Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Acera voor een vakantiefiets, toereikend? - Forum Wereldfietser

Acera voor een vakantiefiets, toereikend?

Gisteren met iemand die een fiets wil kopen voor fietsvakanties bij een fietsenmaker geweest.

Het budget is nogal laag. Ik dacht altijd dat je voor een beetje kwaliteit wel minimaal deore moet hebben.

Fietsverkoper beweer dat acera prima volstaat voor recreatief fietsen wanneer je niet ofroad gaat. Volgens hem is XT leuk voor mountainbikes waar je snel moet kunnen schakelen, maar is dit voor fietsen op verharde wegen nergens voor nodig.

Hoe denken jullie hierover. Zou een goedkope fiets met een lage groep volstaan? Het gaat om fietstochten van maximaal 100 kilometer per dag in Europa. Op verharde wegen, maar wel met steile klimmen.

Ik geloof het niet zo, want als lage groepen volstaan, waarom fietsen zoveel mensen dat veel duurdere groepen?
Ja, dat is toereikend. Je mag blij zijn met zo'n fietsenmaker die niet meteen probeert te upsellen :)

Waarom rijden mensen dan toch op duurdere groepen? Omdat je meer versnellingen hebt, omdat het sneller/preciezer/ergonomischer schakelt, omdat het er stoerder uitziet, omdat het lichter is. En er gaan verderop in deze thread vast nog meer redenen voorbij komen. Maar nodig is het niet.
ReinierLamers schreef:Ja, dat is toereikend. Je mag blij zijn met zo'n fietsenmaker die niet meteen probeert te upsellen :)
Of hij heeft geen higher end materiaal in zijn collectie? Dat kan ook nog :)
Waarom rijden mensen dan toch op duurdere groepen? Omdat je meer versnellingen hebt, omdat het sneller/preciezer/ergonomischer schakelt, omdat het er stoerder uitziet, omdat het lichter is. En er gaan verderop in deze thread vast nog meer redenen voorbij komen. Maar nodig is het niet.
Lichtgewicht lijkt me niet zo'n issue omdat de berijder zelf niet volledig afgetraind is. Duurzaamheid is wel belangrijk. Van de andere kant de onderdelen zijn ook goedkoper. Als je ze wat vaker moet vervangen, maar ze zijn goedkoper ben je uiteindelijk toch niet duurder uit.

Sneller/preciezer/ergonomischer schakelen lijkt mij daarentegen wel belangrijk. Hoe groot zijn die verschillen, en hoe uit zich dat? Loop je daardoor echt sneller tegen problemen aan tijdens een klim?

Ik heb zelf op diverse fietsen gefietst variërend van deore tot (volledig) xt afgemonteerd, maar ik merkte daar geen enorm verschillen. Maar dat was wel in Nederland, waar je nauwelijks hoeft te schakelen, behalve als het hard waait. Ik kan me voorstellen dat het in bergachtig gebied wel grotere verschillen oplevert.
Op onze fietsenverzameling is acera t/m xt te vinden. Daar worden flinke tochten op afgelegd (o.a. door de Eiffel). Op de fiets van mijn zoon (12) zit ook acera, had daar ook wat twijfels bij, maar het blijft allemaal prima functioneren. Eigenlijk ook bij wat meer vuil zand/modderpaadjes geen verschil in functioneren gemerkt.

Het enige verschil dat wij ondervonden hebben, is dat de shifters net wat soepeler en luxer aanvoelen. De ketting wordt ook wel net wat soepeler om het andere tandwiel gelegd, maar mogelijk speelt een betere afstelling hier ook nog wel een rol. Bij verhard fietsen in europa betaal je mijns inziens alleen voor een lekkerder schakelgevoel (en wat meer fietsstatus ;) ). Of je het daarvoor over hebt hangt vooral van je budget af, als het beperkt is zou ik het eerder in lichtgewicht kampeerspullen steken.
Het lijkt bij de vraagstelling alleen over derailleurs en shifters te gaan. Dat zijn onderdelen die weinig aan slijtage onderhevig zijn. Het probleem zit hem meer in de slijtagegevoelige onderdelen die op een goedkoper afgemonteerde fiets zitten. Denk aan lagers, tandwielen en wielen. Als de kwaliteit daarvan 'goedkoop' is zul je daar eerder tegen aan lopen dan tegen Acera-derailleurs die wat zwaarder, lomper en minder accuraat zijn.

Ik heb een mtb staan van 12 jaar oud met een Acera voorderailleur waarover ik 12 jaar geleden al mijn twijfels had, maar die ik nooit heb (hoeven te) vervangen. Het functioneert nog steeds.
Ik heb net als blokdoor een boel fietsen (gehad en nog) met Acera t.m. LX. LX is mooier vormgegeven, schroeft lekkerder uit en in elkaar als het nodig is, roest minder snel en is twee milligram lichter. Maar het verschil in schakelgevoel vind ik maar klein.

