Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura HS 33remt te goed.. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Magura HS 33remt te goed..

Jongeman, doe er grotendeels je voordeel mee. Ik hoop dat het kleinerdeels je bespaard blijft. Beroepsmatig, weet ik, dat het in de praktijk anders is.

Piet.
Schrikreflexen zijn er in gradaties. Je schrikt je niet altijd een hartstilstand, vaak alleen maar wezenloos of een hoedje. :wink:

Verder ben ik het met Terunky eens. Goede fietstechniek. En dat gekoppeld aan ervaring. Dat voorkomt veel ellende. Dan heb je ook terwijl je schrikt nog goede impulsen voor damage controll en had ts misschien helemaal niet hoeven remmen.
PietV schreef:Jongeman
Piet, dit compliment heb ik al een tijdje niet meer gehad. Dank je! :D
PietV, ik ben het niet helemaal oneens -immers een schrikreactie is een schrikreactie- maar wil het volgende toevoegen. Een schrikreactie is een reactie op een prikkel in een situatie die onbekend is en/of dreigend. Wanneer je jezelf traint en zekerder bent over je eigen vaardigheden zul je minder snel schrikken en meer beheerst handelen. Hiervoor is het wel nodig de grenzen te verkennen en in een gecontroleerde omgeving situaties na te bootsen. Anders zouden slipcursussen met de auto en de cursussen voor motorrijders van de KNMV in verhoogde rijvaardigheid ook geen zin hebben.
Als je jezelf of door toedoen van een ander onverwachts wordt verrast, is vaak de tijd erg kort om beheerst te kunnen reageren. Snelheid en afstand zijn dan de belangrijkste factoren. Je gaat dan impulsief reageren en vergeet alle rationele handelingen die je door ervaringen en trainingen hebt opgedaan.
De adrenaline giert door je lijf en je rijdt op een overberemde fiets. Gedoseert remmen kun je vergeten. Zelfs ervaren motorrijders bemerkte is die situaties, dat ze het ABS systeem in werking stellen, omdat optimaal gedoseerd remmen niet meer lukte.

Ervaren professionele wielrenners zie je dan ook de meest vreemde capriolen uithalen, terwijl het ontwijken van gevallen renners, obstakels of het juist nemen van bocht normaal mogelijk was geweest.

Ik heb diverse langdurige rijopleidingen gedaan in auto, op motor en terreinmotor. Inclusief circuit trainingen en meerdere slipcursussen in de auto. Ook instructeurs beamen dat die cursussen nuttig zijn voor het zelfvertrouwen en rationeel handelen, maar dat bij een onverwachte schrikreactie is het nut van die cursussen beperkt is.

Piet.
Natuurlijk baart oefening kunst. Ook bij schrikreacties. Dat heb ik gemerkt met motorrijden, maar ook met zeekajakken. Als je onderwachts omslaat door hoge brekende golven schrik je je te pletter en doe je vervolgens een door oefening verkregen totaal automatische eskimorol waardoor alles weer goed komt.

Als je het niet gelooft dan moet je eens een goed getrainde kickbokser laten schrikken door hem onverwacht een "vriendschappelijk" tikje op z'n neus te geven en kijken wat er vervolgens gebeurt.

Neemt natuurlijk niet het belang van ABS bij motorrijden weg, want de meeste mensen oefenen erg weinig na het behalen van het rijbewijs.

reflexen kan je trainen.
Iemand die goed getrained en geoefend is met onverwachte situaties, en zijn voertuig goed beheerst. Is altijd in het voordeel ten opzichte van een ongetrainde bestuurder. ook een getrainde bestuurder zal schrikreacties hebben , maar door ervaring/training deze veel sneller onder controle hebben dan een ongetrainde bestuurder. om te zeggen dat cursussen weinig zin hebben is niet echt steekhoudend.
PietV schreef:Piet.
Piet, Ik bewonder je dat je altijd volledig onbereikbaar bent voor argumenten van anderen. Wat een heerlijk leven moet jij hebben; je hebt immers altijd gelijk en mocht je een keer geen gelijk hebben dan heb je het toch op zijn minst bij het rechte eind.
De TS heeft allang bedankt voor de bijdragen.

