Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sram groep - Forum Wereldfietser

Sram groep

Hoi, even een technische vraag; is een Sram X9 type 2 combinatie 11-36, 10 speed achter en een 32-48 double voor verantwoord om met bagage mee de bergen in te gaan. Zo nee, welke aanpassing is dan mogelijk?

B.v.d. Gr. Hans.
Ik denk dat het af en toe wel wat spannend wordt met die combi. Zelf heb ik op mijn Kona Big Rove St (een 29-er) 42-28 voor en 11-36 achter (Sram) en daar ben ik wel blij mee.... Als je de fiets nieuw koopt kun je om een andere crankset vragen...
Met dat bereik zou je zowat elke helling moeten aankunnen.
Normaal op de meeste vakantiefietsen is 22 of 24 voor als kleinste voortandwiel en 32 of 34 achter. Velen zijn ook wel blij dat ze dat hebben. Wat jij voorstelt is duidelijk een zwaarder verzet (die 48x11 is ook weinig zinvol), en eigenlijk alleen bruikbaar voor sterke snelle fietsers met heel weinig bagage. Als je met een dubbel wilt rijden (en daar valt wat voor te zeggen) dan zul je het moeten zoek in de categorie ultracompacte dubbels maar de keus aan cranks is dan niet groot. Met 94t bcd kom je tot 30t voor het kleinste tandwiel, zoals hier: http://www.interlocracing.com/crank-arm ... -crank-set of met een TA Carmina met 94t double spider (daar kan geloof ik ook nog 29t op). Zoiets is te doen voor een brevetfiets. De wielmaat is trouwens ook nog van belang: 26 inch geeft een lichter verzet dan 28 inch. Wil je nog lichter dan kom je uit bij cranks als van Velo Orange, geïnspireerd op de oude TA Pro5vis, of bij de peperdure cranks van Rene Herse. Een laaste mogelijkheid is een 110/74 triple crank waarvan je de buitenste ring niet gebruikt/vervangt door een beschermring. Nadeel daarvan is dat je pedalen nodeloos ver uiteen staan. Ik vind dat vervelend, anderen kan het niets schelen.
Kortom, voor een stevig beladen vakantiefiets is het wat mij betreft niet zo'n goed plan. Voor een snelle brevetfiets valt het te overwegen als je goed bekijkt wat je precies wel en niet nodig hebt.
Mijn vraag zou eigenlijk ook zijn of je een bestaande gebruikte fiets wil aanpassen of dat je van plan bent een nieuwe fiets te kopen.

Een andere crankset (laten) monteren is relatief eenvoudig en hoeft niet heel veel geld te kosten. De cranksets die Wim noemt zijn heel geschikt maar relatief iets duurder. Sram en shimano hebben tegenwoordig ook mtb dubbele cranksets en dien zijn iets goedkoper.
bonkers schreef:... is 36 {achter} en een 32 voor verantwoord om met bagage mee de bergen in te gaan
Dat ligt aan jezelf, je bagage en de diameter van je achterwiel. In die afnemende volgorde.
a) 68 kg schoon aan de haak met een meer dan redelijke conditie.
b) Alle bagage achter, dus geen voortassen. Wel kamperen, maar niet koken!
c} 28 inch wielmaat.
d) Voor Eric; het betreft de aanschaf van een nieuwe reis/ woon-werkfiets.
In dat geval zou ik door de verkoper een ander crankset laten monteren. Waarschijnlijk kan dat met gesloten beurs. Ik vind de combi 42-28 een fijne combinatie. Op het vlakke kun je alles op het 42 blad, ga je klimmen dan dan moet het wel aardig steil zijn wil je met 28-36 niet boven komen. Woon-werkverkeer doe ik op het 4-5-6e kransje op de 42.


Succes!

Ps: Welke fiets heb je op het oog?
eric190173 schreef:In dat geval zou ik door de verkoper een ander crankset laten monteren. Waarschijnlijk kan dat met gesloten beurs. Ik vind de combi 42-28 een fijne combinatie. Op het vlakke kun je alles op het 42 blad, ga je klimmen dan dan moet het wel aardig steil zijn wil je met 28-36 niet boven komen. Woon-werkverkeer doe ik op het 4-5-6e kransje op de 42.

