Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe maak je het best ketting/tandwielen schoon? - Forum Wereldfietser

Hoe maak je het best ketting/tandwielen schoon?

Hoi,

Ik zie vaak wielrenners op zondagochtend die met een erg schone ketting/cassette rijden.

Hoe kan ik het beste de ketting etc. schoon maken? Waar kan ik het beste mee beginnen en welke middelen kun je het beste gebruiken?

Kortom: hoe maak je alles weer tiptop schoon?

Bedankt!

Jos
Kijk eens in de usenet-discussiegroep nl. fiets! Om handig te kijken is deze link: http://groups.google.nl/groups?q=nl.fie ... aken&hl=nl
Meedoen aan de groep gaat via een zogeheten nieuwslezer, o.a. Outlook Express' nieuwaccounts.
Groeten,
Leon

Sorbo Blue Wonder (onverdund)

Dit is tot nu toe de sterkste ontvetter die ik in goedkope verpakkingen heb gevonden. (1 liter voor 2,98 bij Action)

Het spul maakt vet en vuil week, zodat je het er makkelijk af kan borstelen/vegen. Ik gebruik het spul in een kettingreiniger.
Volgens mij blijven de vaste smeermiddelen/vetten binnenin de rollen wel zitten, en hierdoor zal het beter werken dan een ontvetter op basis van petroleum.

Groeten,

Marco

goed bijhouden helpt ook erg goed.. eens in de zoveel tijd (doe het zelf elke 4-6 weken of na periode van slecht weer) even de cassette eraf halen en de kransen eens mooi oppoetsen; gewoon met een 'doekje' (oud beddengoed/onderbroek/t-shirt) en zonder enig schoonmaakmiddel..

maar met een ontvetter zoals marco zegt kan natuurlijk ook

Die wielrenners smeren vaak een kleine beetjes tegelijk. Meestal doen mensen in ??n keer teveel olie op hun ketting, waardoor deze snel vuil oppakt. Beter is het om vaker een paar druppels te gebruiken. Bovendien moet het smeren al ver vantevoren gebeuren (minimaal een uur of 2). Vlak voordat je gaat rijden dan de ketting door een schone lap halen en hij wordt nauwelijks nog vuil.

Of dat tijdens een fietsvakantie haalbaar is valt nog te bezien, maar dat is wel de beste methode. Schoonmaken bestaat dan alleen uit het door een schone lap halen van de ketting en even met de lap tussen de tandwielen van de cassette door.
Is ie echt vuil, dan komt er een sopje aan te pas (afwasmiddel werkt best). Ontvetter wordt afgeraden, omdat de olie in de ketting dan wel weggespoeld wordt, maar het vuil (zand) niet. De slijtage wordt dan nog groter.

Kortom: vaak smeren met een paar druppels minimaal een aantal uur voor de rit en vlak voor de rit even door een schone lap.

Hoi,

Ik lees net op sheldonbrown.com (http://www.sheldonbrown.com/chains.html -> onder cleaning chains), dat het bij moderne kettingen niet verstandig is de ketting te verwijderen/er weer op te leggen omdat dit bijna gepaard gaat zonder beschadiging bij moderne kettingen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Je kunt ook wel zo'n olie bakje gebruiken waar je de ketting door heen laat draaien, maar dit heb ik weleens in het verleden gedaan en dat levert mindere resultaten op? Omdat het bakje relatief klein is, wordt de meeste rommel gewoon weer opgepikt door de ketting en mee naar buiten genomen, dus deze constructie werkt niet echt handig!?

Bedankt!

Jos

Sram levert bij zijn kettingen een handige sluitschakel, hiermee kun je zonder problemen je ketting verwijderen. Is ook los te verkrijgen zodat een combinatie met Shimano ook mogelijk is.

