Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie herkent deze shimano groep ? - Forum Wereldfietser

Wie herkent deze shimano groep ?

Op een oude Koga Miyata gemonteerd.
Het betreft 2x6. Shifters, zowel voor als achter niet geindexeerd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en wat zouden de minimale / maximale upgrade mogelijkheden nog zijn.
Golden Arrow?
Ik lees ergens 1983 - 1986, verschillende versies.
Als je weet hoe de fiets precies heet is het gemakkelijker opzoeken in de oude Koga-brochures: http://www.koga.com/en/service/brochure ... 976%29.htm

Ik zou deze mooie dingen bewaren om naar te kijken en verkopen aan een liefhebber en een andere fiets kopen om op te fietsen.

Wat wilde je upgraden? De onderdelen of de rest van de fiets?
Dat is de eerste iteratie van 105, zo stond hij ook bekend bij Koga.
Leon schreef:
Ik zou deze mooie dingen bewaren om naar te kijken en verkopen aan een liefhebber en een andere fiets kopen om op te fietsen.

Wat wilde je upgraden? De onderdelen of de rest van de fiets?
Deze fiets heeft al jaren werkeloos gestaan. Verkopen is ff niet aan de orde.

ik dacht 'm te upgraden met een paar extra tandwielen voor e/ o achter, indien mogelijk.
janenliseth schreef:en wat zouden de minimale / maximale upgrade mogelijkheden nog zijn.
Nuttigste upgrade zou zijn, een nieuw achterwiel, met een hedendaagse casettebody. Kun je naar acht versnellingen, en zijn er tenminste cassettes te koop -- negen, tien, of elf versnellingen vragen dat je ook de tandwielen van het crankstel aanpast.

Acht versnellingen met frictie schakelen vind ik nog goed te doen.

Van deze achterderailleur weet ik alleen niet of hij breed genoeg is in te stellen om alle acht versnellingen soepel te pakken.

Is er bovendien het gegeven dat zo'n klassiek frame vanachter 126 mm breed is, of minder. De assen van hedendaagse achterwielen hebben een breedte van 130 mm [racefiets] danwel 135 [atb & trekking]. Dat vergt dus enige kracht bij de montage van dat wiel, of anders het permanent breder maken van de achtervork [wat makkelijker is dan het klinkt].
Ik mag toch hopen dat het niet gaat lukken om een fraaie klassieke fiets te vernaggelen met "modern" 3x7/8/9-speed spul? :shock:
Gelukkig heb ik hier op dit forum vaak genoeg gelezen dat dit soort pogingen meestal op een forse onderdelencompatibiliteitscrisis uitlopen :D
Zulke fietsen moet je onderhouden, niet upgraden. De kloof met moderne standaarden is gewoon te groot. Het komt er dan bijna altijd op neer dat je je frame moet laten uitbuigen om een bredere achternaaf te gebruiken, je een nieuw achterwiel nodig hebt, nieuwe derailleurs en nieuwe shifters. Waarom zou je? Vervangingsonderdelen voor 6 speed zijn nog te koop dus als het verzet je niet bevalt is dat zo op te lossen. Nieuwe remkabels en remblokjes verbeteren de remwerking vast voldoende.
Leon schreef:Ik mag toch hopen dat het niet gaat lukken om een fraaie klassieke fiets te vernaggelen met "modern" 3x7/8/9-speed spul? :shock:
Gelukkig heb ik hier op dit forum vaak genoeg gelezen dat dit soort pogingen meestal op een forse onderdelencompatibiliteitscrisis uitlopen :D
Vernaggelen. Nee, Leon dat ga ik niet doen. Maar 'n klein beetje extra "comfort" dat mag toch wel.
Wim schreef:Nieuwe remkabels en remblokjes verbeteren de remwerking vast voldoende.
In ieder geval voldoende als je op je eentje gaat fietsen. Ga je samen op pad met iemand met dual pivot remmen, of erger nog schijfremmen, dan zul je een noodstop van zo iemand voor je neus niet bij kunnen benen. Met de remblokjes overigens niet gaan experimenteren met andere (langere) maten, anders loop je de kans dat remmen in de regen niet meer gaat.

