Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zelf Surly LHT opbouwen - Forum Wereldfietser

Zelf Surly LHT opbouwen

Hallo allemaal,
op dit moment ben ik op zoek naar een goede reisfiets. Daarmee wil ik deze zomer door Oost-Europa, maar zou daarna ook graag een langere fietsreis verder weg willen maken (Zuid-Amerika of centraal Azië). Mijn keuze is gevallen op de wielmaat 26 inch, omdat deze bekend staat als beter geschikt voor verre landen en onverharde wegen. Bovendien vond ik de wendbaarheid van 26-inchfietsen die ik bereden heb erg fijn.
De fietsen van de betere merken (Santos, Koga, Avaghon etc) die op dit moment nieuw verkocht worden vind ik (met minstens €1500) behoorlijk duur, daarom ben ik op zoek gegaan naar een 2ehands fiets. Echter, voor mijn lengte van 1,92m is het aanbod van 2ehands 26-inch vakantiefietsen erg klein.
Daarom ben ik gaan spelen met het idee van zelf bouwen. Op bike-components.de ben ik een Surly long haul trucker frameset tegengekomen voor 450 euro. Met wat speurwerk zou ik op MP wel enigsinds goedkope onderdelen kunnen vinden (groep, remmen etc.) en daarmee zou dit een goedkopere oplossing zijn. Aan de andere kant ben ik geen fietsenmaker en heb nog nooit een fiets opgebouwd (wel wat klussen aan mijn racefiets gedaan).
Wat zouden jullie aanraden en heeft iemand misschien ervaring met zelf opbouwen en de na/voordelen daarvan?
Groetjes
Als je hier wat rondkijkt met de zoekfunctie (blauwe balk onder de forumindex) kun je aardig wat 'zelfbouwprojecten' vinden. Als je een goede reisfiets wilt zou ik echter vooral ook op zoek gaan naar goede onderdelen en niet in eerste instantie alleen naar de prijs kijken, zeker als je begint met een goed frame... Bij clubs als Rose Versand, Bike4travel en Bikecomponents zijn prima spullen verkrijgbaar tegen redelijke prijzen, bv. Shimano LX lijn, maar ook complete wielen.
Reizen per fiets is vooral leuk als je onderweg weinig 'gedoe' hebt met je fiets en niet steeds bang hoeft te zijn dat bepaalde onderdelen het op cruciale momenten begeven...
Zelf een fiets opbouwen is erg leuk, weinig werk als je hebt wat je nodig hebt, weet wat je moet doen en (een relatieve kleinigheid) het gereedschp hebt.
Zonder de kennis en ervaring kun je de kennis er ervaring opdoen, dat is ook leuk.
Maar als je het alleen voor het geld wilt doen en vooraan moet beginnen kun je beter een bijbaantje nemen en de 750 euro bijverdienen.
Dan koop je de {reclame} Avaghon {/reclame} die je nodig hebt, weet zeker dat hij goed in elkaar zit, hebt garantie en ze staan graag voor je klaar met service.

Daarnaast ben ik benieuwd wat de Surly gaat kosten als je goede onderdelen kiest die je links en rechts koopt. Is hij dan nog wel goedkoper dan een fiets uit de winkel?
Als je bepaalde onderdelen gewoon al zelf hebt kun je bij sommige merken de fiets ook zonder dat onderdeel bestellen. Zo heb ik eens een Snel gekocht zonder remmen.
Ik heb in de afgelopen maanden een LHT opgebouwd. Het is een 700 c 62 cm frame (wat achteraf gezien misschien een maatje te groot was voor mijn 1.87 m). Erg moeilijk is dat niet, maar je hebt hier en daar wel wat speciaal gereedschap nodig of moet improviseren. Ik som even op hoe ik het gedaan heb:
- frame behandelen tegen roest. Met gekookte lijnolie van bol.com. Vuil klusje, maar niet moeilijk.
- balhoofd cups inpersen. Een beetje spannend, benodigdheden: 2 carrosserie rondellen, draadstaaf, wat vet en geduld. Op youtube vind je meerdere demonstraties.
- balhoofd conus erop meppen. Benodigdheden: pvc buis 32 mm, rubberhamer, geduld en wat kracht. Check ook hier de youtube filmpjes en zet in geen geval de vork op de grond als je dit doet.
- Stermoer van het balhoofd in meppen: ook hier filmpjes bij de vleet en geen speciaal gereedschap nodig.
- montage van: vork, balhoofd, stuurpen, wielen, zadelpen, stuur, shifters, ... Allemaal te doen met inbussleutels. Handig als je wat anti-seize vet bij de hand hebt.
- montage van trapas. Simpel, maar je hebt een trapas sleutel nodig.
- montage van cranks. In principe enkel inbus nodig, maar als je plots twijfelt is het wel handig als je een cranktrekker bij de hand hebt.
- afmonteren is in principe allemaal inbussleutel werk.

