Additionally, paste this code immediately after the opening tag: platform pedalen - Forum Wereldfietser

platform pedalen

Zoals waarschijnlijk bij jullie bekend is heb ik momenteel erg veel last van mijn voeten bij het fietsen http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 46&t=25076 en ben me nu maar alvast aan het oriënteren op platform pedalen - morgen met Hanwags + platte kant van de PD 530 fietsen) en woensdag naar Schrijvers Orthopedie in Utrecht.

Waar ik erg naar benieuwd ben is: wat zijn jullie eisen waaraan een goed platform pedaal voldoet. En natuurlijk welk pedaal is dat dan?

Voor mezelf denk ik aan:
1 goede grip (pinnetjes)
2 robuust/ stevig
3 goed steun aan voet geven
4 zelf te onderhouden
5 met sleutel vast te zetten

En kom ik voorlopig uit op (in willekeurige volgorde):
Shimano mx 30
pro: robuust + goed te onderhouden/ con: pinnetjes erg dun + lastig te verwijderen

Shimano Saint
pro: robuust + goed te onderhouden+ pinnetjes redelijk makkelijk te verwijderen/ con: ? gewicht

Santos pedalen:
pro: robuust + zelf te onderhouden/ con: ?

Dacht ook even aan de Wellgo PC 2 maar is alleen met inbus te bevestigen + speling na een paar 1000km (volgens reviews) + schoenen niet zo "vast" als de pinnetjes variant houden me hier tegen. Eric, ik weet dat jij in het verleden hier wat over geschreven hebt na je/ jullie test in een vakantie. Is er sinds die tijd iets aan de pedalen veranderd waardoor je ze wel weer zou gaan gebruiken?
voor mij komt daarbij:
- wel grip, maar ook niet van die scherpe pinnen die je kuiten of schenen openrijten elke keer je een foutje maakt.
- zo smal mogelijk, je voet moet erop kunnen, maar breder dan nodig zorgt alleen maar voor vaker grondcontact.
Ik heb recent Wellgo LU-C17's geinstalleerd en voorlopig ben ik daar tevreden over. Ik heb een fiets met van die typische pinnetjes op het platform, maar ondanks de nodige aandacht knal ik af en toe er eens tegen.
Shimano klick'r pedalen? 1 kant klikken, andere kant niet.
Met een paar fietssandalen, hier de vaude, werkt het prima.
Die dooie tenen herken ik wel, voeten niet muurvast op een stevige plaat werkt hier.
En af en toe wat anders dan fietsen.. :-)
Succes met de speurtocht!
Enrice dank - ga ik naar kijken. En ja heb je gelijk in pinnetjes waar je steeds je kuiten aan open haalt is niet fijn = puntje van aandacht.
aanvulling: dit soort pedalen had ik op de mtb maar geven mijn voeten niet genoeg steun.

Snow.... - die heb ik nu en daar schiet ik voor nu niets mee op tenzij de orthopedie en leuke oplossing tevoorschijn tovert
Ik rijd al jaren erg prettig op Santos Wellgo Travelmaster pedalen, verkrijgbaar bij Bike4Travel. Lekker breed, veel steun midden onder de voet, goed zelf te onderhouden (indien nodig...), zowel met sleutel als inbus vast te draaien. Ik heb de pinnetjes van het middendeel verwijderd, dan gaan mijn fietsschoenen langer mee, zonder dat de grip minder is. Pinnetjes zijn erg scherp (stelschroefjes...), afronden met een vijltje is aanbevolen, anders extra pleisters meenemen voor je scheenbeen... :wink:
Rij nu een jaar met deze Crankbrothers platform pedalen echt super. Ik rij regelmatig 125 km op een dag en heb nooit zere voeten met deze pedalen.
https://www.crankbrothers.com/product/5050-3
Ik ben van plan op mijn nieuwe woon-werkfiets de MKS IC-Lite eens te proberen:

Afbeelding

Iemand daar ervaring mee? Ze zijn redelijk geprijsd, hebben reflectoren, lijken me door hun constructie wat meer steun te geven dan de bekende Shimano PD-M324, waar je met slappe schoenzolen nogal "doorheen" trapt, en ze zijn niet rijkelijk voorzien van venijnige pinnetjes die je schoenen slopen. Dat zijn zo'n beetje de eisen die ik stel aan platformpedalen.
@wimmo: die goede steun in het midden + middelste pinnetjes verwijderen is goed te weten. Zelf servicen is ook een plus natuurlijk.