Ik heb zelf overigens ook nog een inmiddels 33 jaar oude racefiets met twaalf versnellingen, en die hou ik gewoon in ere zoals hij is.
Wim schreef:Zulke fietsen moet je onderhouden, niet upgraden. De kloof met moderne standaarden is gewoon te groot. Het komt er dan bijna altijd op neer dat je je frame moet laten uitbuigen om een bredere achternaaf te gebruiken, je een nieuw achterwiel nodig hebt, nieuwe derailleurs en nieuwe shifters. Waarom zou je? Vervangingsonderdelen voor 6 speed zijn nog te koop dus als het verzet je niet bevalt is dat zo op te lossen. Nieuwe remkabels en remblokjes verbeteren de remwerking vast voldoende.
Als de fiets eenmaal, na jaren, op de standaard staat dan kom je zo 't een en ander tegen. Dan vraag je jezelf af : "wat ga ik hier mee doen". Verkopen no way. Eerst maar eens de uitgedroogde bandjes vervangen. Voor- en achterdrager, maar ook de spatborden zaten er eens op. Helaas, die zijn foetsie. Dus dat wordt vervangen. Zo kom je van het een in het ander. Nieuwe tandwielen, ketting, lagers, kabels, enz enz. En dus ook met de vraag zoals hier gesteld.
Daar heb ik nu al heel wat uit kunnen halen om mee verder te gaan.
Wim schreef: Vervangingsonderdelen voor 6 speed zijn nog te koop dus als het verzet je niet bevalt is dat zo op te lossen.
Vertel me waar u zes-versnelling Uniglide cassettes kunt krijgen, met een bruikbaarder bereik dan 13 x 18? Die kon ik namelijk werkelijk nergens vinden, of enkel tegen absurd hoge prijzen.

De Uniglide cassettebody vervangen door een meer hedendaagse 7-versnelling Hyperglide-body? Gaat vaker niet goed dan wel.

Ik kan enkel voor mijzelf spreken, maar juist omdat de antieke Uniglide cassettebody van mijn Koga Miyata niet meer bruikbaar was -- en die slechts twee jaar in die specificatie door Shimano was geleverd, wat vervangen vrijwel onmogelijk maakte -- was het wel zo simpel naar iets hedendaags over te stappen.

Was ik voortaan ook af van het uit elkaar peuteren van oude Uniglide cassettes, om de tandwieltjes om te draaien in de hoop zo weer een tijdje een bruikbare cassette te hebben.
Ik weet echt niet wat voor naaf er op deze fiets zit: ik was ervan uitgegaan dat dit een freewheel naaf was. Voor uniglide, zie Sheldonbrown: http://www.sheldonbrown.com/k7.html#uniglide
6 speed Uniglide cassettes vinden kan je praktisch gezien wel schudden. Gewoon vervangen door iets moderners is veel goedkoper.
Maar de vraag is of dit een cassette naaf is of een freewheel. Deze link suggereert een 126 mm brede freewheel naaf: https://www.lfgss.com/conversations/249295/ Velobase geeft geen antwoord op deze vraag, maar je kunt ook gewoon even kijken.
Hier: http://www.ebay.com/itm/1983-86-SHIMANO ... SwWnFV9qKZ een hele groep te koop, met een foto van een freewheel naaf.

Als het inderdaad een freewheel naaf is dan is er genoeg te koop. Zoniet, dan is er Sheldon Brown's transplantatie optie.

De cranks van deze groep zullen wel een steek van 130 mm hebben (kon ik evenmin vinden), dus 38 mm wordt dan het kleinste tandwiel.
Voor zover ik weet waren alle Koga's die met de Golden Arrow groep werden afgemonteerd, voorzien van een Uniglide freehub. Bij de allereerste presentatie van de groep was er wel sprake van een pion-naaf, maar die zijn in het wild vrij zeldzaam.

Met wat handigheid kun je een 7v Hyperglide body transplanteren op deze naaf, en dan acht kransjes van een 9v cassette monteren. Een 9v ketting en eventueel een nieuw setje voorbladen, en je bent zo bij de tijd als mogelijk zonder het karakter van deze mooie groep al teveel geweld aan te doen. Raadzaam is om flink te Googlen en in te lezen voor je je in zo'n avontuur stort.
janenliseth schreef:Het is uniglide
https://m.youtube.com/watch?v=1zWYLb2RMPA
Maar hoe krijg je daar nou 7 of 8 tandwielen op ?
Je hebt gelijk. Ik haal mijn Shimano-glijpartijen door elkaar. Ik heb mijn bericht aangepast.

Je kunt een Uniglide body vervangen door een Hyperglide exemplaar:



En dan kun je daar "8 of 9 on 7" Hyperglide kransjes op monteren. Of zelfs "9 of 10 on 7", maar dan begint het wel een beetje priegelwerk te worden met frictieschakeling, dunkt me.