Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alweer een Brooks zadel kapot - Forum Wereldfietser

Alweer een Brooks zadel kapot

In het verleden heb ik behoorlijk veel last van kapotte Brooks zadels gehad. Mijn laatste zadel had een gedraaide / scheve neus en is na meerdere mailtjes naar Brooks kostenloos vervangen door een exemplaar dat afgezien van snelle uitrekking en daarmee lage levensduur (+/- 20.000 km) probleemloos was.

Omdat ik toch geen vertrouwen meer in Brooks had heb ik na dit zadel een Gilles Berthoud zadel aangeschaft. Echter lijkt dit zadel iets te smal te zijn, hoewel de zitbotjes wel binnen het zadelvlak vallen. Omdat het laatste Brooks zadel niet stuk is gegaan heb ik besloten toch maar weer een Brooks zadel te kopen, dit keer een B17. Hij zit erg comfortabel maar gistermiddag toen ik even mijn zadel inspecteerde ontdekte ik dat de spanbout gebroken is. Het zadel is vijf maanden oud en is met origineel Brooks vet slechts enkele malen behandeld. Het zadel is nooit nat geweest. In deze periode heb ik de spanning van het leer altijd goed in de gaten gehouden en is de spanbout slechts een maal aangedraaid.

Het komt er op neer dat ik mijn geld terug ga vragen en dat ik de zoveelste mail naar Brooks ga sturen en dat het Gilles Berthoud weer op mijn fiets geplaatst wordt - gelukkig heb ik dit zadel bewaard. Ik heb het nu echt helemaal gehad met de onbetrouwbare zadels van Brooks.

Afbeelding

Afbeelding
Toeval of niet, vanmorgen bij t crosse door de bossen brak die van mij ook. Weg spanbout!
Draai er nu een stalen bout in, gaat die tenminste ook niet meer stuk
Frame van te zadel na breuk op een extra frame gelast, denk nu dat t zadel onverwoestbaar is geworden.

Brooks zit fantastisch, alleen laat de kwaliteit te wensen over. Daarom is zelfhulp geboden!
Gilles heeft zadels in 3 breedtes!

Brooks heeft erg mooie zadels en is erg goed in marketing. Als je geluk hebt heb je veel plezier van hun zadels. De kans op pech is groter dan je zou verwachten.
Het is jammer dat je bij garantiegevallen je oude zadel moet terugsturen - je zou inmiddels toch wel een verzameling onderdelen moeten hebben waar wèl een degelijk zadel mee te maken valt ;)
Bedankt voor de reacties. Ik heb inderdaad nog een zadel liggen met onbeschadigde spanbout - dat scheelt een hoop gedoe. Ik denk dat ik die maar eens ga plaatsen. In de toekomst kan ik altijd nog een breder GB zadel overwegen.
urje schreef:Het is jammer dat je bij garantiegevallen je oude zadel moet terugsturen - je zou inmiddels toch wel een verzameling onderdelen moeten hebben waar wèl een degelijk zadel mee te maken valt ;)
Of een kwaliteitszadel kopen zonder constructiefouten. Een stelbout deel laten uitmaken van de dragende constructie is gebrek aan innovatie. De stelbout van mijn Gilles Berthoud, type Mente, is een M6 bout. De kans op breuk is uitgesloten. En circa 7 mm soepel leer zit erg fijn.

Hetzelfde geldt voor het ontbreken van een duidelijke montage-instructie op de zadelpen of het ontbreken van merktekens op het frame ter voorkoming van verkeerde belasting. Framebreuk kan een gevolg zijn van onjuiste montage of verkeerde harding van het staal.

Het sparen van ondeugdelijke zadels heeft geen zin als vaak dezelfde onderdelen sneuvelen. :?

Piet.
Ik ga die van mij ook naar eens goed in de gaten houden. Nu 6000 km op gedaan, lijkt goed te gaan. Maar sowieso: ik weet niet of ik bij een volgend zadel ook weer leer zou willen. Ik wil m'n fiets ook wel eens in de regen kunnen laten staan, en ondersteboven plaatsen bij pech of onderhoud, zonder bang te zijn m'n zadel te beschadigen.

Maar dat is weer een heel andere discussie, realiseer ik me.
Ook bij mij is al eens een spanbout gebroken. Bij mijn setje reserveonderdelen zit nu standaard een M10 bout (bij elke bouwmarkt te koop) met rond geslepen kop. Let op dat de bout altijd draad tot de kop heeft anders krijg je hem er haast niet in.




ben
Bij bouten wordt de kwaliteit aangegeven met een getal dat op de kop staat.
Staat er niets op: pisbakkenstaal, dat nauwelijks belasting kan hebben. 5.6 is goed, 8.8 is sterk, 12.6 is zéér sterk. Voor een Brooks zou ik minimaal 8.8 nemen in dikte M8.
Bedankt voor alle tips. Inmiddels heb ik een mail naar de verkoper gestuurd voor een oplossing van het probleem.

Ik zie op de Brooks website (rechts onderaan de pagina) de nodige negatieve berichten over een span bout: http://www.brooksengland.com/catalogue- ... -+BMP+185/

Brooks heeft niet op mijn email bericht gereageerd waarin ik vraag waarom de zadels zo matig van kwaliteit zijn.

