Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oude Koga of nieuwe Victoria? - Forum Wereldfietser

Oude Koga of nieuwe Victoria?

Hoi allemaal,

Wij zijn van plan om van Siberië naar India te fietsen. Omdat wij een laag budget hebben, zijn we al een tijd op zoek naar de ideale fiets. Momenteel hebben we twee opties:

Een nieuwe Victoria 8.5 (Alu frame, Shimano Deore versnellingen, Hydraulische schrijfremmen) of een Koga Worldtraveler adventure (zonder specificaties, 1 keer mee naar Rome gefietst) van 15 jaar oud van kennissen.

Heeft iemand ervaring met de Victoria 8.5? En in hoeverre is de 8.9 de extra investering waard?

En heeft iemand ervaring met de fietstassen van Mainstream?

Groet Joris
Voor reizen buiten westerse landen, beter geen aluminium frame ( i.v.m. in de rimboe niet te lassen bij breuk) en geen hydrolische remmen. Hou het simpel.!
trooper schreef:Voor reizen buiten westerse landen, beter geen aluminium frame ( i.v.m. in de rimboe niet te lassen bij breuk) en geen hydrolische remmen. Hou het simpel.!
Dat advies zou in 1985 nog wel goed zijn geweest maar de situatie is toch echt veranderd. Op trektochten van deze vereniging lijken aluminiumfietsen met hydraulische remmen al bijna de norm geworden. En het aantal klachten over breuk is erg beperkt zoniet nul. Zelf fiets ik op stalen fietsen, maar dat terzijde.
Schwenkk schreef:Wij zijn van plan om van Siberië naar India te fietsen. Omdat wij een laag budget hebben, zijn we al een tijd op zoek naar de ideale fiets.
Die Victoria is niet erg geschikt voor zo'n reis. Er staat om te beginnen al bij dat het maximale totaalgewicht 120 kilo is. Dat geeft te denken. Je zult hem flink moeten verbouwen. Wil je voortassen? Dat combineert slecht met zo'n verende voorvork. "Racer" banden is niet waarik aan denk op zo'n reis. Die bagagedrager lijkt me er ook erg twijfelachtig voor. Er staat bij spaken "Niro" maar verder niets. Dat zijn dingen die ik kan zien.

Een WTR is in principe beter geschikt. Als je een tweedehands koopt moet die voor zo'n reis niet alleen nagekeken worden maar helemaal nagekeken: naven, freewheel, trapas etc alles tot op de lagers uit elkaar en alles met enige slijtage vervangen door nieuw spul en daarna correct gemonteerd. Dat is erg leuk om zelf te doen maar kost tijd. Bij een fietsenmaker kost dat dus aardig wat geld.

Het achterwiel moet niet "nog best wel goed" zijn maar helemaal goed. Het is niet overdreven om er van uit te gaan dat je bij een serieuze wielbouwer een reiswiel bestelt. (denk aan €150, maar dan heb je wel een beest van een wiel)
trooper schreef:Voor reizen buiten westerse landen, beter geen aluminium frame ( i.v.m. in de rimboe niet te lassen bij breuk) en geen hydrolische remmen. Hou het simpel.!

Zeer kort door de bocht gezien er reeds meerdere mensen zijn die met hydraulische remmen/schijfremmen en een aluminium frame overal ter wereld al zijn geraakt zonder al te noemenswaardige problemen. (Rij zelf met hydraulische schijfremmen en op wat gepiep en een onhandige ontluchting na geen enkel probleem ondervonden, goed ik ben misschien in het voordeel van zelf fietsenmakers te zijn, maar toch)

Maar Victoria..., dit zijn zeer goede fietsen voor dagtochten en net dat beetje meer. Het enige waarop ik de fietsen afraad is dat ze, om de prijs te drukken ook, besparen op bepaalde slijtage onderdelen die voor wereldreizigers een doorn in het oog kunnen zijn onderweg. Wat je bij vele budgetmerken ziet is dat ze een deore versnellingsysteem monteren, maar de goedkope naven gebruiken van een ander merk of shimano zelf. ( besparing moet ergens van komen)

Je koopt jezelf dus een echte confectiefiets.

