Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vragen opbouw Panasonic frame - Forum Wereldfietser

vragen opbouw Panasonic frame

Ik ben bezig om van een Panasonic frame + Araya vx400 wielen weer een fiets samen te stellen, het gaat om een mooi licht stalen CB5000 frame uit 1992, dat is een cyclocross fiets, gemaakt van Tange Prestige buizen, schijnt vergelijkbaar te zijn met Reynolds 735. Moet wel eerst opnieuw in de lak gezet, dat wordt momenteel gedaan, kan ik weer even verder denken over de rest vd onderdelen, want er zit dus verder helemaal niets bij (alleen frame, vork, wielen en een los campagnolo veloce balhoofd zonder baseplate).
Het is mijn bedoeling om er een lichte tourfiets van te maken, voor het stuur heb ik al vrijwel zeker voor een Nitto 135 gekozen (klassiek randonneur stuur), zadel wordt vast een van de Brook Professionals die ik al heb, of anders een Gilles Berthoud of zoiets, maar de rest moet ik nog bepalen/staat nog open.

Allereerst de remmen, origineel gaat het natuurlijk om centrepull cantilever remmen, inmiddels bestaan er ook de v-brakes. Kan iemand mij het praktische verschil uitleggen? Ik weet dat je er verschillende grepen voor nodig hebt, ze gebruiken wel dezelfde nokjes. Het gaat mij dus vooral om het verschil in remkracht, onderhoud en afstelling, want zo te zien zijn de centrepulls vele malen duurder, voor ca €45 heb je al een set uitstekende XT v-brakes.
Heeft iemand ook ervaring met de Cane Creek CrossTop brake levers, als extraatje zodat je ook met de handen bovenop kunt remmen, helaas werken deze weer niet met v-brakes, maar misschien zijn er alternatieven hiervoor?

Balhoofd, hier heb ik dus een Campagnolo Veloce erbij gekregen zonder baseplate, de vraag is dus of dit de moeite waard is of dat ik beter een geheel nieuw balhoofd kan aanschaffen, kosten heb ik er soeiwso aan vanwege die baseplate, en zelf monteren begin ik niet aan. Ideeën iemand?

Ook wat vragen over de shifters, tot nu toe is het mij opgevallen dat mijn racefiets vele malen beter schakelt dan mijn Koga, het racefietsje heeft ouderwetse (klik)buizenshifters Shimano rx100 (2x7), geen topgroep, de Koga XT rapidshifters (3x10), op papier een heel stuk beter. Het verschil vind ik echt enorm en dan dus in het voordeel van de buizenshifters. Daarom de vraag of dat algemeen zo is met (klik)buizenshifters of niet? Als dat inderdaad zo is, en buizenshifters beter schakelen, blijft dit dan ook zo als je deze vervangt (en dus kabels verlengt) tot barcons? Helaas zijn de nokjes op de down-tube verdwenen, dus ik zal of nokjes of kabelstoppers op een klem moeten toevoegen, vandaar.

De, voorlopig, laatste vraag betreft de trapas en kettinglijn. Eigenlijk kun je dus pas een trapas monteren als je exact weet welk crankstel je gaat monteren ivm die kettinglijn, maar aan de andere kant vraag ik mij ook af hoe belangrijk nu de kettinglijn in de praktijk werkelijk is? Theoretisch zal het allemaal wel kloppen, maar in de praktijk gebruik je nooit constant die ene combinatie voor- en achterblad die de ideale kettinglijn oplevert (al helemaal niet bij een double voor en een 8 of 10sp kransje want je kunt niet in het midden), dus je zit vrijwel altijd fout, en het gaat uiteindelijk om millimeters verschil?

