Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke fiets/materiaal voor Karakoram Highway, Pakistan-China - Forum Wereldfietser

welke fiets/materiaal voor Karakoram Highway, Pakistan-China

Ik wil volgend jaar de Karakoram Highway van Pakistan naar China gaan fietsen en ben nu opzoek naar een geschikte (tweedehands) fiets. Daarbij kan ik jullie tips goed gebruiken!

Route: 1300km door zeer ruig terrein, deels geasfalteerd en deels onverhard (rots, zand, gravel). Ik plan een kleine maand weg te gaan en gemiddeld zo'n 70km per dag te fietsen. Mijn fietstempo ligt vrij hoog, en ik trap altijd een licht verzet.

Bepakking: ik ga wss alleen en hoewel ik vaak in guesthouses zal verblijven neem ik m'n complete uitrusting mee voor de momenten dat het kan (incl. tent, slaapzak, kookgerei, etc). En natuurlijk waterdichte tassen, extra veel reservermateriaal, EHBO kit, 3L waterzak, grote bidons, etc. Al mijn kampeergear en kleding is lichtgewicht.

Lichaamsbouw: man, 30jr, 184cm lang en weeg 67kg. Modelletje Chris Froome zeg maar. Ik heb relatief lange armen en benen.

Ervaring: veel aan wielrennen gedaan, maar nooit met bagage gefietst. Goed in klimmen op de fiets (zie lichaamsbouw). Tegenwoordig voornamelijk hardlopen. Fiets nu weinig, dus zal zeker op m'n nieuwe ros flink wat trainings km's maken voor ik op het vliegtuig stap.
Heb de basiskennis van (race)fietsonderhoud en ben niet onhandig. Maar zeker ook geen volleerd fietsenmaker - nog een reden waarom simpeler beter is. Tot nu toe het grote onderhoud altijd aan een prof. fietsenmaker uitbesteed.

Fiets: ik plan de fiets weer mee terug te nemen naar NL voor verder gebruik, dus wil geen troep maar het hoeft ook niet het állerbeste te zijn.
Het belangrijkste is de simpel-/gangbaarheid van de onderdelen zodat die in Pakistan/China te vervangen zijn in het geval van pech.
De fiets mag sportief zitten (ben Koga Roadwinner racefiets gewend), dus een beetje voorovergebogen is prima. Ik plan alleen in daglicht te fietsen, maar heb standaard een hoofdlamp bij me.

Naast aanbevelingen over het merk/type fiets vraag ik me af of ik bijv. voor een derailleur of Rohloff moet gaan. Ik nijg naar een normale ketting ipv riem, en V-brakes ipv schijfremmen omdat die wereldwijd makkelijk te verkrijgen zijn.
Ik wil onderweg m'n camerabatterijen kunnen opladen dus dacht aan een klein zonnepanneeltje met flinke powerbank, maar misschien zijn hier wel alternatieven voor?

Budget: €600-€1000 voor de complete tweedehands fiets (incl. bagagedragers, zadel, etc.)

Het zou mooi zijn als ik begin 2016 een fiets heb gevonden.

Wat voor een merk/type fiets bevelen jullie aan? Wat voor een afmontage, bandentype/breedte, etc. etc.

Dank!
Ik zou voor een hardtail mountainbike (met lockout op de voorvork) kiezen waarop schroefogen zitten om een baggagedrager te monteren en waarop brede banden (50 mm) passen. De KKH was oorspronkelijk grotendeels geasfalteerd, maar in de loop van tijd zijn er veel gaten in gevallen.

Voor je budget lijkt me een fiets met Rohloff onhaalbaar, laat staan een met riem.

Weet je zeker dat je het deel Besham tot Gilgit mag fietsen (km 265 - 600 vanaf Rawalpindi)? Ik zag op diverse sites dat het vorige jaren was gesloten voor fietsers, uit veiligheidsoverwegingen.
Ïvm verkrijgbaarheid:
-26" wielen gebruiken
-shimano 3x9
-vierkante trapas
-V-brakes zijn inderdaad goed, maar mechanische schijfremmen zijn eigenlijk ook behoorlijk idiot proof (bv Avid BB7)