Misschien een nieuw draadje 'Wie weet het meest van remtechniek' starten?
:wink:
theoretische vraag
een lange wielbasis moet toch ook helpen ?
zeker 140* dus niet 110 ipv 100
en met dezelfde gewichtsverdeling

(*motorfiets met bvb 130 is niet zo vreemd)
Praktisch antwoord: Klopt. Met een karretje met 25 kilo bagage is het probleem opgelost. Theoretisch antwoord: hiero.

Daarom wil ik geen magura's of schijfremmen op me verende voorvork. :idea:
Je moet je remmen altijd zo afstellen dat je achter rem altijd eerst remt en dan pas je voor rem.

Mario
supermario schreef:Je moet je remmen altijd zo afstellen dat je achter rem altijd eerst remt en dan pas je voor rem.

Mario
Wie moet dat? Waarom moet dat? Staat er een boete op als je het niet doet?
Hoe vervelend het ook is om te horen: Als je over de kop gaat met remmen doe je het niet goed (steentjes, gladheid etc uiteraard uitgesloten).

Allereerst: Je ging gewoon te hard, dat is levensgevaarlijk. Je zit niet in een wedstrijd, dus neem die risico's niet!

Ten tweede, als je een berg afsuist moet je wel degelijk klaar zijn voor obstakels/ander wegverkeer. Schrikken kan altijd, maar het is niet alsof je in je slaapzak ligt en iemand een kanon afschiet.

Dan betreft het remmen: Het probleem is niet dat je achterwiel 180 graden over je heen gaat, maar dat je lichaam over het stuur heen schiet (denk aan een noodstop met een auto waar je tegen de riemen aanvliegt (of zelfs de airbag in moet grijpen). Als je je goed schrap zet is dat vrijwel onmogelijk en heeft je voorwiel ook niet de neiging scheef te gaan (doordat je op een arm meer kracht zet dan de ander).

https://janheine.wordpress.com/2013/08/ ... a-bicycle/

In tegenstelling tot wat sommigen hier schijnen te suggereren is dit heel goed te trainen! Gewoon een recht stuk weg, helm+handschoenen en remmen met een steeds hogere snelheid. Na een uurtje oefenen zal je je een stuk veiliger voelen.

Verder: Het advies om achter eerst te remmen is onzin als het gaat om een noodstop. Je wil zo snel mogelijk snelheid verliezen, dus je wil juist VOOR remmen. Een achterrem doet niet zoveel, zeker niet als je hard gaat.

Als het gaat om snelheid moduleren kies ik ook weer voor de voorrem omdat het veel meer effect heeft en ik dus niet zo veel hoef te remmen (dan worden je blokken heet). Achter kan ook, immers het is niet kritisch, maar er is geen enkele reden om niet de voorrem te gebruiken!
loknor schreef:Het advies om achter eerst te remmen is onzin als het gaat om een noodstop. Je wil zo snel mogelijk snelheid verliezen, dus je wil juist VOOR remmen. Een achterrem doet niet zoveel, zeker niet als je hard gaat.
Sterker nog: bij maximaal remmen (ook zonder over de kop te gaan), doet de achterrem helemaal niets.
De opmerking van Supermario snijdt echt wel hout....
de maximale vertraging krijg je alleen door gebruik van voor en achterrem. De achterrem gebruik je in principe dan niet om de remkracht, maar om de druk op je voorwiel te vergroten en waardoor je meer remkracht kunt gebruiken zonder dat het voorwiel blokkeert. is makkelijk zelf uit te proberen....ga maar op een onverhard pad fietsen....probeer dan eerst een s alleen achter te remmen...dan alleen voor,,en dan gecombineerd, de achterrem gebruikend om het gewicht te verplaatsen....
nobbiomatic schreef:De opmerking van Supermario snijdt echt wel hout....
de maximale vertraging krijg je alleen door gebruik van voor en achterrem.
Dat lijkt me eerder een argument om de voor- en achterrem samen te laten aangrijpen. Of om zelf gedoseerd te leren remmen met beide wielen, niet om de remmen zo in te stellen dat de achterrem eerst aangrijpt.
Dat mag ook natuurlijk....het ging mij meer om de opmerking dat de archterrem helemaal niets doet....dat is dus niet waar.
En ook nergens in deze discussie beweerd.