Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke nieuwe buitenband? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Welke nieuwe buitenband?

126 berichten
Persoonlijk neem ik geen reserve-buitenband mee in Europa. Bij gebruik van goede nieuwe banden en een verstandige manier van fietsen schat ik de kans op serieuze schade aan een buitenband heel klein in.
En 1 reserve-binnenband is voor mij ook ruim genoeg.
Een goed advies aan de TS over een reserveband (wel/niet) kan je eigenlijk pas geven als er meer informatie bekend is over de staat van het wegdek van de te nemen route. Is dat wegdek vaak (bar) slecht, dan is een reserve buitenband geen gek idee. Is het vooral asfalt dan zou ik het niet doen, zeker niet als je er toch al nieuwe banden om gooit. Helaas is de informatie over de route summier en wordt het gissen.

Wel grappig om alle uit voorgaande jaren bekende adviezen over banden weer eens voorbij te zien komen. 8)
zoals ik al eerder heb geschreven, ik fiets de route naar Santiago. volg Langs oude wegen.
Heb niet de indruk dat ik daarbij off road ga. Een beantwoorder van deze vraag gaf aan dat het om asfalt en gravel gaat.
Dus.......dit is de info over de te nemen route willem.m

gr Anja
knip
willem.m schreef:Een goed advies aan de TS over een reserveband (wel/niet) kan je eigenlijk pas geven als er meer informatie bekend is over de staat van het wegdek van de te nemen route. [...] Helaas is de informatie over de route summier en wordt het gissen.
De vragensteller gaat naar Santiago de Compostela. Ik durf er een vouwband om te verwedden dat ze over exact hetzelfde pad gaat rijden als waar ik een gat in mijn achterband reed (- ik hoop het voor haar, anders omzeilt ze een van de absoluut mooiste stukken van de route). :wink:

Om alles nog eens gecompliceerder te maken (zie ook het bericht van ankeric), wat het wegdek betreft: glas, punaises, stukken staaldraad enz. vind je op asfaltwegen, niet op gravel- of bospaden.

Ik denk dat zowel je bandenkeuze als de beslissing om wel of geen reservebuitenband mee te nemen (en ook een reservebinnenband, andere onderdelen en gereedschap) heel persoonlijk is en dat je uit alle adviezen moet destilleren wat bij jou past. En als je al zou kunnen kwantiferen waar de verhouding tussen 'lekrisico' en snelheid voor jou precies ligt, dan nog is het heel lastig om daar een precieze band bij te kiezen. Misschien moet je er ook gewoon niet te lang over dubben en kijken waar je toevallig goedkoop aan kan komen ofzo, met de banden die je noemt in je post van 12 maart 22:56 kun je volgens mij niet heel erg de mist in.

Shop ze!

Carl
Kan me bij Carl aansluiten. Het maakt allemaal niet zo heel veel uit, het gaat er eigenlijk om te bepalen waar je bang voor bent en hoeveel geld je uit wilt geven.

Verder wil ik nog graag toevoegen dat de snelheidsaanduiding op de Schwalbe website met een korrel zout moet worden genomen. In de praktijk, zeker op niet-glad asfalt (ze meten op de rol), en in onafhankelijke testen liggen de rolweerstanden van de banden anders dan Schwalbe doet geloven.
Goed advies Carl en ook de overige mensen bedankt. Meten, voor de zekerheid langs de fietsenmaker ( ik heb toch nog spaken nodig en dan koop ik toch iets) en dan snel bestellen via internet.