Je hebt er meer aan om het budget te steken in de rest van de fiets zoals een goed zadel, het frame, een goed achterwiel en een stevige bagagedrager.

Waarom fiets veel mensen met duurdere groepen? Omdat de fietsen die nog met een goedkope groep worden aangeboden meestal voor de rest van mindere kwaliteit zijn.
Jan Eleveld schreef:Het lijkt bij de vraagstelling alleen over derailleurs en shifters te gaan. Dat zijn onderdelen die weinig aan slijtage onderhevig zijn. Het probleem zit hem meer in de slijtagegevoelige onderdelen die op een goedkoper afgemonteerde fiets zitten. Denk aan lagers, tandwielen en wielen. Als de kwaliteit daarvan 'goedkoop' is zul je daar eerder tegen aan lopen dan tegen Acera-derailleurs die wat zwaarder, lomper en minder accuraat zijn.

Goed punt inderdaad. Op een vakantiefiets zijn wielen van groot belang.
Ave Gone schreef:Ik heb net als blokdoor een boel fietsen (gehad en nog) met Acera t.m. LX. LX is mooier vormgegeven, schroeft lekkerder uit en in elkaar als het nodig is, roest minder snel en is twee milligram lichter. Maar het verschil in schakelgevoel vind ik maar klein.

Je hebt er meer aan om het budget te steken in de rest van de fiets zoals een goed zadel, het frame, een goed achterwiel en een stevige bagagedrager.

Waarom fiets veel mensen met duurdere groepen? Omdat de fietsen die nog met een goedkope groep worden aangeboden meestal voor de rest van mindere kwaliteit zijn.
Het is jammer dat je zelf je fiets niet samen kunt stellen bij goedkopere fietsen. Bijvoorbeeld een goedkope acera afgemonteerde fiets met degelijke wielen. Wat ik me sowieso altijd afvraag is waarom en geen goedkope losse frames los te koop zijn.

Je kan voor 350 al een complete fiets kopen met alles er op en er aan (goedkope onderdelen uiteraard). Het frame op zo'n fiets moet dus wel erg goedkoop zijn. Nochtans zie ik nergens dergelijke goedkope frames te koop staan.
Ebay, marge op dit soort frames is te laag voor de LBS.
http://helmop.tripod.com/schakelgroepen_shimano.htm

deze link is natuurlijk niet heiligmakend, maar geeft wel aan waar acera staat in de shimano heerschappij. kortweg een simpele , goede basic groep.

vraag blijft natuurlijk....is de fiets compleet acera, of een mix van allerlei grapjes...\

budget is natuurlijk ook van invloed...175 euro voor een acera fiets vind ik een goede koop.....2250 euro is gekkenwerk.(eigenlijk is mijn vraag....welke fiets werd aanbevolen door de verkoper?)
:oops:
Voor op de weg maakt 't echt niet uit. Wat belangrijk is met een fiets is dat de belangrijke onderdelen (frame, wielen, houding) goed zijn.

Verder zijn de hogere groepen doorgaans beter waardoor minder slijtage en strakker schakelen. Maar het duurt jaren voordat je aan vervanging toekomt. En mocht je gaan vervangen betaal je bv maar €20-30 voor een goede 2e hands derailleur die je zo vervangt.
De slijtage stel je uit door fatsoenlijk onderhoud. Af en toe nieuwe kabels erin.

Op mijn racefiets heb ik pas vorig jaar mijn RSX achterailleur (uit 1997) vervangen voor een Sora derailleur (nieuw gevonden voor €15) en 't rijdt gewoon weer goed.

Verder zijn voor trekking instapcrancksets ook gewoon prima (nieuw compleet voor €16-30 euro te vinden).

De lagere groepen zijn allemaal wat zwaarder en minder hip. Maar ik ben aardig teruggekomen van mijn XTR materiaal als basis te nemen. Pas bij vervanging ga ik eens zoeken wat er voor leuks te vinden is (soms nog best high end hoor). En dan houd je 't fietsen nog een beetje betaalbaar.
Zelf vind ik gewoon Deore een prima prijspunt voor v brakes, derailleurs etc. Acera is dan nog iets goedkoper, maar veel scheelt dat nu ook weer niet, zeker als inkoop van een fietsfabriek. Realiseer je namelijk dat je zelf later heel veel meer betaalt voor onderdelen dan de inkoop van een fabriek. Voor de achternaaf zou ik wel gaan voor LX. het duurste aan een goed wiel is namelijk het werk van de wielbouwer en de spaken. Voor de rest is al opgemerkt dat het ook van belang is dat er niet op onzichtbare plaatsen als de trapas een paar euro bespaard is met goedkope rommel.
Als het budget zo krap is zou ik zelf overigens liever voor een goede tweedehands gaan.