Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura HS 33remt te goed.. - Forum Wereldfietser

Magura HS 33remt te goed..

Ben net terug uit Frankrijk met mijn fijne Santos travel lite. Moest een keer flink remmen vanwege een ingegraven u-balk die schuin over de weg liep, kennelijk bedoeld als regenwaterafvoer.
Resultaat: niet in de goot gereden, maar wel over de fiets en over de kop geslagen vanwege een (perfect..)!blokkerend voorwiel doordat mijn Magura remmen wel erg goed remden. Schaafwonden zijn u zogoed als verdwenen.
En dit is me het afgelopen jaar nog 2 keer gebeurd..
Wat te doen behalve mijn voorrem slopen?
Magura's remmen heel goed inderdaad. Ik zou ze niet slopen.
A. Zet je voorrem niet te strak, wieltje naar de min draaien
B. Oefen met remmen. Leer doseren. Ik rem meestal met alleen mijn wijsvingers. Dan gaat het goed.
Blokkerende banden wel gehad ( vandaag nog ) maar nog nooit over de kop geslagen.
Tja ik zou zeggen beter iets "te goed" dan te slecht remmen in de meeste gevallen :shock:

Misschien dat andere remblokjes kunnen helpen in jouw geval? (weet niet precies welke, Magura levert blokjes voor verschillende velgen).

Of anders de TPA (Turbo Pad Adjuster) flink indraaien zodat de remmen pas later aangrijpen...
Buiten de al aangedragen opties, verder voor je uitkijken en beter anticiperen. (dus in dit geval een lagere snelheid)
mijn tip: loslaten.
niet in mentale zin (dat geldt voor mij :( ), maar in fysieke zin en dan vooral in de hand waarmee je je voorrem bedient.

je beschrijving doet me denken aan de training 'ROC = remmen onder controle'.
daar leerden we met een groepje motorrijders (motor = een in bepaalde opzichten sterk met de fiets vergelijkbaar eensporig voertuig) om én heel hard te remmen én niet op je plaat te gaan.
je leert dat je het voorwiel zelfs even kunt laten blokkeren en dan niet hoeft te vallen, ALS je tijdig de rem weer wat loslaat. Niet eens helemaal loslaten (want dan schiet je door), maar niet meer blokkeren.
probeer dit gewoon uit: heel hard remmen en ook weer lossen. zo krijg je het gevoel (coördinatie) hiervoor.

succes! hoogframe
Het probleem op dit moment is dat je reflex om je rem hard in te knijpen er waarschijnlijk heel diep in zit. Onder normale omstandigheden kan het dan wel lukken om de nieuwe rem te doseren, maar als er een acute situatie is - en die komen altijd onverwacht - is je hand sneller en veel sterker dan in normale situaties. Het enige wat je aan die hand kunt doen is zoals gezegd oefenen. Het heeft mij ook een paar jaar en een paar valpartijen gekost.
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben vergeten te zeggen dat ik ook keramische velgen heb, dus dat alles remt in combi met de Magura HS33-set bijzonder effectief.
Ga me richten op -zoals de Duitsters zeggen- wat meer "locker" remmen om die knijp-reflex er uit te krijgen!
Ik rij overigens ook motor, maar dan met ABS. Zouden we ook op de fiets moeten hebben :wink:
Wum schreef:Ik rij overigens ook motor, maar dan met ABS. Zouden we ook op de fiets moeten hebben :wink:
Toen ik ging motorrijden heb ik op de fiets de voorrem ook rechts gezet.
Je kunt ook v-brakes voor nemen. Passen prima op die Maguranokken. Kan je nog wat kiezen kwa remblokjes ook.
Marko schreef:Je kunt ook v-brakes voor nemen. Passen prima op die Maguranokken. Kan je nog wat kiezen kwa remblokjes ook.
Alsof je daarmee niet over de kop kunt?
Wum schreef:Bedankt voor jullie reacties! Ik ben vergeten te zeggen dat ik ook keramische velgen heb, dus dat alles remt in combi met de Magura HS33-set bijzonder effectief.
Je gebruikt ook de speciaal voor keramische velgen gemaakte groene blokjes? Zo niet zou dat ook nog een oorzaak kunnen zijn van de geweldige remprestaties.
Herkenbaar ja, bij de fiets zit het voor iemand die motor heeft gereden verkeerd om. Verder sluit ik mij geheel aan bij de tips die hier al gegeven zijn. Elke fatsoenlijk afgestelde en goed werkende rem kun je laten blokkeren, maakt niet uit welk type. Leren doseren en in noodsituaties niet te hard knijpen, maar hard genoeg is daarbij belangrijk. Tot de grens kunnen remmen als het moet.

