Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crosshybride, Fitnessbike of toch heel iets anders? - Forum Wereldfietser

Crosshybride, Fitnessbike of toch heel iets anders?

Hallo allemaal!

Zelf ben ik al enkele maanden op zoek naar een fiets voor allerlei doelen (zodadelijk hieronder beschreven). Ik heb voor mijn keuze al veel informatie opgedaan op internet en gerelateerde fora. Aangezien ikzelf nog onervaren in dit werelde ben, ben ik zeer benieuwd wat de meningen zijn van (ervaren) fietsvakantie-gangers. Hieronder volgt mijn verhaal:

Waarvoor wil ik de fiets gebruiken?
- Fietsvakantie naar Rome (minimale bagage, 100km/dag)
- Dagtochten zowel op recreatief als sportief gebied tot 100km
- Meestal asfalt, maar wil bospaden en zandweggetjes niet schuwen (woon zelf aan de rand van een bos dus zou ik graag daar af en toe gebruik van maken)

Mijns inziens heb ik aan een stuur en zadeltas (misschien nog een kleine rugtas) voldoende bagegeruimte. Wil graag voor een fiets gaan die er sportief uitziet en waarmee je meer met een sportman wordt geassocieerd dan met een stereotype fietsvakantie-ganger met fietstassen... Denk dat dit punt met mijn leeftijd van 24 jaar heeft te maken ;)

Voor een budget van ongeveer 900 euro zoek ik een fiets die aan deze allround omschrijving voldoet en over een kwalitatief goede afmontage beschikt.

Zelf ben ik aan het twijfelen tussen, zoals de titel al doet geloven, tussen een crosshybride of een fitnessbike. Denk dat deze keuze de volgende essentiële verschillen met zich mee brengt:

Crosshybride heeft mtb afmontage en geveerde voorvork in tegenstelling tot de racefiets afgemonteerde en over stijve voorvork beschikkende fitnessbike.

Hieronder staan 2 fietsen beschreven waartussen ik eigenlijk momenteel twijfel. Dit zijn respectievelijk een crosshybride en fitnessbike. Aangezien ik nog relatief nieuw ben in deze wereld sta ik ook gigantisch open voor andere suggesties, tips etc.!

Alvast heel erg bedankt allemaal, voel me zeer gebaat bij jullie hulp!

Groeten, Nils


Specialized Crosstrail Comp Disk


FRAME
Specialized M4 Premium Aluminum, double-butted w/ smooth welds, fender/rack braze-ons, forged dropouts, kickstand mount
VORK
Custom SR Suntour NCX, w/ custom Multi-Circuit Damping, custom coil/MCU spring weights, integrated remote hydraulic lockout lever, mag lowers, Cr-Mo stanchions, 50mm travel
BALHOOFDSTEL
Ahead, cartridge bearings, alloy top cap, 8mm cone spacer
STUURPEN
Specialized 3D forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise, anti-corrosion hardware
STUUR
Specialized flat, 6061 double butted alloy, 9-degree backsweep, 31.8mm
HANDVATTEN
Specialized Body Geometry XCT, lock-on
VOORREM
Shimano BR-M446, hydraulic disc, dual piston
ACHTERREM
Shimano BR-M446, hydraulic disc, dual piston
REMHENDELS
Shimano BL-M445, hydraulic
VOORDERAILLEUR
Shimano SLX, top swing, dual-pull
ACHTERDERAILLEUR
Shimano XT Shadow, 10-speed, SGS cage
SCHAKELHENDELS
Shimano SLX, 10-speed, trigger
CASSETTE
Shimano SLX, 10-speed, 11-36
KETTING
KMC X10, 10-speed, reusable Missing Link
CRANKSTEL
Specialized Stout SL, 2 pc., 10-speed, w/ chainguard
TANDWIELEN
44/32
PEDALEN
Light alloy, loose ball, w/ reflectors
VELGEN
700c disc, alloy, sleeve joint, 32h
VOORNAAF
Specialized Hi Lo disc, alloy, RCC bearing system, QR, 32h
ACHTERNAAF
Specialized Hi Lo disc, alloy, RCC bearing system, QR, 32h
SPAKEN
Stainless, 14g
VOORBAND
Specialized Trigger Sport, 60TPI, wire bead, 700x38c
ACHTERBAND
Specialized Trigger Sport, 60TPI, wire bead, 700x38c
BINNENBAND
Standard Schrader valve
ZADEL
Body Geometry Targa Sport, steel rails, 155mm
ZADELPEN
Specialized alloy, 2-bolt, 15mm offset, 27.2mm
ZADELPENKLEM
Alloy, 31.8mm