@Goldenlion - enigste nadelen van de crankbrothers is het vastzetten met inbus (welke maat trouwens?) en kun je daar voldoende kracht mee zetten. Ook is de kleur rood/ zwart niet heel mooi bij mijn fiets maar dat is van ondergeschikt belang. Ook ben ik benieuwd naar de steun die het pedaal de voet geeft zou je daar iets over kunnen/ willen zeggen. En wat is de grip van het pedaal voldoende om niet te glijden?

Ben gisteren ook nog naar het kijken geweest naar de VO Grand Cru Sabot Pedals. Deze geven op het oog erg veel steun aan de voet en aan wat ik aan reviews tegenkwam was men er positief over. Maar helaas wel aan de prijzige kant - nu is dat minder erg als ze mijn voeten maar pijnloos laten zijn. Afmetingen zijn 100x100mm en wegen 408 gr
Afbeelding
@Inge1

De Crankbrohter pedalen zet je vast met imbus 8 en dit gaat heel gemakkelijk. Het binnenwerk is van betere kwaliteit dan de platform pedalen van Santos, dit kreeg ik te horen van mijn fietsenmaker welke zelf 5 jaar bij Santos heeft gewerkt. Er is ook nog een iets goedkopere grijs/zwarte variant https://www.crankbrothers.com/product/5050-2
Dat is goed te weten maar eh gebruik je dan een gewone of een extra lange inbussleutel (heb nogal kippekracht :wink: )

Ik weet dat de 5050 2 er ook is - die geeft volgens veel reviews problemen. En de 50503 heeft een geheel vernieuwde as e.d. waardoor speling, veel onderhoud niet meer voorkomen. Dus zou als het crankbrothers wordt de 3 versie worden.
@ Inge1

Ook met jouw kippenkracht gaat het lukken hoor Inge, je hoeft een pedaal nooit supervast te zetten en anders van te voren even spinazie eten :D
Mijn achillespezen spelen op, en kunnen gaan ontsteken als ik ingeclickt fiets. Daarom rijd ik al jaren enkel met platformpedalen rond.

Deze voldoen me daarbij wel goed. Omdat ze weinig wegen, relatief goedkoop zijn, en makkelijk zelf onderhouden kunnen worden. En ook omdat de pinnetjes te verwijderen of te verwisselen zijn met een 2 mm inbussleutel.

Afbeelding

In Europa worden ze meestal verkocht door XLC, model PDM-12; bijvoorbeeld bij Bike-components. Elders zijn ze in de handel onder de merknaam VP Components VP-001. Maar de enige verschillen die ik heb kunnen ontdekken zijn de logo's, de prijs, en dat VP Components reserve pinnetjes meelevert.
Inge1 schreef:heb nogal kippekracht :wink:
Anders gewoon even een stuk pijp op de steeksleutel of inbusleutel zetten om hem te verlengen, dan lukt het fluitend. Ik heb daar bij de pedalen sowieso een voorkeur voor omdat ik mijn knokkels anders altijd openhaal aan een kettingblad en met verlenging zit ik in de vrije ruimte. Het is trouwens ook wel handig om de goede kant op te draaien....
Ik heb, nadat een van mijn vorige platformpedalen het begaf in Slovenië, al jaren platformpedalen van BBB (zie hier).

Stuk goedkoper dan de pedalen die je noemt, en wat mij betreft prima kwaliteit, nog nooit wat mis mee geweest bij mij!

Ze voldoen aan jouw punten 1, 2, 3 (vind ik), 4 (wat wil je er precies aan onderhouden?), en 5.