Als je budget krap is raad ik bij mijn klanten al sneller een Surly aan, het kost je iets meer, maar dan heb je een complete fiets voor een nette prijs die zoals trooper aangeeft zo simpel mogelijk is afgebouwd en de test van een wereldreis perfect kan doorstaan en meer ook.

Ik wil Victoria zeker niet afbreken, maar ik zou zeker verder kijken. Er zijn tweedehands zeker goede koopjes te doen, afhankelijk van hoe de vorige eigenaar zijn fiets heeft gebruikt en onderhouden. Want bij die Koga kan het goed zijn dat je half het versnellingsysteem kan vervangen of dat het frame zijn beste tijd heeft gekend.

Testrijden en alles in detail bekijken is een must!
Gun jezelf de tijd om alles eens in te lezen op dit forum, er is al zo veel over geschreven, maar laat je niet vangen door het aluminium vs staal debat, of 26 vs 29. Dit is enkel nog een persoonlijke voorkeur, maar dat het één beter is dan het ander is ondertussen al lang achterhaald.

Ik ben ook ooit gestart met een tweedehands Koga, ondertussen is de liefde zo ver gegroeid dat we zelf mensen advies geven en de verkoop doen van vakantiefietsen en dergelijke...

Zijn hier slechte fietsmerken in?
Nee, wel merken die net dat beetje meer nog kunnen aanbieden die het rijcomfort en het genot onderweg nog eens kunnen verhogen.

Heel veel plezier alvast met de voorbereiding en je zoektocht naar een geschikte fiets!


Groeten Koen
Zo'n (oudere) Koga worldtraveller is een prima fiets voor een tocht als dit, dat alu frame gaat echt niet zomaar breken en het verhaal over lassen: Ik dacht dat we dat inmiddels wel achter ons gelaten hadden.

De Victoria zou ik, als je dan toch geld uit gaat geven nog eens over nadenken. Ik zou zoeken naar een fiets met:
-26" wielen, deze maat is beter verkrijgbaar in het buitenland en aangezien de Koga ook 26" is, ook handiger met reserve banden.
-Een fiets die wat bredere banden kan hebben
-Schijfremmen zou ik persoonlijk niet voor kiezen, gewoon velgremmen is een veilige optie. Hydraulische velgremmen kan ook, Magura HS33 zijn eigelijk altijd probleemloos. Mocht je toch ernstige problemen krijgen, dan is een setje v-brakes zo gevonden.
-Verende vork is leuk, maar ook kwetsbaar. Brede banden kunnen ook veel comfort geven.

Je zou eens kunnen kijken naar een VSF TX400. Ook las ik laatst op het forum iemand die voor een mooie prijs een Surly long haul trucker met degelijke onderdelen voor je op kan bouwen, misschien ook een optie?

p.s. Ben nu eigenlijk wel benieuwd welke route jullie willen gaan fietsen!
Bedankt voor alle reacties!

Wat betreft de fiets: iedereen heeft wel weer een eigen mening begrijp ik :). Wel erg leuk om te zien dat zoveel mensen advies willen geven.

Wat betreft de Victoria:
De voorvork zit een lockout op begreep ik.
Ik ben zelf 78 kilo dus met 40 kilo bagage moet dat lukken lijkt me.
Van de dealer begreep ik dat er dubbel gebuste spaken opzitten.
Wellicht zou ik de bagagedrager nog extra stevig aan het frame kunnen monteren?
De remkracht van hydraulische schrijfremmen moet heel goed zijn begrijp ik, maar het slijt wel sneller inderdaad.

We zoeken inderdaad een fiets met zo min mogelijk poespas dus wellicht is de Surly beter voor ons?

Bedankt voor de tip over de Surly. Ik heb er nu een gevonden via Marktplaats: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... on=asqSent

Nog meer plekken waar je Surly fietsen kan kopen?

Staan weinig specificaties bij dus dat ga ik navragen bij de dealer! Weet iemand de naam nog van die persoon die Surly fietsen monteert?

