Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura Irritatie - Forum Wereldfietser

Magura Irritatie

Eerste wereld problemen. :oops:

Magura HS11 ik ben er niet onverdeeld blij mee, al zal dat ook aan het frame kunnen liggen).

Pluspunten: Erg fijne voorrem, goed dosseerbaar, veel remkracht. Veel beter dan mijn Avid V-Brake.

Nadelen:
Elke 2000km moet ik ontluchten. Mijn Avid V brakes gaan op dat punt veel langer mee.
Zompige achterrem, bepaald geen verbetering tov mijn avid V-brake.
Ik ga verrekte hard door de blokken (maar gebruik de fiets nu veel meer met kinderen in de stad, dus dat scheelt nogal in het gebruiksprofiel).

Ik heb Evo2 brake boosters beteld, ik hoop dat dat mijn achterrem een beetje opppept.

Ik snap gewoon niet waarom ze een waardeloze beugel (evo 2 mount)op de HS11/HS33 hebben gemonteerd, ik heb al bij meerdere fietsen met Magura gezien dat het hele zaakje door de gegeven krachten gaat wijken. Als ze van die montage plaat direct ook een brakebooster hadden gemaakt had het allemaal volgens mij veel beter gewerkt. Dit dus, alleen dan voor 28" bandjes+spatborden (dit gaat niet passen):

http://www.crazybike.com/en/products/tr ... ter-4-bolt

Nu moet ik dus op de bovenste nokken die losse Evo 2 booster schroeven :roll:

Maar goed, ik ben geen ingenieur, dus ik zal vast wel wat over het hoofd zien. :lol:
Ik heb HS33 remmen die zijn nog nooit ontucht, ik heb er nu 8000 km mee gereden en rij nog steeds met de eerste remblokjes en die gaan nog wel een jaar mee.
loknor schreef:Nadelen:
Elke 2000km moet ik ontluchten.
Dat hoort niet. De fiets van Line heeft al ca. 50.000 km gemaakt zonder een keer de remmen te hebben moeten ontluchten. Die van mijn fiets heb ik alleen een keer ontlucht omdat ik zelf een van de leidingen heb ingekort. Geldt het moeten ontluchten voor beide remmen of slechts voor een van beide remmen?
Zompige achterrem, bepaald geen verbetering tov mijn avid V-brake.
Dat hoort ook niet zo te zijn. Merk je verschil in remkracht direct na ontluchten en na 2000km?
Ik ga verrekte hard door de blokken (maar gebruik de fiets nu veel meer met kinderen in de stad, dus dat scheelt nogal in het gebruiksprofiel).
Wat is verrekte hard? Op onze fietsen gaan ze zeker 10.000 km of langer mee.
Ik heb Evo2 brake boosters beteld, ik hoop dat dat mijn achterrem een beetje opppept.
Dat zal zeker helpen.
Ik vermoed dat je gewoon een lekje in je remmen hebt zitten. Is lastig op te lossen. Het gebeurd bijna niet maar als het gebeurd is het lang zoeken. Als je het geld hebt gewoon de boel vervangen. Is de snelste oplossing.
Ik heb het ontluchtings probleem van de nieuwe HS11 op beide fietsen (man/vrouw). Op de HS33 van onze oude stadsfietsen was het minder bont, maar dat was toch ook elk jaar (12k km) raak.

- Ontluchten geldt voor beide remmen, maar met name de achterrem.
- Ik merk direct verschil als hij is ontlucht, vooral achter. Al zie je achter ook direct de achtervork van de Santos wijken, wat weer een beetje jammer is :lol:
- Ik doe zo'n 4000km met de blokken en dan zijn ze echt op. Soms gaat het harder (laatst had ik ze na 2500km opgevreten). => Al heb ik in een natte amateurklassieker ook wel eens een stel Dura Ace blokken laten verdwijnen, dus ik ben ook wel debet aan dat specifieke probleem.

De monteur gebruikt originele Magura spullen en het is in mijn ervaring een behoorlijk goede sleutelaar. Sowieso hadden we dit probleem bij de Batavus stadsfietsen veel minder, dus het is hoogst merkwaardig.

Hou er trouwens wel rekening mee dat deze fietsen dagelijks 140+ KG verstouwen (berijder, 2 kids en boodschappen in de lowriders) en dwars door Amsterdam crossen. We gebruiken de remmen absoluut intensief op dde stads/forens/vakantiefietsen(dus ook een paar velgjes per jaar), zo vervang ik op mijn trainingsfiets echt nooit de remblokken (maar daar rijd ik rustig mee door de polder, dus ik rem erg weinig).

