Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke banden?? dik of dun?? - Forum Wereldfietser

welke banden?? dik of dun??

Ik heb deze week mijn nieuwe fiets binnengekregen en tot mijn verbazing kom maar moeizaam vooruit! Ik heb 26 inch wielen met hele dikke Schwalbe marathon (xr?) banden erom. Volgens informatie van de fietsenwinkel zouden deze banden niet meer rolweerstand hebben dan smallere (mits goed opgepompt)
Deze zomer ga ik met mijn vriend op fietsvakantie, en hij rijdt op een 28 inch met veel dunnere banden. Ik heb nu ontzettende moeite om hem bij te houden (voorheen niet).
Kan dat aan die banden liggen?? Her moet natuurlijk wel leuk blijven, zo'n vakantie samen...

We gaan fietsen in- en naar zwitserland, voornamelijk verharde wegen. Soms misschien wat minder goed begaanbaar terrein, maar zeker niet geheel door de blubber en gesteente etc.

Als je echt marathon XR's hebt dan kan dat kloppen.
Het zijn de sterkste banden maar je trapt een stuk zwaarder.
Misschien kan je ze ruilen voor Continental Top Touring 2000.
Minder stevig, veel lichter, rijden erg lekker en, mits hard opgepomt, nog steeds erg goed voor een vakantie op de weg.

Hoe breed een band is zegt niet zoveel over de rolweerstand. Rolweerstand wordt mede bepaald door antileklagen, profiel, grootte van het wiel, druk, gewicht, enz. Het is dus goed mogelijk dat een brede band lichter loopt dan een smalle.
Bijvoorbeeld een Schwalbe Big Apple is erg breed, maar heeft toch een lage rolweerstand.
Zoals geschreven is een Marathon XR nou niet bepaald gemaakt voor een lage rolweerstand, maar wel voor lekbestedigheid, lange levensduur.
Voor een lage rolweerstand op asfalt zoek je dus een slick, met een laag gewicht, geen antileklaag, 28 inch wielen, enz. Kortom, niet praktisch voor een vakantiefiets, alleen leuk voor een race.
Je moet dus zoeken naar de voor jou gewenste eigenschappen. Wil je ook het terrein in, dan is een brede band met profiel beter. Wil je ook geen lekke bandjes onderweg, dan wil je ook een goede leklaag. De kosten zijn een hogere rolweerstand.

Kijk trouwens ook eens naar de Continental Contact serie. Deze banden hebben lekgarantie (1 jaar, mits gemonteerd met een Conti binnenband) en zijn in verschillende uitvoeringen te krijgen. De rolweerstand van de SportContact (20 inch slick onder mijn ligfiets) is niet de laagste, maar wel aanvaardbaar en lekbestendig zijn ze tot nu toe wel.
Tuurlijk zul je, als je ook het terrein in wilt, geen SportContact nemen, maar bijvoorbeeld de TravelContact.

De breedte doet er niet echt toe. Er is zelfs onderzoek dat suggereert dat brede banden lichter lopen. In elk geval zijn ze heel veel comfortabeler, en het kan geen kwaad de motor te verwennen. Ik zweer voor een vakantiefiets voor niet te ruw gebruik (in Europa) bij de Schwalbew Marathon (de gewone) 26x1,9. Die is behoorlijk stevig, rolt best lekker licht, en geeft veel comfort. Hij is bovendien zo breed dat je ook op onverharde paden best aardig grip hebt, zolang het niet al te dol wordt.
Als je vriend zwaarder is dan jij en meer bagage op zijn fietst heeft (statistisch beide zeer waarschijnlijk) dan zou hij de zwaarste banden moeten hebben.
Fiets je echt alleen op asfalt en/of ben je erg licht dan kun je zelfs naar een Conti Sportcontact 26x1,6 grijpen. Die heb ik laatst bij mijn dochter van 10 gemonteerd (35 kg, en vrijwel zonder bagage), en dat loopt eerlijk gezegd super licht. Bij haar loopt het wel goed af met zo'n kwetsbare band, maar helaas weet ik dat als ik zulke banden bij mezelf monteer en ook nog veel op mijn fiets laad het fout gaat. En lekke banden zijn een ramp. Wij fietsen met drie fietsen, dus de kans op een lekke band is toch al drie keer zo hoog (afgezien van de bagagekar maar die gaat eigenlijk nooit lek). Dan wil je dat de banden voldoende robuust zijn.

