Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gebruik montagepasta - Forum Wereldfietser

gebruik montagepasta

Ik lees hier regelmatig wat over montagepasta. Ik vroeg mij af wanneer je dit gebruikt, ik stel mij zo voor dat dit roestwerende en loctite-achtige eigenschappen heeft.

Dit vond ik op de site van een groot onderdelen verzendhuis :

Dynamic montagepasta is onmisbaar bij de montage van hoogwaardige componenten van carbon en aluminium. Het heeft een sterk remmende werking. De vereiste aanhaalmomenten van de verbindingen worden met ca. 30% verlaagd. Gevoelige oppervlakken van carbon en aluminium worden, bij gelijke bescherming tegen verdraaien, minder sterk belast. Voor alle verbindingen, klemmingen en schroefdraad van carbon, aluminium en staal. Krakende geluiden verdwijnen.

Hier staat onder andere dat de vereiste aanhaalmomenten met ca. 30 % worden verlaagd. Wordt het aanhaalmoment eerder bereikt door de stroefheid van de montagepasta òf moet je zelf het aanhaalmoment met 30 % verlagen ?
Omdat de pasta ervoor zorgt dat de schroef oid beter glijdt/minder weerstand heeft (tov een droge, verroeste schroef) hoef je de schroef 30% minder hard aan te halen voor dezelfde klemkracht. Het kan ook met vet, olie, pindakaas etc en heeft dan hetzelfde effect. Montagepasta blijft alleen langer zitten dan pindakaas en heeft een langere tijd een vocht- en roestwerend effect.
SanderZ schreef:Dit vond ik op de site van een groot onderdelen verzendhuis :
Dynamic montagepasta is onmisbaar bij de montage van hoogwaardige componenten van carbon en aluminium. Het heeft een sterk remmende werking. De vereiste aanhaalmomenten van de verbindingen worden met ca. 30% verlaagd. Gevoelige oppervlakken van carbon en aluminium worden, bij gelijke bescherming tegen verdraaien, minder sterk belast. Voor alle verbindingen, klemmingen en schroefdraad van carbon, aluminium en staal. Krakende geluiden verdwijnen.
Hier staat onder andere dat de vereiste aanhaalmomenten met ca. 30 % worden verlaagd. Wordt het aanhaalmoment eerder bereikt door de stroefheid van de montagepasta òf moet je zelf het aanhaalmoment met 30 % verlagen ?
Wat er staat klopt....maar. Het gaat hier kennelijk niet om standaard motagepasta maar om montagepasta speciaal bedoeld voor zoals gezegd "hoogwaardige componenten van carbon en aluminium".

Standaard montagepasta is gewoon een meestal wit vet dat de aan te halen bouten tijdens het aandraaien smeert en een film vormt tussen de te monteren onderdelen waardoor beide oppervlakken met name tegen corrosie worden beschermd doordat er met de pasta minder stoffen bij kunnen komen die mede corrosie veroorzaken, het doen gebeuren en versnellen: zuurstof, water, zouten en andere rommel. ... toevoeging: zodat het later ook weer los kan.
Zoal je wellicht gelezen hebt is montagepasta niet bedoeld als smeervet of lagervet, maar dat terzijde.

De montagepasta waar hier op gedoeld wordt is pasta die voorzien is van vaste korreltjes. Ik heb deze Dynamic Carbon Montagepaste van Van Bockhoven Radsportgrosshandel (http://www.bockhoven.de) ook hier. Wrijvend tussen de vingers voel je de korreltjes goed zitten.
Het is de bedoeling van dit spul dat het alle eigenschappen van de standaard montagepasta heeft maar de best wel erg gladde oppervlakken van de bedoelde hoogwaardige componenten zo tegen elkaar laat drukken dat de korreltjes zorgen dat het niet verschuift. (Maar later toch weer los kan)
Ik heb de tube gekocht omdat de zadelpen van een van mijn fietsen een wel erg gladde laklaag heeft en de binnenkant van het frame ook erg vlak is waardoor het zadel steeds bleef draaien. Het spul werkt.

Maar al met al hebben dure supercomponenten ook nadelen ten opzichte van roestend staal. Simpel staal produceert van zichzelf voldoende (bruine) korreltjes die versdhuiven voorkomen.

Loctite zou ik niet gebruiken voor je zadelpen, althans niet de versie waardoor het merk bekend is geworden. (Ze hebben tegenwoordig verwarrend veel versies, net al bijna alle merken van wat dan ook.)