Maar ik snap niet waarom ik zoveel meer issues heb met de HS11 tov de HS33, die waren immers ook EVO2. Wel waren de HS33 wel wat anders uitgerst (o.a. een quick release), maar de remcilinders zijn zoals ik begrijp dezelfde.

@Marco, beide sets lek? Dan denk ik eerder aan een montage fout :(
Ik herken de problemen totaal niet: heb zelf jarenlang met HS22's gereden (+/-12k per jaar) nooit iets aan gedaan. Blokken en velgen slijten bij mij niet abnormaal snel, maar bij je gebruik kan ik me voorstellen dat ze belachelijk snel verdwijnen.

Na allerlei configuraties proberen, heb ik alvast beslist dat mijn volgende fiets schijfremmen krijgt, en misschien dat ik eerst nog mijn huidige een schijfrem vooraan geef.
loknor schreef: Nadelen:
Elke 2000km moet ik ontluchten. Mijn Avid V brakes gaan op dat punt veel langer mee.
Zompige achterrem, bepaald geen verbetering tov mijn avid V-brake.
Dat is niet normaal en als je dat op twee verschillende fietsen meemaakt dan heb je echt wel pech. Maar ga er niet vanuit dat dat standaard is voor Magura velgremmen.

Ik heb op verschillende fietsen met Magura velgremmen gereden zonder ooit te moeten ontluchten. Op mijn huidige fiets staat ondertussen (naar schatting) minstens 50.000 km en heb nog nooit onlucht en buiten remblokjes nog nooit een onderdeel vervangen.
hier drie sets
1x hs11
2x hs33

en nooit ontlucht
Echt heel vreemd... ik heb ook niet het idee dat ze heel snel leeglopen, 2k is toch ook wel weer twee-drie maanden fietsen, maar ik vind het dus ook veel te snel. Ik vind het ook heel opvallend dat het vooral achter is (al gebeurd het dus ook voor).

Hebben jullie ook de "carbotech"4-vinger grepen? Ik vind ze echt een stuk minder solide dan de Alu grepen die ze hiervoor hadden en die op de Batavus stadsfiets zaten.

Afbeelding

En ik knijp nu allebei de achterrem hendels bijna tegen het stuur, maar met het stelgroefje in de greep kan ik het wat uitstellen.

Betreft dat slijten, tsja dat is vrees ik onvermijdelijk. Gevolg van hard rijden met veel massa en dan dus ook veel hard remmen. Ik kan wel hardere blokken gaan proberen, maar dat remt toch minder goed en dan worden de velgen weer snel weggevreten.

Echt jammer dat er geen schijfremmen op passen, dat is in ons geval wat handiger, dan slijt ik vooral blokken en geen velgen :lol:
Las ik nou "een paar velgjes per jaar" ?!
Marco Meijerink schreef:Ik vermoed dat je gewoon een lekje in je remmen hebt zitten. Is lastig op te lossen. Het gebeurd bijna niet maar als het gebeurd is het lang zoeken. Als je het geld hebt gewoon de boel vervangen. Is de snelste oplossing.
Magura geeft 5 jaar garantie op lekkage, dus grote kans dat dit je niets kost. Gewoon even terug naar je dealer.
Travelmaster schreef:Las ik nou "een paar velgjes per jaar" ?!
Tsja. Wij verslijten onderdelen.

Twee fietsen
Minstens 10k per fiets per jaar, door weer en wind.
Na 20k zijn de velgen bij ons echt wel op.
Dus dat is wel zo ongeveer twee velgen per jaar.

Verder zullen er in de levensduur van die fietsen (+/- 5 jaar) het een en ander aan pedalen, handvatten en zadels worden versleten. Laat ik het maar niet over banden en remblokken hebben :lol:

Uiteraard zal ik wel een keer het asfalt opzoeken als het glad is, dus dan zal er ook wel weer wat gesloopt zijn. Of een fietsenrek waar iemand toch ff zijn fiets naast de mijne rost.

Het hoort erbij en is nog steeds veel goedkoper dan een auto, dus het doet me niet zoveel. Het is ook niet alsof ik veel keus heb, tenzij ik ga lopen.

@Christophorus.... kweenie. Alle vier de remmen lek af fabriek? En het lekje is superklein, dus ik vraag me af of Magura dat wel gaat vergoeden, zeker omdat er alweer 5k Amsterdam te zien is op de grepen (krassen).

