Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano quick link - Forum Wereldfietser

Shimano quick link

Hallo allemaal,

Ik moest helaas mijn ketting vervangen door ernstige roestvorming door pekel.
Ik ben nu een goed uur of wat aan het prutsen met een 'quick link' van Shimano. Ik heb wel de dealer's manual gevonden maar desondanks krijg ik het niet voor elkaar. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en een handigheidje weet. Of kan ik beter een chain link gaan kopen?
M&A schreef:Hallo allemaal,

Ik moest helaas mijn ketting vervangen door ernstige roestvorming door pekel.
Ik ben nu een goed uur of wat aan het prutsen met een 'missing link' van Shimano. Ik heb wel de dealer's manual gevonden maar desondanks krijg ik het niet voor elkaar. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en een handigheidje weet. Of kan ik beter een chain link gaan kopen?
volgens mij heeft shimano geen missing link, dus waarschijnlijk is het er een van KMC ofzo. Als je ketting goed is (niet verroest ofzo), is het simpel indrukken en ketting naar elkaar toe drukken voldoende. Ik merk bij mijn ketting dat wanneer deze er vuil is dat ik de missing link alleen los krijg als ik deze eerst een beetje schoonmaak. Laat staan wanneer de ketting verroest is (zoals blijkbaar bij jou het geval is), dan vrees ik dat je deze niet makkelijk los krijgt.

Ik zou zeggen, nieuwe halen en de zaag in de oude zetten (ook in deze volgorde ;))
Daar zijn tangen voor om hem los te krijgen.
Deze heb ik na veel ergernis maar aangeschaft.
Nog nooit zo blij geweest met een stuk gereedschap :)
De oude ketting is er al af, die had ik al opgegeven.
Het gaat om de montage van de nieuwe Shimano-ketting met een quick-link. Ik haalde de namen door elkaar.
Het makkelijkste is zo'n quick-link van KMC of SRAM, (zorg voor de juiste schakel (8,9 of 10-speed) die stift van Shimano moet je er met de juiste kant met je kettingpons in de ketting persen en dan met een tang het overgebleven stuk afbreken en dan zorgen dat alles netjes blijft bewegen (Dat je dus niet de boel te hard aandraait ov verdraaid).

Om de missing link los te maken kun je eventueel een waterpomp tang gebruiken, als je niet over het speciale tangetje beschikt, (bek van de tang bijna net zo breed als de schakel, en dan de ene kant van de bek over de ene helft van de schakel en de andere kant over de andere en dan knijpen)
Ik zet de link altijd in elkaar zet vervolgens de ketting op het laagste verzet, remmen inknijpen en kracht op een pedaal zetten. Dan 'schiet' ie vanzelf goed
Johojo schreef:Ik zet de link altijd in elkaar
Ik had in mijn eerste berichtje wat duidelijker moeten zijn, maar het is het in elkaar krijgen van de link wat niet lukt. Dit model link heeft aan de ene kant twee pinnetjes en aan de andere kant een afdekplaatje met twee gaatjes. Het lukt me maar niet om het afdekplaatje er op te krijgen.
M&A schreef:De oude ketting is er al af, die had ik al opgegeven.
Het gaat om de montage van de nieuwe Shimano-ketting met een quick-link. Ik haalde de namen door elkaar.
Ik had ook geen idee dat Shimano zelf een sluitschakel had, maar kijk eens aan: http://tinyurl.com/o4n46fa Misschien kun je precies aangeven welke stap uit de handleiding niet lukt, dan kunnen we wat gerichter advies geven. (Als je al niet vertelt of het installeren of het verwijderen je probleem vormt, slaat iedereen er zoals je al ziet maar een slag naar.) Overigens is zowel ponsen als werken met sluitschakels bij derailleurfietsen makkelijker als je de spanning van de ketting haalt door de achterderailleur even naar voren te houden door hem met bijvoorbeeld een haakje gebogen van een oude spaak aan de achtervork te haken.

Carl
Blijkbaar zijn er ook nog vele verschillende vormen van quick links. Bij mij gaat het om de quick link SM-UG51. De handleiding: http://www.shimano.com/media/techdocs/c ... 625422.pdf

Stap 5 begrijp ik niet, moet ik een pennetje eruit draaien? Het lukt in elk geval niet om het plaatje erop te krijgen, ook niet met enig geweld.
Je moet de pinnetje een beetje naar elkaar toe buigen. Heb ook een tijdje zitten prutsen met deze variant :)
Nou, he he, poe, poe. Hij zit erop, inderdaad door de pinnetjes te buigen (en door de superkrachten van M.) Bedankt voor de hulp iedereen!
Volgende keer beter een Power Link van Sram of een Missing Link van KMC nemen, die zijn wat makkelijker te monteren en demonteren.
Ik zou geen merken door elkaar gooien. Sommige zullen niet eens passen, dat is het gunstige geval natuurlijk.
ja hoor die passen wel
Ave Gone schreef:Ik zou geen merken door elkaar gooien. Sommige zullen niet eens passen, dat is het gunstige geval natuurlijk.
SRAM PowerLink / PowerLock en KMC's Missing Link passen (mits het juiste aantal "speed" wordt gebruikt ivm de breedte van de ketting) prima op diverse Shimano-kettingen.