Wij gaan eerst met de trein van Moskou naar Novosibirsk en fietsen vanuit daar het Altai gebergte in naar Mongolie en China richting Urumqi. Afhankelijk van hoe mooi het daar is fietsen we door of nemen we de trein richting Chengdu in Zuid China en fietsen we vanaf daar verder naar Myanmar.

Groet Joris
Hobbybouwer :
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... en#p237048

Verder kun je eens kijken bij bikeontour
http://www.bikeontour.nl/index.php?action=home&lang=NL

JE EIGEN (MAAT)FIETS BOUWEN:

Tegenwoordig bouwen veel van onze klanten zelf hun eigen fietsen bij ons op. Met ons gereedschap en onze hulp. Zo weten ze precies hoe hun fiets in elkaar zit en weten ze onderweg ook precies wat ze moeten doen, mocht er onverwachts een probleem optreden.
Schwenkk schreef: Nog meer plekken waar je Surly fietsen kan kopen?

Staan weinig specificaties bij dus dat ga ik navragen bij de dealer! Weet iemand de naam nog van die persoon die Surly fietsen monteert?
Van een Surly krijg je geen spijt en van montage door of nog beter samen met Martin de Roy van http://brabisbikes.nl ook zeker niet.

Ik weet niet hoe lang je bent maar 61 cm is wel groot.
Voor reizen buiten westerse landen, beter geen aluminium frame ( i.v.m. in de rimboe niet te lassen bij breuk) en geen hydrolische remmen. Hou het simpel.!
Dat advies zou in 1985 nog wel goed zijn geweest maar de situatie is toch echt veranderd. Op trektochten van deze vereniging lijken aluminiumfietsen met hydraulische remmen al bijna de norm geworden. En het aantal klachten over breuk is erg beperkt zoniet nul. Zelf fiets ik op stalen fietsen, maar dat terzijde.
Op trektochten van deze vereniging lijken aluminiumfietsen met hydraulische remmen al bijna de norm geworden.
Dat lijkt ook het geval met gebruik van Ortliebtassen. Wil niet zeggen dat dit in alle gevallen de beste optie is! Verre van zou ik zeggen.

Maar om terug te komen op..

Ga voor een frame van staal.
Aluminium wordt op den duur nl. gewoon moe :twisted:
Moonrun schreef:Aluminium wordt op den duur nl. gewoon moe :twisted:
Hoeveel Santossen, Aluminium Koga's en Idworxen hebben jij en je kennisen gebroken gehad? Heb je voorbeelden van zulke fietsen om je bewering te staven?
Schwenkk schreef:1. De voorvork zit een lockout op begreep ik.
2. Ik ben zelf 78 kilo dus met 40 kilo bagage moet dat lukken lijkt me.
3. Wellicht zou ik de bagagedrager nog extra stevig aan het frame kunnen monteren?
4. Wij gaan eerst ... en dan ..... en ...Myanmar.
1. Dat maakt het niet gemakkelijker om er een voordrager aan te maken. Met permanente lockout heb je een normale maar heel zware vork. (tot 1 kg extra)
2. Je moet de fiets ook meetellen. Volgens de site weegt hij 16 kilo, maar sites zijn vaak zo'n 2 kilo optimistisch.
3. Dat wordt hobbywerk.
4. Respect 8) Ik zou in zo'n geval toch liever meer geld bij elkaar schrapen voor een heel goede fiets.
@ave gone
Aluminium fietsen van bovengenoemde merken kunnen ook kapot.

De vakantiefietsen van mijn partner en mij, beide van een van de bovengenoemde merken zijn na ruim 20.000 km bijna gelijktijdig op dezelfde plaats gescheurd. De leverancier heeft het netjes opgelost.
Het zal niet vaak voorkomen, maar het is wel even schrikken als er een scheur in je trapas behuizing zit.
Het weerhoudt mij er niet van om weer een alu frame te gebruiken, ook voor een lange reis. Regelmatig je frame controleren :)
lies schreef: Aluminium fietsen van bovengenoemde merken kunnen ook kapot.
Alles kan kapot. En hoewel ik geen laservaring heb, heb ik begrepen dat ook dunwandige stalen kaders helemaal niet door zomaar iedereen te lassen zijn.