Ik ga de fietsenmaker vragen of ze hem helemaal demonteren en herinstalleren (ik ga ervan uit dat hij dat niet heeft gedaan na aflevering). Wellicht dat dat het probleem oplost. Als dat het niet is wordt het tijd voor nieuwe grepen (ben ik sowieso niet super enthusiast over).

Laten we de impact van het probleem ook niet overdrijven. 4 keer per jaar even langs de fietsenmaker die het kosteloos oplost terwijl ik een kopje koffie drink en een praatje maak.

Wat dat betreft vind ik het stijfheidsprobleem veel vervelender. Ik zit toch te denken om zo'n trial-plaat te monteren in plaats van de Magura montage plaat. Eerst maar eens kijken in hoeverre de Evo boosters gaan helpen.

De volgende fietsen maar schijfremmen, maar dat is nog zeker vijf jaar in de toekomst.
Gesproken met de eigenaar van de winkel. Hij gaf direct aan dat dit niet normaal was en hij ging er samen met mij naar kijken. Zijn conclusie:

Fiets had een tikkie gehad (klopt, amerikaanse vriend had een valpartijtje gehad), wat blijkbaar toch de remcylinder uit het lood had gezet.

- Remmen opnieuw uitgelijnt
- Mini slagje uit het wiel gehaald
- Boosters gemonteerd.

En jawel, ding remt opeens wel goed.

Kosten: nada, service. Hij vond dat Boosters op zo'n fiets horen.

En nee, hij is geen filantroop, de (extended) familie heeft in 10 jaar voor een godsvermogen aan fietsen en reparaties door zijn zaak laten uitvoeren, dus ik voel me niet bezwaard.

Nu kijken of dit zo blijft, maar ik heb goede hoop. Hij weet doorgaans wel wat hij doet.

Morgen de fiets van mijn vrouw langs brengen, dan gaat hij die ook eens persoonlijk nakijken. Mijn vrouw zei vanmiddag ook al dat erbij haar ook iets scheef zat bij haar achterrem (had ze wel eerder mogen zeggen!), dus waarschijnlijk is bliksem twee keer op dezelfde plaats ingeslagen.
Fiets nummer twee was iets spannender. Dan merk ik weer dat ik veel meer prinses op de erwt ben dan mijn vrouw. Ik reed naar de FM, merk ik dat er speling op de crank zit. Jawel, bracket probleem, de mecanicien kon direct aan de bak. Mijn vrouw had niks in de gaten :?

Daarna de blokken vervangen (compleet weggevreten) en de boosters geïnstalleerd.

Voorrem: een eitje. Achterrem (de probleemrem) problemen..... Toch maar weer de eigenaar erbij geroepen die in zijn goede kloffie met wat demonstratief draaien met zijn ogen(goed gehumeurd) de jonge gasten wel even laat zien hoe het werkt. Alle monteurs krijgen een clinic Magura afstellen.... maar de rem wil niet sporen.

De eigenaar gaat wat morrelen en voelen, ik maak maar snel een opmerking over zijn nette kleren. Oeps, hij krijgt bezoek, dus dit is geen goed idee.

Ik stel voor dat we de fiets gewoon even aan het einde van de dag oppikken. Met gekrenkte trots neemt de eigenaar het voorstel aan :lol:

Eind van het verhaal, deze fiets remt nu ook weer als de beste.

Het is een beetje typisch dat bij de fiets van mijn vrouw de boel zo in de soep is gelopen, ik dacht niet dat hij een tik heeft gehad (maar met mijn vrouw weet je dat nooit), er was ook niks te zien. Ik heb wel een klein beetje het gevoel dat in de fabriek de remcilinder niet vast genoeg zijn gezet en dat ze daarom wat makkelijk uit het lood raakten, maar dat is ook maar een aanname. Immers, in het geval van mijn fiets was er absoluut sprake van een valpartij en de fiets van mijn vrouw zal ongetwijfeld ook wel eens een keer een duik hebben gemaakt bij het jongleren met tassen en kinderen.

Hoe dan ook, mijn idee over niet goed ontluchtte remmen was dus een misvatting, bij beide fietsen waren de cilinders te ver van de velg geraakt.

En zoals ik het kan voelen op de voorrem (de achterrem is oneindig beter, maar dat is makkelijk als hij zo kaduuk was) maken die boosters een enorm verschil!
Mijn ervaring is dat velgremmen in het algemeen heel hard slijten bij regenachtig weer. Voor stadsfietsen met veel gewicht dagelijks door weer en wind met veel remmen in de stad zou ik geen velgremmen aanraden, eerder trommelremmen oid.