Ik heb een setup gekozen die wat onorthodox is:
- shallowdrop racestuur
- campagnolo centaur carbon 10 speed shifters
- tektro cr 510 cantilevers
- Acera deraillieurs
- alu dragertje van racktime
- SKS longboards

Wat mij in eerste instantie opvalt aan de LHT (700c):
- het frame is stijf: ik reed hiervoor op een racefiets met columbus cromor buizen en de LHT voelde in het begin echt als een vrachtschip (weliswaar een snel vrachtschip :-))
- de bb hangt laag: in mijn eerste rit zat ik 3 keer tegen de grond. Ik ga nu iets kortere cranks monteren en de Q-factor drastisch terugbrengen
- de bovenbuis is lang en centimeters tellen, ik kwam van 59 cm en dacht dat 61 wel zou meevallen, maar ga nu toch een kortere pen monteren.

Mocht iemand dit lezen die op zoek is naar een 62 cm frame, geef me een seintje. Want als ik er iemand kan mee plezieren, dan overweeg ik wel een switch naar een 60.
Ik zou adviseren om het balhoofd er te laten inzetten kost ongeveer 30 euro. Het balhoofd moet namelijk gevreesd worden voor een juiste passing.

LET OP: een surly frame is Amerikaans. De maat van het frame wordt dan gemeten van hart trapas tot bb ipv boven kant zitbuis. Dit scheelt 3 cm.

Als je dus een 26 inch frame nodig hebt van maat 61 cm, moet je dus een frame maat nemen van 58 cm

Daarom heeft EnriceV een te groot frame.

Bij bike components koop ik altijd voor de laagste prijs de beste spulen. Voor 1500 euro kan je een top klasse fiets bouwen als je het allemaal zelf kan doen.

Mario
@supermario: gelukkig was ik niet zo onvoorbereid :-). Mij vorige fiets had een zadelbuis van 62 trapas-hart tot bovenkant bovenbuis, en een bovenbuis van 59. De LHT 62 cm heeft een trapas-hart tot bovenkant bovenbuis van 62 en een bovenbuis van 61. Het is wel zo dat de zitbuis verder omhoog loopt, dat vormt echter geen probleem.

Ik waagde de gok om twee redenen:
- ik had een zadelpen met vrij grote setback maar gebruik een kinderstoeltje. Door naar een zadelpen zonder setback te gaan krijgt het stoeltje meer ruimte, en schuif ik iets naar voor.
- het stuur van de nieuwe fiets heeft een kleinere reach dan van mijn vorige fiets.

Met een nieuwe pen en wat zoeken zal het wel lukken, maar een ander frame is misschien eleganter.
Zelf heb ik niet lang geleden een Surly Cross Check opgebouwd. Let inderdaad goed op de afmetingen. Bovenbuis van de LHT is relatief minder lang dan die van de CC, maar nog steeds lang volgens mij. Ik ben zelf 2 meter en ik zou bij de LHT gaan voor de 62cm. Voor jou geldt dan wsl 60, maar proberen is beter dan gokken.

Als het de eerste fiets is die je opbouwt, kom je niet veel goedkoper uit. Je moet allerlei kleine onderdeeltjes bestellen maar vooral ook gereedschap (zoals een degelijke werkstandaard om de fiets te monteren), en je zult wellicht een keer een miskoop doen die niet compatibel is met je andere onderdelen. Daarnaast mis je inderdaad ook garantie.

Het is natuurlijk wel een leerzame en leuke ervaring en je kunt de fiets naar behoren samenstellen. Zelf vond ik voor een eerste keer het uitzoeken van de onderdelen meer werk dan de daadwerkelijke montage.

Ik heb het frame destijds bij Jelle van singlespeedcentral bestelt. Bestel je bij hem ook een balhoofd, kan hij het er voor een redelijke prijs inpersen. Hij vlakt dan ook het frame. Ik was daar in ieder geval erg tevreden mee.

Kortom, wil je je fiets zelf samenstellen en lijkt het je leuk, doe het dan vooral zelf. Wil je daadwerkelijk besparen zorg dan ook dat je goed voor ogen hebt wat je allemaal nog nodig hebt aan gereedschap, en laat het frame in ieder geval professioneel prepareren.
Ik heb net een berekening gemaakt. Ik was ongeveer 1300 euro kwijt

Mario
Ik heb mijn wielen en verlichting hergebruikt van mijn vorige vakantiefiets. Volgens het excelletje dat ik heb gebruikt kom ik zo op 788 euro. (exlusief voordrager die ik achteraf kocht).
Inclusief wielen en verlichting zal ik dus iets boven de 1000 uitkomen. De reden dat mijn opbouw relatief goedkoop uitvalt is dat ik bij on-one een aantal zotte koopjes heb kunnen doen, en de keuze voor acera als deraillieurs.
Is dit niks voor je? Geen 26'' wielen maar je bent wel in een klap klaar.
(26" is sowieso overrated :wink: )

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Is denk ik ene goede tip maar eh welke maat banden wil Titaantje maximaal kunnen voeren? Is wel belangrijk om in gedachten te houden.
Je kan natuurlijk wel goedkoper uitkomen dan aanschaf bij een zaak, mits je streng selecteert en al het nodige gereedschap hebt liggen, ofwel kunt lenen.

