Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor de eerste keer een fietsreis, Help! :) - Forum Wereldfietser

Voor de eerste keer een fietsreis, Help! :)

Hallo,

Ik heb het plan om deze zomer naar Rome te fietsen via de Benjaminse route.
Omdat het voor mij de eerste fietsreis zal zijn kan ik heel wat informatie gebruiken.

Ik zou de tocht willen maken met een cannondale mountainbike 29 inch wielen:
Nu ik vraag me af hoe ik dit het best aanpak qua bagagedrager (voor 29 inch), fietstassen die hierop passen, stuurtas, welk materiaal gebruik ik het best?

Alle informatie is welkom, alvast bedankt op voorhand. :)

Groeten
Vincent
Ga je eerst eens inlezen in alle techniek- en uitrustingstopics hier. Pak er ook de fietsvakantiewiki bij (rechtsboven in je scherm).

Je kunt in principe op elke fiets met fietsvakantie, en een 29er MTB kan een prima uitgangspunt zijn. Je zou al eens kunnen checken of er oogjes voor een drager zijn, dat zou al schelen. Grootste winst zit ém waarschijnlijk in je banden: wissel ze voor "gladde", dat scheelt een hoop verspilde energie.
http://www.bikecenter.be/fietsen/mounta ... white.html

Het is zo'n type van fiets..
Op het eerste zicht geen oogjes voor achterdrager te bespeuren..
Die rare link verwijst niet naar jouw fiets :wink: . Is het een Cannondale F29, met Lefty? Kans is klein dat die oogjes voor een drager heeft inderdaad. Dan zul je naar andere oplossingen moeten kijken, zoals een zadelpenklem met oogjes en bevestiging aan de seatstays (staande achtervorkbuizen).
Kijk voor bevestiging eens bij m-gineering: http://www.m-gineering.nl/ommmont.htm
Het is een Cannondale F29 6 maar geen lefty, wel met een magura vork vooraan,
Enig idee waar je een geschikte bagagedrager via zadelpenklem kan vinden voor mijn type fiets?
Zoek eens op dragers van Old Man Mountain. Topeak heeft ook aardige oplossingen tegenwoordig.
thule heeft tegenwoordig daar ook goede oplossingen voor.
Is laatst hier op het forum nog het een en ander over geschreven.
Alvast bedankt voor de reacties! Is er iemand met een mtb 29er die hier ervaring mee heeft en mij kan adviseren?
Voor vooraan heb je enkele opties met klembanden of de niet meer nieuw verkrijgbare Tubus Swing voordrager. (maar mogelijk op marktplaats te vinden)

Achter zit je met systemen die ofwel op je as steunen en rond je zadelpen klemmen (http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... pgc=99:338), ofwel enkel op de zadelpen (daar zijn er legio van te vinden, maar geen ervaring mee).
Alles hangt af van hoeveel je mee wil meenemen. Als je van het stoeltje-tent met kleedkamer-4 paar schoenen type bent, ben je misschien sneller gesteld met een BOB trailer of een extrawheel.
Deze had je vast al gezien http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf.
Als je met een mtb gaat kun je ook voor bikepacking kiezen, ben je van de bagagedragers verlost. Als je toch dragers wilt is OMM een prima merk voor de drager achter. Thule is voor achter ook wel ok. Dragers die aan de zadelpen vastzitten zuigen, niet gebruiken. Een drager aan een verende voorvork is onprettig en ook onnodig, gewoon minder meenemen.
Ik zou kiezen voor een Old Man Mountain achterdrager met een stel Ortlieb backroller achtertassen. Probeer voortasen te vermijden, want voordragers op een geveerde voorvork zijn lastig en eigenlijk ook niet nodig. Zie verder hier: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Ik ga waarschijnlijk opteren voor een old man mountain achterdrager, maar de welke is het meest geschikt voor mijn fiets cannondale F29 6 met schijfremmen?

Moet ik dan gaan voor de sherpa of voor een andere?
dankuwel voor de reactie, ik ga waarschijnlijk voor deze old man mountain sherpa achterdrager gaan.

Heeft er iemand enig idee welke fietstassen ik het best neem?
Ik heb hier en daar al gelezen dat de classic ortlieb back roller achtertassen soms voor het probleem zorgen dat de hak van de voet telkens tegen de tassen komt of is dit niet zo?
Welke andere fietstassen kan ik dan het beste nemen?
En nog 1 vraagje omtrent de old man mountain sherpa achterdrager? Waar kan ik deze het voordeligst bestellen zodanig dat die thuis wordt geleverd?
Wil je dat we voor je Googelen? :roll:
VincentOpl10 schreef:Heeft er iemand enig idee welke fietstassen ik het best neem?
Ik heb hier en daar al gelezen dat de classic ortlieb back roller achtertassen soms voor het probleem zorgen dat de hak van de voet telkens tegen de tassen komt of is dit niet zo?
Dat probleem kun je vast ook met andere tassen hebben.
Het komt voor bij een ongelukkige combinatie van de volgende factoren:
* grote maat schoen
* korte liggende achtervork
* drager waar de tas niet ver naar achteren op kan
* haken van de tas niet goed ingesteld
* klikpedalen met plaatjes verder naar de tenen
willem.m schreef:Wil je dat we voor je Googelen? :roll:
Nou, graag :lol: !
Travelmaster schreef:
willem.m schreef:Wil je dat we voor je Googelen? :roll:
Nou, graag :lol: !
Weet je wat, ik bestel wel, lever af en kom monteren :shock: