Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zelf Surly LHT opbouwen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zelf Surly LHT opbouwen

supermario schreef:.. een monteur een fiets aan het bouwen. Hij vertelde mij dat hij er 3 uur over doet, inclusief frezen en vlakken.
Daar kun je je zelf niet aan afmeten:
* Hij heeft een nieuw frame dat klopt.
* Hij heeft alle fietsgereedschap binnen handbereik en in een versie die echt handig is.
* Hij heeft ook alle andere gereedschap binnen handbereik (Ik moet 100x naar het fietsenhok lopen, slot openmaker, omdat daar...., jammer, slot dicht, terug, naar boven, naar beneden, **** het ligt toch hier :evil: )
* Hij heeft een goede werkstandaard.
* Hij heeft eenzelfde type fiets al tig keer eerder gebouwd en weet waar je even extra op moet letten.
* En last but erg belangrijk: hij heeft alle benodigde onderdelen klaarliggen en het zijn de juiste.

Het eigenlijke in elkaar draaien kost maar weinig tijd.

Fotografie is nog erger. Vaak is uiteindelijke foto's gemaakt in 1/250 seconde, maar mijn uurloon is daar niet op gebaseerd :wink:
Zelf opbouwen is een leuke en leerzame bezigheid. En nuttig, je weet hoe je het in elkaar hebt gezet, mocht er onderweg iets kapot gaan of bijgesteld worden.
Ik heb mezelf echter wel meer tijd gegeven om het te leren. Ben (alweer) 20 jaar geleden begonnen met zelf reparaties doen en onderdelen vervangen van mijn mountainbike en zo gaande weg mezelf steeds meer bijgeleerd. Destijds nog geen instructies op youtube, maar het is nou eenmaal geen rocketscience dus met nadenken, fouten maken en nog eens nadenken kom je een heel eind. Het enige waar ik nu, ondanks verschillende pogingen, nog steeds niks mee kan is hydraulische (schijf)remmen. Het lukt me (nog) niet om dat goed voor elkaar te krijgen. Maar als je een LHT wilt opbouwen en geen Disctrucker heb je daar geen last van. (Niet gezegd dat jij tegen hetzelfde qua hydraulica aanloopt als ik.) Uiteindelijk blijft het een kwestie van met beleid schroeven, persen, op maat knippen en klemmen om alle onderdelen tot een fiets te maken.

Waarom worden losse frames trouwens niet standaard met gevlakte balhoofbuis en bracket geleverd. En geldt dit ook voor de LHT?
Het frame (naamloos, maar ook als Vortrieb en diverse andere, voornamelijk Duitse, bugdetaanbieders verkrijgbaar) van mijn laatste project was wel keurig gevlakt, trouwens.
in deze leerzame you tube filmpjes zie je zeer precies hoe je een fiets van af een kaal frame verder opbouwd.

Het leuke is dat je ook kan zien hoe lang het duurt.

https://www.youtube.com/watch?v=f-0jDeH ... 5n&index=1

Mario
Ik heb enkele jaren terug ook een LHT opgebouwd. Het verslag staat op het forum: hier en de lijst met onderdelen en prijzen destijds vind je hier. Er zijn ook verschillende interessante posts van meer ervaren leden in dat topic, lijkt mij een goed startpunt. De totale prijs van de eerste versie was minder dan 1200 euro maar later heb ik de cranks om zeep geholpen en vervangen door een duurder model, net zoals de pedalen en de spatborden. Gereedschap kostte in totaal ca. 100 euro.

Ik kwam uiteindelijk toch wat goedkoper uit dan confectiefietsen van een zelfde kwaliteit en met gelijkaardige afmontage. De VSF Fahrradmanufaktur T400 kwam destijds het dichtst in de buurt en is een interessant alternatief prijs/kwaliteit.

Mocht je er aan beginnen: veel plezier met onderdelen selecteren en opbouwen!
Bedankt voor alle Tips! Het lijkt me nog steeds erg leuk om zelf een fiets te bouwen en na het lezen van de zeer handige info van o.a. Lasse, ben ik nog eens extra gesterkt in het vertrouwen dat zoiets tot een goed einde (en een mooie fiets) kan komen.
Echter, met nog maar een paar weken tot de vakantie heb ik voor deze zomer toch maar besloten om met een andere fiets te gaan. Er is een mooie fiets op mijn pad gekomen, weliswaar met een te kleine framemaat maar met een extra lange zadelpen heb ik er tot nu toe prima op kunnen fietsen.
Het zelfbouwproject verschuif ik dan naar deze herfst/winter, zodat ik in alle rust aan de fiets kan knutselen en dan ook echt een geschikte fiets heb voor eventuele langere tochten. Tegen die tijd zal deze thread goed van pas komen!