http://www.specialized.com/nl/nl/bikes/ ... disc#specs

Merida Speeder 300D
Voorvork Speeder BC straight disc
Achterderailleur Shimano 105 SS
Shifters Shimano SL-R460 / Shimano SL-R460 10
Remhendel attached
Remmen Tektro Vela hydraulic 160
Crankstel FSA Omega 50-34 Mega
Bracket As attached
Ketting KMC Z10-10s
Naven Bearing Disc / Bearing Disc Cassette
Velgen Merida comp 22 disc pair
Cassette Shimano CS-4600-10 12-28
Banden Continental Sport Contact II 32
Stuurpen MERIDA pro OS 5
Stuur MERIDA pro OS 600 Flat
Balhoofdstel Big Conoid Semi
Zadelpen MERIDA pro H SB15 31.6
Zadel Merida Sport 5
Pedalen XC pro alloy
Gewicht 10.40 kg

http://2014.merida-bikes.com/nl_nl/bike ... -2922.html
Hoi Nils,

Naast een vakantiefiets ben ik ook in het bezit van een fitnessfiets: De Gazelle SPN3, door de racegeometrie en het (relatief) lage gewicht is deze fiets lekker snel en (voor mij) zeer geschikt voor vakantietochtjes als ik niet hoef te kamperen. Helaas is het balhoofd onder de schuine liggende framebuis gescheurd en dus aan vervanging toe. Na lang zoeken heeft de volgende fiets mijn absolute voorkeur:

http://www.radon-bikes.de/bikes/urban/f ... /skill-90/

Deze heeft nagenoeg dezelfde geometrie als de Gazelle (korte wielbasis/steile stuurhoek), wel voorzien van bevestigingspunten voor (eventuele) bagagedrager en spatborden en de mogelijkheid van banden (zonder spatborden) tot 40 mm. Bovendien is deze fiets erg licht en voorzien van hoogwaardige onderdelen. Enige nadeel is de standaardafmontage met 11 - 28 ipv 11 - 32 cassette en de daarbij behorende korte kooi van de achterderailleur.
Ik raad een fiets met geveerde voorvork af. In de categorie 900 euro voor een complete fiets ga je geen top geveerde vork vinden. Daarnaast heeft zo'n vork voor de genoemde omstandigheden geen nut. Eerder alleen maar nadelen (vermogenverlies bij versnellen). Die Radon en Merida zijn beide goede fietsen. Allebei een snelle fiets met bagage mogelijkheden.

Je kan ook nog voor een krom stuur gaan en dan kom je in de cyclocrosser, gravelracer categorie. Voorbeeld:
http://www.konaworld.com/jake.cfm
De Merida stond ook op mijn lijstje, is er echter vanaf gevallen vanwege het hoge gewicht (door schijfremmen?) en de fantasiewielen.
Gewicht van schijfremmen vallen mijn inziens enorm mee.

Van de andere specs heb ik niet zoveel kaas gegeten maar tip om zonder verende vork te gaan vind ik een goede van bergbeklimmer.

Wat me opvalt als ik naar de sturen kijk is dat deze je zeer waarschijnlijk totaal niet zullen bevallen. Deze gaat je waarschijnlijk last van je polsen + handen opleveren (spreek inmiddels uit ervaring) Houd dus rekening met de aanschaf van een ander stuur en als je voor een randonneurmodel gaat dit andere remhendels meebrengt en ga je voor een stuur met een back bend bijv. loop H bar van Jones of on-one OG handlebar (je langere rem + versnellingskabels nodig zult hebben) + goede handvaten om je polsen te ontlasten bijv Ergon GC1.

Verder vermoed ik dat je waarschijnlijk op een ander dan standaard zadel veel comfortabeler rijd.