Wel aan de zware kant, maar dat lijkt me een gegeven waar je bij robuuste pedalen niet echt omheen kunt.
even over kracht: op reis kan het lastig zijn, maar thuis als je iets niet lukt:

eindje pvc buis (oid) over het handvat van het gereedschap dan kan je veel meer kracht uitoefenen zonder zelf hard te moeten drukken of knijpen.

met vastmaken let dan op dat je niet teveel kracht zet
Mooi goed te weten dat het zelfs met mijn kippenkracht moet lukken - ik weet dat je ze niet mega vast moet zetten maar heb het gevoel dat ik met ene pedaal sleutel meer in te brengen heb. Tip van stukje pijp is voor thuis erg handig - onderweg wordt dat wat lastiger. En daar dacht ik mn aan.

De XLC zien er ook uit alsof ze de voet voldoende steun geven. Ga ik uitzoeken.

Zal ook de BBB's gaan bekijken ondanks dat ik die wel wat aan de zware kant vind. Qua onderhoud bedoel ik dat ik zelf de as wil kunnen onderhouden als dat nodig mocht zijn.

Vandaag trouwens met mijn Hanwags gefietst en kon tot ca 27 km fietsen zonder echt pijnlijke voeten - wel heel regelmatig de tenen bewogen (gaat wat makkelijker in deze schoenen dan bij de Gaerne's). Dus dat is een goede verbetering tov voorheen. Morgen de Hanwags eens proberen met de zooltjes die ik voor de fietsschoenen heb gekocht (als het past tenminste). Van de hoogte van de schoenen trouwens geen last gehad bij het fietsen.

Realiseerde me vandaag trouwens dat de pedalen op mijn hometrainer (massief kunstof) totaal geen voetklachten geven nog bij het dragen van slippers of Scarpa's. En dan fiets ik ook een 45 min achter elkaar (max ivm zithouding) terwijl op de Lamborghini en de Giant ik vaak al na een minuut of 20 last heb van de voeten. Misschien dat ik me dus meer moet gaan oriënteren op "massieve" pedalen. Maar goed eerst morgen verder experimenteren en ongeduldig geduld hebben totdat de podotherapeut zijn licht laat schijnen. Maar zou me niet verbazen als het advies platformpedalen worden en iets van zooltjes.
@ Inge1
Wie weet is dit iets geen idee of er op het forum iemand is die hier mee fietst en zijn of haar ervaringen kan delen. http://www.ergon-bike.com/us/en/product/pc2
Gudrun schreef:Ik heb, nadat een van mijn vorige platformpedalen het begaf in Slovenië, al jaren platformpedalen van BBB (zie hier).

Stuk goedkoper dan de pedalen die je noemt, en wat mij betreft prima kwaliteit, nog nooit wat mis mee geweest bij mij!
Heb ik ook in gebruik. Geven geen problemen. Wel slijt de zwarte verf er af, onder de voet.
@Goldenlion daar had ik ook naar gekeken maar de reviews zijn niet erg goed hierover. Geloof dat Eric (vakantiefietser) ze zelfs ergens heeft getest en daarin aangaf ze komen bij mij niet in de winkel. Eric corrigeer je me als ik het verkeerd zeg/ heb!
Dacht dat het te maken had met niet erg goede grip + erg vlug speling in de as.
Vier jaar geleden kocht ik een stel tweedehands Ergon PC2 pedalen, nooit problemen mee gehad en ze geven mij voldoende grip, ook in regen. Ik rijd nauwelijks off-road (Rallerveggen is denk ik het heftigste dat ik heb gefietst), kan me voorstellen dat als je veel door de klei of downhill over rotspaadjes gaat je pedalen wilt die zich meer in je schoenen bijten.

Pedalen vastmaken met een inbussleutel heeft me nooit problemen gegeven. Weer loshalen aan het einde van de vakantie voor vervoer daarentegen... (tip: beetje kogellagervet op de schroefdraad bij het monteren, en ergens noteren welke kant je op moet draaien zodat je niet gaat twijfelen of je wel de goede kant op draait :-))

Inge: kun je de pedalen van de hometrainer niet tijdelijk op je fiets monteren en kijken hoe dat bevalt?