Doe je het louter om financiële redenen, zou ik het persoonlijk achterwege laten. Vooral de eerste keer kost gewoon veel tijd (en tijd is ook geld). Vind je het leuk en/of waardeer je het leerzame ervan, vooral doen. Genoeg informatie alleen al op dit forum beschikbaar.
Bedankt voor alle uitgebreide antwoorden! :o
Er staan al een boel interessante tips tussen die zeker van nut zullen zijn, die thread van JaapG, daar staan mooie dingen tussen :)
Ik ben net bij een fietsenwinkel geweest die het balhoofd wel zouden willen monteren. Dat lijkt me - na het lezen van de beschrijving van EnriceV - wel fijn. Mocht ik nog meer van zulke dingen tegenkomen, dan kan ik daar ook vast wel zoiets op vinden.
Bedankt voor de tip over Amerikaanse wielmaten. Uit een meting komt voor mij een (horizontaal) iets langerframe van maat 62.5 cm, dus dan zou in dit geval de 60 cm LHT best geschikt zijn.
@Inge1: voor bandenmaat zit ik nu te denken aan 40, maar uitbreiding naar 50 zou onverhard nog wel eens mooi uit kunnen komen. Maar ik geloof dat de LHT 26 tot 55 aankan?
Wat goed gereedschap kopen is nooit verkeerd en ik heb ook wel wat adressen waar ik iets zou kunnen lenen.
Het lijkt me al met al een plan dat in principe goed uit te voeren is, en waarschijnlijk leuk en leerzaam. Maar er is nog één ding: de tijd. Over een week of 5-6 zou ik eigenlijk wel op willen stappen en ik heb het gevoel dat dat aan de krappe kant is. Dan is zo'n fiets als Peter Rodenburg aanwijst ook wel aantrekkelijk.. Dus ik moet er nog even goed over denken en laat wel wat horen als ik weer verder ben.
Groeten Titaantje
Dat is denk ik erg krap als je zelf nog nooit een fiets in elkaar hebt gezet. Dat van de bandenmaat dus nog eens goed nakijken - niet leuk als je achteraf voor verrassingen komt te staan.

Is het draadje van een medeforumlid die aanbied een fiets te bouwen niet iets voor je. Doet hij voor een schappelijke prijs en misschien kun je het wel samen doen - leer je meteen een boel.
Inge1 schreef:Dat is denk ik erg krap als je zelf nog nooit een fiets in elkaar hebt gezet. Dat van de bandenmaat dus nog eens goed nakijken - niet leuk als je achteraf voor verrassingen komt te staan.
Het lijkt mij ook krap. Je wilt ook eerst een paar keer goed fietsen en niet direct met een net in elkaar geschroefde fiets op weg. Zelfs bij de beste fietsen gaat er de eerste 500 à 1000 km iets los waar je met je onderweg-setje niet bij kunt of zo.
De banden zijn daarbij geen echt probleem. Als ze niet passen koop je dezelfde dag nog wel andere.
De LHT is toch ook kant en klaar te koop? Die standaard afmontage is heel behoorlijk, en erg scherp geprijsd.
Ik heb afgelopen winter ook een fiets gebouwd. Het was lastig en leerzaam. Ik had niet veel relevante kennis en enorm handig ben ik ook niet. Maar met voldoende geduld en internet tutorials is het goed te doen. Ik geloof dat als je zelf je fiets bouwt je beter in staat bent onderweg reparaties uit te voeren, en je bent beter in staat de afweging te maken welke reserve onderdelen je mee wilt nemen op reis. Het heeft bij mij nog wel een poosje (3 maanden) geduurd voor ik alle kinderziekte had opgelost en alles correct had afgesteld.
Tip: op de website van sheldon brown staat enorm veel informatie over compatibiliteit van onderdelen.
Ik was een paar weken geleden bij Bike4travel. Daar was een monteur een fiets aan het bouwen. Hij vertelde mij dat hij er 3 uur over doet, inclusief frezen en vlakken.

Mario
Dat is erg snel. Een goede en ervaren fietsenmaker doet er 4 uur over om een racefiets op te bouwen als alles al klaar ligt (inclusief kant en klare wielen, geen zelfbouw) is mijn ervaring bij diverse goede fietsenzaken.
Ik denk dus dat hij in de 3 uur niet alles meetelt.