MAW je zult er niet zijn met alleen de aanschaf van een fiets - dus ga als je hem bij de fietsenwinkel koopt goed onderhandelen en kijk op het internet of de vervangingsonderdelen daar goedkoper zijn dan bij de fietsenwinkel want dan laat je daar wat je niet wilt met aftrekking van ....
NilsTS schreef:Waarvoor wil ik de fiets gebruiken?
- Fietsvakantie naar Rome (minimale bagage, 100km/dag)
- Dagtochten zowel op recreatief als sportief gebied tot 100km
- Meestal asfalt, maar wil bospaden en zandweggetjes niet schuwen
Dat kan met elke fiets mits:
1. Je er lekker op zit.*
2. Je er lekker op zit.
3. Je er lekker op zit.
4. Hij voldoet aan de nog relevante typische eigenschappen van een trekkersfiets. Gezien de weinige bagage vallen er een paar zaken af, tenzij je zelf erg zwaar bent. Zie: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... iets_kopen

De lange lijsten met specificaties vind ik niet zo relevant. De "looks" staan inderdaad ook niet in de lijst. Of een verende voorvork nodig is kan vaak vallen onder "wat er niet op zit kan niet stuk", en het weegt niets.

*: Voor de lekkere zit is er sinds deze week een goed informatief artikel: http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... framematen

Namen voor fietsen worden regelmatig verschillend uitgelegd, dus staar je daar niet blind op.
De naam fitnessfiets is zover ik weet het best van toepassing op fietsen waarmee je over asfalt bij mooi weer een stukje gaat fietsen. Voor onverhard of ver weg zijn ze dan minder geschikt. Het is de categorie fietsen waar de minste eisen aan gesteld worden. (Wielrenfietsen zijn dan weer gemaakt voor zo hard mogelijk en fietsen voor dagelijks gebruik hebben vervelende omstandigheden te doorstaan e.d.)
De naam crosshybride is zover ik weet het best van toepassing op fietsen waarmee je ook een rondje fietst maar dan met onverharde wegen en af en toe een bospad, maar niet te vaak en al te ruw over bospaden. Ze hebben wat bredere banden met profiel, lichteren versnellingen en wat meer stevigheid dat fitnessfietsen.
Aan fietsen voor op vakantie worden weer meer eisen gesteld, maar dat is dus afhankelijk van hoeveel je meeneemt, wat je weegt, hoe ver en over wat soort wegen.
Zo gek nog niet, maar vraag me af of je het crankstel kunt vervangen door een triple.

Test Trek Crossrip Elite trekkingfiets, 2014

http://www.oppad.nl/?uitrusting=test-tr ... fiets-2014
Ik zou kiezen voor iets als de Surly Cross Check. Voor snelle tochten is een racestuur fijn, net als spatborden en oogjes voor een drager als de Tubus Fly. Het frame heeft ruimte voor 37 mm banden met spatborden. Dat is niet genoeg voor echt off road rijden, maar wel voor af en toe een bospaadje. Helaas is deze wat boven je budget, en is de keus aan zulke fietsen niet heel groot. Ik zou liever geen schijfremmen hebben, want ze zijn duurder dan eenvoudige velgremmen, hebben een stijve en dus minder comfortabele voorvork nodig, en zijn ook wat kwetsbaarder (maar ze remmen wel fijn).
bergbeklimmer schreef:Ik raad een fiets met geveerde voorvork af. In de categorie 900 euro voor een complete fiets ga je geen top geveerde vork vinden. Daarnaast heeft zo'n vork voor de genoemde omstandigheden geen nut. Eerder alleen maar nadelen (vermogenverlies bij versnellen).
Op dit Forum wordt vaak erg laatdunkend gedaan over geveerde voorvorken. Ik vind dat onterecht. Ik heb zelf een Suntour NCX op mijn reisfiets zitten en ben daar erg blij mee. Het is een heel goede vork voor dit soort fiets. Ik heb ooit op dit Forum gevraagd of deze vork geschikt zou zijn om de Great Divide MTB route mee te rijden. Ik kreeg van de alfa-technicus van toen een snerend commentaar http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=12509 . Inmiddels heb ik die route twee keer gereden, op een MTB met een Fox-vork, en ik durf nu te zeggen dat ik het met die Suntour NCX vork best aan zou durven.

