Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura Firm Tech probleem - Forum Wereldfietser

Magura Firm Tech probleem

Gisteren was het warm, erg warm. Mijn fiets staat in een schuur en toen ik wegging was er niets aan de hand met de remmen. Na twee uur in de zon te hebben gefietst, begonnen de remblokjes van de Magura Firmtech aan te lopen en de remhendel zat los. Bij het inknijpen functioneerde de rem goed, zonder sponzig te zijn. (als er lucht in de leiding zit, is dit een aanwijzing) De leidingen zijn gecontroleerd, de remblokjes, verontreinigingen idem, niets gevonden. 100 km verder was ik weer thuis. Vanmorgen om 6 uur was het lekker koel en ik wilde de remmen gaan nalopen. Niets aan de hand. Alles is normaal.

Mijn vraag: wat kan ik doen om dit weer te voorkomen? Volgens mij moeten de remmen zowel bij kou als warmte gelijk functioneren. Moet de vloeistof vervangen worden? (fiets is 6 jaar oud) Iemand nog een tip?
Vroege vogel,

Ben erg benieuwd naar het antwoord, deze weet ik ook niet. Wel hebben wij weken in vergelijkbare omstandigheden gefietst en geen last gehad van remproblemen. Heb je al ff gekeken op Google of meerder mensen dit probleem hebben gemeld?
Dit probleem ken ik nog niet. Magura's werken bij alle temperaturen gelijk (op de blokjes na), zelfs als ze (en de vloeistof) 25 jaar oud zijn. Tenminste die van mij doen dat. Overigens was het gisteren nou ook weer niet zo warm, in woestijnen en de tropen lopen de temperaturen veel hoger op.

Wat wel zou kunnen is dat de afdichting (of iets anders in de buurt van) van de zuiger door de hitte tijdelijk is vervormd. De zuiger kan dan niet meer makkelijk 'terugveren' na het indrukken van de hendel met als gevolg een 'losse' hendel en blokjes die een beetje aanlopen. Remmen gaat nog prima, alleen de zuiger heeft teveel wrijving om goed terug te keren.
Kon je wel met de hand de blokjes terugduwen? Zo ja, dan moet het haast de afdichting zijn.

Een oplossing hiervoor is de zuiger zo veel mogelijk schoonmaken, vooral bij de afdichtingen van de zuiger, in de hoop dat hij daarna weer goed loopt. Of nooit meer in de zon fietsen.
Dag Patria,

Als ke vraag is hoe je dit weer kunt voorkomen, rest er niets anders op dan in een land te gaan wonen waar het nooit 30 graden wordt.
Als de olie warm wordt zal die altijd iets uitzetten, misschien staan je blokjes wel heel erg dichtbij de velg waardoor ze snel gaan aanlopen. Je kunt de afstand tussen velg en remblokje stellen door aan het wieltje aan je remhendel te draaien. Of veel remmen, dan lost door de slijtage het probleem zichzelf op :lol:
Berger schreef:Als de olie warm wordt zal die altijd iets uitzetten, misschien staan je blokjes wel heel erg dichtbij de velg waardoor ze snel gaan aanlopen. Je kunt de afstand tussen velg en remblokje stellen door aan het wieltje aan je remhendel te draaien. Of veel remmen, dan lost door de slijtage het probleem zichzelf op :lol:
Denk niet dat dit het is omdat de hendels 'los' kwamen te zitten. Dat gebeurt niet met uitzettende olie.
Ik denk dat je hier twee zaken met elkaar verbindt die niks met elkaar te maken hebben. Waarom ik dit denk? Ik heb weken aan een stuk met Firm Tech remmen in gebieden gefietst waar het heel wat warmer (40-45 graden) is was dan dat het gisteren in Nederland was zonder de zaken te ervaren die jij gisteren merkte.

Ik zou gewoon de remmen rustig een keer nalopen, alles goed schoonmaken en het verder goed in de gaten houden als je niks afwijkends aantreft.
Dank voor jullie reacties. Ik ga eens op de zuigertjes bij de hendels letten en schoonmaken, wie weet. De blokjes staan inderdaad heel dicht op de velg en helaas lukt het niet om ze iets ruimer te zetten. Waarschijnlijk rem ik ook heel weinig, want de slijtage is minimaal.

En Aart, die gedachte is niet zo gek. Als voormalig roodharige (iets grauwer nu) met een zeer witte huid heb ik daar wel eens aan gedacht. Ik kan ronduit slecht tegen warmte, verbrand keer op keer in de zomer en factor 50 helpt niet. Behalve verhuizen werk ik bij voorkeur in de zomervakanties door, waarbij mijn collega's dat ook nog eens waarderen, ben zoveel mogelijk binnen en fiets des avonds na 20.00 uur. Vakanties ten zuiden van Nederland nooit in de zomermaanden, maar ja, ik ben niet de baas thuis dus verhuizen is geen optie.