De ketting reiningen doe ik met lampenolie. Erg goedkoop! Ik spuit wat lampenolie op een doek en haal de ketting erdoor. Het vuil en vet vliegt eraf! Even laten intrekken en dan met een schone doek de ketting drogen. Tegenwoordig gebruik ik een kettingolie die niet plakt en dus geen vuil aantrekt. Mijn ketting blijft gewoon schoon. Het gaat om het middel Cyclon Dry Lube.
http://www.cyclon.nl/Extranet/Extranet. ... PageID=227
Op deze website staat beschreven hoe je het middel gebruikt.

Ik vindt dit een zeer goed smeermiddel. Het zit in een flesje dus je spuit niet de helft naast de ketting. Een keer in de week ( bij slecht weer wat vaker) haal ik een droge doek over de ketting en smeer deze in met Cyclon. Het enige nadeel is dat het spul de tijd nodig heeft om in te trekken maar dit hoeft geen probleem te zijn wanneer je het meteen na een fietstocht doet. Heeft het de hele nacht om in te trekken. Mijn ketting blijft langer schoon doordat het spul niet plakt en dus geen vuil aantrekt. Mijn ketting roest niet en is waterafstotend. Ideaal!

audrey schreef:De ketting reiningen doe ik met lampenolie. Erg goedkoop! Ik spuit wat lampenolie op een doek en haal de ketting erdoor. Het vuil en vet vliegt eraf! Even laten intrekken en dan met een schone doek de ketting drogen. Tegenwoordig gebruik ik een kettingolie die niet plakt en dus geen vuil aantrekt. Mijn ketting blijft gewoon schoon. Het gaat om het middel Cyclon Dry Lube.
http://www.cyclon.nl/Extranet/Extranet. ... PageID=227
Op deze website staat beschreven hoe je het middel gebruikt.
Hoi Audrey,
Cyclon Dry Lube is een smeermiddel op was-basis. De bedoeling is dat je het alleen op een ontvette ketting gebruikt, want anders penetreert en hecht het niet. En lampenolie is nu eenmaal wat je noemt vettiig. Daarom zou het best kunnen dat jij je ketting effectief met lampenolie smeert. Maar zo slecht is dat nog niet :D
Leon

Ff een oud topic omhoogschoppen :P

Wat is nu een goed spulletje om je ketting te reinigen? Even rondkijken geeft o.a. de volgende methoden:

- Spuitbus van Shimano die goed tussen de schakels kan spuiten (zegt de tekst).

- Bakje met borsteltjes en vloeistof om de ketting doorheen te halen

- Losse flesjes vloeistof voor gebruik met borstel en/of doek. Kom je hiermee tussen de schakels?

- Uitkoken voor zover dat nog gebeurt. Voor mij persoonlijk te omslachtig.

Ik zit veel in het onverhard en rij vaak ook in nattere omstandigheden dus m'n ketting wordt erg snel overdadig smerig. Waarom wordt smeer eigenlijk zo zwart? Olie is licht van kleur en zand is het ook niet. Is het dan ijzervijlsel of zo?

Hi Fedor,

zelf heb ik van SRAM powerlinks in mijn kettingen zitten, dus als ie echt vuil is gewoon eraf halen en in een bakje met biologische ontvetter doen, flink borstelen en afspoelen, vervolgens in een ander bakje met olie en dan terug op de fiets.... of als je met 2 kettingen rijd gewoon nr2 monteren (of 1 natuurlijk...)

Spuitbus vind ik rotzooi, borstel doosje met ontvetter doe ik wel eens tussen door als het even snel moet.

Het zwarte in je smering betekent idd dat je smering werkt, maar als het echt erg zwart word ben je te laat geweest met poetsen..

Bas

B@se schreef:Hi Fedor,

zelf heb ik van SRAM powerlinks in mijn kettingen zitten, dus als ie echt vuil is gewoon eraf halen en in een bakje met biologische ontvetter doen, flink borstelen en afspoelen, vervolgens in een ander bakje met olie en dan terug op de fiets.... of als je met 2 kettingen rijd gewoon nr2 monteren (of 1 natuurlijk...)

Spuitbus vind ik rotzooi, borstel doosje met ontvetter doe ik wel eens tussen door als het even snel moet.