Verder:
-brede schwalbe marathon mondial (of iets dergelijks)
-je neemt veel mee, dus zorg dat je wielen goed zijn (en evt zwaarder bespaakt dan standaard)
-zelf zou ik een starre stalen fiets nemen denk ik. Maar hardtail mountainbike kan ook.
-je kan een naafdynamo nemen om de boel mee op te laden
In 1997 (waar blijft de tijd :roll: :wink: ) op een Vittorio randonneur met 37mm bandjes dit avontuur beleefd. Toch een van de mooiste fietstripjes die ik ooit gemaakt heb.
http://wereldfietser.nl/phpBB/viewtopic ... 05#p155505

Zou het in deze setup zo weer doen. Als het in Pakistan tenminste rustig zou zijn. Ben je daar niet bezorgd om? Overigens hebben wij toen het stuk Besham-Gilgit ook al overgeslagen vanwege de veiligheid. Eigenlijk was het vlak voor Besham al niet te doen met stenengooiende kinderen en spuwende kerels. :(
math schreef: ... en waarop brede banden (50 mm) passen.
vergen 50mm banden om speciale velgen? En zo ja, zijn dit soort brede banden (in 26") ook wijd verkrijgbaar in Azië?
math schreef:Weet je zeker dat je het deel Besham tot Gilgit mag fietsen (km 265 - 600 vanaf Rawalpindi)? Ik zag op diverse sites dat het vorige jaren was gesloten voor fietsers, uit veiligheidsoverwegingen.
Bedankt voor de tip! Ik heb alleen gelezen over fietsers die een politie-escorte meekregen, maar wel mochten fietsen. Volgens mij is het lastig te voorspellen hoe de vlag er over een jaar van nu bij hangt qua incidenten/dreiging en daar uit voortvloeiende verordeningen, maar kan altijd een stukje liften.
kjiratsiekoedel schreef: -vierkante trapas
Kun je aan de buitenkant van een fiets zien of deze is uitgerust met een vierkante?
gios schreef:In 1997 (waar blijft de tijd :roll: :wink: ) op een Vittorio randonneur met 37mm bandjes dit avontuur beleefd. Toch een van de mooiste fietstripjes die ik ooit gemaakt heb.
http://wereldfietser.nl/phpBB/viewtopic ... 05#p155505

Zou het in deze setup zo weer doen. Als het in Pakistan tenminste rustig zou zijn. Ben je daar niet bezorgd om? Overigens hebben wij toen het stuk Besham-Gilgit ook al overgeslagen vanwege de veiligheid. Eigenlijk was het vlak voor Besham al niet te doen met stenengooiende kinderen en spuwende kerels. :(
Fantastische fiets Gios! Mag ik vragen waarom je op deze route voor 37mm hebt gekozen en niet iets dikker?
Wbt de veiligheid: ik lees hier wisselende verhalen over. Mijn strategie wordt denk ik wat ontwapenende woordjes pakistaans leren die ik kan roepen, en een traditionele lokale outfit dragen tijdens het fietsen. Laten we hopen dat dit werkt..
danielwestern schreef:vergen 50mm banden om speciale velgen? En zo ja, zijn dit soort brede banden (in 26") ook wijd verkrijgbaar in Azië?
Nee, daar iets niets speciaals aan. Dat zijn gewone MTB-velgen die je nodig hebt. Mocht je een reservebuitenband nodig hebben, dan past elke standaard 26" MTB-band op die velg, die is alleen een stukje smaller. (Zonodig leg je de brede voorband dan op het achterwiel.)
De kans dat je een Marathon Mondial stuk rijdt is echter erg klein.
Zie voor benodigde velgbreedte:
http://www.schwalbe.com/nl/reifenmasse.html
danielwestern schreef:
gios schreef:In 1997 (waar blijft de tijd :roll: :wink: ) op een Vittorio randonneur met 37mm bandjes dit avontuur beleefd. Toch een van de mooiste fietstripjes die ik ooit gemaakt heb.
http://wereldfietser.nl/phpBB/viewtopic ... 05#p155505

Zou het in deze setup zo weer doen. Als het in Pakistan tenminste rustig zou zijn. Ben je daar niet bezorgd om? Overigens hebben wij toen het stuk Besham-Gilgit ook al overgeslagen vanwege de veiligheid. Eigenlijk was het vlak voor Besham al niet te doen met stenengooiende kinderen en spuwende kerels. :(
Fantastische fiets Gios! Mag ik vragen waarom je op deze route voor 37mm hebt gekozen en niet iets dikker?
Wbt de veiligheid: ik lees hier wisselende verhalen over. Mijn strategie wordt denk ik wat ontwapenende woordjes pakistaans leren die ik kan roepen, en een traditionele lokale outfit dragen tijdens het fietsen. Laten we hopen dat dit werkt..
Thx.
Veel breder dan 37 mm past niet in dit frame. Ik heb ook in zo'n Pakistaanse pyama gefietst, maar voor de veiligheid maakte dat dus niet veel uit. Maar goed, het is al erg lang geleden.
danielwestern schreef:Ik heb alleen gelezen over fietsers die een politie-escorte meekregen, maar wel mochten fietsen. Volgens mij is het lastig te voorspellen hoe de vlag er over een jaar van nu bij hangt qua incidenten/dreiging en daar uit voortvloeiende verordeningen, maar kan altijd een stukje liften...

