Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur trapas? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Levensduur trapas?

thoppen schreef:Ik bemerkte dus eerst een lichte speling op de trappers. Na 2 km voorzichtig lichtjes verder fietsen werd dit ineens een enorme speling en hing de complete as met gatwiel op half 7.
FM meldde mij dat de standaardtrapas die Santos levert (de merknaam is mij even ontschoten) niet van geweldige kwaliteit is (onbegrijpelijk!! Het zal je maar ergens in de woestijn overkomen!!). Nu zit er een Shimano as in die degelijker schijnt te zijn.

Groet, Tim
Een paar jaar terug hoorde ik op dag 2 van mijn fietsvakantie een klein tikje ergens vandaan komen. Duizend kilometer verder was ik er inmiddels redelijk van overtuigd dat dit van de trapas kwam en toen hield het op. Weer 1000 km verder begon het opnieuw en meende ik ook een klein beetje speling te voelen. Tegen de tijd dat mijn eindbestemming in zicht kwam (weer 1500 km verder) kon ik de trappers minstens een centimeter zijwaarts bewegen, maar ik kon op zich nog prima verder fietsen, zo gemakkelijk gaf die zich niet gewonnen. Dat was een Shimano as, na pakweg 15.000 km. Het is zoals gezegd; je moet er een beetje geluk mee hebben.
Heb top trapassen gehad die na 1000 km al begonnen te tikken en dat na 15000 km nog steeds deden. En heb trapassen gehad die soms wel en soms niet kapot gingen terwijl het hetzelfde type merk was. Maak me er niet meer zo druk om. Je voelt het aankomen en een trapas vervangen is zo gebeurd en kost ook weer geen vermogen.
17000 km voor een trapas is overigens een hele mooie afstand. Bekijk de spes van shimano maar even. Die garanderen echt geen 17000 km.
Mijn "vintage- old school" trapas gaat nooit kapot.
Ieder jaar (om de 10.000 km) open en kuis ik het (oud vet uitkuisen, controleren op beschadigde kogels )
Terug alles monteren met nieuw kogellagersvet.
Dit doe ik als het minder fietsweer is.

Alles wat oud is, is nog niet zo slecht..... 8). Het aantal km van de trapas weet ik niet, maar 't zal wel al tienduizenden km zijn en voorlopig zie ik geen reden om dit te vervangen door iets "moderners".


http://www.mytenspeeds.com/My_TenSpeeds ... ebuild.htm


Piet
thoppen schreef:Het was inderdaad Kinex.
Dan is mijn conclusie dat 17000 km voor een vierkante as van Kinex heel netjes is, maar dat het niet netjes is van Santos om zo'n laagwaardige as in zo'n dure fiets te plaatsen. Te meer, omdat een UN53/54/55 hooguit enkele euro's duurder is.
Mee eens.

En voor mij betekent het dat ik elke 15 of 20 duizend km preventief de trapas ga laten vervangen.

Groet, Tim
Ik deel dat gevoel dat je in dit soort fietsen net iets betere trapassen verwacht dan eentje van 2 tientjes. Het is niet alleen bij Santos zo.
<..twee tientjes...> :?:

De Shimano BB UN54 kost net €11,-....
Des te meer een reden om geen duurdere te plaatsen :-)
Je spreekt jezelf wel snel tegen..... :roll:
je trekt die conclusie op basis van te weinig info. :D

Kort na de aanschaf van de fiets heb ik de alternatieven bekeken v.w.b. de trapas en wat dat kost, zoals bv een Phil Wood of SKF plaatsen. Er hangt een prijskaartje aan deze trapassen waarvoor ik ook een flink aantal UN54's voor kan verslijten. Na ampel beraad besloten de trapas niet te vervangen.
steemsh schreef:je trekt die conclusie op basis van te weinig info. :D
De enige info die ik had en die ik gebruikt heb, zijn de twee tijdstippen van je beide posts en die liggen nog geen 2 uur uit elkaar en bevatten een tegengestelde boodschap.
Waar hebben we het over?: fiets en blijf gezond! :D