Additionally, paste this code immediately after the opening tag: schakelsysteem racestuur - Forum Wereldfietser

schakelsysteem racestuur

hallo,
eind dit jaar ben ik van plan een vittorio de bestellen, in mijn gedachten ben ik stilaan de fiets aan het samenstellen maar ik twijfel nog over het type stuur, ik fietste vroeger met een racebocht en een schakeling aan het frame, (oude fiets ) is er iemand op de hoogte van de nieuwe schakelsystemen op een racebocht, en de voor en nadelen hiervan, ik had graag mijn fiets uitgerust met de lx-groep

groeten danny

Er zijn dan twee mogelijheden: crosscommandeurs of schakelende remgrepen. Crosscommandeurs zitten aan het einde van de buis, en zijn de traditionele randonneur oplossing. Redelijk makkelijk, en betrouwbaar (en ook bruikbaar met bijvoorbeeld Magura H66 hydraulische remmen). De andere mogelijkheid is schakelende remgrepen. Die van Shimano gelden als wat kwetsbaar (want ingewikkeld, die van Campagnolo zijn betrouwbaarder schijnt het. Zie de site van Martin Gerritsen voor uitleg (http://www.m-gineering.nl/index2.htm). Het probleem is dat niet alles van Campagnolo even geschikt is voor vakantiegebruik omdat ze geen mtb spullen meer maken. Bij Shimano kun je (met beleid) racespullen combineren met atb spullen. Zorg daarbij wel dat je weet wat je doet. MTB derailleurs en sti racegrepen gaat niet heel goed samen (dan kun je beter crosscommandeurs nemen). Maar racegrepen/schakelaars, een racederailleur met lange arm en naven met 135 mm breedte (die Campagnolo niet maakt) gaat wel goed. Kortom, voor een lichte randonneur gaan sti grepen nog wel, maar voor een fiets voor het zware vakantiewerk zijn crosscommandeurs misschien toch geschikter (betrouwbaarder, en beter te combineren met atb derailleurs). Wil je graag schakelende remgrepen maar zou je liever Campagnolo grepen/schakelaar combineren met 135 mm Shimano stijl naven, dan is dat in principe moeilijk omdat de afstanden tussen de kransjes verschillen, en de schakelaars dus verschillende lengtes kabel trekken. Toch kan dat tegenwoordig met een klein hulpapparaatje dat goed schijnt te werken: de shiftmate http://sheldonbrown.com/harris/shiftmate.html
Wim

het lijkt me nog moeilijker dan verwacht, ik heb ook nog nooit crosscommandeurs van dichtbij bekeken , is dit ook een klik systeem zoals een lx schakelaar?ik zie ook veel op foto's commandeurs op de stuurpen,is dit het zelfde syteem of zijn dit verouderde materialen?

Crosscommandeurs kunnen op index staan (de klikstand) of traploos (frictie). Het voordeel is dus dat als het index systeem de geest geeft je nog altijd kunt omschakelen naar de frictiestand. Maar goed, bekijk het maar eens uitgebreid op de site van Martin Gerritsen. Wat ik overigens nog vergeten was te vertellen is dat schakelende racegrepen niet goed te combineren zijn met V Brakes of al helemaal niet met de zo prachtige hydraulische Magura remmen (de H66 versie voor racebocht is overigens moeilijk te krijgen).
Wim

Er is nog een mogelijkheid, en meteen de minst kwetsbare: gewoon die ouderwetse commandeurs op de schuine onderbuis.
Trouwens, op mijn racefiets zit een mix van Ultegra remgrepen en XT derailleurs . Werkt uitstekend.

Waarom neem je niet gewoon 105 met gecombineerde rem/schakelgrepen? Dit werkt voor veldrijden prima, dan moet het voor op een vakantiefiets ook werken. Als je een langeslag derailleur neemt kun je het ook nog combineren met een mtb casette zodat je de 32 kan schakelen!

