Additionally, paste this code immediately after the opening tag: klotsende oksels - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

klotsende oksels

eric190173 schreef:Als je dan toch gaat overspaken.... Schijfremmen een optie?
Wordt nog een dure grap met Rohloff en naafdynamo...
Wellicht dat ik mijn bericht in de rubriek kletspraat had moeten zetten.

Er was geen enkele intentie om wat dan ook te "bashen".
Ik wilde alleen melden dat ik gisteren weer eens met klotsende oksel rond fietste omdat het weer eens regenpakken weer is in Nederland.

En ja, ik blijf me er wel over verbazen dat een fiets die aangeprezen wordt als tot in de details het beste van het beste te zijn, met echt Hollands weer niet remt. Dat is gewoon niet goed (en levensgevaarlijk).
Met droog of miezer weer remt de fiets overigens fantastisch, maar oh oh als het regenpak aan moet, dan gebeurt er gewoon niets, dan een beetje en als je halverwege de kruising net door de stadsbus ontweken wordt dan komt het geheel hortend en stotend tot stilstand.

De fiets heeft inderdaad CSS velgen en beide worden regelmatig glimmend schoon gepoetst. Vorig jaar heb ik al met hagelnieuwe groene en grijze blokken geëxperimenteerd vanwege de slechte remwerking. Ik had de fiets toen net als 1,5 jaar oude 2e hands gekocht.
Het rijwielpalijs in Bilthoven zie ik als een zeer vakkundige rijwielhersteller waar ik voor goed advies en en goed vakmanschap regelmatig onderhoud uit laat voeren.Dus daar zal het naar mijn idee niet aan liggen.

Maar of de Magura of CSS velgen de oorzaak zijn is voor mij, als leek, niet echt relevant: Bij mijn fiets werkt de combinatie niet met als gevolg dat het enorme plezier waarmee ik bij droog weer rondfiets omslaat in doodsangst bij regen.
skteu schreef: De fiets heeft inderdaad CSS velgen en beide worden regelmatig glimmend schoon gepoetst.
Je hebt een wat barok taalgebruik ('klotsende oksels'), dat een juiste analyse niet te goede komt. Zou je bovenstaande zin wat kunnen toelichten? Misschien dat daar de oorzaak ligt.
skteu schreef: Maar of de Magura of CSS velgen de oorzaak zijn is voor mij, als leek, niet echt relevant: Bij mijn fiets werkt de combinatie niet met als gevolg dat het enorme plezier waarmee ik bij droog weer rondfiets omslaat in doodsangst bij regen.
Het is niet relevant omdat jij natuurlijk gewoon goed wil remmen. Maar het is bijzonder relevant omdat mogelijke oplossingen volledig afhankelijk zijn van de oorzaak. Er stelde zelf iemand de vervanging van de remmen door V-brakes voor, wat natuurlijk geen enkel gunstig effect zal hebben als de oorzaak bij de velgen ligt.

Ook voor anderen is de oorzaak (o.a. voor het toekomstig aanschaffen van een fiets) wel heel relevant.

Renaat
Zoals eerder gezegd en geschreven zit ik dus met precies hetzelfde probleem. Nu wil het lukken dat ik onlangs gelezen heb dat CSS-velgen een eerste periode "ingeremd" moeten worden met de grijze remblokken, en kan/mag je pas daarna overschakelen op andere (rode/groene/zwarte - wat nodig is en moet) remblokken.

Ik heb nu met mijn CSS-velgen 17000+ km in de wielen, en heb inderdaad (zoals trouwens door mijn dealer aangeraden) de eerste periode met de standaard grijze blokken gereden.
Als je nu een voorzichtig rijder bent en slechts sporadisch moet remmen (hiermee bedoel ik vlak terrein en gedurende de rit slechts korte remtussenkomsten), zal dat inremmen wellicht langer duren dan wanneer je in de (Vlaamse) Ardennen woont.

Nu is mijn vraag, hoe lang duurt dat inremmen, en zie je of voel je dat aan de velg zelf?
Op mij kwam het wel degelijk over als Magurabashen toen je schreef
skteu schreef:Snap niet dat de Magura HS33 remmen op mijn idworx zo bejubeld worden. (...) Deze fiets met een nieuwprijs van een slordige 4000€ remt bij nat weer beroerder dan mijn oude gazelle stadsfiets met versleten rollerbrakes. Levensgevaarlijk!
Wat mij betreft suggestief. Maar na je toelichting begrijp ik dat dat niet je bedoeling was. Ok.

Ik ben het met je eens dat je mag verwachten dat een fiets met een nieuwprijs van rond de 4000 euro een goed doordachte configuratie heeft. En dat is in dit geval mogelijk niet zo.

