Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crankstel en cassete giant - Forum Wereldfietser

Crankstel en cassete giant

Beste,

Sinds eergisteren ben ik in het gelukkige bezit van een tweedehands giant expedition, volgens verkoper uit 2003. Sindsdien druk in de weer met instellen en aanpassen.
Nieuwe banden, ander stuur met ergonomische handvaten en bar-ends heb ik reeds gedaan.
Het blijkt echter dat de voorbladen (triple), cassete achter en ketting ook aan vervanging toe zijn. Helaas kom ik er maar niet achter welke ik nu kopen moet.

De info die ik vinden kan:
De tandwielen voor: shimano sg e 30,40 en 50
Cassete: 7 speed hyperglide, kleinste tandwiel: GH KM 13T PE, grootste tandwiel 30

Wie o wie kan mij helpen?.
Alvast bedankt,
Leon
Beste Leon,

Van je kettingbladen voor is de vraag wat de steekcirkel is. Dit is de diameter van de cirkel door de bevestigingspunten (bladboutjes) van de kettingbladen. Die kun je opmeten. En kijk even of je vier of vijf bevestigingspunten hebt (= tel de bladboutjes).
Van je buitenste en middelste blad is dit bijvoorbeeld 130, 110 of 104 mm. Van je kleinste blad is dit bijvoorbeeld 94 of 72 mm. Surfend op internet-fietsonderdelen-sites zie je deze waarden ook terug.
Met het typenummer aan de binnenkant van je trapstel/crankstel is dit ook te achterhalen. Google eens op dat typenummer.
of zoek hier: https://www.12gobiking.nl/onderdelen/kettingbladen of hier: http://www.bikester.nl/kettingbladen.html

Van je versnellingen achter is de vraag hoe het op je achternaaf zit. Ik vermoed dat je een cassette hebt op een Shimanonaaf. Je geeft al aan dat het 7-speed is en 13-30. Die kun je nieuw kopen, bijvoorbeeld hier: http: http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:414555
of hier: http://www.bikester.nl/fietsonderdelen/ ... 36864.html

Dan moet je wel nog je huidige cassette achter van je naaf af krijgen. Daar is een speciaal gereedschapje voor. Daar heb ik effe geen link van. En die heb je ook nodig om je cassette vast te zetten.

Een nieuwe 7-speed ketting vind je ook op zo'n site.

Succes! hoogframe
7 speed cassettes zijn er nog steeds. Op de site van m-gineering staat een overzicht onder het kopje leesvoer. Voor een vakantiefiets wil je vermoedelijk een grootste achtertandwiel met 32 of 34 tandjes. Dus de 13-34 of de 14-32. Op dezelfde m-gineering site vind je ook een mal voor de steek van je voortandwielen. Daarmee kun je bepalen welk type tandwielen je nodig hebt. Vervolgens is er de keus van het aantal tandjes. Een klein voortandwiel is aan te bevelen als je met bagage de berg op wilt komen. Stalen voortandwielen zijn veel goedkoper dan alu, en gaan meestal ook aardig langer mee. Koop een SRAM ketting. Vast allemaal bij m-gineering op voorraad, inclusief perfect advies, tegen keurige prijzen is mijn ervaring.
Ik heb een spiksplinter nieuw voorblad liggen. 28X38X48 van Shimano, type FC-C500, cranck is 170 mm lang. De 3 tandwielen zitten met boutjes vast, niet geklonken je kan er van alles van maken.
We kunnen uiteraard blijven speculeren maar we weten toch niet precies wat je nu hebt, Giant Expeditions waren er in de loop der jaren in vele versies en ze zijn ook wel verbouwd door gebruikers.
Maak eens scherpe foto's van:
*Het cranckstel met de derailleur in beeld, Van rechts van de fiets gemaakt.
*De achterste tandwielen, met het wiel uit de fiets.
*Foto's van de rest van de fiets mogen ook.
Heren,

bedankt voor de reactie!

Wellicht overbodig te vermelden, maar ondanks mijn 39 jaar, ben ik een groentje als het op fietstechniek aankomt!
Ik zal niet met de fiets op vakantie gaan, maar hier in zuid-limburg, kan ik een licht verzet wel eens goed gebruiken....
ik ben er inmiddels achter dat de steek van de twee grootse tandwielen 110 is, en van het kleine 74.
op de crank staat shimano FC-M550.
Voor en achter derailleur shimano deore lx.
fiets is niet aan geprutst, gekocht van oudere man die de fiets nieuw heeft gekocht.