Mijn strategie wordt denk ik wat ontwapenende woordjes pakistaans leren die ik kan roepen, en een traditionele lokale outfit dragen tijdens het fietsen. Laten we hopen dat dit werkt..
De veiligheidsdreiging bestaat niet alleen uit stenengooiende kinderen. Het gebied rond de KKH tussen Besham en Gilgit is maar marginaal onder controle van de Pakistaanse regering. Rond het trajekt Dassu - Chilas tot afslag Nanga Parbat Diamir Basecamp wonen vrijwel autonome Pashtuns die symphatiseren met de Taliban in Afganistan en vijandig staan tegenover Pakistan en westerlingen http://en.wikipedia.org/wiki/Kohistan_D ... ,_Pakistan .

Afbeelding

Je bent naïef als je daar zomaar gaat fietsen. Waarschijnlijk word je al eerder gestopt bij een controle-post en gedwongen met een bus verder te reizen tot Gilgit.

Onderschat het trajekt langs de Indus tot Gilgit ook niet qua klimaat. Het is er extreem droog, heet en kaal; een hetelucht oven. Gilgit ligt op 1500 meter, waardoor het 's nachts weer redelijk afkoelt.

Lees als voorbereiding de Lonely Planet gids Pakistan & the Karakoram Highway.
Rene de Bos heeft een reisbureau voor trekkers en alpinisten in de Karakoram en Himalaya http://www.snowleopard.nl/algemene_info ... ene_de_bos . Ik denk dat hij je wel actuele informatie over de toestand van de KKH wil geven.
bedankt voor je antwoord Math! Zal zeker contact zoeken met Rene.

Wat de veiligheid betreft heb je natuurlijk een punt. De politiek situatie is niet echt stabiel, om over de sektarische verhoudingen nog maar te zwijgen.
Maar in alle blogs en reisverhalen van fietsers die deze route hebben gedaan lees ik nergens dat men zich echt onveilig voelde of fysiek is aangevallen. Sommigen hebben wel een deel van de route onder politiebegeleiding afgelegd, of een stuk met de bus gedaan.

Het internet afspeurend lees ik ook nergens over ontvoeringen van buitenlanders rondom de route (in tegenstelling tot zuid Pakistan). Natuurlijk kende 2013 de zeer tragische aanslag op 11 klimmers op de Nanga Parbat, maar dat heeft ook weer geleid tot een contra-offensief van de Pakistaanse overheid zou je kunnen zeggen. Ik vraag me af of 1 (of 2) fietsers, constant on-the-move over de hoofdweg eenzelfde doelwit zijn als een flinke groep internationale klimmers in een vast base camp...
De haat jegens buitenlanders lijkt zich dus voornamelijk te beperken tot het steentjes gooien en spugen. Ook geen pretje, maar toch van een andere orde.
Hoe dan ook; het is een risico en dat moet je goed afwegen.

Maar ik blijf me er verder in verdiepen en sta open voor andere ervaringen en tips!
Qua fiets zat ik te denken aan een wat oudere Koga Worldtraveller. (26" , 50mm met derailleur/normale ketting en v-brakes ivm makkelijk vervangen). Dit type kan je voor <€1000 wel op de kop tikken en daar heb ik voor andere reizen ook nog wat aan. Wat denken jullie van deze fiets voor het Karakoram parcours?
danielwestern schreef:Qua fiets zat ik te denken aan een wat oudere Koga Worldtraveller. (26" , 50mm met derailleur/normale ketting en v-brakes ivm makkelijk vervangen). Dit type kan je voor <€1000 wel op de kop tikken en daar heb ik voor andere reizen ook nog wat aan. Wat denken jullie van deze fiets voor het Karakoram parcours?
Prima fiets. Zorg wel dat het achterwiel goed gespaakt, dat de fiets goed is afgesteld voor jou en dat je een zadel hebt waar je goed op zit.