bagage aan je voorvork te hoeven hangen, is een carbon voorvork een goede optie. Een alu voorvork stuitert wat meer.
Bergbeklimmer, dat is duidelijk en klinkt goed, thanks!
Mijn zoon heeft een Santos Trekking Lite en ikzelf een Koga Light Deluxe.
De Santos heeft een snoeiharde alu-voorvork die elke trilling doorgeeft.
De carbonvork van de Koga is veel comfortabeler.
Het rechte stuur van de Koga is dan weer minder comfortabel dan het gebogen stuur van de Santos. Bovendien monteerde zoonlief een ligstuurtje, waardoor hij urenlang comfortabel kan doortrappen.
Ik overweeg om ook te investeren in een ander stuur + ligstuur, dan is de Koga zowat de ideale fiets voor mij.
Beide fietsen zijn lekker licht => vlot tempo maken.
De Koga heeft een kleine, lichte bagagedrager. De Santos heeft twee bagagerails.
Hierdoor zijn beide fietsen in staat om 2 Ortliebtassen te dragen. Voor ons is dit voldoende.
Echt heel erg bedankt voor al jullie reacties tot dusver!

Ben voorlopig even verzadigd qua informatie, zal binnenkort enkele fietswinkels bezoeken om verschillende types uit te proberen.

Waarschijnlijk komen er in de loop der tijd weer meer vragen, zo een aankoop gaat natuurlijk niet over één nacht ijs. Zodra er vragen of updates zijn laat ik het weten!

Nils