Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Repareren en onderhoud van fiets - Forum Wereldfietser

Repareren en onderhoud van fiets

Ik ga in augustus met mijn vriendin naar Canada voor 3 weken en ben op zoek naar informatie (boek, website oid) over hoe wij onze fietsen moeten onderhouden en hoe we zaken zoals spaken, kettingen, remkabels, versnellingskabels (en nog andere dingen??) kunnen repareren/vervangen en hoe we ketting, bladen en zo moeten onderhouden en waarmee.

Ik heb al gekeken op een paar sites, maar de cursus die bij wereldfietser wordt aangeboden gaat voor ons denk ik iets te ver (lassen en zo). Ik ga in ieder geval op zoek naar het boek van Fred Milson (Het Fietsboek) dat aangeraden wordt. Maar hoe en waar kunnen wij evt. praktijk ervaring opdoen (anders dan maar gewoon uitproberen...).

En wat ook belangrijk is: wat voor reserveonderdelen moeten we meenemen? Ik rij op een Koga Myata Worldtraveller en mijn vriendin op een Trek 500.

Alvast bedankt!

Hoi,

Even reclame maken... kijk eens bij bike4travel.nl van Marco de Wit.
Wij zijn daar onlangs ook eens geweest en hebben veel opgestoken!

Succes!

El & El

op de fantastische site van http://www.m-gineering.nl/ staat onder andere hoe je een wiel kunt spaken.

In mijn winkel geef ik -bijna- iedere dinsdagavond een cursus (of een andere activiteit). Inmiddels hebben honderden fietsers met veel plezier deze cursus gevolgd.
Wat je leert? Spaken vervangen, slag uit het wiel, speling uit een asje halen, ketting loshalen en vastzetten, derailleur- en remkabel vervangen en verder lopen we de 20 instelmogelijkheden op de fiets door. Wel errug veel praktijk en informatie, dus als je komt zorg dat je oude kleren aan hebt en uitgeslapen bent! En natuurlijk kun je onbeperkt negerzoenen eten.
Een goed boekje over fietsreparaties is het boekje van Elmar Uw fiets in goede conditie. Inmiddels is de derde druk uit (2005) maar helaas is de uitgave niet ge-update. Dus geen hydraulische remmen, Ahead balhoofden, 9- of 10-speed cassettes en kettingen

Eugene, waar heb jij de informatie vandaan dat op de cursus van de Wereldfietser ook gelast wordt?
Ik heb vorig jaar die (uitstekende) 2 daagse cursus gevolgd, maar Marten heeft mij niet leren lassen :evil:
Wel chinees eten... en heeeel veel andere belangrijke dingen. Hoe zit dat nou met dat lassen Marten? :mrgreen:

he kerel, jij gaat 3 weken fietsen man, die fiets heeft niet eens de tijd warm te worden, laat staan kapot te gaan dan een lekke band ofzo. Succes, aart
"Zelfvertrouwen" kweek je!