Additionally, paste this code immediately after the opening tag: klotsende oksels - Forum Wereldfietser

klotsende oksels

Jemig, vandaag weer met doodsangsten door de stad van werk naar huis gereden.
Zodra buienradar een stevige regenbui aankondigt zit ik met klotsende oksels en doodsangst in de ogen op de fiets.

Snap niet dat de Magura HS33 remmen op mijn idworx zo bejubeld worden. Grijze blokken, groene blokken (nee rode nog niet geprobeerd) het maakt niet uit. Deze fiets met een nieuwprijs van een slordige 4000€ remt bij nat weer beroerder dan mijn oude gazelle stadsfiets met versleten rollerbrakes. Levensgevaarlijk!

Ik ga nog de rode blokken proberen. Helpt dit niet dan gaat de fiets maar op marktplaats.
De rode helpen ook niet. :)
Kan je niet gewone v-brakes monteren?
Als de fiets verder bevalt zou ik hem niet snel verkopen.
Je hebt redelijk wat afschrijving op dit soort fietsen.
Zelf heb ik rode blokken. Bij regen is ook dan de remafstand beduidend langer dan bij droog weer. Ik had eerder grijze blokken, maar merk geen opvallend betere remwerking. Zwarte blokken heb ik ook al gebruikt, maar van zodra het regent, is het ook dan hopen dat je op tijd stil staat.
Vermoedelijk moet één en ander gezocht worden bij de velgen zelf. Ik heb de CSS-velgen. Deze hebben in de langsrichting fijne groefjes, zijn die verantwoordelijk voor de langere remweg?
Deze velgen zouden misschien langer meegaan, maar wat remwerking betreft - en dan specifiek in regenweer - merk ik een beduidend langere remweg...
Ik gebruik tegenwoordig de donkerblauwe blokken van Swissstop. Geen idee of die ook voor Magura verkrijgbaar zijn, maar ze remmen prima, ook bij nattigheid.

Wel goed voor je velgen en blokken zorgen: goed schoonhouden en blokken bijtijds vervangen (niet hard laten worden).
Nou nou nou begint het Magurabashen weer 8)

Wat heb ik dan toch een geluk met mijn Maguraremmen die het al negen jaar prima doen, zolang ik maar af en toe preventief de -zwarte- remblokken verwissel. En dat nog wel met de nodige kilo's op fietsvakantie waar ik regelmatig flinke afdalingen door de regen heb gereden. Dat jouw fiets 4.000 euro heeft gekost vind ik geen relevante informatie. Je hebt immers ook Maguraremmen op veel, maar dan ook veel goedkopere fietsen. Maar frustrerend is het wel zeg...

...Eerlijk gezegd vermoed ik dat het niets met het Magurasysteem te maken heeft, maar met een andere factor, zoals hierboven al aangegeven.
Ik herken dit niet. Vroeger met gewone velgremmen wel. Met droog weer remden deze redelijk, maar als het nat en modderig was, was het hopeloos. Mijn huidige Magura's HS33 remmen altijd uitstekend, ook als het nat is.

Groet, Tim
Ik heb er ook geen problemen mee. Rode blokjes remmen wel het beste in natte omstandigheden is mijn ervaring.
Ook ik niet, daarentegen met mijn eerdere V-brakes wel.
Al mijn fietsen (4) hebben Magura hydraulische velgremmen met standaard zwarte blokken. In de regen duurt het ongeveer één omwenteling van het wiel voordat je echt remkracht hebt, dus je moet wat meer anticiperen dan op droog wegdek. Nu kan vooruit kijken en defensief rijden natuurlijk nooit kwaad 8) Verder echt geen gebrek aan remvermogen. Ook niet als ik met de MTB van een berg afsuis.

Waar het dan aan ligt? Soms wil de afstelling nogal eens te wensen overlaten doordat de fietsenmaker prutswerk levert (toe out, tegen de wang van de band, ongelijk, alles al gezien). Ik vermoed dat de idworx Firm-Tech nokken heeft? Daar valt niets aan af te stellen, dus dan blijven qua onderdelen alleen de velgen en blokken over.