Lekker fietsen maar,
Wim
Hoi AnneMaria,
Je gevoel bedriegt je niet. Ik heb ook mijn XR's de deur uit gedaan, wegens het niet vooruit te branden-gevoel, en fiets nu op de 'gewone' versie, net als Willem, maar dan maat 47-622.
Ze bevallen prima. Ik zou dus maar teruggaan met een uitdraai van deze pagina dat de fietsenman toch een beetje gejokt heeft en om een ruil vragen (en geld terug, want de gewone versies zijn stukken goedkoper).
Leon

Mmm, ja, ik ga zeker eens even overleg plegen met de fietsenwinkel, als ik jullie zo hoor... Ik wil best een robuuste band zodat ik minder kans heb op lekrijden (en ja, het ziet er ook wel stoer uit, die megadikke banden) maar op deze manier wordt het een lange vakantie met veel frustratie. Wil toch wel behoorlijke afstanden gaan afleggen (Maastricht-Geneve) en dan nog 3 weken Zwitserland. En als dat bevalt nog veeeel vaker en verder en langer etc.

Hartstikke bedankt!

Hallo Anne Maria,

Mijn vriendin rijd al duizenden kilometers lekvrij met Schwalbe big apple.
Loopt licht en is comfortabel, een ideale band.

Groeten, John.
Beste Anna Maria,

Op mijn 2x26 ligfiets heb ik de laatste 2 jaar Schwalbe Marathon Slick gebruikt. In 2004 de 47mm, 3000km 1 lekke band door een punaise.
verleden jaar in Amerika de 35mm, ruim 7000km en ongeveer 8 lekke banden. Mijn voorkeur gaat uit naar de 47mm, lopen erg licht, comfortabel en een uitstekende grip in bochten, niet onbelangrijk met snelle afdalingen.
Bandenspanning achter 3,5-4 en voor 3-3.5.
Voor de tocht van dit jaar naar zuid Spanje en terug monteer ik CTT 2000
47mm.
Denk je voor de bergen ook aan de juiste tandwielen, voor 44-32-22 en achter 11-34 of 12-34?
Mijn ideale cassette is 11-13-15-17-19-21-24-28-34, helaas is deze niet te koop en moet je die zelf samenstellen, maar een 12-14-16-18-20-23-26-30-34 voldoet ook goed.
Verder is een fietscomputer met cadansmeting zeer aan te bevelen, met klimmen schakel ik uitsluitend op cadans en probeer minimaal 70 omwentelingen te blijven maken.

wimligfiets

johntelleman schreef:Hallo Anne Maria,

Mijn vriendin rijd al duizenden kilometers lekvrij met Schwalbe big apple.
Loopt licht en is comfortabel, een ideale band.

Groeten, John.
Waarom rij jij daar eigenlijk niet op, John?

eindgebruiker schreef:
johntelleman schreef:Hallo Anne Maria,

Mijn vriendin rijd al duizenden kilometers lekvrij met Schwalbe big apple.
Loopt licht en is comfortabel, een ideale band.

Groeten, John.
Waarom rij jij daar eigenlijk niet op, John?
John zegt niet dat hij niet op Big Aplles rijdt, maar beweert ook niet dat die van hem lekvrij zijn....:)

De slicks van Schwalbe kan ik persoonlijk overigens niet aanraden. Meidoorns springen daar min op meer op af :?

Leon

Ik vind persoonlijk de CTT 2000 een fijne, en ook lekbestendige band. Rijdt fijn. Ik heb er in de VS krap 5000 km mee gefietst en daarna nog eens 1500 hier met slechts 1 lek. Ik rijd overigens zo'n beetje alleen lek op het radiaalstaal van autobanden.

eindgebruiker schreef:
johntelleman schreef:Hallo Anne Maria,

Mijn vriendin rijd al duizenden kilometers lekvrij met Schwalbe big apple.
Loopt licht en is comfortabel, een ideale band.

