Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur trapas? - Forum Wereldfietser

Levensduur trapas?

Ik was gisteren hoogverbaasd toen de (excentrische) trapas van mijn Santos TM 2.8 na 17 000 km ineens de geest gaf.

Vraag aan kenners en ervaren riemfietsers: hoeveel km is de levensduur van een trapas? Is het normaal dat na 17 000 km de kogels er ineens uit vliegen?

Groet, Tim
De orginele van santos hebben niet zo'n lange levensduur. Toen ik mijn Santos kocht en vertelde dat ik veel fietste werd mij gelijk aangeraden om een Chris King te nemen en daar heb ik geen spijt van is super spul, mijn fietsenmaker heeft zelf 5 jaar bij santos gewerkt.
goldenlion schreef:Doe orginele van santos hebben niet zo'n lange levensduur. Toen ik mijn Santos kocht en vertelde dat ik veel fietste werd mij gelijk aangeraden om een Chris King te nemen en daar heb ik geen spijt van is super spul, mijn fietsenmaker heeft zelf 5 jaar bij santos gewerkt.
Tapas van Chris King? Weet je dat zeker? Je kan toch alleen maar kiezen voor een Chris King lager bij het balhoofd.

Overigens is 17000km voor een trapas niet abnormaal. Levensduur kan erg wisselend zijn. Volgens Santos bestaan er geen betere lagers, althans niet voor een betaalbare prijs. Mijn Santos traplager gaf na 12000km de geest. Vervanging onder garantie.

Ronald van der Perk
Toen mijn fiets binnenkwam heeft de fietsenmaker zelf de King erin gezet.
Maar wat jij zegt is waar Santos zelf heeft alleen de King balhoofd optie, dat vind ik ook het enige manco van Santos je zou ook voor de King trapas optie moeten kunnen kiezen en ook voor een King as in je voorwiel.
Mijn ouwe trouwe Koga adventure (1998) heeft er 55000 opzitten, waarvan 40000 vakantie km,s.
Nog steeds de 1e trapas en lagers ,welke weet ik niet.Wel zijn nu de voortandwielen versleten. Deze fiets gebruik ik alleen nog rondom huis.
Vakanties doe ik nu met mijn VSF T400

Dirk
Hier ook een 'oude' Koga (2005) met Shimano BB-UN53 bracketas met 72.500 km op de teller. Ik voel het einde van die as voorlopig nog niet naderen. Hout vasthouden.
De Koga Worldtraveller waar ik tot op heden op fiets heeft er 65000 km opzitten met de originele trapas

Paul Snoeij
Levensduur van trapassen..........
Met de ene doe je een 1000km, met andere 100.000km.
De ene soort, daar kan je zelf niets aan doen (Vb model met de 4kante as)
maar deze gaan lang mee (vocht kan er bijna niet aan).
Maar andere (Vb buitenboordlagers) waar het vocht direct aan de lagers kan,
ga je misschien (indien je geen onderhoud pleegt) maar een 1000km kunnen rijden in vochtige omstandigheden.
En zelfs Chris King lagers moet je onderhouden: http://chrisking.com/files/upload/botto ... _chart.pdf
Ik snap uit je verhaal helemaal niet wat er kapot is, de trapas zélf of het excentrische draai geval waar de trapas weer in gaat.
Een beetje zuur misschien. :lol:
Jammer dat er geen € aan de kilometers worden gehangen. Toch.
multiwgb schreef:Een beetje zuur misschien. :lol: Jammer dat er geen € aan de kilometers worden gehangen. Toch.
Aan de prijs van de fiets of alleen de trapas? Maar er is al eerder geschreven, dat de trapas bij tandriemaandrijving, zwaarder wordt belast door de voorspanning op die riem.

Piet.
Een goede afstelling van de tandriem is daarom ook belangrijk.
Van een fiets met riem aandrijving gaat het lager van de trapas tussen de 10.000/20.000 kilometer mee? Of lees ik het niet goed.
Dan moeten er toch leveranciers zijn die lagers aanbieden speciaal voor dit type fiets.
Op een King as zit zo wie zo 5 jaar garantie.
Ik bemerkte dus eerst een lichte speling op de trappers. Na 2 km voorzichtig lichtjes verder fietsen werd dit ineens een enorme speling en hing de complete as met gatwiel op half 7.
FM meldde mij dat de standaardtrapas die Santos levert (de merknaam is mij even ontschoten) niet van geweldige kwaliteit is (onbegrijpelijk!! Het zal je maar ergens in de woestijn overkomen!!). Nu zit er een Shimano as in die degelijker schijnt te zijn.

Groet, Tim
thoppen schreef:Ik bemerkte dus eerst een lichte speling op de trappers. Na 2 km voorzichtig lichtjes verder fietsen werd dit ineens een enorme speling en hing de complete as met gatwiel op half 7.
FM meldde mij dat de standaardtrapas die Santos levert (de merknaam is mij even ontschoten) niet van geweldige kwaliteit is (onbegrijpelijk!! Het zal je maar ergens in de woestijn overkomen!!). Nu zit er een Shimano as in die degelijker schijnt te zijn.

Groet, Tim
Dat verhaal kreeg ik dus ook bij mijn fietsenmaker te horen dat de trapas van santos niet echt geweldig van kwaliteit is.
In de 3 jaar oude Santos van een kennis zit een trapas van Kinex, die firma is inmiddels net als SKF gestopt met de productie.

In mijn recentere Santos zit de UN54 van Shimano.
Het was inderdaad Kinex.
Fabrikanten die stoppen met het maken van deze lagers !
Ook de marktleider? Bizar.