Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor nieuwe vaste stuurpen voor Travelmaster 2.8 - Forum Wereldfietser

Advies voor nieuwe vaste stuurpen voor Travelmaster 2.8

Goedemiddag allemaal

Ik ben op zoek naar een vaste stuurpen voor mijn Travelmaster 2.8 waarbij je het stuur vast zet met 4 boutjes, lengte 110 -120 mm kleur zwart, weet iemand hier nog goede suggesties?

Alvast bedankt.
Heb je een Aheadset, begrijp ik dat? Of nog een traditionele in hoogte (en wellicht hoek) verstelbare stuurpen?
Het is een traditionele Travelmaster.
goldenlion schreef:Ik ben op zoek naar een vaste stuurpen voor mijn Travelmaster 2.8 waarbij je het stuur vast zet met 4 boutjes, lengte 110 -120 mm kleur zwart, weet iemand hier nog goede suggesties?
Welke lengte bedoel je, en is nieuw nieuw-uit-de-winkel of mag het ook een nieuwe tweedehandse zijn? :wink: Ik heb er nog eentje liggen die lijkt op het plaatje van Ave Gone (alleen is het kapje zilverkleurig ipv zwart), diameter 25,4 volgens opschrift, onderkant pen-hart voorbouw 150mm, hart pen-hart stuur 120mm. Als je eventueel interesse hebt, kan ik wel een fotootje sturen.

Carl
Zulke stuurpennen bestaan er in twee diameters: de traditionele 22.2 mm en de dikkere 25,4 mm van mtb's. 22,2 mm is nog vrij makkelijk te krijgen in allerlei soorten en maten. 25,4 mm is best lastig geworden, omdat bij mtb's de ahead constructie veel eerder is doorgebroken.
Welke diameter bedoel jij nu wim? Dat van het gedeelte dat de vork/het frame in gaat, of de voorkant die het stuur vastklemt? Bij de laatste is 25,4mm "old-school", want inderdaad, 31,8mm is tegenwoordig de standaard-diameter van race- en MTB-sturen.
Wat Travelmaster zegt is waar het 25.4 en zo te zien is de enige reële optie die van Bike4travel iedereen bedankt voor de input.
Of een ahead adapter, bijv http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=440, icm een gewone ahead stuurpen.
JaapG schreef:Of een ahead adapter, bijv http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=440, icm een gewone ahead stuurpen.
Heb je dan niet het nadeel van het ene stuk van de klassieke pen, het nadeel van het andere stuk van de ahead en het nadeel van het aan elkaargefrunnik van de twee delen?
JaapG schreef:Of een ahead adapter, bijv http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=440, icm een gewone ahead stuurpen.
Lijkt me een oplossing voor een -in dit geval- niet bestaand probllem :wink: .
Zo'n adapter werkt heel makkelijk en geeft je de mogelijkheid de veel courantere ahead stuurpennen (o.a. te krijgen in roze, in de meest idiote hoeken en lengtes etc.) te gebruiken terwijl je stuurpen wel in hoogte verstelbaar blijft en je geen nieuw balhoofd en vork nodig hebt.
En ze werken heel makkelijk, ik ben er zeer tevreden over op mijn fietsen. Zowel de goedkope van bike4travel als de dure van BBB zijn makkelijk in gebruik en zien er ok uit.
Het voegt wel gewicht toe, een losse stuurpen uit 1 stuk is lichter.
Ik bedoel het stuk dat de balhoofdbuis in gaat. Op je oude Gazelle stadsfiets was dat 22.2 mm, op een mtb werd dat 25,4, omdat ook de buitendiameter van de balhoofdbuis groter werd om sterker en stijver te kunnen zijn.
Die adapters vind ik een lelijke en technisch niet fraaie noodoplossing.
2.8575 cm
Da's de buitendiameter van een 1 1/8" vorkpijp idd :wink:
O ja stom zeg niet goed gelezen.
De vaste zwarte pen bij Bike4travel besteld Avegone bedankt voor de tip.
Ervaring met de vaste stuurpen tot nu toe. Mijn Santos Travelmaster 2.8 rijd nog stabieler en als geheel voelt de fiets tijdens het rijden nog stijver aan en van het gekraak ben ik geheel verlost.
Ave Gone schreef:
JaapG schreef:Of een ahead adapter, bijv http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=440, icm een gewone ahead stuurpen.
Heb je dan niet het nadeel van het ene stuk van de klassieke pen, het nadeel van het andere stuk van de ahead en het nadeel van het aan elkaargefrunnik van de twee delen?
Valt wel mee. Je monteert je Ahead pen op je adapter en dan is ie in 1 klap gewoon een quil pen, zonder belangrijke extra nadelen (die twee schroeven zijn gewoon niet zo spannend, juist omdat je borgt op de quill, niet via de Ahead).

Het wordt regelmatig gedaan bij oudere racefietsen als die een modernisering krijgen. Daarvoor zijn goede quill stuurpennen namelijk zeldzamer en sowieso onmogelijk als je een dikkere stuurbocht wil. Bovendien staat een moderne stuurpen dan soms heel stoer. Het werkt zoals aangegeven eigenlijk prima.

Voor vakantie fietsers is er gelukkig nog genoeg te vinden met het klassieke systeem, toch zijn ook daar wel eens redenen om voor een adapter te kiezen.

Zeker omdat nieuwe "klassieke" stuurpennen vaak wat omhoog staan (zoals jouw linkje) kan je als je dat nodig hebt ervoor opteren een vlakke MTB stuurpen te nemen met een adapter, dan kan je heel diep zitten. Ook is er dan lekker veel keuze in lengte van je voorbouw. Dus in die zin kan het ook voor een vakantiefietser handig zijn, al is voor die markt gelukkig veel meer keus dan voor de racefietsers en zal het gros van de fietsers geen lange platte pen nodig hebben.

Dus er is gelukkig zat keuze, maar een adapter heeft zeker zijn toepassingen en is echt geen paniek-onderdeel. Ze worden veel gebruikt en voldoen eigenlijk prima.