ik heb nog 4 weken om te beslissen of ik wel of niet een vouwband nodig heb.
Kreeg ook nog een tip om een oud stuk band (zonder draad) mee te nemen en in noodgevallen deze tussen binnen en buitenband te leggen. het hobbelt dan wat maar dan is de dichtsbijzijnde fietsenmaker misschien net te halen.
Wat moet je toch over veel dingen nadenken en keuzes maken. Deze weken zijn eigenlijk bedoeld om wat te "onthaasten", ik ben toe aan fietsen :)
Gr Anja
knip
Ankeric, dat zal inderdaad hetzelfde principe zijn.
Kan ook nog eens kijken of ik daaraan kan komen. Ga niet naar Heerhugowaard.....
Dat stukje buitenband heb ik al.
Anja
beetje gegoogeld, bestaat blijkbaar niet meer.
Anja
knip
dijken63 schreef:Kreeg ook nog een tip om een oud stuk band (zonder draad) mee te nemen en in noodgevallen deze tussen binnen en buitenband te leggen. het hobbelt dan wat maar dan is de dichtsbijzijnde fietsenmaker misschien net te halen.
Je kunt er in geval van nood ook elk willekeurig stuk stevig plastic instoppen. Hoe minder beschaafd het land hoe gemakkelijker het vinden van een stuk plastic in de berm. Of het hobbelt hangt vooral af van de lengte van de scheur.
knip
ankeric schreef:Ik vind nooit een dergelijk stuk plastic als ik het nodig heb
Je hebt er waarschijnlijk meerdere bij je. De kans dat het nodig is is zo klein dat je de verpakking waar de zonnebrandcreme in zit er wel voor kunt opofferen.
De creme doe je dan in een plastic zakje, dat je ook vast wel bij je hebt.
Je kunt ook een stuk uit je toilettas knippen. Of de reparatiepatches van het matje of de tent. In de klep van je pet zit een plastic plaat. De kleine bidon die je toch niet echt gebruikt. De pet-waterfles. Het pak sap. Het potje waar de scheercrame in zit. De tandpastatube. In sommige landen hebben ze stevig plastic geld; wel vouwen natuurlijk of meerdere coupures gebruiken. Als het echt heel erg is heb je nog een id-kaart of het reserve-geheugenkaartje uit je camera. Je tassen aan stukken knippen zal ik niet van je vragen, maar als je geen stevig stuk plastic kunt vinden krijg je een pluim voor ecovriendelijkheid.
Nood breekt potje.
knip
Wat is er gebeurd met Ankeric???
Alle post zijn verdwenen.
Gr Anja
Ik ken de exacte toedracht niet, maar we zien het hier wel vaker: iemand besluit -om wat voor reden dan ook- dat hij of zij niet meer op het forum wil, of dat zijn of haar bijdragen worden verwijderd. Aangezien het niet mogelijk is om een heel profiel van iemand te verwijderen, gaat de eigenaar van de tekst zelf aan de slag.

Of dat hier ook het geval is? Denk het wel. Waarom? Geen idee.
Als je dit wilt weten kun je Ankeric het beste even een pb-tje sturen. Anders gaan we een publieke discussie voeren over een persoon.
Goed idee.
Vond het vreemd. Ga nog niet zo lang mee op het forum.....
dacht dat ik iets gemist haf.
ik vind alle tips waardevol en deel graag in de kennis van anderen. Daarom ook jammer als iemand zich terug trekt.
Het is niet de bedoeling je topic te kapen, maar misschien heb je wat aan mijn overwegingen en hoe ik tot de conclusie gekomen ben.

Dit topic sloot mooi aan op mijn zoektocht. Ik heb er wat ideeen uit opgedaan want ik zit zelf ook weer te kijken naar een nieuwe buitenband. Om ervaring op te doen kies ik graag een andere dan ik al had; de Big Apple.
Gelimiteerd (geen specifieke reden) tot Schwalbe heb ik een lijstje gemaakt en de afwegingen in een tabelletje gezet:
Afbeelding
Ik heb 26" wielen. Ik heb nu 2.00 en dat is al krap, dus 2.15 kan wel, maar liever niet. Ik heb nu een vouwband en die vind ik minder prettig werken dan een met draad. Snelheid, grip (soms off-road) en levensduur vind ik belangrijk. Nu zijn dit wel gegevens van de Schwalbe site, maar ze geven wel een indicatie. Prijzen heb ik gegoogled en zijn ter indicatie.
Het liefst zou ik de Supreme nemen maar die vind ik wel erg duur. Wel twee keer zo duur als de Big Apple terwijl die maar 1 punt minder grip en snelheid hebben. Big Ben zit in dezelfde punten maar is een stukje zwaarder. Mondial scoort ook wel goed. Iets meer levensduur maar dan ook iets duurder.

Al met al zoek ik nog iets verder naar de prijzen. Maar onder deze omstandigheden wordt het toch weer een Big Apple. Tenzij ik een gunstig geprijsde marathon deluxe tegenkom.