Het is onzin dat je voor minder dan 100 euro geen goede voorvork kunt verwachten. Dat hangt helemaal af van de constructie. Voor MTB gebruik waarbij je vaak afremt/versnelt en flinke kwakken maakt, is een lichte vork met een lange veerweg en hoge demping een must. Dan kom je inderdaad bij de RockShox en Fox luchtgeveerde vorken met afstelbare demping uit, met prijskaartje 250-1000 euro. Voor een reisfiets is dat veel minder van belang. Daar gaat het vooral over het dempen van trillingen en schokken van grof grint-getopt wegdek, boomwortels, opstaande kantjes tussen tegels en betonstroken en van wasborden. Een vork met stalen veer en elastomeer-demping voldoet daar prima en is mechanisch veel minder kwetsbaar dan luchtvering en ingewikkelde vloeistofdemping. Omdat de Suntour NCX een lockout heeft, hoef je ook niet te vrezen voor deining en vermogensverlies als je bergop rijdt of hard versnelt. Suntour is de grootste fabrikant van geveerde voorvorken en heeft jarenlang de Marzocchi vorken gemaakt. Het zijn geen kleine jongens daar. Het enige bezwaar van een geveerde vork is het gewicht.

Ik zou er ook nog willen wijzen dat een geveerde voorvork niet alleen een comfort-voordeel oplevert, maar op sommige wegen ook een efficiency-voordeel. Het is te lang om dat hier uit te leggen, maar verwijs naar het verhaal van Jan Heine over ‘suspension losses’ op een zeer ruw wegdek http://janheine.wordpress.com/2012/08/1 ... on-losses/
math schreef: Ik kreeg van de alfa-technicus van toen een snerend commentaar http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=12509
Dat was omdat je Taiwan inschatte als een land waar maar één fietsen(onderdelen)fabriek staat of iets dergelijks.

Om een of andere reden kan ik op de website van Suntour het gewicht van deze vorken niet vinden. Weet jij wat zo'n ding weegt? Het gewicht wordt i.h.a. wel als interessant gezien want er wordt grif betaald voor dingen die ietsje lichter zijn.
Echt heel erg bedankt voor jullie veeltallige reacties tot dusver, heb er echt veel baat bij!

Ook bedankt voor de nuttige linkjes en tips, zeer behulpzaam. Die Radon is inderdaad ook een mooie fiets met een indrukwekkende afmontage! Maar is wel minimaal 150 euro duurder, is dus een kwestie van keuzes maken… Daarnaast is een cyclocross achtige fiets ook zeer het overwegen waard, keuze wordt er uiteindelijk niet makkelijker op.

Heb nog wel wat vragen over de mogelijkheden die de genoemde Merida en Radon bieden:

- Ik ga ervan uit dat de route naar Rome voor een aanzienlijk deel uit niet al te best wegdek en zand/schelppaden etc bestaat. In hoeverre is dit goed te doen met deze fietsen wat comfort en onderhoud/lekrijden betreft?
- Heeft iemand een idee wat voor bandjes ik eronder zou kunnen gooien, past bijvoorbeeld de Schwalbe Marathon Performance 28 x 1,25 inch? (denk dat dit onderhoud/lekrijden zeer ten goede komt)

Daarnaast kom ik nog steeds 2 verschillende verhalen tegen wat voorvork betreft; hier op het forum is bijna iedereen stellig van mening dat een geveerde voorvork in deze prijsklasse niet aan te raden is. Ben hiernaast vandaag nog in enkele winkels geweest die me ten zeerste wél een voorvork aanraden. Denk dat dit laatste óók met de subjectiviteit en assortiment van de desbetreffende winkels heeft te maken. Aan de andere kant is het natuurlijk aan mij waar ik een compromis wil sluiten: wil ik graag meer richting een mtb of richting een racefiets (zal dus neerkomen op respectievelijk een crosshybride of een fitnessbike/cyclocross). Met een crosshybride kan ik bijvoorbeeld wellicht op pad met een vriend met een mtb, en met een fitnessbike kan ik weer op pad met een racefiets kameraad.
@ math, ook erg bedankt voor je post, ook dit geeft een interessante kijk op deze kwestie.

Heb hierbuiten ook nog een paar vragen die in me op zijn gekomen:

- Heeft er misschien iemand ervaring met een fietsvakantie met een crosshybride, fitnessbike of cyclocrossfiets? Wat voor snelheid is dan realistisch met een crosshybride op asvalt? (ikzelf ben normaliter vrij sportief, 1.85 en heb een normale lichaamsbouw)
- Ik ben bekend met het belang van een goede voor- en achter derailleur (in mijn geval neem ik met Deore en Tiagra geen genoegen), maar wat vinden jullie dan van de naven, crankstel, ketting en velgen van de Specialized en Merida fiets van mijn eerste post, zijn deze van goede kwalititeit of vallen ze kwalitatief buiten de boot ten opzichte van de derailleurs?
(Heb namelijk een goed aanbod gekregen van 900 euro voor een nieuwe Bulls Cross Mover 3 van 3 jaar terug, volledig XT, Shimano naven, Shimano Crankstel etc.)