@multiwg, 2 tandjes minder aan het kleinste blad, scheelt dat veel? Wat mag het kosten?

ik zal vanavond een woeste poging wagen om foto's te plaatsen, daar ben ik niet zo goed in namelijk.

alvast bedankt,

groet Leon
Leonw schreef:op de crank staat shimano FC-M550.
Dat is dus zo'n chique 5-arms.
Hij staat vast hierbij: https://www.google.nl/search?q=FC-M550& ... CAYQ_AUoAQ
(Dan is foto's maken overbodig, maar het is voor de lezers wel leuk om de fiets te kunnen zien :D )
Het is nog maar de vraag of je hier tandwielen voor kunt kopen en wat ze kosten. Misschien is het voordeliger om gewoon een compleet nieuwe set te kopen. Dan ben je voor 50 euro klaar, bv bij Decathlon of bij rose.nl. Met het kleinste blaadje 22 kom je altijd boven. Bijv.:http://www.decathlon.nl/alivio-crankste ... 59487.html (8speed en 7speed crankstellen en hun tandwielen zijn identiek, bij cassettes is het een ander verhaal)
Achter heb je, gezien dat het een wat lx-uitvoering is, een cassette. Je kunt er elke 7-speedcassette van shimano of shimano compatible op (laten) zetten die je wilt, mits het grootste tandwiel niet al te groot is voor je derailleur. Zie Wim's reactie.
Leonw schreef:Sinds eergisteren ben ik in het gelukkige bezit van een tweedehands giant expedition, volgens verkoper uit 2003.
Leonw schreef:ik ben er inmiddels achter dat de steek van de twee grootse tandwielen 110 is, en van het kleine 74.
op de crank staat shimano FC-M550.
1993 lijkt me aannemelijker.
Alien schreef:
Leonw schreef:op de crank staat shimano FC-M550.
1993 lijkt me aannemelijker.
Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben.
Erg is het niet, de LX-groep uit 1993 was erg goed. Ik heb er nog steeds eentje in gebruik.
Als deze cranks vijf bouten hebben en een steek van 110/74 is dat heel compatibel en zijn er veel bladen voor te kopen. Dit was jarenlang de gangbare maat voor vakantiefietsen en mtb's. De Sugino XD is ook die maat, met als de luxe TA Zephyr. TA maakt luxe bladen, maar op een fiets in deze prijsklasse zou ik gewoon stalen bladen monteren. M-gineering heeft ze vast liggen voor een prettige prijs. Marten kan je ook precies vertellen welke combinaties mogelijk zijn met je derailleurs. Kijk bij een zo oude fiets voor de achtertandwielen wel even of je een moderne cassettenaaf of een oude freewheel naaf hebt.
110mm 5-arm noemen ze tegenwoordig "compact" en is onder racefietsers de nieuwe rage, dus de bladenmakers zullen dat nog wel even in productie houden.
Pas op, er is ook een mtb compact die heel anders is dan de race compact maat. Dus in mtb land noemen we de 110/74 maat helemaal niet compact:

Mountain bike (5 arm standard)
110/74 BCD
Mountain bike (5 arm compact)
94/58 BCD

De 110mm maat is de race compact maat en is redelijk te gebruiken. Let wel op het gemis aan correcte stijghulpen wat in principe aanleiding geeft tot verminderde schakelwerking.
Ze zijn ook gewoon met stijghulpen te krijgen.
Wim schreef:Ze zijn ook gewoon met stijghulpen te krijgen.
Yup, maar de race compact heeft ze ergens anders zitten (binnen- en buitenblad en zo, middenblad weer anders etc.). Je moet voor de beste schakelwerking dus de goede hebben, daarom verkopen ze ook 110mm bcd bladen met bijv. 44 tanden voor een binnen-, buiten- en middenblad. Alle drie anders.

Overigens is het allemaal relatief, ik rij zonder stijghulpen en dat gaat prima. Wel de tanden op 2 plaatsen wat afvijlen zoals ook op de site van m-gineering (of was het nou Sheldon :roll: ) ergens staat.
Voor zo'n mtb triple moet je ook niet de race compact bladen hebben, maar iets van 24, 34, 46.
De 34 en 46 kun je prima in race compact krijgen. Niet handig voor de mtb maar je kunt ze gewoon kopen. Wordt vaak gedaan, en dan weer teruggestuurd door mensen die niet op zaten te letten bij het bestellen :lol: .
Nu moeten jullie Leonw wel even uitleggen wat stijghulpen zijn natuurlijk!
Afbeelding, en dan aan een fiets vastgemaakt :wink: .
Of http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=17912.
ik heb drie bijna identieke crankstellen, in 180 mm lengte, in gebruik. met dezelfde steek van 110, 110 en 74.
veelal zit er 46 36 en 24 als kettingbladen op. eigenlijk fiets ik bijna nooit op het 46-tands buitenblad. en het middenblad zou ook heel goed een 34 kunnen zijn.
even een versnellings- of verzettentabelletje maken nadat je met een combinatie wat gefietst hebt en dan weet je wat voor jou werkt.
mij lijkt het verstandig om als -middenblad een stalen kettingblad te monteren want die gebruik je het meest.
groet! hoogframe
hoogframe schreef:mij lijkt het verstandig om als -middenblad een stalen kettingblad te monteren want die gebruik je het meest.
Sommige aluminiumbladen zijn een stuk slijtvaster dan sommige stalen. Eén voorbeeld: ik heb eens binnen een paar duizend km een stalen kleinste blad aan gort gefietst waar ik daarvoor meer dan 10.000 km met eentje fietste. Die laatste was van aluminium en de eerste, tot mijn grote verbazing toen er een magneetje aan plakte en het ding toch niet erg licht in mijn hand lag na demontage, van staal.

Ik weet overigens niet of het aan de legering, de smeding of de hittebahandelijng lag.