Siebe schreef:Waarom neem je niet gewoon 105 met gecombineerde rem/schakelgrepen? Dit werkt voor veldrijden prima, dan moet het voor op een vakantiefiets ook werken.
mits je maar een uurtje fietst, en ieder half rondje van fiets kunt wisselen :D
Als je een langeslag derailleur neemt kun je het ook nog combineren met een mtb casette zodat je de 32 kan schakelen!
Het nadeel van Shimano is dat het absoluut niet houdt van niet standaard tandwielcombinaties. STI-shifters impliceert een 52 tands voorblad, of je krijgt al gauw problemen met de voorderailleur. (MTB derailleurs passen niet)
De STI 9 speed shifters gaan ook gauw kapot, 10 sp is weer wat beter heb ik de indruk

Campa 10 sp werkt prima op een Shimano 9 sp MTB wiel. De shifters zijn robuuster en de kabels zitten niet in de weg van de stuurtas. Je kunt er een gewone Shimano MTB voorderailleur aan hangen

Barend (crosscommandeurs) zijn het meest flexibel, en te schakelen met een boterham in je hand.

Buiscommandeurs kan ook nog steeds, in 10 en 9 v

Geindexeerde spullen gebruiken met commandeurs in frictiestand zou ik niet aanraden, staat het handeltje niet 100% dan kan het spul onverwacht schakelen, meer dan bij pre-index tandwielen

Gebruik met STI/Ergopower alleen zijtrek of cantileverremmen, geen V-brakes (Mini-V's zal nog net gaan)

Zie voor uitleg m'n site of koop het boek 'Vakantiefietsen'

m-gineering schreef:
Siebe schreef:Waarom neem je niet gewoon 105 met gecombineerde rem/schakelgrepen? Dit werkt voor veldrijden prima, dan moet het voor op een vakantiefiets ook werken.
mits je maar een uurtje fietst, en ieder half rondje van fiets kunt wisselen :D

Was dat nou voor onzin. Dat spul ik harstikke duurzaam. Ook kun je het tegenwoordig combineren met een compact voor zodat je al wat meer richting MTB gaat!

Siebe schreef:
m-gineering schreef:
Siebe schreef:Waarom neem je niet gewoon 105 met gecombineerde rem/schakelgrepen? Dit werkt voor veldrijden prima, dan moet het voor op een vakantiefiets ook werken.
mits je maar een uurtje fietst, en ieder half rondje van fiets kunt wisselen :D

Was dat nou voor onzin. Dat spul ik harstikke duurzaam. Ook kun je het tegenwoordig combineren met een compact voor zodat je al wat meer richting MTB gaat!
Onzin? Moet jij mee aankomen!

Het compact crankstel is een 50-34, de triple doet 50-39-30. De 50 kun je voor vakantiefietsgebruik negeren, zeker als je MTB-cassettes verplicht vanaf 11T monteert, en dan is een 39 en een 30 een stuk prettiger (en duurzamer) als een 34 aan gort rijden.

Dat 9 speed STI shifters duurzaam zijn is mij nog niet opgevallen. Mijn record is drie DA shifters onder garantie (op de zelfde brandnieuwe fiets) in 6 weken. En zolangzamerhand kom ik een boel shifters tegen die alleen nog maar schakelen als je de remgreep daarbij naar buiten trekt.

En veldrijden is geen goede vergelijking voor vakantiefietsen, ik denk tenminste dat je op 16 spaaks Antara's vooral een dure vakantie hebt

:)

Waarom zou 50 niet handig zijn voor vakantiegebruik? Is maar net hoe hard je fietst! Je kan niet zomaar een bepaalde combinatie afserveren! Ik vind dat je iets te simpel, zelfs denigrerend, doet over mijn goed bedoelde adviezen. Erg jammer hoor! En ik maakte de vergelijking met veldrijden omdat het materiaal daar erg zwaar te lijden heeft en 105 daar altijd goed presteert en het zelden laat afweten. De piekbelastingen kunnen hoger genoemd worden dan tijdens een fietsvakantie het geval zal zijn. Piekbelastingen zijn vaak de oorzaak van materiaalpech. Duurzaamheid is in de racewereld wel bewezen!