Inmiddels heb ik mijn Gilles Berthoud zadel weer teruggeplaatst. Dat zit wel een stuk harder dan de Brooks maar het zal denk ik niet stuk gaan. Twee dagen terug een rondje van 81 km gefietst op dit zadel, dat ging best goed. Binnenkort maar eens een wat groter trainingsrondje proberen.
Je kan ook een keer een zadel nemen van Fizik ik heb daar hele goede ervaringen mee, dit is bv. een hele mooie http://www.fizik.it/saddles/road-saddles/arione/
jeroen_ schreef: Inmiddels heb ik mijn Gilles Berthoud zadel weer teruggeplaatst. Dat zit wel een stuk harder dan de Brooks maar het zal denk ik niet stuk gaan.
Geef je kont en het zadel de tijd. Ik heb het mijne bij Berthoud in de winkel gekocht omdat mijn fancy maar slechtlederen Velo Orange beschadigd was geraakt. Op het fonkelnieuwe zadel heb ik mijn reis voortgezet, ging prima.
goldenlion schreef:Je kan ook een keer een zadel nemen van Fizik ik heb daar hele goede ervaringen mee, dit is bv. een hele mooie http://www.fizik.it/saddles/road-saddles/arione/
+1
Ikzelf fietste tot nog toe 17 000 km bij elkaar op een Fizik Rondine.
Het zadel ziet er nog uit als nieuw.
Het voelt vrij hard aan, maar ik heb er nog maar uiterst zelden zadelpijn op gehad.
En hop! Anderhalve week voor vertrek naar Corsica dacht ik mijn Brooks nog op te spannen en in te vetten - maar verder dan een paar slagen kwam ik niet.

KNAP!

Spanbout gebroken. 10.000 km op gereden, het was me aangenaam. Maar een Brooks komt er niet meer op, denk ik. Nu eerst op vakantie, ik denk dat ik mijn Bontrager zadel van woonwerk-MTB maar overzet. Dat ken ik, en daar kan ik uren op rijden. Ik zie mezelf geen ander zadel meer inrijden...
Andere merken die echt het overwegen waard zijn.

Specialized Body Geometry zijn al heel lang hoog aangeslagen zadels met daarachter klinisch onderzoek. Ze zijn niet duur en zitten voor heel veel mensen echt goed. Uiteraard in verschillende types en breedtes verkrijgbaar!

Duurder en ook hoogaangeschreven: Selle SMP. Ik ken ze alleen van de wedstrijdfiets (dus flink voorovergebogen), maar ik kan op dat zadel zonder padding uren pijnloos fietsen. Briljant product (voor mij!)

Levensduur van beide merken is ontzettend goed (de paddingloze SMP gaat bij mij al heel erg lang mee^^)
Zadels blijft een gevoelig onderwerp.
Paar decennia geleden reed ik met mijn Raleigh Randonneur (27 inch wielen) met een houten kar achter de fiets diverse fietsvakanties in EU. Toen Brooks.
Al jaren geleden naar andere zadels overgegaan.
De laatste 7 jaar met een Terry Riviera op mijn Avaghon en dat bevalt me prima. Daarvoor ook met een Terry op een andere fiets (Giant Expedition). Mijn zoon rijdt er nu al jaren mee (zadel dus).
Het blijft allemaal subjectief naar mijn mening, waar voel je het beste bij. Brooks is voor mij absoluut niet "heilig".
Terry had ik hiervoor, niet fijn vond ik. Ben ook wel gecharmeerd van Ergon zadels, net als SMp,maar voor vertrek ga ik niet meer experimenteren, dus gaat de Bontrager erop. Wel jammer dit.
Dat is balen zeg :(

Bij jou draaide de spanbout niet mee als je aan die moer draait ?
Ik snap er niets van , mijn Brooks zadels krijg ik niet eens opgespannen.
keesm54 schreef: Het blijft allemaal subjectief naar mijn mening, waar voel je het beste bij.
Subjectief? Nee, zadelkeuze is eigenlijk best wel objectief (welke klacht heb je, hoe breed zit je etc.). Persoonlijk is het natuurlijk wel.

Er staan een aantal merken echt bovenaan met zitcomfort, niet omdat ik dat vind, maar door de jarenlange constante goede ervaringen van gebruikers groepen (Empirische data).

Brooks
Berthoud
Specialized
Terry (vooral voor dames, voorsrpong verloren aan andere merken die ook klinisch te werk zijn gegaan)
Selle SMP
etc.

Allemaal merken die terug blijven komen. De eerste twee vanwege het leer, de andere drie vanwege een consistente visie, al dan niet klinisch onderbouwd.

Je kan pech hebben en is een van bovengenoemde merken niet de oplossing, maar het is zeker niet een wilde gok.
Dennis1987 schreef:Dat is balen zeg :(

Bij jou draaide de spanbout niet mee als je aan die moer draait ?
Ik snap er niets van , mijn Brooks zadels krijg ik niet eens opgespannen.
Nee, die bout bleef keurig op z'n plaats. Kon het schroefdraad van plek zien veranderen. Maar eigenlijk wel blij dat het nu gebeurt, ik verwacht in Corsica niet zomaar op elke hoek van de straat een zadel te kunnen kopen.