Groeten, John.
Waarom rij jij daar eigenlijk niet op, John?
Ik rij niet op big apple omdat mijn city marathons nog niet op zijn.
Dacht ik.... Bij thuiskomst bleek de wang van mijn achterband een gescheurd karkas te hebben.
De binnenband kwam er nog net niet doorheen, en het loopvlak vertoonde al een hobbel.
Dus morgen naar de fietsenboer voor twee van die lichtlopende, comfortabele en mooie BIG APPLES!

Groeten, John.
Afgelopen 8 jaar met Continental banden gereden op mijn Koga`s.
Op mijn nieuwe randonneur zijn Schwalbe plus banden gemonteerd en ik heb hier de afgelopen 3 weken ? 1000 km mee gereden met droog en nat wegdek. Ik merkte, vooral in het afgelopen weekend met bepakking ( 300km) dat de fiets soms niet meer vooruit te branden was. Ik zet er in ieder geval weer Continentals op. Meestal rij ik toch ook wel met zo`n 35 kg excl. drinken etc. en tot nu toe lekvrij.

Wat zullen nu de banden zijn met de minste weerstand?

Ik heb voor een Schwalbe Marathon slick en achter conti top touring 2000.
Qua grip ben ik niet te spreken over de Schwalbe, vind ik de Conti beter.
Ik heb het gevoel dat de Conti toch wat lichter loopt. Zijn er banden die nog lichter lopen?

Marcel de fietser schreef:Wat zullen nu de banden zijn met de minste weerstand?

Ik heb voor een Schwalbe Marathon slick en achter conti top touring 2000.
Qua grip ben ik niet te spreken over de Schwalbe, vind ik de Conti beter.
Ik heb het gevoel dat de Conti toch wat lichter loopt. Zijn er banden die nog lichter lopen?
Ik heb ervaring met de Schwalbe Marathon (standaard), de XR-versie ervan, de Marathon slicks en met de Conti TT2000. De slicks liepen verreweg het lichtst, maar gezien de vele lekken (12 in 2000 km) haal ik met andere banden de hoogste gemiddelde snelheid.

Overzicht:

Gemiddelde snleheid zonder lekken: slick > TT2000 > Marathon >> XR-versie.

Gemiddelde snelheid op asfalt met lekken meegerekend: TT2000 > Marathon > XR-versie > slicks

Op ruw terrein: XR-versie > Marathon > TT2000 > slicks

Mijn compromis bij gemiddeld gebruik: Marathon > TT2000 > XR-versie (slicks thuislaten)

Leon

Er zit nu schwalbe marathon cross op. Mag ze gewoon een poosje proberen en als het niet bevalt kan ik weer andere uitproberen. Prima service dus.
En bedankt voor alle reacties, tips en adviezen!!

Beste Anne maria,

Ben benieuwd naar je motivatie voor de marathon cross, want volgens mij heeft niemand die band genoemd en had een keuze uit de conti contact serie of conti TT2000 meer voor de hand gelegen.

Wimligfiets

Nee, in overleg met fietsenzaak.
Toch een aardig profiel en anti-leklaag, kan ik in Zwitserland ook nog wat off-road rijden als ik dat wil. En toch een stuk smaller en vlotter dan de xr.

Eind goed, alles goed. Fantastisch toch zo'n vereniging De Wereldfietser met een dergelijk forum!

Net mijn tripje naar het zuiden be?indigd :-( 5000 km met Continental Sportcontact gefietst, 8000 km met Schwalbe Marathon XR gefietst en 12000 km met Continental Travelcontact. De snelste banden waren zonder twijfel Continental Sportcontact, helaas bleken die niet sterk genoeg voor een beladen fiets. Het verschil in rolweerstand tussen Schwalbe Marathon XR en de Continental Travelcontact was enorm, met de Schwalbe was ik waarschijnlijk nog niet in Ushuaia :-) Bij mij komen er geen andere meer op: Continental Travelcontact!

pura bici,
wim