Voelen de hendels zacht/sponzig/onbetrouwbaar aan? Zo ja, dan even verse olie erin en ontluchten.
Nog een mogelijkheid, vette velgen. Maak ze eens schoon (ontvetten) en ga dan voor de lol eens in de regen rijden en remmen, en merk het verschil of niet (de velgen zijn dan iig wel schoon). Nu is het overigens zo dat ook met v-brakes of zelfs schijfremmen het met regen iets langer duurt voordat de remmen pakken. De enige toegevoegde waarde van CSS of velgen met een keramische laag is dat het langer duurt voordat deze laag van de velg is gesleten waardoor deze in theorie langer mee zouden moeten gaan. Het nadeel dat ik ondervond is dat ze in de regen slechter remden, zeker als je begint te remmen, dan ik gewend was, zowel met V-brakes als Magura's en de juiste rem-blokken.
Dus met regen anticiperen, het andere verkeer doet dat mogelijk niet.
Het gaat hier niet om Magura bashen, maar om CSS bashen. En dat is (en dat durf ik nu na 3 jaar wel zeggen) volkomen terecht.
De remprestaties van CSS velgen zijn ronduit ondermaats bij nat weer en het wordt nog erger bij koud weer. Ik heb ze geprobeerd met grijze magura remblokken, groene magura remblokken, zware Koolstop CSS remblokken (zowel magura als cantilever) en rode remblokken. De CSS Koolstops werken nog het best, maar ook dan blijft het huilen met de pet op en waanzinnig veel toe-in om schokken te voorkomen. Je kan er min of meer veilig mee rondrijden (met dus die laatste combinatie) maar onverwachte objecten vermijden kan je vergeten.
Ik ben zwaar teleurgesteld in CSS velgen: het zijn dure dingen en in mooi weer is het allemaal mooi. Maar gooi er wat belgisch of nederlands snertweer tegenaan en alle lol is weg. Het enige wat ik me altijd afvroeg was of merkfietsen (met firmtech mount?) het toch lukte om normale remprestaties te leveren, maar schijnbaar niet?

Overigens: Thorn zou gestopt zijn met CSS velgen op het voorwiel te monteren om deze reden. Zij raden de blauwe swisstop remblokken aan, maar die zijn nauwelijks te krijgen en belachelijk duur. (en heb ik dus nog niet getest, ik kijk eerder naar overstap op schijfremmen)
EnriceV schreef:Het gaat hier niet om Magura bashen, maar om CSS bashen.
O, dan had ik dat gemist. Waar staat dat de fiets van de TS CSS-velgen heeft?
willem.m schreef:
EnriceV schreef:Het gaat hier niet om Magura bashen, maar om CSS bashen.
O, dan had ik dat gemist. Waar staat dat de fiets van de TS CSS-velgen heeft?
Nergens, maar idworx monteert ze en als je met groene remblokken op alu remt (magura for ceramic rims}, dan is je velg na 2 weken verdwenen, dus 99% zeker dat het css velgen zijn.
Ik zie het inderdaad ook niet staan maar uit het verhaal is dit ook mijn enige conclusie. CSS zuigt wat betreft remmen als het koud en nat is (en eigenlijk ook als het droog is). Magura's zijn dan de beste oplossing op schijfremmen na.
EnriceV schreef:
willem.m schreef:
EnriceV schreef:Het gaat hier niet om Magura bashen, maar om CSS bashen.
O, dan had ik dat gemist. Waar staat dat de fiets van de TS CSS-velgen heeft?
Nergens, maar idworx monteert ze en als je met groene remblokken op alu remt (magura for ceramic rims}, dan is je velg na 2 weken verdwenen, dus 99% zeker dat het css velgen zijn.
Je zal mogelijk gelijk hebben, maar gezien skteu met geen woord rept over zijn velgen en wel over de Magura-remmen leek het wel heel erg op Magura-bashen. Meer zelf, als de velgen de oorzaak zijn dan sluit ik zeker niet uit dat skteu dat zelf niet beseft, want niets in zijn post lijkt er op te wijzen dat hij de schuld legt bij de velgen.

Dat de velgen 'de oorzaak' zijn lijkt op zich zeker logisch gezien de vele mensen die met de Magura HS33-remmen toch behoorlijk goede ervaringen hebben, ook bij slechte weersomstandigheden.

Renaat
Revanho schreef: Dat de velgen 'de oorzaak' zijn lijkt op zich zeker logisch gezien de vele mensen die met de Magura HS33-remmen toch behoorlijk goede ervaringen hebben, ook bij slechte weersomstandigheden.

Renaat
Ik heb zelf ook goede ervaringen met hs33 en hs22's. Zowel met alu als met oldschool mavic ceramic velgen werkte dat goed. Die mavic ceramics deden het zelfs voortreffelijk in de regen met grijze magura remblokken, beter dan alu. Helaas zijn die mavic velgen al jaren niet meer te krijgen. (naar het schijnt omdat ze in sommige omstandigheden afbladerden)
Enrice, dat de mavic's het goed deden met grijze blokken weet ik niet, met de voorgeschreven groene blokken was het toch elke keer weer even van wanneer remt het nu.
Dit was overigens ook zo met v-brakes op de mavic's (met de juiste blokjes), het grote voordeel van de ceramische laag was dat ik niet elke 3 jaar een nieuwe velg nodig had, naast dat het met droog weer natuurlijk fantastich remt.

De velgen zijn nu niet meer omdat een stoeprand toch iets harder is dan de ceramische laag. :oops:
Nu is het alleen jammer dat je echt het wiel over moet gaan spaken vanwege de rohloff. Was het nou een derailleur fiets dan is het makkelijker om een ander wiel te steken.

Maar goed ik zou denk nog sneller een ander wiel laten spaken met de rohloffnaaf. Dan de fiets verkopen met veel verlies
Als je dan toch gaat overspaken.... Schijfremmen een optie?