Het zwarte in je smering betekent idd dat je smering werkt, maar als het echt erg zwart word ben je te laat geweest met poetsen..

Bas
Hoe gaat die stomme powerlink open? Ik krijg het niet voor elkaar, parktool schijnt er een speciale tang voor te hebben iemand ervaring met het ding?

met beleid....

voorzichtig indrukken in het midden en dan rustig de schakel "korter" druken, dus naar elkaar toe. Als het niet lukt de eerste keer wat wd40 er tussen spuiten en dan nog eens proberen, kan zijn dat de keepjes waar ie de schakel mee aan bij elkaar houd wat vuil oid zijn wat door de wd40 loskomt.

Tangen ed beter niet gebruiken (en anders een pak pleisters bij de hand houden)

Bas

Schoonmaken ketting? Heel eenvoudig, ik rij het hele jaar door weer en wind en gebruik mijn randonneur ook voor woon en werk verkeer. Gemiddeld rij ik zo'n 175 km per week, waarvan de helft van de afstand door de polder waar vaak modder op de weg ligt, dus mijn ketting wordt behoorlijk vuil. Ik gebruik altijd 2 kettingen. Iedere maand borstel ik mijn vuile ketting af in diesel. Ik droog hem af en hang hem te drogen. Gelijk maaak ik de cassette, voorbladen en derailleur schoon, ook met diesel. Cassette haal ik van het freewiel en bij de voorbladen moet je voorzichtig te werk gaan om geen diesel in je lager te laten komen. Om druipende diesel op te vangen heb ik een grotec platte plastic bak waar ik vroeger foto's in ontwikkelde, die ik onder de fiets zet (fiets hangt aan het dak van de schuur). De ketting van de maand daarvoor die mooi droog is smeer ik met gewone goedkope dunne olie en leg hem weer op mijn fiets. Ik heb hier heel goede ervaringen mee en heb tot nu toe met twee cassettes resp. 7500 en 11000 km gereden de cassette die er nu opzit heeft er ook al weer 8000 opzitten en ziet er nog redelijk uit. Ik gebruik een Sram ketting met powerlink en de powerlink gaat bij mij ook soms wat moeilijk open. Mijn ervaring is dat dit een stuk makkelijker gaat als je de powerlink goed schoon maakt. En verder is het zoals Bas al schrijft een kwestie van knijpen en korter maken. Als tijdens een fietsvakanties mijn ketting erg vuil is koop ik wel eens in een bouwmarkt een fles terpetine o.i.d. een weggooiverfkwast en een paar weggooipicknickbordjes (mooi scrabble woord) om mijn ketting schoon te maken en het schoonmaakmiddel op te vangen. Dunne olie heb ik altijd bij me.

Ronald

Ik heb twee kettingen die ik om de 2000 km afwisselend vervang.

Kettingen maak ik schoon met white spirit (verfverdunner) in een glazen bokaal met schroefdeksel. Voorzichtig een minuutje schudden (opletten dat de glazen bokaal niet breekt). Dan met een oude handdoek afvegen, ophangen aan een spijker en laten drogen. Achtergebleven zandkorrels blaas ik uit de droge schakels met perslucht.

Het vuil in de gebruikte verfverdunner laat ik bezinken. Dan giet ik het spul af zodat ik het een keer of 5 kan hergebruiken. De vloeistof blijft helder maar kleurt telkens wat donkerder tot koffiekleurig. Ik gebruik glazen bokalen zodat ik de vloeistof kan beoordelen.

De ketting is dan kurkdroog en zo schraal als een woestijn. Smeren doe ik met een goedkope hobby-olie. Een drupje per scharnierpunt.

Na elke rit veeg ik met een blad keukenrol over binnen- en buitenkant van de ketting, over het kamwiel en de derailleurwieltjes. Met een reepje katoen gedrenkt in verfverdunner "floss" ik het freewheel. Ook een oude verfkwast werkt prima. Dat alles duurt slechts enkele minuten.