Ik denk dat het wel goed is dat je dit hebt gepost. Over de gevaren van de combi Magura-CSS had ik nog nooit gehoord. En nu dus wel. Mocht ik ooit nog een nieuwe fiets kopen dan ben ik gewaarschuwd. En zeker als ik binnenkort een idworx-fiets met glimmende velgen op Marktplaats zie staan. :wink:
CSS-velgen zijn alu-velgen met een CSS-laag. Zoals Michiel al eens netjes heeft uitgelegd:
De harde CSS-laag verlengt de levensduur van de velg, vooral als je veel in de modder rijdt. Heel belangrijk vind ik het niet, want de Rigidavelgen zijn al dikker dan standaard velgen.

Nadeel van CSS is dat de ruwe coating op een gegeven moment steeds gladder slijt, waardoor het remvermogen afneemt. Alu velgen remmen de gehele levensduur even goed.

Beide velgsoorten remmen in de regen erg goed. CSS mogelijk een tikkeltje harder, maar als het oppervlak op de lange duur gladder wordt dus weer een stuk minder.
bron
eindgebruiker schreef:CSS-velgen zijn alu-velgen met een CSS-laag. Zoals Michiel al eens netjes heeft uitgelegd:
De harde CSS-laag verlengt de levensduur van de velg, vooral als je veel in de modder rijdt. Heel belangrijk vind ik het niet, want de Rigidavelgen zijn al dikker dan standaard velgen.

Nadeel van CSS is dat de ruwe coating op een gegeven moment steeds gladder slijt, waardoor het remvermogen afneemt. Alu velgen remmen de gehele levensduur even goed.

Beide velgsoorten remmen in de regen erg goed. CSS mogelijk een tikkeltje harder, maar als het oppervlak op de lange duur gladder wordt dus weer een stuk minder.
bron
Maar klopt die informatie ook?
Want als dat zo is dan is het enige dat gebeurt bij het gebruik van CSS-velgen een evolutie van iets beter remmen dan aluminiumvelgen naar 'normaal remmen'. Maar dat lijkt helemaal niet in overeenstemming met de negatieve ervaringen die hier worden gepost over de combinatie velgremmen met CSS-velgen en de positieve ervaringen van mensen met HS33-remmen in combinatie met 'normale velgen'.

Ook is dit verhaal totaal in strijd met wat Headly heeft gelezen over de noodzaak tot inremmen.

M.a.w. hoe zit de vork nu werkelijk aan de steel?

Renaat
Dit is wat Idworx zelf verklaart over de combinatie CSS + regen:
http://www.idworx-bikes.de/nl/informati ... elaege.php

(gisteren reeds aan TS gestuurd, maar mijn PB heeft hij nog niet geopend)
Revanho schreef:M.a.w. hoe zit de vork nu werkelijk aan de steel?
Om te weten hoe de vork in de steel zit, zouden om te beginnen de mensen met klachten over CSS-velgen eens kunnen vertellen in hoeverre de CSS-laag versleten is. Aantal gereden kilometers is ook een indicatie.

Op het blog van Michiel had ook iemand een klacht, maar die gaf op die vraag geen antwoord meer.
mikefiets schreef:Dit is wat Idworx zelf verklaart over de combinatie CSS + regen:
http://www.idworx-bikes.de/nl/informati ... elaege.php
Eigenlijk geven ze daar toe dat de remwerking bij regen verre van ideaal is. En dan lijkt het gebruik van CSS-velgen mij niet compatibel met wat Idworx als haar eigen fundamentele richtlijnen en prioriteiten beschouwd.

Bovenal vind ik het gepuzzel met remblokjes dat ze voorstellen (meer of minder dan 30% regen ...) niet bepaald handig/gebruiksvriendelijk, al moet ik toegeven dat bij Firmtechremmen het wisselen van remblokjes wel heel snel gaat.

Renaat
Beide velgsoorten remmen in de regen erg goed. CSS mogelijk een tikkeltje harder, maar als het oppervlak op de lange duur gladder wordt dus weer een stuk minder.bron
Dat is dus echt niet mijn ervaring. Ik heb na mijn ervaringen belachelijk veel gezocht op internet. Niemand die daar claimt dat CSS velgen beter remmen bij regenweer. De blauwe Swissstop remblokken zouden het redelijk doen, gevolgd door de zwarte Koolstop for CSS blokken. Grijze en groene blokken zijn gemaakt voor de vorige generatie keramisch gecoate velgen en doen het zeer matig op CSS velgen.
Van het inremmen heb ik nog nooit gehoord, wel dat de velgen gladder worden waardoor het eerste setje remblokken er veel sneller doorgaat dan latere setjes.