Maar is het argument voor een stalen fiets vanwege betere lasbaarheid nog wel valide? Veel - ook erg ervaren - vakantiefietsers lijken ondertussen de mening aangedaan dat het verschil tussen staal en aluminium op dat gebied niet meer erg belangrijk is.

Ook sommige hydraulische remmen geven zo weinig problemen dat het voor velen geen reden is om hier niet voor te kiezen.
Sowieso succes met de zoektocht en reis!
@ AG,

Vergelijk gewoon de materiaaleigenschappen!
Ook sommige hydraulische remmen geven zo weinig problemen dat het voor velen geen reden is om hier niet voor te kiezen.
Dat zou voor mij geen uitgangspunt zijn, zeker niet voor een verre reis.
Persoonlijk vind ik het belangrijk te kunnen improviseren en met hydroliek is dat geen optie..

En wie kiest er voor een wereldfiets in vredesnaam voor een 'dunwandig stalen kader'..? Voor die paar gram verschil terwijl de fiets met kiloos wordt belast tijdens de reis? Of voor een stukje flexibiliteit? Iets wat je nooit bij een alu-frame zult vinden btw!
Moonrun schreef:@ AG,

Vergelijk gewoon de materiaaleigenschappen!
Ook sommige hydraulische remmen geven zo weinig problemen dat het voor velen geen reden is om hier niet voor te kiezen.
Dat zou voor mij geen uitgangspunt zijn, zeker niet voor een verre reis.
Persoonlijk vind ik het belangrijk te kunnen improviseren en met hydroliek is dat geen optie..

En wie kiest er voor een wereldfiets in vredesnaam voor een 'dunwandig stalen kader'..? Voor die paar gram verschil terwijl de fiets met kiloos wordt belast tijdens de reis? Of voor een stukje flexibiliteit? Iets wat je nooit bij een alu-frame zult vinden btw!
Ik waag me niet snel in zulke discussies op dit forum, maar om nieuwe gebruikers "bang" te maken voor aluminium vind ik al verregaand. Laten we het er gewoon op houden dat zowel staal als aluminium zijn voor en nadelen heeft. Staal heeft meer flex in het frame, wat ik als deze vol beladen is niet erg prettig vind en aluminium, indien het een goed gelast frame is, behoud mooi zijn stijfheid bij de bovengenoemde fietsen.

Zelfs titanium is niet onfeilbaar, ook daar zijn tal van voorbeelden met scheuren in het frame, komt dit vaak voor? Nee, dit zijn vaak uitzonderingen net zoals bij aluminium frames die worden gebruikt bij deze bovengenoemde merken.

Ik zou zelfs een wereldreis durven maken met mijn Bullit bike. Gewoon omdat deze zo solide aanvoelt! Het enige waar die op afvalt zijn de offroad tochten.

En improviseren met hydrauliek onmogelijk? Ai ai ai, dan mag je gerust wat technische kennis bijschaven... Niet ideaal, maar perfect mogelijk :D . Maar dat gezegd zijnde, iedereen neemt spares mee, zowel de hydrauliek man/vrouw alsook zij die met kabeltjes rondrijden...

What's the difference?
De ene houdt van technische "vooruitgang", de andere houdt van beproefde techniek. Hoewel hydraulische remmen en aluminium en Rohloff ondertussen ook al meer dan beproefd zijn.

Het enige wat je kan doen is testrijden op van alles en nog wat en neem datgene waar jij je het beste bij voelt rekening houdend uiteraard met je doel.

Succes!