@ Bert van Sprang, wat bedoel je met “fantasiewielen”?

Heel erg bedankt alvast voor jullie inbreng, heb er nogmaals erg veel baat bij!

Nils
NilsTS schreef:- Heeft er misschien iemand ervaring met een fietsvakantie met een crosshybride, fitnessbike of cyclocrossfiets? Wat voor snelheid is dan realistisch met een crosshybride op asvalt? (ikzelf ben normaliter vrij sportief, 1.85 en heb een normale lichaamsbouw)
Ik heb ooit een crosshybride van Gazelle gehad, die was erg fijn zonder tassen, maar met tassen was het een dweil die bij 20 km/u alle kanten op trilde.

Ja, een vriend van mij vindt zichzelf ook vrij sportief, maar na 30 km was hij al erg moe... Een andere kennis is best bescheiden qua uitingen maar fietst wel eens 1000 km achter elkaar. Nog een andere kennis maakte er een sport van om met 5 volle tassen aan de fiets de wielrenners te frustreren door ze consequent in te halen.
Dus 'vrij sportief' , dat zijn we allemaal :D

Ga er van uit dat je met 15 kilo bagage achterop zo'n 2 à 3 km/u langzamer rijd dan zonder tassen.
@ Ave Gone, je hebt natuurlijk gelijk, "sportief" is natuurlijk gigantisch relatief ;) Is natuurlijk ook lastig uit een andere mond te horen wat haalbaar zou zijn, is immers per persoon verschillend.
Ben vooral benieuwd wat mensen zelf zoal ervaren, kan aan de hand daarvan inschatten wat haalbaar en handig is.
Over je eigen ervaring met je Gazelle, hoeveel baggage had je dan bij je? (zelf hoop ik aan 10 kg genoeg te hebben, dus hopelijk heeft dat niet al te veel invloed op de rijeigenschappen)
NilsTS schreef:@ Ave Gone, je hebt natuurlijk gelijk, "sportief" is natuurlijk gigantisch relatief ;) Is natuurlijk ook lastig uit een andere mond te horen wat haalbaar zou zijn, is immers per persoon verschillend.
Ben vooral benieuwd wat mensen zelf zoal ervaren, kan aan de hand daarvan inschatten wat haalbaar en handig is.
Over je eigen ervaring met je Gazelle, hoeveel baggage had je dan bij je? (zelf hoop ik aan 10 kg genoeg te hebben, dus hopelijk heeft dat niet al te veel invloed op de rijeigenschappen)
10 kilo is inderdaad niet veel, ik had veel meer :oops:
Een andere graadmeter wat op vakantie haalbaar is (met hotelbagage) is een dagafstand van ca. 70-80% van wat je in Nederland op een dagje fietsen nog leuk vindt.
(Dat komt niet alleen door bagage maar ook door heuvels, warmte, regen, meerdere dagen achter elkaar, steeds ergens anders slapen etc.
Bij kamperen schat ik het op 65% omdat je meer spul bij je hebt en kamperen ook wat werk is.
-quote van Nils Ik ga ervan uit dat de route naar Rome voor een aanzienlijk deel uit niet al te best wegdek en zand/schelppaden etc bestaat. In hoeverre is dit goed te doen met deze fietsen wat comfort en onderhoud/lekrijden betreft?

Dag Nils ,
Ik begrijp niet helemaal hoe je op de gedachte komt van de kwaliteit van het wegdek op de route naar Rome.Er leiden vele wegen naar Rome.Maar onder fietsers zijn er 2 gebruikelijke.Dat zijn "Reitsma's route naar Rome ".En de route van Benjaminse .
Ikzelf heb deze zomer de route van Reitsma gevolgd .Die kan ik je van harte aanbevelen.
Grotendeels over asphalt/beton met af en toe een goed bereidbaar bospad .
Natuurlijk wel met wegdek waarin soms scheuren en kuilen.Opletten dus.
Deze tocht gemaakt op een koga lightdeluxe met 36 mm.schwalbe marathon racers .Geen enkele lekke band.Ook geen andere technische problemen.Dit met een lichte kampeeruitrusting van ongeveer 18 kg.alles bij elkaar .
Misschien dat deze info je helpt bij de keuze van een fiets.