Het is gevaarlijk je eigen ervaringen te extrapoleren :-), ik heb ook lang woon werkverkeer met 42 vooraan gereden, en ik zat (met een acht-speed en 11-30 cassette) altijd 6-7 en bij wind mee in 8. Ik heb nu een 46 en daarmee schuif ik wat meer naar het midden, maar groter zou ook kunnen, die 11 tandjes rijden toch niet lekker. Voorkeurstoerental en kracht verschilt zo tussen mensen, dat het moeilijk is advies te geven vind ik.

Wat betreft je oorspronkelijke vraag vind ik het antwoord dan ook niet evident. Als het je niets kost, ja, dan kan je een kleiner voorblad vragen. Maar ben je bv een racefiets gewoon dan ga je met die 32-36 al wel behoorlijk omhoog geraken. Testen is altijd de beste manier. (vergelijk bv met je huidige fiets?)
True, misschien maakt het aan het eind vd dag ook niet zoveel uit.... Bij een cadance van 70 is laag-laag geschakeld op een 28-36 ongeveer 7,2 km/u en op 32-36 8,2 km/u.....
Alleen 48-11, dat zou ik op een vakantie en woon-werk fiets echt nooit schakelen... (48 lijkt me voor de meeste mensen op een dergelijke fets te groot..)

handige site: gearcaculator
Of je hiermee de bergen in kunt, is afhankelijk van hoe sterk je bent en hoeveel bagage je meeneemt. En natuurlijk wat voor bergen je wilt beklimmen. Zelf vind ik 32/36 wel een erg licht verzet. Mijn kleinste is 30/30, maar er zijn mensen die met 22/32 soms nog moeten afstappen.
Uitproberen is denk ik de enige manier om er achter te komen. Als je achterderailleur een lange kooi heeft, kun je altijd nog je binnenblad vervangen door een kleinere mocht het niet lukken.
Hou er wel rekening mee dat met 48/11 als eindverzet je in vrijwel geen enkele afdaling kan meetrappen. Dat kan vervelend zijn bij koud weer.

Groetjes,
Walter
waltertje schreef:Of je hiermee de bergen in kunt, is afhankelijk van hoe sterk je bent en hoeveel bagage je meeneemt. En natuurlijk wat voor bergen je wilt beklimmen.
Bingo. En vlak de persoonlijke voorkeur niet uit: sommige mensen willen graag op het kleine molentje naar boven; anderen geven de voorkeur aan stoempen.
Hou er wel rekening mee dat met 48/11 als eindverzet je in vrijwel geen enkele afdaling kan meetrappen. Dat kan vervelend zijn bij koud weer.
Nou ja, je kunt natuurlijk best meetrappen, maar dat is dan freewheelen. Zelf trap ik in een afdaling vaak lekker een beetje achteruit, gewoon om de benen even wat anders te laten doen dan de fiets aandrijven. Even lekker losdraaien.

De beste verzettencalculator is naar mijn bescheiden mening die van Sheldon Brown. Die rekent in "gear ratios", wat misschien even wennen is, maar wel een hele logische manier is om verzetten te berekenen; hij houdt namelijk rekening met zowel de bandenmaat als de dranklengte. Daar rolt dan een overbrengingsverhouding uit voor je héle aandrijflijn, van je voeten tot op de weg.

Ga eerst eens flink fietsen, en let daarbij goed op wat je "broodverzet" is. De versnelling waarin je verreweg het meeste rijdt, met een lekker comfortabel tempo, en een fijne cadans. Voer dan dat verzet in in de calculator, samen met je bandenmaat en je cranklengte, en kijk welke overbrenging daar uitrolt. Dat voor de meeste mensen zo tussen de vijf en zes zijn, wat niet mag verbazen (voer maar eens een typisch stadsfietsenverzet van 42/16 in met een bandenmaat van 28x1½ en een cranklengte van 170mm).

