Additionally, paste this code immediately after the opening tag: werking schijfremmen op hoogte - Forum Wereldfietser

werking schijfremmen op hoogte

Onlangs hebben we met een groepje WF in Nepal gefietst. Drie personen hadden op hun fiets schijfremmen. Twee daarvan kregen boven de 4000m problemen met de achterrem; de werking viel weg. Blokken waren in orde en geen lekkage. Veel pompend remmen om druk op te bouwen hielp iets maar de volledige werking kwam niet terug. Minder hoog werd werking beter en thuis alles weer in orde....(bij mij althans, bij andere persoon wiel gesneuveld) Heeft iemand een verklaring?
Ik denk dan toch aan een ontluchtingsprobleem, dat zich heeft gemanifesteerd door de hoogte. Als het níet aan ontluchting ligt, dan hadden m.i. de voorremmen er ook last van moeten hebben. En achterremmen zijn door de manier van monteren nu eenmaal lastiger te ontluchten.
Het heeft volgens mij weinig met schijfremmen te maken maar meer met 't hydraulische remsysteem. Door verschil in druk (hoogte) en/of verschil in temperatuur kan de vloeistof 'krimpen', dat zie je bv ook met een met vloeistof gevuld kompas. Als de vloeistof krimpt neemt 't minder ruimte in beslag en ontstaat er dus een luchtbel. Die luchtbel kan voor problemen zorgen: bij 't kompas kans op verdwalen (ook in de duiksport) en bij hydraulische remmen op remongelukken. Althans, dat heb ik zo begrepen en ervaren.

Heb daardoor zelf voor mechanische schijfremmen gekozen, fiets vaak in extreme kou (-30°C enzo) en m'n fiets met de hydraulische Magura's was dan soms onbetrouwbaar, ook omdat de minerale olie dik stroperig werd, remmen wilde dan niet meer. Maar zodra de temperatuur weer stijgt is er weer niets aan de hand. Tja, je kunt er mee leven, mits je niet onder een vrachtwagen of in een ravijn beland. :wink:

Misschien dat het zal helpen met andere olie of bv de (DOT)remvloeistof die je ook in auto's vindt. Die kan iig lagere temperatuur aan, of het zal helpen bij hoogte/drukverschil weet ik niet. En of dat agressieve goedje geschikt is voor al de remonderdelen, ook geen flauw idee, heb iig zelf weinig zin om het uit te testen. :)
bij verminderde werking op grote hoogte heb je lucht in het systeem.
bij xtreme kou, geen minerale olie...maar gewon dot 5 oid. avid heeft bv remsystemen met dot erin...heb het zelf ook :D :D
Dacht dat de hydraulische Magura gemaakt zijn voor het gebruik van minerale olie en dat je er niet ongestraft DOT in kan doen omdat dat de seals/rubbers en remslangen aantast, met lekkage als gevolg?

Daarbij trekt DOT, in tegenstelling tot minerale olie, water aan, iets wat je echt niet wilt hebben in extreme kou. Vooral DOT 5 (op siliconen basis, DOT3, 4 en 5.1 zijn op glykolbasis) trekt water aan, de druppels verzamelen zich en bevriezen zo in de leiding. Wat weer betekent dat je vaak de vloeistof moet vervangen en dat maakt het voor mij niet echt aantrekkelijk (en een drupje op je lak morsen wil je ook al niet graag hebben).
Maar heb het hierbij wel over extreme kou hoor, niet over bv de weersomstandheden in NL. :wink:
"Nooit DOT olie gebruiken, dat is veel te agressief en gaan de leidingen van kapot", aldus Marco de Wit tijdens de Magura/Rohloff cursus bij Bike4Travel
Smitty schreef:"Nooit DOT olie gebruiken, dat is veel te agressief en gaan de leidingen van kapot", aldus Marco de Wit tijdens de Magura/Rohloff cursus bij Bike4Travel
Dan heeft hij het over Maguraremmen, die, net als Shimano, minerale olie vereisen. En ik denk dat het niet zozeer gaat om de leidingen, als wel om de seals in de grepen/klauwen. Daarom geen DOT-vloeistof in een mineraal systeem.
Yopie schreef:Door verschil in druk (hoogte) en/of verschil in temperatuur kan de vloeistof 'krimpen', dat zie je bv ook met een met vloeistof gevuld kompas.
Het volume van vloeistoffen zal bij normale atmosferische drukverschillen slechts verwaarloosbaar wijzigen (daarvoor heeft men echt grote drukverschillen nodig). Dus moet de oorzaak elders te zoeken zijn.

Renaat
yopie...de vervangingstermijn voor dot is twee jaar...dat is niet echt vaak... :D
met dank aan de beperkte smileys..

daarnaast...als het systeem gesloten is...komt er niet echt snel water bij...dus DOT rules... :shock:
werking schijfremmen op hoogte heeft idd te maken met het gebruik van olie icm zeer lage temperaturen.. Bij lage temperaturen is het gebruik van hydraulische (schijf)remmen af te raden door het al gegeven antwoord dat de olie stroperig wordt tgv de koude. Bij lager temperaturen zijn mechanische schijfremmen de eerste keus.
Dit verklaart nog steeds niet waarom alleen de achterremmen er last van hadden.
langere kabels, dus extra gevoelig?
Veel meer olie/dot in de achterremleiding.
We gissen lekker verder;).
Mijn fietsenmaker oppert dat mogelijk door de lagere (lucht)druk op de kabel deze iets uitzet met genoemde gevolgen van dien...
jdoo schreef:Mijn fietsenmaker oppert dat mogelijk door de lagere (lucht)druk op de kabel deze iets uitzet met genoemde gevolgen van dien...
Tijd voor een nieuwe fietsenmaker ... De luchtdruk zal een volkomen verwaarloosbare invloed hebben op de lengte van de kabels of het volume van remvloeistof.

Het lijkt er op dat je fietsenmaker maar wat aan het speculeren is, ik verwacht niet van een vakman dat hij/zij alles weet maar wel dat hij/zij niet zinloos begint te speculeren.

Renaat
En als hij het kabels noemt, weet je genoeg. Het zijn leidingen;).
Het is inderdaad, volgens mij, wat Travelmaster ook al opperde de lucht in de kabel.
Door de lagere luchtdruk zal deze wat meer uitzetten en de remplunjer wat verder terug duwen. En dus kom je slag lengte te kort om echt remdruk op te bouwen. Op 4000meter is de lucht druk ongeveer 40% lager dus de lucht in je systeem gaat meer uitzetten. Ook de leidingen zullen wat uitzetten. Achter meer leiding dus dat helpt dan ook niet. Vloeistof krimp en viscositeit wijzigingen kunnen overigens best door temperatuur verschillen maar niet door druk.
goed ontluchten dus.....dan is er niets aan de hand
nobbiomatic schreef:goed ontluchten dus.....dan is er niets aan de hand
Dus, voor elke landing van 10000m van de vliegtuig effe schijfremmen ontluchten. :) Nu snap ik wat doet de co-pilot bij landing
Of Bij elke afdaling met Downhill MTB effe checkeen : :lol:

Nu serieus. Elke systeem moet goed en deskundig onderhouden worden.
To DOT or not to DOT is not the question :D In je onderhoudsboekje staat duidelijk geschreven welke olie moet je gebruiken.

Leesvoer
http://velonews.competitor.com/2015/01/ ... her_358172

http://www.epicbleedsolutions.com/blog/ ... neral-oil/