Groet.
Begin dit jaar stond ik eigenlijk voor dezelfde vraag; wil ik een cross of een fitness?
Zowel een racefiets als een atb is voor mij geen optie meer.
Ik had mijn keuze uiteindelijk beperkt tussen de Merida speeder, Sensa Cross en de Stevens Xcross.
Uiteindelijk is het een Stevens 5x Disc Lite geworden, de doorslag gaf dat ik deze fiets als demo kon overnemen, in voor mij een goede maat.
Dit model heeft (had) als voordeel een vaste vork met ogen voor lowriders, ogen voor een achterdrager en spatborden en de mogelijkheid voor bredere banden. Het zadel heb ik wel meteen vervangen voor een Brooks B17. Voor komend modeljaar 2015 is de vaste vork vervangen door een verende vork.
In April gekocht heb ik tot nu toe bijna 2500 km afgelegd en ben er heel tevreden over. Het schakelmateriaal is niet volledig Deore maar ga ik afrijden en dan vervangen voor een betere kwaliteit.
Succes met je uiteindelijke keuze!
Het belangrijkste voor je fietsplezier is de kwaliteit van het frame en je zit erop. Van de afmontage is weinig kwalitatief erg belangrijk (Deore is al heel goed), behalve de wielen. Een stel goede handgebouwde wielen gaat heel veel langer mee (maar vermijd xt naven). De lagers van cranks met buitenboordlagers hebben een beperkte levensduur. Goedkope cranks met traditionele trapassen met vierkante as zijn degelijker.

Voor wat betreft routes naar Rome: Ik ben deze zomer met de Reitsma route terug gereden uit noord Italie. Ik had een kleine 15kg (kampeer)bagage bij me. Ik reed gemiddeld denk ik 90 km per dag. Ik had 26x1.75 banden (42 echte mm), Panaracer Pasela/Compass. Dat zijn echt snelle comfortabele banden, en in theorie wat kwetsbaar. Ik heb echter al geen duizenden kms een lekke band gehad, en wel steeds plezier van de souplesse van deze banden. Het risico van lekke banden wordt in de meeste omstandigheden zwaar overdreven, en de nadelen van antilek banden onderschat. Ik had vooral asfalt, maar toch ook aardig wat stukken met bospaden. Het was op een dag na droog, en dus ging dat wel. Als het meer geregend had waren deze banden nog wel wat smal geweeest. Er was ook een stuk waar net nieuwe vrij grove steenslag lag. Daar had ik graag bredere banden gehad.
NilsTS schreef:....- Heeft er misschien iemand ervaring met een fietsvakantie met een crosshybride, fitnessbike of cyclocrossfiets? Wat voor snelheid is dan realistisch met een crosshybride op asvalt? (ikzelf ben normaliter vrij sportief, 1.85 en heb een normale lichaamsbouw)..
Ik heb ervaring met fietsvakantie op een cross-hybride (47 mm banden) en een cyclocrosser (32 mm banden). De eerste is echt een grote zware hele stevige vakantiefiets, de tweede is meer een racefiets met bagage mogelijkheden. In beide gevallen sliep ik in hotels en had ongeveer 9 kg bagage mee, verdeeld over 2 achtertassen. Met de crosshybride haalde ik gemiddeldes van 22 kmh op vlakke wegen, met de cyclocrosser zo'n 26 kmh. In beide gevallen is dat ongeveer 2-3 kmh langzamer dan wat ik Nederland fiets met beide fietsen zonder bagage. Ik weet niet hoe sportief jij bent maar mijn niveau is dat ik in Nederland mijn wielrenrondjes van 100 km met een gemiddelde van 28-30 kmh afleg.
bergbeklimmer schreef:Ik heb ervaring met fietsvakantie op een cross-hybride (47 mm banden) en een cyclocrosser (32 mm banden). De eerste is echt een grote zware hele stevige vakantiefiets, ..
Met alle respect, maar een crosshybride is echt iets anders dan een "grote zware hele stevige vakantiefiets".
Een grote zware hele stevige vakantiefiets is namelijk veel te log en te stijf om lekker te rijden als een crosshybride. Dat is ook exact de reden waarom veel lichte rijders die met weinig bagage fietsen voor een crosshybride kiezen.
Die cross hybride woog wel 17 kg :roll: Dat was echt geen gooi-en-smijt fiets :|