Additionally, paste this code immediately after the opening tag: BOB-Yak | 26" wiel? - Forum Wereldfietser

BOB-Yak | 26" wiel?

Hoihoi, ik heb nu een tijdje een bob, en irriteer me enigszins aan het "trekken" als ik over een bobbel rij, en dan wel het moment als het wieltje van mijn bob bij de bobbel is... Mensen ervaring/meningen met het eventueel vervangen van het 16" wieltje door een 26"-versie. Zou moeten schelen met de bobbels, maar ja dan wordt ie wel hoger, wat weegt zwaarder... Nou ja, nogmaals: ideeen welkom!

Groeten Toon.

Terzijde: als ik mij niet vergis ging die uitspraak van Albert E. niet over de chaostheorie, maar over de consequenties van het onzekerheidsprincipe: Schrödingers kat.

Naast commentaar op mijn (inmiddels veranderd) onderschrift niemand ideeen/meningen?

een 26" voor een bob-yak? Dat lijkt me niet interessant. Het zou er trouwens niet uitzien, maar functionaliteit en comfort wint het van uiterlijk natuurlijk...
Wat ervaar je precies als je over die bobbel rijdt? Tast het de controle/grip van je fiets aan? Dat zou niet mogen, zelfs niet als je er het maximum toegelaten gewicht opzet.
Ik zou het zo laten, met dat 16" wieltje, maar dan zou ik de druk in de band wat verminderen waardoor ie wat meeveert. Er bestaat trouwens ook een bob met actervering :D maar daar is het nu mss wel iets te laat voor :wink:

Ik weet niet precies wat je met 'trekken' bedoelt, maar kan me er vanuit mijn ervaring met een zware tweewielkar wel iets bij voorstellen. Als ik daarmee over bijvoorbeeld een verkeersdrempel rijd trekt het ook ineens flink naar achteren op het moment dat ik de kar over die drempel moet trekken. Dat is natuurlijk normaal; je kar moet ineens een steile klim maken, en daarvoor is veel energie nodig. Die moet jij dan ineens leveren. Dat valt op, omdat je fiets zelf niets meemaakt, en je dus niet de sensatie krijgt van een fiets die zelf vertraagt omdat je een hobbel neemt. Fietsen met een kar betekent dan ook altijd een wat wisselende kracht naar achteren. Daar merk je niet zoveel van als je zoals ik die kar achter een tandem hebt hangen, maar wel meer als het een zware kar achter een solo fiets is.
Misschien dat een groter en dikker wiel iets uitmaakt, maar heel veel zal het niet zijn. Voor weinig geld kun je dat uit proberen door er een Schwalbe Big Apple op te zetten (nu ook leverbaar in de maat 50-305). De kar zal er allicht wat rustiger door liggen (en misschien ook minder slijten), en de rolweerstand blijft laag. Als je bang bent dat een Big Apple de strijd niet overleeft kun je voor zwaarder gebruik ook een Maraton 47-305 kiezen. Zelf heb ik alleen ervaring met tweewielers, en dan zijn lichte banden stevig genoeg: in negen jaar nog nooit een buitenband versleten (behalve door verdroging), en slechts een keer een lekke band.
Wim

Ik zal idd eerst maar eens een rondje rijden met bijv een extra achtervork er onder gebonden met een groteer wiel of zo, kijken of het helpt... maar zachtere band kan idd ook al schelen.

De big-apple, tsja, nieuwe band kopen vind ik niet echt een kosten-vrije/kostenlage ingreep... Maar ja zie wel, eerst maar gewoon eens gaan knutselen met vork en tye-wraps of zo...

Ik rij ook met een 2-wielen kar en merk dat duwen en trekken ook. Is volgens mij normaal, zie het verhaal van Willem. Na een paar hoonderd kilometer ben je daar wel aan gewend hoor. Ik zou niet gaan knutselen aan die BOB.