alvast bedankt voor meedenken en aanvullingen, valkuilen enzovoorts.
Jeroen
Toch eerst even wat vragen, want je bent niet helemaal duidelijk. Wat is de inbouwbreedte van het achterwiel? 130 mm of 126 mm? Wat voor naaf zit er in het achterwiel? Dat heeft consequenties voor het aantal versnellingen, en dus voor de mogelijke afmontage. Is dit echt een frame voor centrepulls, of voor cantilevers die op nokken op de vork zitten? Wat bedoel je met buizenshifters? Op de onderbuis?
Als de fiets nog niet gespoten is zou ik ze even laten wachten, voor het geval er nog iets aan moet gebeuren.
Leuk plan.
De inbouwbreedte van de achternaaf had ik niet vermeld omdat ik dacht dat dat niet van belang is voor de vragen die ik stel. Of het 7, 8 of 9 speed wordt weet ik nog niet. De naaf laat gelukkig alle mogelijkheden open want een genereuze 135mm! Als het de oorspronkelijke wielen zijn dan zouden het XT naven kunnen zijn, maar dat weet ik dus niet zeker, staat er niet op.
Oorspronkelijk waren het centrepulls die erop zaten, aan de achterkant zit zo'n brug daarvoor, maar ik heb eigenlijk overal gezien dat centrepulls en v-brakes dezelfde nokjes gebruiken (net als de Magura's, maarja waar zijn de H66 nog betaalbaar te krijgen?), dus daarom de keus tussen centrepulls en v-brakes, het verschil zit hem dan voornamelijk in de grepen die je nodig hebt, voor v-brakes is er niet veel anders te krijgen dan de Tektro RL520 voor zover ik weet. Het heeft dus ook consequenties voor de gewenste extra grepen voor bovenop, de CaneCreek's werken niet met v-brakes.
Met buizenshifters bedoel ik inderdaad de downtube shifters, er zijn toch geen andere?
En voordat je ermee komt Wim, een Pana... frame verdien natuurlijk Pana... bandjes, dat spreekt voor zich :D
Als het allemaal klaar is volgen er natuurlijk foto's, maar dat zal nog wel even duren denk ik.
En ja, zeker een leuk plan, na het opknappen van een, in wezen, helemaal complete Vittorio racer, is het wel heel leuk om van scratch af aan iets helemaal op te bouwen! Maar ook wel heel spannend, want zoals Marten ergens schrijft: standards? we have got millions of them! En dat is dus heel lastig om precies het juiste te selecteren.
Jeroen
Cantilevers kruipen over de velg naar beneden als ze afslijten. Ze remmen goed, maar zijn lastiger af te stellen. De hoek tussen draadje en arm moet, als het blokje iets voor de velg staat, 90 graden zijn voor maximale remkracht. Er is ook altijd een overgang tussen het stuk kabel dat naar de hendel gaat en het stukje kabel naar de levers bij het wiel en daar zit dan ergens iets met een moer en een boutje en een haakje tussen en dat is ook een peenindiees om af te stellen.

Kortom: voor het gemak wil je viebreeks, voor de nostalgie cantilevers.
Ha, precies op mijn wenken bediend!
Dat zijn precies de praktische zaken waar ik om vroeg, het wordt geen nostalgisch mooie fiets, maar een praktische-fijnomlangomterijden-en-nietteveelgedoe-fiets.Daar passen zeker geen peenindiees remmetjes bij. Blijft nog de vraag over van die extra greepjes bovenop?
Jeroen
Maar centrepulls hebben geen nokjes, of het moeten Mafac Raid's zijn (en dat zijn andere nokjes). Zorg dat je weet wat het verschil is tussen centre pulls en cantilevers. Als je cantilevers bedoelt, die gebruiken inderdaad dezelefde nokjes als v brakes (en HS66). V brakes werken goed met de speciale tektro racegrepen voor v brakes. Wil je sti grepen voor racestuur hebben (best fijn vind ik zelf) dan zit je vast aan cantilevers. De goede remmen best sterk, al remmen v brakes sterker en zijn makkelijker af te stellen. Canti's moduleren wel weer wat beter dan v brakes. Shimano heeft recentelijk een nieuwe serie canti's voor cross fietsen uitgebracht en die schijnen erg goed te zijn. Doorslaggevend voor mij zou zijn of je al dan niet schakelremgrepen wilt.
Al die benamingen ook!
Ik bedoel gewoon cantilevers, zoals die altijd op cyclocrossfietsen zitten, maar volgens mij vallen v-brakes ook onder de cantilevers, maar die hebben weer niet die driehoek constructie van centrepulls vandaar mijn wat klunzige verhaspeling van begrippen :oops:
Nee ik zit NIET vast aan sti grepen, maar ik wil wel graag heel soepel schakelen, en ik wil graag extra remgreepjes bovenop. Dus daarom de vraag over de buiscommandeurs/barend shifters en over een mogelijke v-brake vervanging van de canecreek crossstop grepen.
Jeroen
Voorzover ik weet zijn die cross greepjes van Tektro (want die maakt ze vast ook voor Cane Creek) niet voor v brakes maar alleen voor cantis, maar ik heb het niet uitgezocht. Zelf heb ik er overigens nooit behoefte aan gevoeld. De centrale vraag voor jou is volgens mij of je remschakelgrepen wilt of niet (van Shimano of van bijvoorbeeld Sun Race). Dat is een heel persoonlijke zaak - ik vind ze fijn, maar er zijn volksstammen die er anders over denken.
Wim
Shimano en Tektro maken allebei "short arm" V-brakes voor STI. Dat beperkt je wel wat in je maximale bandbreedte.
Ik heb kennelijk iets niet helemaal duidelijk kunnen maken :oops: , de discussie gaat nu vooral richting STI levers, maar dat was niet de bedoeling, ik ben er helemaal niet op uit om STI te gaan gebruiken!
Er waren een aantal zaken aan het opbouwen van een volkomen kaal frame waar ik graag wat meer over wilde weten, en daarvoor van de collectieve wijsheid hier gebruik maken. :D

De remmen ben ik inmiddels uit, ik neem gewoon v-brakes (Shimano XT) met Tektro racegrepen (RL520) dat is prima, andere greepjes voor bovenop zijn er kennelijk niet voor deze combinatie, jammer dan (was op het idee gekomen omdat ik zaterdag over de kop ben gegaan omdat ik niet snel genoeg kon remmen, want ik had geen greepjes bovenop...).

