Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting spannen met ebb - Forum Wereldfietser

Ketting spannen met ebb

Dag fietsers,

Sinds 2007 rijd ik zeer tot genoegen op een Cannondale met Rohloff. Er is echter één minpuntje: ik krijg de ebb (Fisher?) niet los om de ketting te spannen. De allereerste keer lukte het wel, maar latere pogingen mislukten en daarna heb ik het aan mijn FM overgelaten. Deze heeft me wel laten zien hoe hij dat doet: de inbusbout enkele slagen losdraaien en een slag terug. Daarna geeft hij met een hamer (plastic!) enkele meppen op de crank, aan beide zijden en dan "pakt" de bout. Soms zijn meer meppen nodig.
Nu heb ik dit ook zelf geprobeerd, maar zonder resultaat. Misschien ben ik te voorzichtig. Daarnaast denk/hoop ik dat er een minder primitieve manier moet zijn om de ebb los te maken. Heeft iemand een idee?
Alvast bedankt voor de reacties.

Berend

Afbeelding
Hoi Berend,

allereerst even wijzen naar "ebb". Na het lezen van je bericht begreep ik dat het moest staan voor "excentrische bottem bracket", wellicht dat je dat in de titel iets helderder had kunnen formuleren waardoor er wat eerder een reactie op kwam. :-)

Wat ik weet van de cannondale excentrische bottem brackets, is dat zowel links als rechts een expander ingetrokken word, deze expanders zitten meestal goed vast. Doorgaans zit de (lange) inbusbout met de kop links in de bottem bracket. Deze inbusbout kun je een tiental slagen losdraaien, en daarna (al dan niet indirect via een inbussleuteltje) een tik geven waardoor de rechter expander los komt. Als de linker expander niet vanzelf al los komt, dan kun je de inbusbout geheel uit het bottem bracket draaien. Daarna vanaf de rechterkant een schroevendraaier/metalen staafje/etc door het gat van de rechterexpander schuiven tegen de linkerexpander aan. Daarna een tik op de schroevendraaier/metalen staafje/etc waarna ook de linkerexpander los komt. Draaien kan je dan met vrijwel elke pensleutel, om de kettingspanning te regelen. Inbusbout er weer in draaien en redelijk vast zetten zorgt ervoor dat de excentrische bottem bracket weer op zijn plaats blijft zitten.

Zelf heb ik de laatste paar keren de gehele excentrische bottem bracket eruit gehaald. Het geheel goed schoon gemaakt, en met ruim montagepasta weer gemonteerd. Ik kan nog niet zeggen of dat veel geholpen heeft met het los halen van het excentrische botten bracket, omdat het tot nog toe steeds andere fietsen zijn geweest (werk bij een cannondale dealer, vandaar elke keer andere fietsen :-) ). Maar hoop dat als ik diezelfde fiets na een jaar terug zie, dat het excentrische bottem bracket een stuk makkelijker loskomt en de ketting spanning daardoor eenvoudiger stelbaar is.