Additionally, paste this code immediately after the opening tag: afstellen 24 versn derailleur shimano?? - Forum Wereldfietser

afstellen 24 versn derailleur shimano??

hallo
ik ben in het bezit van een koga myata lady distance met 24 versnellingen.
diverse mensen hebben naar de afstelling gekeken van deze fiets, maar het is niet goed te krijgen.
zelf heb ik een 21 versnellingen maar deze loopt heel soepel over zowel voor als achter.
de 24 versn heeft met name problemen voor door het niet mooi en soepel overlopen van de ketting. dit is erg irritant als je bv een heuveltje opgaat. tegen de tijd dat het tandwiel deze versnelling wel pakt, staat de fiets inmiddels al stil.
heeft iemand hier een oplossing??
is het bv mogelijk de fiets om te bouwen naar een 21 versnellingen??
bedankt vast voor jullie reaktie
groet
peters
Hoi Peters,
Het is onzin om om te bouwen naar 21 hoor; daar ligt het echt niet aan. Vrijwel alles is bij een 21 vrijwel hetzelfde als bij een 24, behalve dat er achter 8 kransjes zitten. Je kunt er een 21 van maken door het kleinste kransje te vervangen door een stalen ring van een paar mm dik :wink:
Kennelijk wil hij voor niet meer zo gemakkelijk op het kleine blad als eerst. Dat kan aan meerdere dingen liggen. Meest voor de hand liggende oplossing is de derailleur met een van de 2 stelschrroefjes zo af te stellen dat hij lager komt - als dat na draaien aan dat schroefje lukt tenminste; maar daarmee heb je de oorzaak niet gevonden en die is ook interessant. Is de derailleur verschoven, gedraaid of verbogen? Lastige dingen via internet.
Groet,
Leon

Hoi, ik heb dit ook eens gehad. Keurig afstellen volgens het boekje, derailleur daarna zelfs nog vervangen, maar het probleem bleef.
Later bleek dat de drailleurpad verbogen was( het haakje waar de derailleur aan vast zit). Bij een goede fietsenmaker kun je dit laten nakijken. Ombouwen naar 7-speed is onzin, 8,9,en 10-speed werken net zo goed!
Succes ermee.