Daaromheen ga je dan je bereik kiezen. Kleine cassettes voor het vlakke Nederland, grotere voor de venijnige klimmen van de Ardennen. Voorbladen waarmee je grotendeels op de middelste kransjes van je cassette(s) uitkomt, zodat je ketting mooi recht loopt. Ga ook eens rijden met (zware) bepakking, en kijk wat voor invloed dat heeft op de verzetten die je wilt kiezen. Of lekker tegen de wind in. Tegen een fikse helling op. Na een tijdje krijg je dan een goed beeld wat zo ongeveer de "zwaarte" is van de verzetten die je voor diverse situaties beschikbaar zou willen hebben.
Ik kom net terug van een lange fietstocht in de VS over verharde en onverharde wegen in berggebieden, met baggage. Mijn tandwielcombinatie was 42-32-22 vóór en 11-34 achter (9sp) op een 29-in MTB. Op verharde wegen (dat gaat in de VS tot 10%, maar is meestal 6-8%) kon ik alles op het middenblad rijden. Op onverharde wegen was het kleinste voorblad zeer welkom. Ik ben niet vreselijk sterk: maximaal 200W gedurende 30 min. Ik denk dat je met 32 tanden vóór in Europa bijna alles kunt fietsen behalve hellingen als de Mortirolo.
En ik denk van niet 8) .
math schreef:Ik denk dat je met 32 tanden vóór in Europa bijna alles kunt fietsen behalve hellingen als de Mortirolo.
Afbeelding

Succes!
Alien schreef:
math schreef:Ik denk dat je met 32 tanden vóór in Europa bijna alles kunt fietsen behalve hellingen als de Mortirolo.
Afbeelding

Succes!
Da's geen fietsen. En 32-36 is een prima harkverzet.
Alien schreef:Afbeelding

Succes!
Dat vraagt meer om goede remmen! Of rem je bij dit soort afdalingen ook op de motor ?
Het voordeel van 30% hellingen is dat ze nooit erg lang zijn en het niet zo erg is als je ze moet lopen.
Ik ben er zo eentje van graag als een molentje trappen - stoempen reageren mijn knieën fout op. En zou op de genoemde verzetten toch een aantal keren mogen lopen - vind ik niet zo fijn.

Houd voor mij in dat ik komend voorjaar met Marten ga kijken hoe ik de cassette + voortandwielen kan aanpassen voor de zeer venijnige heuveltjes in de UK. Heb nu 28/38/48 voor en achter 11-30. Wat zeker gebeurd is de 11 eraf en erbij 34 of 36 en voor de 28 eraf en vervangen door 22/24 mits dat gaat lukken. Dat laatste wordt een "fingers crossed". Anders moet ik alle voorbladen vervangen en dat zou ik minder vinden. Maar indien dat het geval moest zijn dan wordt het wat mij betreft 22/32/42. Hiermee kan ik vermoedelijk in Europa maar waarschijnlijk ook daarbuiten wel alles (of zo goed als alles) fietsen. Heb 28' wielen.
Ik rijd nu voornamelijk op het middenblad maar met de wind van achteren of gewoon weinig wind op het grootste voorblad.

Gewoon om een tegengeluid te laten horen tov hen die bijvoorbeeld 32 36 een licht verzet vinden. Nu zijn jullie mannen vermoed ik wel sterker in de benen dan wij vrouwen - mits ik generaliserend mag zijn.
Inge1 schreef:. Heb nu 28/38/48 voor en achter 11-30.
Gewoon om een tegengeluid te laten horen tov hen die bijvoorbeeld 32 36 een licht verzet vinden.
#fluistermodus: 28/30=0.93 en 32/36=0.88 die 32/36 is dus al lichter dan je huidige lichtste verzet. Een 22/34 wel nog lichter, maar 32/36 is best al wel ok. (En zou overeenkomen met een 28/32 op jouw fiets)
Duidelijke modus: voor de bekende heuveltjes in de UK zal iedereen plezier hebben van het lichtste verzet dat er te krjigen is, behalve degenen die nog in de tijd leven dat je stoer moest doen omdat er geen lichte verzetten waren.
Inge, je zult veel plezier hebben van die 22-34, al zal het misschien even oefenen zjin om met 4 km/u te fietsen.