Om een objectief kader te schetsen:
Voor- en achterwiel van CSS velg voorzien in 2012.
-Grijze remblokken geprobeerd in combinatie met HS 22 (overgenomen van daarvoor doen ik zwarte mavic ceramics had). Slecht remresultaat: in eerste instantie geen remkracht en met heel veel kracht te zetten ontstond een soort hevig schokkend resultaat. -Nieuwe groene magura blokken gekocht: nauwelijks verschil te merken. Voorrem nagekeken en bouten aangetrokken om schokken te voorkomen, maar bleef aanwezig.
-Geklaagd op het forum, van m-gineering te horen gekregen dat Koolstop specifieke CSS blokken maakt. Deze besteld en resultaat is aanzienlijk beter, maar opnieuw veel kracht nodig en pas remeffect na een paar omwentelingen. Schokken in voorrem blijven.
-Frame vervangen (had niets met remmen te maken) en tektro cr520 canti's gemonteerd met v-brake blokken opnieuw Koolstop for CSS. Met veel toe in krijg ik het schokken er grotendeels uit, al kan het soms verrassend opkomen. Remkracht bij regenweer is goed genoeg als je weet wat te verwachten, maar plots iets ontwijken is echt hopen op het beste.

Qua km's: een 25000 hoofdzakelijk woonwerk, elke combinatie zal wel minstens 3000 km hebben meegemaakt.
Qua slijtage velg: de zone waarin de blokken raken wordt geleidelijk aan zwarter en gladder. Ik denk idd dat je met deze velgen erg lang kan rond rijden.
Veel reacties in dit draadje over de remmen, de remblokken en de velgen...
Maar het zit het met het remmen? Dus de remtechniek? Durven TS en reflectanten wel hard in hun remmen te knijpen?
Ik heb zeven jaar remervaring met Magura's met grijze remblokken en css-velgen en eigenlijk nooit remproblemen gehad, ook niet met regenachtige omstandigheden. Ik knijp dan na kort aanremmen echter wel flink door... Dan krijg ik ruim voldoende remkracht om snel tot stilstand te komen. De problemen van TS en uit andere reacties herken ik dus niet.
wimmo17 schreef:Veel reacties in dit draadje over de remmen, de remblokken en de velgen... Maar het zit het met het remmen? Dus de remtechniek? Durven TS en reflectanten wel hard in hun remmen te knijpen?
Ter info: Hierover was recent al een uitgebreid draadje: http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... =8&t=25412
wimmo17 schreef: Ik heb zeven jaar remervaring met Magura's met grijze remblokken en css-velgen en eigenlijk nooit remproblemen gehad, ook niet met regenachtige omstandigheden. Ik knijp dan na kort aanremmen echter wel flink door...
'Aanremmen' vind ik wel een erg vreemd concept.
Nee hoor zo doe ik dat ook. Richting kruising of je vermoed dat je moet remmen dan begin ik met licht in de remmen te knijpen, het water wordt van de velg geveegd. Moet je dan toch sterk remmen hebben de blokken grip. Voor een nood situatie heb je hier niet veel aan. :lol:
WimB schreef:Nee hoor zo doe ik dat ook. Richting kruising of je vermoed dat je moet remmen dan begin ik met licht in de remmen te knijpen, het water wordt van de velg geveegd. Moet je dan toch sterk remmen hebben de blokken grip. Voor een nood situatie heb je hier niet veel aan. :lol:
Als je het zo uitlegt dan doe ik dat ook. Maar in echte onverwachtse situaties heb je daar natuurlijk weinig aan.

Renaat
EnriceV schreef:De blauwe Swissstop remblokken zouden het redelijk doen, […]
Let wel: dat zouden dan de lichtblauwe blokken moeten zijn, die intussen uit productie zijn genomen (maar nog wel hier en daar op voorraad te vinden zijn). De donkerblauwe (BXP) compound van Swissstop is ontwikkeld voor gewone aluminium velgen.
Ik zelf heb de beste ervaringen met de zalmrode blokken van Koolstop. Ik weet niet of die hetzelfde zijn als de rode van Magura, maar wel goedkoper :).
Slijten wel iets harder en het eerste rondje velgleegvegen gaat er niet mee weg.

In de link hierboven lijkt het alsof Idworxs de rode aanraadt, de Koolstop is ongeveer hetzelfde en dus ook een aanrader
Hoewel geen ervaring met CSS velgen is mijn ervaring met Mavic (Open Pro) Ceramic de volgende:

-Droog: prima remmen, maar bij droog weer zet zich een laagje materiaal van de remblokjes af op de velg.
-Als het begint te regenen is dit laagje erg glad en zit je inderdaad even met geknepen billen (danwel klotsende oksels) op de fiets.
-Na een tijdje (in de heuvels is dit pakweg 100 hoogtemeters dalen, terwijl je remt) is dit laagje eraf gesleten en heb je ook in de regen prima remkracht.


Ik zou eens wat zachtere remblokjes proberen. Als het dan nog niet goed genoeg rem: probeer eens een voorwiel met een normale, niet-keramische velg (wel met passende blokjes natuurlijk).

Nog een optie (mits je vork daarvoor geschikt is): vóór een schijfrem. Dan heb je alleen een ander voorwiel nodig.
Achter gewoon je velgrem houden ("mullet brak setup")