En tuurlijk ga je niet met dure velgen fietsen met 16 spaken! Daar heb ik ook niks over gezegd. Elders op het forum kan je lezen dat ik mijn Eurus wielen in m'n racefiets ook ga vervangen voor degelijke Mavic CXP33 velgen omdat ik een BOB kar achter de fiets hang.

Zo, ik heb mijn punt weer gemaakt en kom aub niet weer met zo'n afzeikverhaal want daar zit niemand op te wachten denk ik!

Siebe schreef:Waarom zou 50 niet handig zijn voor vakantiegebruik? Is maar net hoe hard je fietst! Je kan niet zomaar een bepaalde combinatie afserveren! Ik vind dat je iets te simpel, zelfs denigrerend, doet over mijn goed bedoelde adviezen.
goedbedoeld wil ik wel aannemen, maar IMHO niet erg kundig. Zonder bagage krijgt een gemiddelde vakantiefietser (en ik denk dat ik binnen de vereniging de persoon ben die de meeste leden gezien heeft) die al niet fatsoenlijk rond

Erg jammer hoor! En ik maakte de vergelijking met veldrijden omdat het materiaal daar erg zwaar te lijden heeft en 105 daar altijd goed presteert en het zelden laat afweten. De piekbelastingen kunnen hoger genoemd worden dan tijdens een fietsvakantie het geval zal zijn. Piekbelastingen zijn vaak de oorzaak van materiaalpech. Duurzaamheid is in de racewereld wel bewezen! En tuurlijk ga je niet met dure velgen fietsen met 16 spaken! Daar heb ik ook niks over gezegd.
afgezien van een overmaat aan zand is veldrijden een behoorlijk materiaalvriendelijke sport. Jij zegt dat spul dat bij veldrijden voldoet goed is voor vakantie.
Elders op het forum kan je lezen dat ik mijn Eurus wielen in m'n racefiets ook ga vervangen voor degelijke Mavic CXP33 velgen omdat ik een BOB kar achter de fiets hang.
ik hoop dat je mooi weer hebt, en ik zou ook maar Koolstop blokken monteren: het remvlak van een CXP33 is 1.0 mm dik. Prima racevelg, maar voor vakantie niet mijn eerste keus

Hoi Siebe :)

Zoals je ziet zijn de meeste mensen hier op het forum heel erg uit op het vinden van het duurzaamste materiaal. Voor veldrijden zijn veel materialen en producten buitengewoon geschikt maar voor een lange toer (weken, maanden) over slecht wegdek of offroad worden er andere eisen aan het materiaal gesteld. Dit doet natuurlijk niets af aan de degelijkheid van het materiaal voor racen of veldrijden. Voor een wereldreis zijn die materialen meestal ongeschikt :(
Maar mocht je het ermee willen proberen doe het gewoon. Iedereen is altijd geintresseerd in de materiaalervaringen. In de 70er jaren reden er ook al wereldreizigers rond met race materiaal en hebben daar de mooiste tochten mee gemaakt.... Ik denk dat als je een klassieke randonneur hebt en meest over asfalt reist je met het door jou genoemde materiaal geen problemen zult hebben. Wel zul je flink in de pedalen moeten staan als je geen MTB verzet hebt en niet te veel bagage mee moeten nemen. In de Sinai zou ik er niet mee gaan rijden...

Fiets de wereld (met materiaal passende bij de toer),

Whisky

En terug naar schakelsysteem op het stuur.

Hier: fijne duimschakelaars, topbarshifters, net als vroeger, betrouwbaar, voor veel geld....

http://www.paulcomp.com/

niko