Indien nodig smeer ik de ketting wat bij met een piepklein drupje olie op 1/3 van het aantal schakels. Dan draai ik enkele omwentelingen om de olie te verdelen en veeg ik de overtollige olie af.

ciclista schreef:Schoonmaken ketting? Heel eenvoudig, ik rij het hele jaar door weer en wind en gebruik mijn randonneur ook voor woon en werk verkeer. Gemiddeld rij ik zo'n 175 km per week, waarvan de helft van de afstand door de polder waar vaak modder op de weg ligt, dus mijn ketting wordt behoorlijk vuil. Ik gebruik altijd 2 kettingen. Iedere maand borstel ik mijn vuile ketting af in diesel. Ik droog hem af en hang hem te drogen. Gelijk maaak ik de cassette, voorbladen en derailleur schoon, ook met diesel. Cassette haal ik van het freewiel en bij de voorbladen moet je voorzichtig te werk gaan om geen diesel in je lager te laten komen. Om druipende diesel op te vangen heb ik een grotec platte plastic bak waar ik vroeger foto's in ontwikkelde, die ik onder de fiets zet (fiets hangt aan het dak van de schuur). De ketting van de maand daarvoor die mooi droog is smeer ik met gewone goedkope dunne olie en leg hem weer op mijn fiets. Ik heb hier heel goede ervaringen mee en heb tot nu toe met twee cassettes resp. 7500 en 11000 km gereden de cassette die er nu opzit heeft er ook al weer 8000 opzitten en ziet er nog redelijk uit. Ik gebruik een Sram ketting met powerlink en de powerlink gaat bij mij ook soms wat moeilijk open. Mijn ervaring is dat dit een stuk makkelijker gaat als je de powerlink goed schoon maakt. En verder is het zoals Bas al schrijft een kwestie van knijpen en korter maken. Als tijdens een fietsvakanties mijn ketting erg vuil is koop ik wel eens in een bouwmarkt een fles terpetine o.i.d. een weggooiverfkwast en een paar weggooipicknickbordjes (mooi scrabble woord) om mijn ketting schoon te maken en het schoonmaakmiddel op te vangen. Dunne olie heb ik altijd bij me.

Ronald
Ik doe het ongeveer het zelfde als jou, ik gebruik ook twee kettingen op een cassette en een KMC re-usable missinglink (deze zijn heel gemakkelijk te demonteren en te monteren) om de 800 kilometer verwissel ik en leg de smerige ketting in een pot met blauwe dieselolie laat deze een paar dagen weken en spuit hem schoon met de compressor laat hem weer een paar dagen drogen en kook hem uit in Putoline ketting wax met gebruik van een elektrisch kookplaatje.
Heb zon 11000 kilometer gereden met de eerste cassette en twee kettingen, en de teller staat nu op 19756 en hij rijd en schakelt nog perfekt.
Dit is volgens mij de beste en goedkoopste manier.

Ik gebruik al een aantal jaar SB black voor zowel mijn racefiets en toerfiets.
Dit is een smeermiddel op waxbasis waardoor de ketting droog blijft en geen vuil aantrekt.

Per 150km moet je de ketting opnieuw smeren en bij hevige regenval loopt de ketting erg snel droog.
Grote voordeel is dat je ketting erg netjes en schoon blijft. Even een doek over de ketting halen en de ketting is weer keurig schoon.

Marcel de fietser schreef:Ik gebruik al een aantal jaar SB black voor zowel mijn racefiets en toerfiets.
Dit is een smeermiddel op waxbasis waardoor de ketting droog blijft en geen vuil aantrekt.

Per 150km moet je de ketting opnieuw smeren en bij hevige regenval loopt de ketting erg snel droog.
Grote voordeel is dat je ketting erg netjes en schoon blijft. Even een doek over de ketting halen en de ketting is weer keurig schoon.
Kijk dat zijn nou woorden naar mijn hart :lol:

Heb nu mijn eerste ketting versleten met SB, ruim 7000 mee gereden, en cassete en bladen zijn nog goed, ik denk dat die nog wel een ketting meegaan.