Andere vraag ging over het verschil buiscommandeurs vs rapidshifters, de eerste lijken vele malen beter te schakelen, is dit toevallig en exemplarisch of is dit altijd zo?
En als dit altijd zo is, geldt dat dan ook nog voor de BarEnd shifters, hierbij is nl de kabel weer wat langer, dus mogelijk weer wat sponziger?

En daarnaast nog twee vraagjes over een Campagnolo balhoofd en kettinglijn perikelen.
Jeroen
Icm v-brakes (inderdaad cantilever remmen met een aparte arm, makkelijker afstelbaar en beter remmend) kun je alleen de Tektro 520 (en zijn varianten) gebruiken. Hulpremhandels werken hier helaas niet mee omdat ze te weinig kabel trekken. Travel agents kunnen je hierbij helpen maar hebben nadelen zoals het opvreten van de binnenkabel.

De buiscommandeurs die jij gebruikt zijn 7-speed met bijbehorende grote cablepull. Dus veel minder kritisch, dus lijken beter te werken. Daarnaast zal de kabelloop wel beter zijn.
In principe werken echter alle shifters (in dezelfde kwaliteitsklasse en zelfde aantal versnellingen) ongeveer even goed, met als opmerking 'hoe beter de kabelloop hoe beter'. Of beter gezegd: hoe beter de kabel loopt (korter, minder bochten, geen buitenkabel, beter gesmeerd, coating, etc) hoe beter je schakelt. Dit maakt meestal het grootste verschil (dus niet de lengte oid).

De kettinglijn is voornamelijk relevant voor slijtage aan de ketting, cassette en bladen. Op http://www.gear-calculator.com/ kun je kijken wat het effect van een scheve ketting ongeveer is tav de te gebruiken versnellingen ahv geldende richtlijnen. Het is maar een aanbeveling, het staat je vrij zo scheef te rijden als je wilt ten koste van herrie en slijtage. Volksstammen van 1x11 rijders zijn je voorgegaan.
Als je bedenkt dat een achterkransje + spacer ongeveer 4 mm is trek dan zelf je conclusie tav slijtage, je portemonnee en de behoefte aan een stille kettingloop. Bedenk ook dat het nog iets uitmaakt in welke versnellingen je meestal rijdt (zie o.a. http://www.sheldonbrown.com/chainline-multi.html).

Ik zou voor een afgedicht nieuw balhoofd gaan. kost je de kop niet en je bent meteen van het gezeur van allerlei rotzooi in je onderste lager af. Kun je zelf doen met wat zelfgemaakt gereedschap, zo gebeurt.
jeroenh schreef:was op het idee gekomen omdat ik zaterdag over de kop ben gegaan omdat ik niet snel genoeg kon remmen, want ik had geen greepjes bovenop...).

Andere vraag ging over het verschil buiscommandeurs vs rapidshifters, de eerste lijken vele malen beter te schakelen, is dit toevallig en exemplarisch of is dit altijd zo?
En als dit altijd zo is, geldt dat dan ook nog voor de BarEnd shifters, hierbij is nl de kabel weer wat langer, dus mogelijk weer wat sponziger?

En daarnaast nog twee vraagjes over een Campagnolo balhoofd en kettinglijn perikelen.
Jeroen
Die greepjes bovenop heb ik aangeschaft en gemonteerd en dan nooit meer gebruikt. Het voelt niet als een positie waar je veel kracht kan zetten en stabiel op je fiets zit. Ze maken ook de kabelloop weer wat slechter, dus ik zou ze niet aanraden. (misschien als ze ver naar buiten kunnen dat het wel gaat, maar ik moet ze op het gedeelte monteren waar mijn stuur nog 31.8 mm is)

Balhoofd: ik zou inderdaad niet opzoek gaan naar een nieuwe "baseplate= vorkconus?" Gewoon een Stronglight A9 ofzo.

Kettinglijn: als je de instructies volgt dan kom zit er een klein verschil tussen mtb groepen en road groepen. Maak je daar geen zorgen om. Kijk welke combinaties je het meest gebruikt, meestal is dat vooraan midden en groot en achteraan bijna alles behalve de twee kleinste. Dus meestal is het niet fout om de kettinglijn wat kleiner te nemen dan geadviseerd.
Sowieso is het op andere vlakken voordelig om een zo kort mogelijke trapas te monteren: zo wordt de q-factor het kleinst en kan je schuiner zonder met je pedaal de grond te raken. Met een oud race frame is de kans erg klein dat je met de tandwielen tegen de liggende achtervork komt, dus dat is een zorg minder.
135mm achternaaf dus toch even oppassen met de aslengte.