Koen
Laten we alle onzin die hier gedebiteerd is maar laten zitten, en even terug gaan naar de oorspronkelijke vraag. Die Victoria fiets is het niet, dus de vraag is of die Koga wel geschikt is. Kun je een plaatje neerzetten? Koga heeft immers lang een grote voorkeur gehad voor fietsen met smalle banden, en dat zou geen goed plan zijn. Voor de rest geldt dan het gebruikelijke verhaal dat het slim is zowat alle slijtonderdelen preventief te vervangen, streng te kijken naar de dragers, en er vermoedelijk ook goed aan doet een nieuwe handgebouwd achterwiel van een gerenommeerde wielbouwer te laten komen. Echt goedkoop is ook dat niet, maar dan heb je een fiets die heel blijft.
Het alternatief is een 26 inch Surly Long Haul Trucker, een Fahrradmanufaktur T 400, of een Fort frame van Meilenweit laten opbouwen (dat zal wel het goedkoopste zijn).
Moonrun schreef:@ AG,
Vergelijk gewoon de materiaaleigenschappen!
Zo simpel ligt het helaas niet.
1. "De materiaaleigenschappen" suggereert dat je naar staal versus aluminium kijkt. Er zijn echter tal van staallegereingen én tal van aluminiumlegeringen voor fietsen in gebruik. Vermoeiïngseigenschappen lijken op elkaar, maar om alles maar op een hoop te gooien lijkt me overdreven.
2. Minstends zo belangrijk als het materiaal zelf is de fabrikage: zijn de buizen foutloos gemaakt? Meestal is dit wel goed.
3. Ook zo belangrijk voor de levensduur van een frame is het ontwerp: hoe zijn de buizen ontworpen: waar hebben ze welke wanddikte en zijn deze wanddikte zinnig gekozen om de krachten te verdelen? De verbindingen met de balhoofdbuis en die met de achterpatjes zijn bekende klassieke zwakke plekken.
4. Misschien wel het belangrijkste is de fabricage zelf: zijn de lassen en soldeerverbindingen goed ontworpen, goed voorbereid en goed en schoon gelegd en is de rest van het materiaal niet door warmte aangedaan?
5. Daarna hebben we nog de afmontage van de fiets: zijn de onderdelen zo gemonteerd dat het frame op een correcte manier wordt belast?
Moonrun schreef:En wie kiest er voor een wereldfiets in vredesnaam voor een 'dunwandig stalen kader'..?
Alle stalen buizen waar fietsen van gemaakt worden vallen onder 'dunwandig', ook pisbakkenstalen frames van ouderwetse opoefietsen.
Ik vermoed dat je aan die Koga teveel gaat moeten laten doen. Wij hebben hier ook twee vakantiefietsen van 15 jaar oud in gebruik en naast het gebruik begint dan ook de leeftijd een rol te spelen. Ik vrees het 'van het een komt het ander'-syndroom en dat is nou net wat je niet wilt met een reis als die van jullie. Nog een ander leeftijd-issue: maten en onderdelen veranderen. Andere standaarden voor balhoofd, trapas en dergelijke. De oude onderdelen zijn nog wel te krijgen maar worden minder courant.

Chengdu? Tip: Hello Chengdu International Youth Hostel
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=24697, je moet toch leren een fiets te repareren als je die reis maakt.
Mijn ervaring met fietsen in de 3e wereld:
-neem 26". Gewoon veel makkelijker te vinden als je band stuk is. (wij hebben 28" en hebben onderweg lopen zoeken naar vervangen banden...)
-neem een velg geschikt voor autoventiel, dan past elke binnenband die je onderweg opduikt.
-schijfremmen waren prima. Ik zou zelf voor mechanische remmen gaan ivm onderhoud. Je fiets kan nog weleens lomp op 't dak van een bus worden gegooid en dan wil je niet de kans lopen dat je kabels (EDIT: ik bedoel leidingen) knappen. Sta je daar zonder remmen.
-ivm reserveonderdelen: zorg dat je dezelfde banden/binnenbanden/remblokken gebruikt.
-neem een goede bagagedrager. De wegen zijn slecht en alles trilt stuk
-goede wielen zijn belangrijk! Als je wielen stuk zijn kom je niet verder, als je schakelmateriaal wat gaar is, ach...
-gereedschap: reservespaken, kettingpost, etc... weet hoe 't werkt