Een beetje meer lucht om de blokjes helpt ook, dan grijpt de rem wat later aan.
Ave Gone schreef:
Marko schreef:Je kunt ook v-brakes voor nemen. Passen prima op die Maguranokken. Kan je nog wat kiezen kwa remblokjes ook.
Alsof je daarmee niet over de kop kunt?
Ja jij wel natuurlijk. :)
Een voorrem waar je niet met overkop kan gaan - zeker als je hard knijpt - is volgens mij een slechte voorrem. Het enige goede advies lijkt me dan ook om beter te leren remmen door veel in gecontroleerde omstandigheden te oefenen.

Wat wel een probleem kan zijn met (goedkope) remmen is dat ze te plots aangrijpen en het dus onmogelijk is gedoseerd te remmen. (Het ene moment rem je nauwelijks, het volgende moment blokkeren je wielen.) Maar Magura-remmen kenmerken zich naar mijn ervaring net door de zeer goede doseerbaarheid. Ik sluit niet uit dat de combinatie van keramische velgen met bepaalde remblokjes dat probleem wel geven, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Voor kabelremmen bestaan er overigens wel remkrachtbegrenzers. Die staan zelf standaard op veel fietsen (maar gelukkig niet op racefietsen, mountainbikes, trekkingfietsen, ...). Ik vind het een absurde uitvinding maar mensen die jaren met een slecht remmende fiets rijden en dan op een fiets met goede remmen overstappen ondervinden wel vaak problemen met het effect van goede remmen. Ze zjn niet gewoon om te moeten doseren en om niet met kracht in de remgreep te duwen.
ik heb zeer veel ervaring met mountainbiken (met wereldfietsen nog maar 10 dagen :oops: ) als je daar een noodstop moet maken met hydraulische schijfremmen en dikke noppenbanden, vlieg je zo over de kop.

ik ben geleerd, mocht je gevaarlijk hard naar beneden gaan en er is kans dat je hard moet remmen: ga uit het zadel en je kont achter het zadel met gestrekte armen. dan gaat het zwaarte punt naar achteren, en is het kantelmoment minder snel. en je kan veel harder remmen.

natuurlijk is een toerfiets anders als een mountainbike. dus zal het misschien niet altijd lukken om achter je zadel te hangen. maar een paar cm naar achteren leunen helpt al heel veel !!

bijv:

Afbeelding
Inderdaad leren remmen:
1. doseren
2. gewicht achterop gooien. Kan je nog harder remmen ook!

Gewoon oefenen op straat. 't Wordt vanzelf een reflex om met remmen achterop te gaan zitten.
kjiratsiekoedel schreef:Gewoon oefenen op straat. 't Wordt vanzelf een reflex om met remmen achterop te gaan zitten.
Je kunt nog zo goed leren remmen. Maar in een noodsituatie, waarbij je vaak optimaal moet remmen, ontstaat een schrikreflex. Het gevolg is een super adrenalinestoot in een sportief lichaam. Je remkracht kan dan in een flits met meer dan 50% toenemen. Het gevolg is bekend.

Piet.
Knijpen in een remhendel is, net als alle hier voorgestelde oplossingen, aangeleerd gedrag. Dat kan dus gestuurd worden.
Ben ik helemaal met je eens. Behalve in noodsituaties. Als de schrik erin zit, dan is optimaal remmen ver te zoeken. Dat is niet aan te leren.

Piet.
PietV schreef:Ben ik helemaal met je eens. Behalve in noodsituaties. Als de schrik erin zit, dan is optimaal remmen ver te zoeken. Dat is niet aan te leren.
Piet.
Pardon? Jou is het kennelijk niet gelukt. Mij grotendeels wel, al duurde het vele jaren. Het zal aan je leeftijd liggen. Bij judo leer je ook noodreflexen aan, maar dat werkt vooral als je heel jong bent.